• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Grijp je kans: unieke Audi A1 quattro onder de hamer

Auteur: Loek, gepost 14 juni 2020 om 13:10 – 26 Reacties

Veel exclusiever spul van Audi dan de A1 quattro is er niet, dus sla vooral je slag op een aankomende veiling!

Als je de naam ‘Audi A1 quattro’ hoort, denk je waarschijnlijk aan de topmotorisering van de A1 met Audi’s welbekende vierwielaandrijving. Technisch gezien heb je dan een punt. Maar daarmee doe je de Audi A1 quattro zoals hij echt is teniet.

De ultieme A1

De kleinste Audi, de A1, blijkt best te scoren. Maar naast een bekende rits motoren is er voor de petrolhead niks bijzonders aan. Geen S1 (die kwam pas na de facelift in 2014) en al helemaal geen RS1 (die kwam nooit) te bekennen. Dat verandert min of meer in 2011, wanneer de wereld de Audi A1 quattro te zien krijgt. Qua specificaties, zoals gezegd, is het inderdaad ‘gewoon’ een dikke A1, je krijgt de welbekende 2.0 TFSI met 256 pk en quattro. Verkijk je er echter niet op: daarmee kan de A1 naar de 100 km/u sprinten in 5,7 seconden en houdt het pas op bij 245 km/u. Een aangepast differentieel en sportievere veren maken bochten ook een feestje en schakelen gaat, zoals we dat zo lekker vinden, met een handgeschakelde zesbak. Visueel onderscheidt de auto zich door een RS-achtige bodykit, bijzondere witte velgen (en altijd een witte lakkleur), een grote spoiler en rode accenten in de koplampen. Leuk voor als je er eentje wil spotten, maar die kans is klein: er zijn maar 333 exemplaren gebouwd.

Boot gemist

Simpele statistieken leren ons dat de kans dat je een A1 quattro bezit extreem klein is. En als je een verzamelaar bent en je hebt er wél een, is de kans nog groter dat je hem stevig vasthoudt en nooit meer kwijt wil raken. We geven je geen ongelijk in dat geval, net als dat we je geen ongelijk geven als je er graag eentje wil hebben. Je hebt een kans: over een paar dagen opent een veiling voor een Audi A1 quattro.

  • Audi A1 quattro

Lokaal

En je hoeft er niet eens voor de halve wereld af te reizen, integendeel. De auto is terecht gekomen bij het Belgische veilinghuis Vavato in Sint-Niklaas. De A1 quattro in kwestie is eentje uit 2012, met 56.000 km op de teller. Het exemplaar in kwestie is origineel in België geleverd.

Verkijk je niet

Het goede nieuws is dat de veiling start over drie dagen en het startbod 10.000 euro is. Maar reken jezelf niet te rijk: veilingen kunnen hard gaan, helemaal als het gelimiteerd spul is. Dat deze Audi A1 quattro op de veilig van eigenaar wisselt voor precies 10.000 euro lijkt ons stug. Maar misschien weet je er nog een goed dealtje uit te slaan. Proberen kan door de pagina van de Audi A1 quattro in de gaten te houden. Wie niet van compacte sport-Audi’s houdt, kan zich misschien vinden in iets anders wat Vavato op diezelfde veiling aanbiedt.

Ook interessant!

  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
  • Gaat Audi eindelijk weer een A2 maken?
  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)
  • Übergeil: Audi bouwt moderne Sport Quattro voor Ken Block

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Audi A1, quattro, veiling

Vorig bericht: « Wachttijd voor de AMG GT Black Series skippen doe je bij Senner
Volgend bericht: Max Verstappen ontploft van woede, gebruikt de F-bom »

Lees Interacties

Reacties

  1. grasvreter zegt

    14 juni 2020 om 13:21

    Zijn wel de leukere bommetjes dit. 5.7 seconden poh. en handgeschakeld! Vet.

    Login om te reageren
    • zion88 zegt

      14 juni 2020 om 20:31

      @grasvreter: Lancia delta evo deed hetzelfde 30 jaar geleden…

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        14 juni 2020 om 23:25

        @zion88: mijn Leon stationwagen doet dat zelfs met de (virtuele) labrador in het kofferbakje

        Login om te reageren
  2. Robert zegt

    14 juni 2020 om 13:49

    Even gegoogeld:
    (Vertaald door Google) 17% meer veilingkosten 21% BTW …. op een auto geveild voor € 10.000 kost het u € 14.754.

    Zo ligt het openingsbod dus al bijna de helft hoger als geadverteerd…

    Ik kom nog wat addertjes onder het gras tegen. Voor biedingen boven de 4000 euro dien je een waarborg van 200 euro te hebben overgemaakt. Dat is dus alleen om een bod te kunnen uitbrengen. En verschillende klanten beklagen zich erover dat de firma Vavato niet heel erg vlot met terugbetalen is, indien je deze waarborg hebt betaald maar de bieding niet hebt gewonnen. Je zult dan e.e.a. telefonisch kenbaar moeten maken – en de website is weliswaar ook Nederlandstalig, als je ze opbelt zijn de meeste Walen er niet zo happig op om ook Nederlands te spreken.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      14 juni 2020 om 14:16

      @RRRobert: die extra kosten staan wel meteen volledig uitgeschreven en berekend, je weet dus precies waar je aan toe bent. Prima toch?

