
Onder de dekmantel ”veiligheid”.
Het wordt voor Max Verstappen een lastig verhaal om in 2025 zijn F1-titel te prolongeren. De Nederlander staat met drie Grands Prix (waaronder één sprintweekend) te gaan op 49 punten achterstand op Lando Norris. Verstappen krijgt het nog een tandje lastiger doordat een van zijn kwaliteiten teniet wordt gedaan door de FIA.
De FIA en F1-organisatie hebben een speciale bandenregel ingevoerd voor de GP van Qatar 2025. Dat is net het sprintweekend waarbij er dus extra punten te verdienen zijn. Daar komt nog eens bovenop dat het Losail International Circuit een ideale lay-out heeft voor de kwaliteiten van McLarens MCL39 Formule 1-auto: hogesnelheidsbochten.
De bandenregel van de F1 in Qatar
De FIA en F1 hebben besloten dat de coureurs met iedere set banden gedurende het weekend maximaal 25 ronden mogen afleggen. Hier horen ook ronden achter de (virtuele) safety car bij. De ronden naar de grid, de opwarmrondes en rondjes na de finish van de sprintrace en hoofdrace tellen niet mee. De ronden na het vallen van de zwart-witgeblokte vlag na de training en kwalificatiesessies tellen dus wel mee. Voorafgaand aan de Grand Prix deelt Pirelli hoeveel ronden iedere set achter de rug heeft.


Pirelli deelt de redenering van de FIA: ”Deze maatregel wordt noodzakelijk geacht na analyse van de in 2024 gebruikte banden. Vorig jaar hadden verschillende banden, met name de linker voorband, de maximale slijtage bereikt. Deze omstandigheden, gecombineerd met de hoge laterale energie, hadden de structurele vermoeidheid van de constructie vergroot.”
Niet voor het eerst bandenproblemen in Qatar
Een soortgelijke voorzorgsmaatregel was in 2023 al op dit circuit ingevoerd. Dat was die race waarin de coureurs het zo zwaar hadden met de hitte en luchtvochtigheid. Sargeant stapte daardoor vroegtijdig uit de race, Ocon ging erdoor over zijn nek tijdens het rijden en Stroll zou zijn bewustzijn langzaam kwijt zijn geraakt.

Ook toen greep de FIA in, zij het voor andere problemen. Toen lagen er piramidekerbs op het circuit die voor microscheurtjes in de zijwanden van de banden zorgden. Tijdens het raceweekend besloot de FIA toen om een maximale stintlengte van 18 ronden tijdens de race in te voeren.
Nu zijn de scherpe kerbs weg en liggen er grindstroken zodat coureurs niet verder dan de kerbstone komen zonder nadeel. Toch wordt er nog altijd belachelijk veel van de banden gevraagd in Qatar. Vandaar de maatregel van de FIA. En dat is een domper voor Verstappen.
Geen banden fluisteren voor Verstappen
Coureurs krijgen nogal vaak een bepaalde stempel door één race die vaak kortgeleden is. Weet je bijvoorbeeld nog dat Pérez de Minister of Defence was? Of Piastri het ijskonijn dat niet te breken was? Verstappen heeft ook van dit soort titels gekregen: regenmeester, kamikazepiloot maar ook bandenfluisteraar. Die laatste kwaliteit wordt hem nu dus waarschijnlijk door de neus geboord.


Waarschijnlijk, want misschien gaan de banden er bij de concurrentie al na tien ronden aan terwijl Verstappen wel de 25 kan aantikken op een hoog tempo. Maar wat wel al vaststaat, is dat we er nooit achter zullen komen hoeveel ronden Verstappen écht door kan op een setje.
Bekijk het positief
Voor wie wat dieper in de sport zit: Pirelli neemt zoals verwacht de drie hardste compounds mee: de C1, C2 en C3. Elke coureur krijgt voor het hele weekend twee sets Hard, vier sets Medium en zes sets Soft. De bandenregel voor Qatar zorgt voor ons als kijkers wel weer voor een extra factor bij de bandenstrategieën. De hoofdrace duurt 57 ronden waardoor alle coureurs minstens twee keer van banden moeten wisselen.

De GP van Qatar is op zondag 30 november. Voor het zover is, richten we onze blik op Las Vegas. Daar is dit weekend – van 21 tot en met 23 november – de tweede GP van Las Vegas op het circuit met The Strip. Eens zien of de stratenbaan Verstappen goed gezind is en er toch nog hoop is voor de Verstappen-fans op een vijfde wereldtitel.





