Grootste autoverhuurder van NL doet aan dieselsjoemelen

Auteur: , 56 Reacties
Grootste autoverhuurder van NL doet aan dieselsjoemelen

We zijn nog niet eens halverwege 2018 en het jaar is alweer gepiekt.

Belastingbetalers kunnen vannacht met een tevreden hart hun bed induiken. Dit alles dankzij EenVandaag, die na een uitvoerig onderzoek tot de opmerkelijke constatering kwam dat het grootste autoverhuurbedrijf van Nederland, Bo-rent, de boel al tijdenlang aan het bedonderen is. Uit de bevindingen van EenVandaag blijkt dat Bo-rent op grote schaal roetfilters verwijderd heeft uit de Mercedes Sprinter.

De motivatie achter het verwijderen van de roetfilters is van vrij simpele aard: het zou de zaak teveel geld kosten. Hoewel de auto’s tussen de twintig en vijftig keer meer roet uitstoten, en daarmee de luchtkwaliteit in de omgeving omlaag helpen, besparen ze enorm op onderhoudskosten. In plaats van de originele roetfilters op de Sprinters te laten zitten, vervingen ze deze door op maat gemaakte uitlaatpijpen. Het verantwoordelijke garagebedrijf paste zelfs de software van de (honderden) wagens aan om foutmeldingen op het dashboard te voorkomen. Een andere bron bevestigt het verhaal.

“Die roetfilters liggen ergens opgeslagen. Ze worden bij nieuwe wagens preventief eronder uitgehaald, omdat Bo-rent er veel problemen mee had. Ze wilden af van het gezeur, het scheelde hun een hoop geld.”

Voor de beeldvorming vertelt de directeur van Topcats nog over een recent incident.

“Een paar maanden geleden kreeg ik via een tussenpersoon het aanbod om 750 roetfilters te kopen, afkomstig uit voertuigen van Bo-rent. Vaak filters uit nieuwe wagens met nog geen tien kilometer op de teller.”

Op heterdaad betrapt, zou je zeggen. Niet helemaal. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat was namelijk vorig jaar augustus al op de hoogte van de wanpraktijken. Destijds besloten ze echter geen trek te hebben om “gerichte acties [te] doen richting één specifiek bedrijf.” Lekkere boel! Erger kan het niet, toch? Natuurlijk wel! Bo-rent beweert namelijk dat zij zelf helemaal niets fout hebben gedaan, en dat de grote partijen roetfilters juist zijn gestolen.

“Wij hebben geen roetfilters verwijderd, maar helaas zijn we wel meerdere malen het slachtoffer geworden van georganiseerde diefstal waarbij grote partijen roetfilters onder onze bussen vandaan zijn gestolen.”

Het onderzoek van EenVandaag omvatte gelukkig ook een flink gedeelte praktijk. Het programma ging eropuit en huurde bij zes verschillende Bo-rent vestigingen negen Sprinters. Na inspectie bij Topcats bleek dat zeven van de bestelauto’s niet beschikten over een roetfilter. Game, set, match, noemen ze dat, geloof ik. Het verhaal krijgt ongetwijfeld nog een staartje…

Met dank aan iedereen voor de tips!

Beeld: Porsche Cayman GT4 op een trailer, door @sbmmaxx



56 reacties

De diesel is uitgestorven. Het is heel logisch dat mensen roetfilters en EGR kleppen laten wegschrijven, het kost gewoon klauwen met geld als dit vervangen moet worden, wat regelmatig voorkomt.
@techniekmeneer: Gewoon goed een diesel warm laten worden. En niet bij de 1000 toeren al overschakelen. Rij er eens een lange tijd mee alsof het een 2takt is
@shadowbroker:
Da’s bij huurbussen waarschijnlijk het probleem. Veel korte verhuisstukjes met veel mensen die voorzichtig rijden omdat ze geen ‘grote’ bus zijn gewend.

Diesels moeten kilometers maken en dat kan je als huurbus niet verwachten.
@freez65: Precies wat je zegt
@freez65: Dus bussen op benzine nemen
@sjonniedeluxe: is een sprinter leverbaar op benzine?
@drdre1: Jawel. Huidige generatie heeft een 3.5l v6, vorige generatie had een 2.3l i4
@shadowbroker: Dat hoef je mij niet te vertellen.. Maar zelfs dan raakt de boel verstopt. Een diesel stoot gigantisch veel roet uit, maar als je achterin de uitlaat kijkt van een diesel die een ton heeft gereden is hij nog brandschoon. Dan kun je nog zo lomp rijden als je wilt, de boel raakt gewoon verstopt, en gaat kapot.
@techniekmeneer: hier ben ik het niet met je eens, wij hebben 8 sprinters lopen binnen ons bedrijf, wij hebben laatst preventief de roetfilters uit 2 bussen laten halen doordat ze niet goed regenereren. Bus 1: 325000km. Bus 2: 273000km. Bussen zijn nieuw gekocht. Enigste wat er bij de bussen word vervangen zijn remmerij en de beurten worden uitgevoerd. Maar ook gloeispiralen enz enz. Voor de rest nooit iets verstopt geraakt.