      Die borg van 200 is ook niet gek, voorkomt een hoop grapjassen.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        14 juni 2020 om 14:53

        @escort77: die waarborg snap ik helemaal. Maar dat trage terugbetalen getuigt van slecht ondernemerschap. Het lijkt er dan namelijk op dat ze het erop gokken dat sommigen het er bij laten. Want laten we eerlijk zijn, zo’n online veiling is volledig geautomatiseerd, dus dan zou zo’n retourboeking toch ook peanuts moeten zijn.

        Login om te reageren
      • slickrick zegt

        14 juni 2020 om 14:54

        @escort77: zou mooi zijn als Marktplaats deze regel zou hanteren. Voordat je biedt even Eur 200 overmaken ……

        Zou het leven een stuk eenvoudiger maken, zonder al die idioten die niks te doen hebben behalve overal op te bieden

        Login om te reageren
    • flow82 zegt

      14 juni 2020 om 15:49

      @RRRobert: de veilingkosten, btw en btw over de veilingkosten zijn normaal. Niet alleen voor autoveilingen, maar voor allerlei soorten veilingen. Ook in Nederland. De waarborg is ook niet raar. Het werpt een drempel op voor mensen die niet serieus (genoeg) zijn. Wat het laat terugbetalen betreft, dat is natuurlijk ontzettend slordig en slecht ondernemerschap.

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      14 juni 2020 om 21:41

      Denk je dat ze het kunnen?

      Login om te reageren
  3. kevertje zegt

    14 juni 2020 om 14:10

    Ik heb één keer met zo’n A1 als vervangwagen gereden. Een gewone natuurlijk, maar toch redelijk uitgerust. Er was echt niets aan die auto dat me kon bekoren. De speciale zetels en het opgepept motortje zouden me daarbij niet van gedacht doen veranderen, denk ik zo.

    Login om te reageren
  4. polleke71 zegt

    14 juni 2020 om 14:27

    @Kevertje: dat is de geen beleving optie. Zit standaard op vrijwel iedere Audi.

    Heb ook als voorloopster een A3 2.0 FSI gehad. Allemaal heel strak en mooi afgewerkt maar enige beleving, fun ho maar

    Login om te reageren
  5. tampie zegt

    14 juni 2020 om 14:37

    In Uithoorn staat er gewoon één te koop. Voor 47.990 hoef je geen veiling af te wachten.

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      14 juni 2020 om 16:05

      @tampie: echt joh, bij de Maas dan neem ik aan? Van de week maar even een kijkje nemen dan

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      14 juni 2020 om 18:46

      @tampie: scherp!

      Login om te reageren
    • joki zegt

      15 juni 2020 om 09:35

      Ik weet niet wat een Yaris GR nieuw kost, maar ik denk dat die leuker is.

      Login om te reageren
  6. SvenskaAeroplanAB zegt

    14 juni 2020 om 14:52

    Het is geen echte ‘A1 Quattro’… Dat was een concept met de 5-cilinder motor. Daarna zijn bedrijven deze gaan namaken, maar de basis is een gewone A1

    Login om te reageren
    • stalensnuitje zegt

      14 juni 2020 om 16:01

      Staat bij mijn in de buurt ook een replica, heel netjes gedaan, maar dan gewoon als 122pk 1.4

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      14 juni 2020 om 16:09

      @SvenskaAeroplanAB: de concept was de A1 Clubsport Concept, was volgens mij een Worthersee-speciaaltje met die vijfcilinder en veel te veel pk. Deze A1 quattro lijkt er optisch op maar is door Audi uitgebracht. Die Clubsport heeft iemand vgm wel ooit als replica kit gemaakt.

      Login om te reageren
  7. vacano zegt

    14 juni 2020 om 18:44

    Niet mijn ding. Doe liever veilingen met Vavato dan met BVA Auctions!
    Wat een bende prutsers.
    Mijn borg blijft gewoon bij hen omdat ik vrijwel continu veilingen volg en biedingen uitbreng

    Login om te reageren
  8. dilbert zegt

    14 juni 2020 om 19:49

    Dat model was niet voor AWD voorzien, de vloer achter werd voor deze versie extern aangepast (bevestigingen aangedreven achteras). De knop van de schakelpook (en vele andere delen) was speciaal voor dit model en erg duur.
    Een echte image-builder en tevens min of meer een prototype voor de latere AWD modellen van de A1.
    Als ik me niet vergis, kostte deze ~ 50.000 € in Duitsland.
    Ik denk er nog met plezier terug aan mijn tijd bij Audi Brussels!

    Login om te reageren
  9. bernoulli zegt

    14 juni 2020 om 22:46

    Ik zou voor de latere S1 gaan. Beter betaalbaar en minder opzichtig.

    Login om te reageren
  10. saxoke zegt

    14 juni 2020 om 23:29

    Ondanks dat ik het een gedrocht van een auto vind, hoort ie toch thuis in mn virtuele droom garage.

    Login om te reageren
  11. SimonMc zegt

    14 juni 2020 om 23:53

    Huh, ik ben van Sint-Niklaas.
    Als er iets is wat ik kan doen voor mijn mede-autobloggers, moet je het maar zeggen ;-) .

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      15 juni 2020 om 09:49

      @SimonMc: Akwasi in November op zn muil slaan.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        17 juni 2020 om 01:40

        Zeg nooit nooit .

        Login om te reageren
  12. civicfk3 zegt

    15 juni 2020 om 00:25

    Als je hem gaat gebruiken, is een S1 dan geen betere keuze?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North