• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Grootste Hyundai van Nederland krijgt meer vermogen en dat vinden ze bij Greenpeace niet leuk

Auteur: Bas Leesberg, gepost 17 november 2025 om 14:05 – 8 Reacties

De vernieuwde PHEV heeft zo zijn voor- en nadelen.

Hyundai doet het in Nederland vooral goed met de kleintjes, de Inster en i10, maar de absolute koning blijft de Kona. Ook voor de Nederlander die op zoek is naar een auto met wat meer ruimte is er keuze genoeg. De grootste Hyundai op benzine die je hier kunt kopen is de Santa Fe. Voor een nieuw modeljaar heeft het Zuid-Koreaanse merk de kolossale SUV een nieuwe aandrijflijn met meer vermogen gegeven.

Ook als MY26-versie is de Santa Fe in Nederland een plug-in hybride. De grote verandering is de installatie van het TMED-II hybridesysteem. Hierbij heeft de 1,6-liter turbomotor een upgrade gekregen en komt er ook meer vermogen uit de elektromotor. In de vernieuwde Santa Fe PHEV beschik je over 288 pk en 380 Nm, een plus van 36 pk en 13 Nm. Schakelen gaat nog steeds via een zestrapsautomaat en het vermogen gaat naar alle vier de wielen.

Ideale vakantieauto!

Ondanks dat het koppel niet heel veel groeide, is het trekgewicht indrukwekkend gestegen. Voorheen mocht de Santa Fe maar 1.010 kilo trekken. Best wel een teleurstelling bij zo’n grote auto als je als Nederlandse caravanliefhebber op vakantie wilt. Daar hoef je je bij de verbeterde SUV geen zorgen over te maken. De Santa Fe PHEV mag nu 1.700 kilo geremd trekken. Jazeker, dat is een stijging van 690 kilo.

Daarnaast is er natuurlijk boordevol ruimte voor de halve inboedel die mee moet naar Zuid-Frankrijk. In de zevenzitsversie met drie zitrijen is er 621 liter aan bagageruimte. Ga je maar met z’n tweetjes weg, dan kun je met beide achterbanken naar beneden zelfs 1.942 liter aan spullen kwijt. Geen zorgen: er is ook nog een uitvoering met zes stoelen. Daarbij krijgt ook de achterste rij stoelen met armleuningen.

Nadeel 1: die uitstoot!

De vermogensstijging zit hem vooral in de verbrandingsmotor. Die levert nu in z’n eentje 180 pk. In de vorige Santa Fe haalde Hyundai er 158 pk uit. Fijn, zo’n sterkere motor die wel een aanhanger of caravan kan trekken, maar daar staat wel wat tegenover: een grotere uitstoot.

Waar de vorige aandrijflijn in de Santa Fe nog zorgde voor een zeer beschaafde 38 gram CO2 uitstoot per kilometer ligt de uitstoot nu vele malen hoger. De Santa Fe met sterkere motor stoot nu 90 gram CO2 uit per kilometer. Dat is bijna tweeënhalf keer zoveel als voorheen! Voor je het je afvraagt: de uitstoot van modelversies zijn gemeten aan de hand van de Europese richtlijnen EU 2018/1832 en 2017/1151.

Maar is 90 gram CO2 dan veel? Om het in perspectief te zetten: de plug-in hybride XC90 van Volvo – wat ook niet bepaald een kleine auto is – schiet 84 gram CO2 de atmosfeer in per kilometer. Nu begrijp je waarom Greenpeace waarschijnlijk niet blij is met deze SUV.

Nadeeltje 2: elektrisch rijden

De Santa Fe is en blijft een PHEV. Het voordeel daarvan is dat je hem aan de stekker kunt hangen en er in de stad veel elektrisch mee kunt rijden. Dat scheelt ook weer in de portemonnee. Maar net als bij de uitstoot beweegt de Santa Fe zich in de verkeerde richting als het aan milieugroeperingen ligt.

