• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Marcello Gandini vindt nieuwe Lamborghini Countach niks

Auteur: jaapiyo, gepost 23 oktober 2021 om 15:15 – 8 Reacties

Lamborghini Countach

De grootste autodesigner ooit, vindt de nieuwe Lamborghini Countach heulmaal niks. En de man heeft uiteraard recht van spreken. Hij ontwierp immers het origineel…

Echte kenners weten natuurlijk dat we maar één iemand kunnen bedoelen als het gaat om bovenstaande classificatie. Het gaat natuurlijk om Marcello Gandini. Als vroege twintiger kwam Gandini bij Bertone terecht. Niet veel later tekende hij al de bloedmooie Miura. Later kwamen daar nog veel legendarische concepts, supercars, maar ook ‘gewone’ auto’s bij.

Lamborghini Miura Prototipo met balonbanden

Indrukwekkend portfolio

Het werk van Gandini bestaat bijvoorbeeld uit de Lamborghini Countach, de Alfa Romeo Montreal, Alfa Romeo Carabo met vleugeldeuren, de Lancia Stratos, de even bizarre als mooie Lancia Stratos Zero, de Maserati Khamsin, de Renault 5 Turbo en de eerste generatie BMW 5-Serie, om maar wat te noemen. Soms sloeg ook Marcello de plank wel eens mis, zoals met de BMW Garmisch, maar ja, dat kan de besten overkomen.

Lancia Stratos Zero met pilote

Al met al kweekte Marcello een portfolio waar, in mijn ogen, niemand aan kan tippen. Ja, er zijn andere bloedmooie auto’s gebouwd en sommige designers hebben er daar ook meerdere van op hun naam staan. Maar zoveel als Marcello? Ik laat mij verrassen in de comments met jullie gedachten hierover.

Alfa Romeo Carabo met tennisspeelster

Retrotastisch

Onlangs werd een van Gandini’s legendarische designs nieuw leven in geblazen. jaren geleden was er een keer een prototype voor een nieuwe Miura, waarvan het design gebaseerd was op het origineel. Die haalde het productiestadium echter niet. Dat geldt wel voor de nieuwe Lamborghini Countach LPI 800-4, een ode aan de oude Countach. Deze vechtstier met V12 staat op het platform van de Aventador, het achterkleinkind van de originele Countach.

Maserati Khamsin met goed zicht naar achteren

Qua looks grijpt de nieuwe Countach duidelijk terug op de oude, met retrotastisch design. In sommige opzichten is dat best goed gelukt. Alleen de gigantische luchthapper (NACA-duct) in de deur valt een beetje uit de toon. Op het originele productiemodel waren die wat subtieler aanwezig.

Lamborghini Countach LPI 800-4 met zijn overgrootvader

Hun aanwezigheid heeft dan echter weer als voordeel, dat de luchthappers op de schouders meer kunnen lijken op het extreem fraaie originele prototype dat Gandini tekende. Dat ontbeerde zowel de NACA-duct áls de enorme luchthappers op de schouders. Heel fraai, maar jammer genoeg bleek dat de motor hierdoor niet kon ademen en tevens zijn warmte niet kwijt kon.

Italiaanse schone met een ambtsgenote

Gandini geeft geen ronkende aanbeveling

Enfin, zoals dat tegenwoordig heurt onder het mom van goede marketing, zocht Lamborghini de oude baas Gandini ter ere van de nieuwe Countach op voor een filmpje. Daarbij gaven ze hem ook vol trots een schaalmodel van de nieuwe unit. Marcello nam deze uiteraard elegant in ontvangst.

Doch een ronkende aanbeveling van de nieuwe Countach, daar hoeft Lamborghini niet op te rekenen van Gandini. De beste man neemt zijn werk serieus en laat zijn naam niet lenen voor iets waar hij niet voor staat. Kwaliteitspublicatie Car Body Design, quoot de oude meester namelijk als volgt:

I have built my identity as a designer, especially when working on supercars for Lamborghini, on a unique concept: each new model I would work on would be an innovation, a breaker, something completely different from the previous one. Courage, the ability to create a break without sticking to the success of the previous car, the confidence in not wanting to give in to habit, were the very essence of my work. It is clear that markets and marketing itself has changed a lot since then, but as far as I am concerned, to repeat a model of the past, represents in my opinion the negation of the founding principles of my DNA.

Marcello Gandini, heeft nog steeds hetzelfde DNA als voor zijn Corona-prik

Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Nieuwe Lamborghini Countach mag eindelijk buitenspelen
    Nieuwe Lamborghini Countach mag eindelijk buitenspelen [video]
  • Countach 2.0
    Gelekt: Dit is de nieuwe Lamborghini Countach
  • Officieel: de Lamborghini Countach LPI 800-4
  • Lamborghini Countach nu al een iconische 'poster car'

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

countach, design, Lamborghini, Marcello-Gandini

Vorig bericht: « Betaalbare familiestation voor 5.500 euro – Autoblog advies
Volgend bericht: Mijn Auto: Ferrari 360 Modena van Iteke »

Lees Interacties

Reacties

  1. hans75 zegt

    23 oktober 2021 om 16:45

    geweldig antwoord van de oude meester… dikke middelvinger richting the copycat..

    Login om te reageren
  2. Johan zegt

    23 oktober 2021 om 18:16

    Absolute meester in het vak. Ook als hij iets simpels vorm gaf als een Renault 5. Zuivere lijnen, absolute stijl. Altijd weer genieten.

    Login om te reageren
  3. porker zegt

    23 oktober 2021 om 18:53

    Ja natuurlijk zegt hij dat.

    Login om te reageren
  4. HB zegt

    23 oktober 2021 om 19:21

    Heel mooi gezegd. Het maken van een copy is het toegeven van een gebrek aan creativiteit (en een makkelijke manier om even wat dure limited editions te verkopen).

    Login om te reageren
  5. piedlourd zegt

    23 oktober 2021 om 19:45

    De Countach Elettrica Superleggera van 2031, die kan dan wel precies als het prototype.

    Geen koelingssleuven nodig

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      23 oktober 2021 om 19:58

      Maar die is dan niet echt Superleggera.

      Login om te reageren
  6. ghini zegt

    23 oktober 2021 om 23:27

    Geweldige designer, zoveel gave ontwerpen!

    Login om te reageren
  7. Robert zegt

    27 oktober 2021 om 10:15

    Met de opmerking over de Garmisch ben ik het niet helemaal eens. Een briljant ontwerp. Dit model heeft de designtaal voor de BMW’s van de jaren ’70, ’80 en ’90 uitgezet. Vergeet ook de Bertone SpiCup niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North