• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Goed nieuws: Yenko komt terug!

Auteur: RubenBaeten, gepost 18 oktober 2009 om 14:16 – 22 Reacties

Yenko Stinger - Foto Nathan Bittinger

Wie? Yenko, de eigenwijze Chevrolet-dealer die in de jaren ’60 de grootste motoren in de kleinste autootjes lepelde. Een naam die de harten van goed geïnformeerde muscle car-liefhebbers sneller doet kloppen wordt nu mogelijk in ere hersteld.

Don Yenko was een coureur en Chevy-dealer uit Canonsburg, Pennsylvania, die de meest bijzondere auto’s aan zijn klanten wist te leveren. Zo kwam hij in 1965 met de Yenko Stinger, een snelle Chevy Corvair waarvan hij in één maand 100 exemplaren bouwde voor de Sports Car Club of America om de succesvolle Shelby Mustangs op het circuit het leven zuur te maken. Toen Chevrolet voor modeljaar 1967 de Camaro ging bouwen, zag Yenko zijn kans schoon om daar een 7 liter groot bigblock in te sleutelen. Na aanpassingen aan de vering en het differentieel reden deze auto’s de Mustangs en Barracuda’s het snot voor de ogen. De auto was zo’n succes dat Yenko het op en gegeven moment voor elkaar kreeg om via GM’s special order program de auto’s reeds in de fabriek met de bigblocks te laten uitrusten.

In de jaren ’70 schroefde Yenko onder andere turbochargers op Chevy Vega’s. In 1981 bracht hij zijn laatste aangepaste auto op de markt, de Yenko Turbo Z gebaseerd op een Camaro. Het jaar daarna verkocht hij zijn zaak. In 1987 overleed hij toen de landing van zijn passagiersvliegtuigje uitdraaide op een crash.

Nu heeft Jeff Leopard, directeur van een marketingbureau en eigenaar van een originele Yenko Camaro, het idee opgevat om de merknaam nieuw leven in te blazen. Omdat het bijna 45 jaar geleden is dat de eerste Yenko-creatie het levenslicht zag komt er binnenkort een website, waarop tevens te lezen zal zijn over toekomstige projecten. Wij denken stiekem aan een Camaro met ZR1-motor, maar die bestaat al, dus waarmee het nieuwe Yenko op de proppen gaat komen zal ons benieuwen. Zodra er iets te melden is, lees je het in ieder geval hier. (via insideline)

Ook interessant!

  • Dít is de Polestar 3 en hij komt er snel aan
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • Gridstraf voor Hamilton, goed nieuws voor Verstappen
    Gridstraf voor Hamilton, goed nieuws voor Verstappen
  • Video: deze drift loopt wel/niet* goed af

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Chevrolet, Klassiekers, tuning

Vorig bericht: « Video: Driften met je Smart ForTwo
Volgend bericht: Top 10 meest bijzondere interieurs »

Lees Interacties

Reacties

  1. koreantaxiproductions zegt

    18 oktober 2009 om 14:19

    Chevrolet Matiz met ZR1 blok?

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      18 oktober 2009 om 14:21

      @koreantaxiproductions:
      die is er nog niet, wel met Z06 blok:
      http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/29/chevrolet-matiz-v8-met-550-pk

      Login om te reageren
  2. Ron het kanon zegt

    18 oktober 2009 om 14:19

    Kanon, Dat is nou het echte werk.

    Login om te reageren
  3. ZwerverRoodbaard zegt

    18 oktober 2009 om 14:24

    Zullen we dan nu Yenko krijgen voor Chevy al wat Shelby, AMG, M zijn voor de andere merken?

    Beetje rare beslissing die ze dan maken aangezien ze de laatste tijd juist meer bezig zijn met de elektrische aandrijving op hun modellen.

    Mij zul je niet horen klagen als er een Über-Camaro komt, maar laten we niet te snel gaan hopen.