De Santa Fe krijgt een 13,8-kWh lithium-ion-polymeerbatterij. Wanneer de accu is opgeladen, kun je elektrisch rijden. Heb je netjes de accu helemaal opgeladen? Dan kun je maximaal 54 kilometer elektrisch rijden. Dat is een kleine downgrade ten opzichte van de vorige Santa Fe. Die haalde maximaal 62 kilometer. Je zult er in de praktijk niet super veel van merken, maar het is toch een degradatie van 13 procent.

Nog een kleine wijziging voor Hyundai-rijders die de verschillende uitvoeringen uit het blote hoofdje weten. De Santa Fe gebruikte nog oude uitrustingsniveaus. Nu heet de Comfort Smart-uitvoering voortaan de Comfort Plus en de Premium Plus-variant heet vanaf nu Premium Pro.

Prijzen van de Hyundai Santa Fe

De Santa Fe met nieuwe aandrijflijn staat ook al meteen in de prijslijsten van Hyundai. In Nederland vraagt het merk ten minste € 60.995 voor de vernieuwde SUV. Je hebt dan de zevenzitter. De versie met twee zitrijen is een stuk duurder: hij kost minimaal € 69.995.

Ook interessant!

  • Deze Flitsmeister-functie krijgt jouw Hyundai standaard
  • Hyundai-medewerkers staken voor een HOGERE pensioenleeftijd
  • Populaire SUV krijgt eindelijk échte sportversie
  • Ioniq 9 is de duurste Hyundai ooit in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, plug-in, santa-fe

Vorig bericht: « FIA benadeelt bandenfluisteraar Max Verstappen
Volgend bericht: Welke merken domineren de markt voor werkbussen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. petrolman zegt

    17 november 2025 om 14:57

    Ik heb het hele stukje twee keer gelezen en ik kan me bij god niet voorstellen waarom Greenpeace uberhaupt genoemd moet worden in dit hele artikel. Niemand bij die club heeft een seconde over dit ding nagedacht en Autoblog bericht erover alsof er vierhonderd hippies aan de Hyundaifabriek vastgelijmd zitten.

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      17 november 2025 om 15:03

      ze hebben allemaaal dezelfde rage-engaging-content-schrijf-cursus gevolgt.

      het resultaat is toch schrikken elke keer.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      17 november 2025 om 17:02

      Nou, dat is niet helemaal waar hoor. Ik werk vlakbij het kantoor van Greenpeace. Er staan al een paar weken vrijwel dagelijks een paar gitzwarte Santa Fé’s voor het kantoor van Greenpeace in Amsterdam geparkeerd, in een straat waar verder niet zo heel veel geparkeerd wordt (want kneiterduur) – die vallen dus wel op. Vermoedelijk medewerkers van de bovenburen van Greenpeace.

      Dus ja, de medewerkers van Greenpeace kunnen al wekenlang vrijwel dagelijk nadenken over autobesitas, en dit ding in het bijzonder.

      Login om te reageren
    • marh zegt

      17 november 2025 om 19:42

      Gewoon clickbait: hoe meer clicks hoe meer inkomen, nieuws is business en de waarheid doet er niet meer toe.

      Login om te reageren
  2. ty5550 zegt

    17 november 2025 om 15:15

    De grootste Hyundai die je hier kunt kopen is toch de ioniq 9?

    Die slechtere co2 uitstoten voor nieuwe plug-ins zal je bij alle modellen zien door de nieuwe strengere Euro 6e-bis-norm die sinds dit jaar in voege is.

    Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    17 november 2025 om 15:35

    54 kilometer rijden op bijna 14kwh, dat is toch om je kapot voor te schamen.

    Login om te reageren
  4. keecee zegt

    17 november 2025 om 16:20

    De kleintjes in de eerste zin. Als je een Ioniq 5 een kleintje noemt, woon je waarschijnlijk in de US.

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      17 november 2025 om 21:12

      De Inster? Niet echt groot formaat.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North