
Er werd flink geboden op zijn Porsche 917, maar Jerry Seinfeld vond 25 miljoen dollar niet genoeg.
Het verhaal van Steve McQueen is er een die te goed lijkt om waar te zijn. Ik bedoel, alleen al die naam: die klinkt toch verzonnen? Geef hem ook nog eens een boel charme, een baantje als acteur en als hobby racen in het snelste en gevaarlijkste spul ter wereld. Toch is het allemaal waar. Een van zijn hits op het witte doek is de film Le Mans uit 1971. Voor deze film kocht McQueen met zijn filmproductiebedrijf Solar Productions een echte Porsche 917-raceauto. Precies die auto is recent onderdeel geweest van een veiling.

De Porsche 917 is de raceauto waarmee Porsche tussen 1969 en het begin van de jaren ’70 wereldwijd races reed. Gijs van Lennep won er bijvoorbeeld de 24 Uur van Le Mans mee in ’71. Het concept van de 917 is meedogenloos. Een luchtgekoelde 4,5-liter V12 zorgt voor 588 pk en 496 Nm. Schakelen gaat natuurlijk met handbak, maar wel met maar vier versnellingen. En dat alles met minimale veiligheidssystemen.



Wat gebeurde er na de film met de Porsche?
Na de opnames van Le Mans verkocht McQueen de racer door aan Reinhold Joest. Met zijn raceteam deed de 917 aan verschillende races mee, maar een terugkeer naar Le Mans zat er niet in. In 1975 kocht coureur Brian Redman, de Porsche over en nog eens twee jaar was het coureur Richard Attwood die de 917 kocht.
Tot 2000 bleef de 917 in de garage van Attwood staan. In dat jaar kwam er een verzamelaar genaamd Frank Gallogly die de auto overnam. Weer een jaar later klopte een nieuw persoon aan die vooralsnog de recentste eigenaar is van de Porsche 917.
Jerry Seinfeld
De huidige eigenaar is een bekende naam: Amerikaanse acteur, schrijver en comedian Jerry Seinfeld. Het is een van de vele klassieke Porsche’s die in de garage van Seinfeld staan. Denk aan meerdere 356 Speedsters, een Porsche 718RSK en een Porsche 930 Turbo RSR.

Restauratie met stijl
Seinfeld vond het na bijna 24 jaar eigenaarschap wel welletjes en bracht de Porsche naar de veiling. In de tussentijd was de 917 weer helemaal teruggebouwd naar de spec zoals ie in de film was. Oude onderdelen werden vervangen door frisse exemplaren en de prachtige Gulf-kleurstelling werd opnieuw gespoten. Wat wel is blijven zitten, zijn de bevestigingspunten waar de camera’s in 1971 op stonden voor het maken van de film.
Op zaterdag 18 januari werd de Porsche 917 van Steve McQueen (en Jerry Seinfeld) geveild in Kissimmee, Florida. De veiling werd georganiseerd door veilinghuis Mecum Auctions. De verwachtingen waren hooggespannen. In 2017 werd een andere 917 van McQueen geveild voor ruim 14 miljoen dollar.
Jerry Seinfeld slaat bod af
In eerste instantie zag het er ook goed uit. Het openingsbod was maar liefst 15 miljoen dollar. Het ging echter nog verder. Vervolgens stond 17 miljoen dollar op de borden, even later 20 miljoen! Uiteindelijk bleef het hoogste bod hangen op 25 miljoen dollar.
Naar verluidt heeft Jerry Seinfeld in 2001 destijds 2 miljoen dollar betaald voor de auto. Dat is een mooie winstpakker, zou je denken. Niets van dit alles. Opmerkelijk genoeg heeft de Amerikaan het bod afgeslagen. De komiek was van mening dat de auto meer waard is dan 25 miljoen dollar. Het is niet bekend wat Seinfeld dan wel graag voor zijn Porsche 917 zou willen vangen.
25 miljoen dollar had een recordbedrag geweest voor een auto als de Porsche 917. Dit soort bedragen associeer je met een McLaren F1 of, in het verleden, een Ferrari 250 GTO.
Met het afslaan van het bod blijft de 917 gewoon in het bezit van de acteur. Wellicht duikt de Porsche in de toekomst weer op tijdens een veiling in een nieuwe poging de klassieker te verkopen. Of misschien kreeg Seinfeld spijt en wil hij de auto toch houden. Wie het weet mag het zeggen.
We gaan geen grappen maken over dat Seinfeld helemaal niet grappig is. Maar als je een minimum prijs in hoofd waarvoor je de auto wilt verkopen hebt dan is dat toch de startprijs voor de veiling? Nu is de tijd van vele (rijke) mensen verspild en die vinden dat natuurlijk helemaal niet grappig.
Door beginnen met tegen elkaar op te bieden creëren ze wat hype, en hopen ze dat mensen meer willen bieden. Plus het is ook een stukje marketing, door zo’n auto in te brengen wordt er weer over het veilinghuis gepraat. Een no sale lijkt me alleen niet perse goed voor de reputatie.
Het is heel gebruikelijk toch dat er een minimum reserve op veilingen zit die niet zichtbaar is voor de bieders.
Dus zo gek is dit niet.
En de minimale marktwaarde is zo alvast bepaald.
Jerry zit duidelijk nog niet op zwart zaad.
ik prefereer de gerard reve spelling: ”mededogenloos”
prachtige auto.
Bij het vorige artikel hierover (schatting was toen 12 – 15 miljoen van veilinghuis) gaf ik al aan dat t eerder 20 / 25 zou zijn – en dat is dus nog niet genoeg. Steve McQueen is echt een multiplier.
Jerry heeft het gewoon niet nodig, die 25 miljoen.
V12??