Denk niet dat we de harde band gaan zien dat weekend. Medium – Medium – Soft zal wel een veelgebruikte strategie gaan worden, of omgekeerd, en alles vol gas want ze hoeven toch maar kort mee.
Inderdaad, maar dan moeten ze daar wel genoeg setjes van over hebben na alle voorgaande sessies. Het wordt interessant om te zien of er teams zijn die de sprint laten voor wat ie is om meer speling te hebben in de hoofdrace.
“…… en Stroll zou zijn bewustzijn langzaam kwijt zijn geraakt.”
En? Heeft hij het al teruggevonden?
Een betere vraag: kun je iets kwijtraken wat je nooit hebt gehad?
Zo’n hoge snelheid voor Stroll, die jongen schrikt zich helemaal lens!
OT: als je als bandenfabrikant je eigen product in twijfel trekt… Kennelijk is het goedkoper onder de streep om dit soort acties te propageren dan dat iemand lek rijdt op je product. Maak dan aub een band die voldoet aan de zwaarste criteria ipv dit soort BS.
Dit kan je Pirelli niet aanrekenen, die maken puur de banden volgens de specs die ze aangeleverd krijgen.
Okay, dus de FIA vraagt Pirelli om een band te maken die ’t niet volhoudt, of..?
Even gezocht, Google AI zegt: ‘Pirelli, as the sole tyre supplier for Formula 1, provides the criteria for F1 tyres. This involves selecting three dry compounds (soft, medium, hard) and two wet compounds (intermediate and full wet) for each race based on the circuit’s unique characteristics like surface abrasiveness, track layout, and climate.’ Kan natuurlijk ook niet waar zijn, maar ik vond nergens zo snel dat de criteria door iemand anders dan Pirelli worden gemaakt.
Pirelli heeft de opdracht gekregen om die banden naar bepaalde specs te maken.
Het is niet zo dat pirelli een band maakt en dan zegt ontwikkel hier maar een auto omheen.
Blijkbaar vindt pirelli dat de specs waarnaar de banden gemaakt zijn niet veilig genoeg zijn om meer dan 25 ronden te rijden.
Zoals eigenlijk voor alle vlakken van de F1 geldt, is de FIA verantwoordelijk voor het opstellen van het technische reglement en de specificaties waar auto’s en onderdelen aan moeten voldoen. Voor de banden is dat niet anders. De FIA heeft bepaald dat banden ze banden willen die een bepaalde mate van slijtage hebben. Voor Pirelli is het vervolgens de kunst om banden te ontwikkelen die daaraan voldoen, maar het lastige daarvan is dat Pirelli banden moet ontwikkelen zonder dat de auto’s al af zijn. Die moeten dus in zekere mate gokken hoeveel de auto’s daadwerkelijk van een band vragen, en omdat de bandencompounds gedurende het seizoen hetzelfde blijven is dat een behoorlijk lastige klus, niet in de laatste plaats omdat auto’s gedurende het seizoen ook sneller worden.
Pas op. Google AI liegt nog meer dan Trump.
Ik zocht gisteren op een restaurant met een plaatsnaam. Gemini had een verhaal verzonnen dat het restaurant niet in die plaats was, met rechts ernaast een advertentie van dat restaurant in die plaats… De huidige leugenachtige AI is niet alleen zinloos, het is gewoon schadelijk.
Ik vraag mij af of dit wel zo slecht voor Verstappen is. McLaren heeft iets op die auto zitten waardoor ze hun banden extreem lang in de optimale temperatuurwindow kunnen houden. Daardoor kunnen Norris en Piastri stukken langer pushen dan de concurrentie zonder dat de band hard slijt. De concurrentie moet daardoor vaak kiezen tussen iets langzamer rijden om de banden levend te houden, of net zo pushen als McLaren maar dan moeten ze ook een extra pit stop maken.
Met dit maximum van 25 rondjes valt dat voordeel van McLaren weg, en kan Verstappen ook gewoon de hele race stampen met dat hok zonder dat hij een extra pitstop hoeft te maken t.o.v. de McLarens. De titel is buiten bereik tenzij de McLarens elkaar twee keer van de baan rijden, maar dit zou wel eens het recept voor een leuk dagsuccesje kunnen zijn.