
Er is een kans dat ook jouw Citroën terugmoet naar de dealer vanwege deze terugroepactie.
Brief thuis gekregen met een Citroën-logo op de envelop? Dikke kans dat je aan de beurt bent voor de wereldwijde recall die de Franse autofabrikant heeft opgezet. Dit heeft alles te maken met airbags die niet goed zouden functioneren.
In Europa roept Citroën 869.000 auto’s terug voor dit probleem. In Nederland gaat het om 45.475 auto’s die onderdeel vormen van de recall. Er bestaat de kans dat een ploffende airbag bij een ongeluk ook metaaldeeltjes door de auto kan verspreiden. Dat laatste kan ernstige letsel tot gevolg hebben.
Om te voorkomen dat er ooit zo’n ongeluk gaat gebeuren én dat Citroën tot in den eeuwigheid hiervoor wordt aangeklaagd is een terugroepactie in het leven geroepen. Het gaat hier specifiek om de modellen C3 en de DS3, bouwjaren 2009 tot en met 2019.
Takata
De airbags in deze auto’s werden geleverd door Takata. Geen onbekende naam als het gaat om recalls. Het Japanse bedrijf leverde aan tal van merken dit soort foutieve airbags. Uiteindelijk is Takata op de fles gegaan, mede door dit gigantische probleem. Ook de Citroën C3 en de DS3 zijn uitgerust met de beruchte airbags en nu
Het klinkt natuurlijk vrij laat dat er nu pas geluiden zijn voor een terugroepactie bij Citroën. Dat komt omdat er niet direct een probleem werd vastgesteld. Pas al de auto’s en dus de airbags op leeftijd raken kan er een issue ontstaan.
De kwaliteit van de airbags zou met name in landen met een warm en vochtig klimaat slechter zijn. Daarom is ervoor gekozen warme landen voorrang te geven met de terugroepactie. Nederland is later aan de beurt. Is dat koude, saaie Nederlandse weer toch nog ergens goed voor. Eigenaren van een Citroën C3 of DS3 krijgen vanzelf een bericht.
Je zou toch denken dat deze Takata ellende inmiddels al een keer is opgelost, na zovele jaren. Een collega van me had 8 jaar(!) geleden om precies diezelfde reden al een recall voor de vervanging van twee airbags zijn toentertijd al 12 jaar oude BMW E46…
De eerste vraag die dan bij mij opkomt: van hoeveel automerken rijden er nu nog auto’s rond die ook deze airbags ingebouwd hebben?
Zuur voor de Citroen-rijders
Advies aan Citroen rijders: crash voorlopig niet uw auto!
The gift that keeps on giving 😭
De gifbeker moet helemaal leeg!
Ik weet nog goed dat ze het in de negentiger jaren haden over de houdbaarheid van Airbags, en dat menig auto na 15 jaar hierdoor total-loss zou worden verklaard. Ik lees echter niets meer over airbagvervangservice voor de inmiddels youngtimers. Hier gaan ze toch even 15 jaar oude airbags preventief vervangen.