
1 januari gaat de benzineprijs weer omhoog, eens kijken waar je nu nog het beste kunt tanken.
Tank je een beetje doordacht, dan kun je in Nederland nog altijd geld besparen ten opzichte van de adviesprijs. Maar wie zonder nadenken bij de eerste de beste pomp stopt, betaalt vaak onnodig de hoofdprijs. Uit een nieuwe analyse van MultiTankcard blijkt opnieuw hoe groot de prijsverschillen aan de pomp zijn. Die verschillen worden elk jaar alleen maar groter. Daarover bericht de Telegraaf.
Benzineprijs 2025
Wie in 2025 op zoek was naar de goedkoopste E10-benzine moest absoluut niet in de Randstad of langs de snelweg zijn. Niet verrassend is het de grensstreek waar de goedkoopste peut te halen valt, vooral dankzij de -voor ons doen- lage benzineprijzen in Duitsland en België.
De goedkoopste benzine scoorde je in 2025 in Frederiksoord, Drenthe. Bij pompstation Kreuze kostte een liter E10 gemiddeld 1,7229 euro. Daarmee mag deze locatie zich met recht de winnaar noemen van de zogeheten ‘Slim Tanken Award’.
Dieselrijders moesten helemaal naar het andere uiterste van het land. In Sluis, Zeeland, was het bij Tamoil het goedkoopst om je dieselbeuker te vullen. De gemiddelde literprijs kwam daar uit op 1,5143 euro. Dat zijn bedragen waar je langs de snelweg alleen nog maar van kunt dromen.
De cijfers zijn gebaseerd op een analyse van meer dan 3.250 tankstations die zijn aangesloten bij MultiTankcard, waarbij per locatie minimaal 250 tankbeurten zijn meegenomen.
Goedkoop tanken blijft vooral een regionaal feestje
Goedkoop tanken doe je niet in de randstad. Daarvoor moet je in de provincies Drenthe en Overijssel zijn. De prijsconcurrentie is hier vanzelfsprekend zwaar, aangezien inwoners van deze provincies massaal hun benzine over de grens halen. Dat is relatief gezien om de hoek.
Opvallend genoeg staan er maar liefst zes van de tien goedkoopste tankstations van 2025 staan in Steenwijk, een Overijssels dorpje zo’n 80 kilometer van de Duitse grens. Die plaats is uitgegroeid tot een waar slagveld van prijsvechters, want de concurrentie is moordend.
Dat goedkoop tanken in het noorden niet overal vanzelfsprekend is, blijkt op de Waddeneilanden. Hollum op Ameland was in 2025 de duurste plek van Nederland, met een gemiddelde E10-prijs van 2,3067 euro per liter.
Minder logisch is het prijsniveau op sommige plekken op het vaste land. In plaatsen als Hooglanderveen, Midland en Oirlo tikte de prijs ook moeiteloos boven de 2,21 euro per liter aan. Daar moet je dus niet zijn.
Gemiddeld waren tankstations buiten de snelweg in 2025 zo’n 19,7 cent per liter goedkoper dan snelwegpompen. Tanken langs de snelweg is jezelf beroven. Doe het vooral niet en hou die zuurverdiende euro’s lekker in je zak.
De pijn komt pas 2026
De prijzen zijn al niet mals, maar de echte pijn moet nog komen. Per 1 januari 2026 wordt een deel van de tijdelijke accijnsverlaging teruggedraaid. Benzine wordt daardoor zo’n 5,5 cent per liter duurder, diesel 3,6 cent. Op een tankinhoud van 60 liter kost je dat toch weer een paar euro extra. Wie regelmatig tankt is op jaarbasis zo weer 100 euro duurder uit in vergelijking met dit jaar. Leuker kunnen ze het niet maken…





De Slim-tanken-award is dus voor de goedkoopste pomp. Maar hoe zit het met de kwaliteit van brandstof? Is het een fabeltje dat goedkope pompen brandstof hebben die je motor meer vervuilt?
De basis brandstoffen als E10 95, en B7 Diesel van verschillende merken komen vaak uit het zelfde depot. Echter toevoegingen van additieven zorgen er voor dat sommige nrandstoffen wat schoner zijn of meer reinigend zijn voor de motor.
Maar in het algemeen is de E10 ook minder lekker voor je voertuig of tuingereedschap dan E5. De meeste auto’s kunnen het goed hebben maar zullen uiteindelijk ook wat meer onderhoud of zelfs reparaties nodig hebben dan als er ethanol vrije E5 brandstof word getankt. Je ziet dit al sneller bij tuingereedschap, scooters en motoren. Die kunnen na een jaar al serieus problemen hebben door de 10% toevoeging van ethanol. Benzine tanken die uitzetten en scheuren, roest in de tank doordat het vocht aantrekt, pakkkingen en leidingen die helemaal weggevreten zijn.
Ik tankte altijd e5 in duitsland om die reden. Maarja nu heeft mijn auto zijn laatste apk gehad, dus gaat er e10 in. Merk wel heel licht verschil in verbruik. Net 1 of 2 tienden minder, rij nu 1 op 13, eerder 13.1, 13.2.
Fabeltje
Mensen hebben het vaker over: “hier is tanken heel goedkoop”. Hoezo goedkoop? Nergens is tanken goedkoop in NL. Tanken is pas goedkoop als het 70 cent is zoals bv in de USA.
Nou precies. In Rusland ligt de prijs ook rond de 70 cent. Congo en Uganda is wat duurder, rond de 1 euro. Maar echt goedkoop tank je in Irak: 56 cent.
Maar ja, ik zou toch echt niet in die landen willen wonen.
Goedkoop is een subjectief begrip, als mensen dure dingen goedkoop noemen hebben ze het goed. Nederland is een bijzonder welvarend land.
Op sommige plekken liggen pompen (letterlijk) tegenover elkaar en is er een prijsverschil van ergens om en nabij de 25 ct/liter. Dat is best een noemenswaardig verschil, zou je zeggen. Aan de N57 bij Brielle bijvoorbeeld, waar E10 gisteren bij de ene (BP) 2,159 en bij de andere (Argos) 1,889 per liter was. En toch wordt er even zo vrolijk door hele volksstammen bij die BP getankt. In mijn beleving een curieus fenomeen.