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    18 oktober 2009 om 14:30

    yep ..
    in die periode waren er autodealers die meer geld verdiende dan de fabrikanten ..
    waarvan Yenko een hele beruchte ..
    historisch gezien heeft die naam in europa geen tot weinig waarde ..
    maar er zal op het web voldoende info te vinden zijn ..

    Login om te reageren
    • Osca zegt

      18 oktober 2009 om 23:37

      Yenko komt terug :D

      Login om te reageren
  5. sebastianchubasco zegt

    18 oktober 2009 om 14:32

    Chevy Volt van Yenko?

    Login om te reageren
  6. Chevelle zegt

    18 oktober 2009 om 14:35

    Inderdaad, GM is nu bezig met hun groene image en dan zal dit zeker niet meehelpen. Maaarja, dik hoor als er weer van dat soort modellen rond rijden zoals de Camaro’s en de Nova’s van vroeger met hun L-72 Big Blocks

    Login om te reageren
  7. RubenBaeten zegt

    18 oktober 2009 om 14:38

    @iedereen: Dit is dus niet vanuit GM zelf. Het gaat om een marketingbureau dat Yenko als tuner opnieuw wil opzetten.

    Login om te reageren
  8. timberleek zegt

    18 oktober 2009 om 14:42

    wat vet. eindelijk weer een “wij hebben er schijt aan”-bedrijf. lekker veel motor. lekker lomp. heerlijk

    off-topic
    he AB. waarom krijg ik geen reactie op mijn mailtje over mijn spotfoto’s?

    Login om te reageren
  9. Wessee zegt

    18 oktober 2009 om 15:03

    Dit is toch helemaal geweldig:

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      18 oktober 2009 om 15:15

      @Wessee: leg daar maar eens een ZR1 blok in ;) haha

      Login om te reageren
  10. ZwerverRoodbaard zegt

    18 oktober 2009 om 15:18

    Laat die gast van dat Marketingbureau maar aanmaken met z’n plannen want ik vraag me ernstig af of die tegen Hennessy Performance kan opboksen :S

    Die hebben overal namelijk wel een pakketje voor om het tot 1000pk te krikken.

    http://www.hennesseyperformance.com/

    Login om te reageren
  11. Wessee zegt

    18 oktober 2009 om 16:04

    Ja kan wel wezen, maar Yenko heeft heritage, HPE niet.

    Login om te reageren
  12. Jesper zegt

    18 oktober 2009 om 16:46

    @ jzaer: Dat zou heiligschennis zijn :o

    Ik zeg laat maar komen, een Camaro die net ff een paar treetjes hoger staat dan de Challenger SRT8. :)

    Login om te reageren
  13. Rob USA zegt

    18 oktober 2009 om 17:42

    Ik had al wat fotoshops gezien maar laat maar komen al zal je ze hier waarschijnlijk helaas nooit zien.

    Login om te reageren
  14. cardesigner@USA zegt

    18 oktober 2009 om 17:46

    Goed hoor, ik houd wel van laagtoerige big-blocks.

    Login om te reageren
  15. Atakan zegt

    18 oktober 2009 om 18:09

    Yenko..
    Owjah, volgens mij heb je een camaro uit 68 van Yenko in 2 Fast 2 Furious?

    Login om te reageren
    • Wessee zegt

      18 oktober 2009 om 20:20

      @Atakan: Ja en nee, die Le Mans blauwe uit 2f2f is een replica en het is een 69er.

      Login om te reageren
  16. Klassiekerrally zegt

    18 oktober 2009 om 20:16

    Hoera. Weer een marketingstunt.

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    19 oktober 2009 om 13:27

    Gewoon brute kracht uit een groot blok in een klein autootje. Er is weinig leukers dan dat! :D

    Login om te reageren
  18. Atakan zegt

    19 oktober 2009 om 18:18

    @ Wessee: Ooh oke.. Tja d8 al maar De nissan skyline blijft het bruutst :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North