• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Gordini wordt weer hardcore’

Auteur: sir_smokalot, gepost 6 november 2012 om 17:43 – 31 Reacties

Dwars met een R8. Probeer dat maar eens met een Wind Gordini.
Het heeft even geduurd, maar nu lijkt Renault het licht te hebben gezien: het verkwanselen van de Gordini-naam door deze lukraak op underpowered niesbuien te plakken wordt een halt toegeroepen. In plaats daarvan wordt Gordini weer heftig met een hoofdletter ‘H’.

Drie jaar geleden reanimeerde Renault de Gordini-naam. Op zich niet verkeerd, maar de uitwerking was ronduit slap te noemen. Jammer, maar niet onherstelbaar natuurlijk.

Volgens Renault-COO en -vice-eindbaas Carlos Tavares moet de Gordini van de toekomst zijn racestrepen weer verdienen. Letterlijk, want de Gordini van de toekomst wordt een “ultimate track-focused car”. In een tete-a-tete met Autocar meldt Tavares: “Renaultsport models will be sporty and Gordini will be a step beyond – the ultimate track-focused car. A Gordini will only be sold for the road as a derivative of a special track car.”

Dus: in eerste instantie alleen auto’s voor op het circuit, en misschien later afgeleides hiervan die wél op kenteken gezet kunnen worden (*me gusta-gezicht trekt*). Als Renault de daad bij het woord voegt, dan zullen we de afdeling ‘branding’ van Renault het gezwalk van de afgelopen jaren inzake Gordini maar vergeven.

Uiteraard moeten we deze ontboezeming zien in het licht van de samenwerking met Caterham, die gisteren aangekondigd werd. Ter ondersteuning van dit hoopgevende nieuws knallen we er nog even een toepasselijk plaatje van het D-Boy Black Label in. Geen idee hoe een oude Gordini er uit zag? Laat ons je dan op weg helpen met een gallery van de R8 Gordini, die in 1965 al meer dan 100 pk leverde. Enjoy!

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

carlos-tavares, gordini, Klassiekers, R8, Renault

Vorig bericht: « Vijftig jaar Porsche 911: speciale uitvoering op komst
Volgend bericht: Video: zo lossen Britten een verkeersruzie op »

Lees Interacties

Reacties

  1. MartijnGizmo zegt

    6 november 2012 om 17:47

    Dus toch een Clio RS met handbak? ;)

    Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    6 november 2012 om 17:53

    Volgens mij heeft Renault de meeste ‘hard core’ namen in huis.
    Renault Sport
    Renault Alpine
    En nu wordt Gordini weer naar het oude niveau getild -hoopt hij-
    En dat terwijl de Gordini’s de eerste getunede productie auto’s ter wereld waren die in serie werden gebouwd.
    En dat begon met de Dauphine – Gordini.
    Toen de R8 1100 1963 – 1965 met enkele koplampen daarna de R8 1300 1966 – 1970 met dubbele koplampen en de -helaas- vergeten R12 Gord. 1971 – 1974

    Ik heb trouwens never nooit begrepen waarom de R5 Alpine niet als Gordini is geleverd, behalve in het Verenigd Koninkrijk, maar dat kwam weer omdat de Alpine naam daar was beschermd door Chrysler Sunbeam.

    Login om te reageren
    • heidi zegt

      6 november 2012 om 18:48

      @desjonnies:

      Renaultpedia?

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        6 november 2012 om 18:52

        @heidi:
        Nee, hij is echt een wandelende auto encyclopedie….

        Login om te reageren
        • heidi zegt

          6 november 2012 om 18:55

          @jrk68:

          Dat maakt hij je wijs.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            6 november 2012 om 19:16

            @heidi:
            Hahaha, nee lieve schat mij maak je niks wijs….

            Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        6 november 2012 om 19:10

        @heidi: nee sjonniepedia heet hij op AB.nl!

        Login om te reageren
  3. waxweazel zegt

    6 november 2012 om 17:56

    Ik denk eerder dat Gordini een hardcore versie van de RS-modellen van Renault wordt.
    Iets zoals de Megane R26.R was met rolkooi, lager gewicht, achterbank eruit en dergelijke ..
    Puur cirquitspeeltjes die nog net straatlegaal zijn.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      6 november 2012 om 17:59

      @waxweazel: staat er toch ook ?!

      Login om te reageren
  4. bullgod76 zegt

    6 november 2012 om 18:00

    Klinkt echt goed, maar zullen dan Gordini en Alpine elkaar niet in de weg gaan zitten?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      6 november 2012 om 18:09

      @bullgod76:
      Om het hele verhaal compleet te maken
      En alleen, echt alleen maar voor jou :
      De oer/über/horny/kwijl Alpine, de A 110 is technisch een Renault R8 Gordini.
      Voorwielphanging
      Achterwielophanging
      rondom schijven
      1300 motor met 5-bak

      Eigenlijk is de Alpine een Porsche 356 kloon.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        6 november 2012 om 18:31

        @desjonnies: maar wel erg mooi met een hoog fun gehalte!