Wel is er recent in 1 van beide bussen een zo goed als nieuw onderblok ingekomen omdat bij een diefstal van onze bussen kapot is gelopen, door te veel/weinig olie.
Maar voor de rest nooit iets geks mee.
@ronaldddvos: Bij ons ook, bij mijn bus is ‘ie bij 350k vervangen (Sprinter V6 automaat). Maar rijd wel alleen lange afstanden. Bij de dealer kost het 2000 euro heb ik begrepen.
@techniekmeneer: hier ben ik het niet met je eens, wij hebben 8 sprinters lopen binnen ons bedrijf, wij hebben laatst preventief de roetfilters uit 2 bussen laten halen doordat ze niet goed regenereren. Bus 1: 325000km. Bus 2: 273000km. Bussen zijn nieuw gekocht. Enigste wat er bij de bussen word vervangen zijn remmerij en de beurten worden uitgevoerd. Maar ook gloeispiralen enz enz. Voor de rest nooit iets verstopt geraakt.

Wel is er recent in 1 van beide bussen een zo goed als nieuw onderblok ingekomen omdat bij een diefstal van onze bussen kapot is gelopen, door te veel/weinig olie.
Maar voor de rest nooit iets geks mee. z
@techniekmeneer: klopt. Eerste wat ik zou doen als k een diesel zou kopen.
Is dit nou een roetmop ? Of is Een Vandaag serieus ?
Had het gezien. Was uit een onderzoek van 1vandaag. Vind het zowizo flikkers met hun goedkope reclame. Op die auto’s maar als het erop aan komt betaal je de hoofdprijs!

Geef ze maar een lekkere dikke boete!
Waar roet is, is vuur
Kerel staat in de quote 500, dus hoeft er geen lening voor af te sluiten
@shadowbroker: deoliver
Tjonge jonge jonge wat een oplichters, oppakken en de gevangenis in! Veel mensen sterven eerder door fijnstof. Echt extreem asociaal.
Ben ik de enige die het een heel vaag verhaal vind? Roetfilters stelen?
Als huurder de moeite nemen om een filter dat niet vreselijk duur is te demonteren. Dit kost best de nodige tijd. Als een huurder dit al doet, is de opbrengst van de verkoop van het filter toch nooit hoger dan dat het heeft gekost om de bus te huren?
@niek458: Is gewoon geluk van Bo
@niek458: zo’n roetfilter is toch helemaal niet goedkoop? Zo’n bus komt 60e voor een dag oid. Ik denk dat het best rendabel is, zeker bovenop een uitkering…
@davelepeef: ik zie wat je bedoelt. Ik zie dat prijzen erg variëren per auto, maar zo ongeveer tussen de 300 en 600 euro. Het verdient niet onaardig, maar een echte jackpot is het niet
@niek458: nouja, als je het dagelijks doet toch 2,5x modaal… En belastingvrij!! Maar goed, het is niet dagelijks te doen, dus beetje afwisselen met wielsets, airbags en navigatiesystemen. Beetje afwisseling is ook wel aardig.
@niek458: ze worden er gewoon tussenuit gezaagd en voor de schrootprijs verkocht.
Het gaat de boeven namelijk om het materiaal wat in het roetfilter zit.
Een origineel roetfilter kan soms wel €100 opleveren.
@niek458: Nou, ik denk dat Bo-rent het garagebedrijf bedoelt met de stelende partij, dus daar waar de auto’s zogenaamd in onderhoud voor hen zijn. Dat is dan wel weer een logische verdachtmaking, namens Bo-rent, proberen je handen in onschuld te wassen. Het is aan de garagehouder te bewijzen, dat men in opdracht van Bo-rent heeft gehandeld. Alleen een papiertje met de afspraak, kan daar verandering in brengen, bij een eventuele rechtzaak.
@niek458: roetfilter van sprinter demonteren en uitschrijven : 1400 euro
Ik heb een roetfilter gehuurd bij borent voor mijn bestelauto. Vond de borg al zo opvallend laag.
Kan het wel begrijpen, als je de € 1.000,- van Rutte niet krijgt dan maar op een andere manier.

De politiek geeft nou eenmaal het juiste voorbeeld, de hypotheekrente-aftrek zou ook niet aan getornd worden. Tja, als je als politiek sjoemelde waarom mag de ‘kleine man’ dat dan niet?