        Login om te reageren
      • integralechubasco zegt

        6 november 2012 om 20:32

        @desjonnies: Ik zeg:
        Alpine voor de mid-engine sportwagen (A310)
        Gordini voor de getunede gehatchbackjes (ala r8)
        Alpine-Gordini voor de non plus ultralight 2zitter sportwagen (in de geest van de A110)

        Login om te reageren
        • Joost zegt

          6 november 2012 om 23:30

          @integralechubasco: A310 is geen mid-engine. Blok ligt op/achter achteras. Net zoals alle andere Alpines

          Login om te reageren
          • integralechubasco zegt

            6 november 2012 om 23:47

            @iJoost: I know… maar je kan van renault niet verwachten dat ze de komende tijd met een motor op of achter de achter de achteras komen..

            Login om te reageren
  5. mercedesclk350 zegt

    6 november 2012 om 18:08

    Geweldige karretjes, ik kijk zowel om naar de nieuwe Wind Gordini als dat er een 8 Gordini langskomt… likkebaard…

    Login om te reageren
  6. Stopwearingpants zegt

    6 november 2012 om 18:22

    Waar blijft de alpine?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      6 november 2012 om 18:35

      @Stopwearingpants:
      Dat kon je hier gisteren lezen….
      Over een jaar of 3-4….

      Login om te reageren
  7. heidi zegt

    6 november 2012 om 18:48

    Hardcore? Als in hardcore porno?

    Login om te reageren
  8. kaasboerin zegt

    6 november 2012 om 18:57

    Dahaag..
    Kijk waar de Franse autofabrikanten zich in verkeren..
    En dan nu, op het meest foute moment, gaan aankondigen sportauto’s te gaan maken die hoogstwaarschijnlijk de eerste 10 jaar geld toe moet krijgen om in leven te houden?
    Hmm, denk ‘ut niet Carlos, kijk is om u heen..
    Nee, Dacia’s maken jij!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      6 november 2012 om 19:17

      @kaasboerin:
      Daarom krijgen ze voor de Alpine ook staatssteun….

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        6 november 2012 om 19:41

        @jrk68: Zullen die socialisten blij mee zijn daar.. (en jij dus ook)

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          6 november 2012 om 22:51

          @kaasboerin:
          Hoho, je kan alles tegen mij zeggen maar noem me geen socialist…. Van het idee krijg ik al vlekken in mijn nek
          .
          Wel zie ik graag een nieuwe Alpine maar als die het alleen kan redden door in mijn ogen illigale steun dan hoeft het van mij ook niet….

          Login om te reageren
        • popoff zegt

          7 november 2012 om 10:57

          @kaasboerin: Is geen socialist. Narcist, dat dan weer wel.

          Login om te reageren
  9. ronin1130 zegt

    6 november 2012 om 19:55

    Inderdaad eerst zien en dan geloven. Ware het niet van Dacia en Nissan binnen deze autogroep had Renault al in véél slechtere papieren gezeten.
    Desalniettemin maken ze het hopelijk wel waar.

    Login om te reageren
  10. baasbas zegt

    6 november 2012 om 20:58

    Twizzy Gordini, kan niet wachten :-)

    Login om te reageren
  11. nibor zegt

    6 november 2012 om 21:09

    Geweldig nieuws dit! Eerst het nieuws van de nieuwe Alpine en nu dit nog! Dit laat me terugdenken aan de Renault 8 Gordini dit ik op de terugweg van zomervakantie heb gespot. Ik zal er nog een paar op Autojunk zetten.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      7 november 2012 om 09:48

      @RRenault: Wow mooi zeg. Ik heb ook zo’n zwak voor de Simca 1000 Rally.. dat vond ik ook zo’n mooi ding toen.

      Login om te reageren
  12. norge zegt

    6 november 2012 om 22:05

    Renault klinkt sportief genoeg voor mij…

    Login om te reageren
  13. fapfap zegt

    7 november 2012 om 09:21

    Ik ben opgegroeid met oude Renaults.. Renault 16, R8, R12, Fuego’s enzo.

    R8 is cool, heeft mijn pa vroeger altijd in de garage staan. Helaas geen Gordini.

    Mijn oom heeft in het Nederlandse racecircuit veel prijzen gewonnen in de youngtimer-klasse met een Renault 12 Gordini. Niet de snelste motor van het veld maar hij won wel veel tijd in de bochten. Hij heeft ook onder andere een Alpine A310 (die met 6 “koplampen”) en een GTA. Mooie auto’s!

    Login om te reageren
  14. mellie zegt

    11 november 2012 om 10:28

    nou toch weer ene kleni suc6je voor renault

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North