Schandalig als het Ministerie al op de hoogte was en geen actie onderneemt….
Ben zelf werkzaam bij een automateriaal bedrijf en weet dus dat het een kostbare zaak kan zijn om een roetfilter te reinigen, laat staan vervangen. Maar ik weet ook uit ervaring dat Borent een klote firma kan zijn als er zakelijk een grote bus wilt huren, lekker hard straffen die lui.
Wel een goede smoes om te zeggen dat de roetfilters gestolen zijn…

Die ga ik onthouden voor als ik weer een smoes nodig heb als ik weer eens ‘overwerk’…

Mijn vrouw trapt er vast wél in als ik zeg dat ik te laat thuis ben omdat mijn roetfilter gestolen is…
@moveyourmind: als je ### dan maar wel bruine vegen heeft, anders valt het op ;)
@moveyourmind: Ik heb een tijdje bij een bedrijf gewerkt wat ook verhuur deed. Het eerste wat ik dacht toen ik dit nieuws hoorde was “o die zijn vast gestolen”. Ik zou eerst het onderzoek hebben afgewacht. Bij ons werden complete versnellingsbakken vervangen door defecte exemplaren..
Helaas is het voor de gemiddelde oosteuropeaan makkelijk geld verdienen, roetfilters onder een mercedes vito uithalen is een fluitje van een cent en ze leveren goed geld op, enige manier is ze vastlassen anders komen ze die nieuwe ook graag halen…
Frans Timmermans, die is pas erg!
Toch best een aardige design revolutie ondergaan die Mercedes Sprinter
@snel70: waar zie jij een Sprinter?
@toyotafortuner: was lichtelijk sarcasme tov de foto bij het artikel en de inhoud van het artikel zelf ; )
Er kan wel een kern van waarheid zitten over dat gedeelte van gestolen roetfilters.
Wat ik persoonlijk heb meegemaakt aantal jaren geleden toen ik bij PostNL werkte.
Waren er in het weekend meer dan 20 (!) roetfilters gestolen van de busjes die daar staan.

Misschien hebben zij bij Bo rent gedacht als we nu alle roetfilters verwijderen, hoeven we die ook niet te vervangen..
Dit is nog maar het topje van de ijsberg ze zetten ook de ad blue software matig uit net zoals vele vrachtwagens!!!
Een autobedrijf die de boel probeert op te lichten..wow..dat verwacht je toch niet ;)
Met de Toyota Hiaces die ze massaal hebben rijden (zie je vaker dan de Sprinters) hebben ze dus geen problemen? Mooi, zegt weer genoeg.
@fanboy: exact dit!
Het mooiste is nog dat Bo-Rent op de bussen groot adverteert met de leus: HUREN IS MILIEUBEWUST
@crs86: Moet je eens naar hun missiestatement op hun site kijken…

Alsof Moeder Theresa samen met Jesse Klaver aan het roer van het bedrijf staan.
De overheid moet echt meer gaan controleren op auto´s die op straat teveel uitstoten. Als je auto zichtbaar teveel roet uitbraakt, moet je gewoon van de weg en een boete krijgen. En pas weer de weg op mogen als de auto is gefixt. Soms zie je ze wel rijden die roetfabrieken en de bestuurders kijk ik dan zo vies mogelijk aan, gadverdamme. Maar nu komen ze er gewoon mee weg.
Miljarden worden door de autofabrikanten uitgegeven om aan de uitstootnormen van de “milieubewuste” overheden te voldoen. En vervolgens denkt iedereen met een diesel aan z’n eigen portemonnee en laat roetfilters massaal verwijderen. Kan niet wachten tot het een APK punt wordt en iedereen weer een nieuw roetfilter moet aanschaffen. Eens kijken of dat goedkoper is geweest dan elke 200.000 km filter te laten reinigen.
@e38ossie:

Pak dan ook de gemiddelde benzinerijder aan die een katvervanger plaatst.
Bij mijn Accord ging zo’n filter 2000 kosten, toen de koppeling van 3000 eraan zat te komen heb ik dat Japanse bokkeding d’r uut gegooid. Nu een dapper VW TDItje van 2012 zonder problemen
@steventure:
3000€ voor een koppeling??
Wow….
Daar koop ik een complete auto voor…
Misschien kan die tussenpersoon die partij roetfilters aanbieden bij de inkopers van de Action. Kunnen ze weer voor een zacht prijsje worden verkocht.
rob via Android app
Goedkope sjacheraars die een beetje sjoemelen, goh, je verwacht het niet…
Haha, je hoort het gelukkig ook niet als het roetfilter onder een bestelbus vandaan is gehaald. Dat ‘lege pijp’ geluid lijkt mij voldoende om de auto even aan een kleine inspectie te onderwerpen.
@RutgerK: Als je het fatsoenlijk doet hoor je het niet!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).