
Een koopje dus eigenlijk, deze fors afgeschreven Porsche Taycan op Marktplaats.
De markt is nog steeds minder rijp voor EV’s dan onze overlords gehoopt hadden, zo blijkt deze week weer. In Amerika, gaan Tesla verkopen hollende achteruit nu de subsidies van 7.500 Dollar de bietenbrug op zijn gegaan. Maar ook in Nederland, is de markt voor (gebruikte) EV’s redelijk ‘zacht’. Althans, dat moeten we concluderen na een zoektocht naar de goedkoopste Porsche Taycan van Marktplaats.

Het feest dat elektrisch Porsche rijden heet, begint al bij minder dan een halve ton. Voor dat geld heb je zelfs keuze uit zes exemplaren. Waarvan de aller goedkoopste in het Groningse Scheemda staat. Heb je wellicht wel meteen range anxiety op de weg terug naar huis als je in het diepe Zuiden resideert, maar soit.

Helaas is de goedkoopste van Marktplaats in dit geval niet zo voordelig omdat ‘ie een hele bijzondere onverkoopbare spec heeft van Meissenblau met een Brombeer interieur of iets dergelijks. Dan zouden we namelijk direct naar Groningen gegaloppeerd zijn. Maar nee, het is hier grijs en zwart wat de klok slaat. Heel acceptabel voor een zakelijke bak die een beetje calvinisme moet uitstralen, maar alles behalve spannend.
Spanning vind je echter wel in de accu van 84 kWh, die een fysieke keuring is ondergaan. Hoewel, uit die keuring blijkt dat er na 113.464 km, nog een State of Health (SOH) is van 85,35 procent. Enigszins inleveren op de originele actieradius is te verwachten bij deze SOH. En bij de prelift Taycan was dat al niet het aller sterkste punt. Dat is dus niet helemaal top na vier jaar, maar goed, dan weet je bij aankoop waar je aantoe bent. Dus dat moet je dan op de koop toenemen.

Goede dingen zijn er natuurlijk ook. Deze auto had een nieuwprijs van 115.867 Euro. En het is een Porsche van vier jaar oud. Alle dingen die een Porsche een prettig vervoersmiddel maken, zitten ook in het DNA van de Taycan. Behalve dan zo’n gave ICE, uiteraard. Het fijne sturen, de goede afwerking, lekkere stoelen en de (optionele) luxe zijn echter gewoon goed voor elkaar. Net als natuurlijk…oh gruwel…de baaaaaaaadge en de uitstraling. Baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaadge. Badge.

Voor dit alles, betaal je nu nog slechts 47.400 Euro. Dat is aanzienlijk minder dan de afschrijving, die zoals snelle rekenaars al door hadden, dus 68.467 Euro is geweest in deze (dik) vier jaar. Mits de vraagprijs gerealiseerd wordt, wat met jou als gewiekste onderhandelaar natuurlijk maar helemaal de vraag is.
Nieuw kopen was dus met terugwerkende kracht geen mega goede deal. Maar nu als okkazie, is het best een interessante propositie. Ga je voor deze enigszins gemankeerde dikke Sjaak met die gewilde badge voor weinig? Of is dit alle merkmagie en luxe ten spijt, gewoon een mislukte auto waar je niet aan moet (willen) beginnen? Laat het weten, in de comments!





Voor 10k extra zijn er veel mooiere exemplaren. Hoe doen deze het eigenlijk qua betrouwbaarheid en onderhoud?
De eerste generatie heeft best wat issues volgens ‘internet’ en met die km-stand moet er vast wel af en toe wat vervangen worden.. reken daar Porsche-(uur)prijzen bij en ja: het kost heel veel!
Ik heb zelf wel oren naar een donkerblauwe of donkergroene 4S performance plus met club leder, van rond deze prijs, nog even geduld.
Dit is natuurlijk een MP reclame maar ze zijn al goedkoper voorbij gekomen dan it.
@jaapiyo al dit soort luxe wagens schrijven knetterhard af, zowel relatief als absoluut. Of het nou een EV is of niet. Zowel bij Porsche, Maserati, Range Rover of Rolls Royce. Maar kennelijk wil je bij elke Taycan op marktplaats weer in herhaling vallen… Zo vermoeiend.
Meerdere bronnen claimen dat EV’s (waaronder de Taycan) nóg harder afschrijven dan die andere afschrijvingskanonnen. Helemaal feest natuurlijk als het een Maser én een EV is. De goedkoopste tweedehands GranTurismo’s zijn de Folglores.
De Taycan schrijft ook harder af dan alle andere Porsche’s, waaronder de Panamera en Cayenne. Waar je dus dit soort j’accuse’s doet (het mag allemaal uiteraard) vraag ik me wel een beetje af waarom je zelf juist zo’n EV apostel en apologeet bent die altijd een beetje geprikkeld is als men iets minder positiefs schrijft over EV’s (ook dat is relatief, want een EV okkazie voor weinag is zoals het artikel al stelt, misschien wel leuk).
Voor 40 rij je m de deur uit. Niet verkeerd als je max 150/200 km per day moet rijden – en dan een echte ICE vuurpijl voor de leuke dagen.
Vind persoonlijk de Audi van deze versie er manlijker en stoerder uit zien. Zou hier dus niet voor gaan. Ieder zijn ding natuurlijk
Weet wel dat ze super rijden, 2w terug uurtje in gestuurd, echt wel heel leuk. Knap dat je niet echt door hebt dat ze zo zwaar zijn.
Voor hetzelfde geld koop je waarschijnlijk ook een gebruikte Audi e-tron GT. Dezelfde techniek in een beduidend fraaiere verpakking. Minus de baaaaaadge, dat dan weer wel.
Over die badge, zou me niet verbazen dat er meer mensen omkijken bij een etron gt dan bij de zoveelste porsche taycan. Vind het persoonlijk ook een veel mooiere auto.
4 jaar en 60% afschrijving. Niks bijzonders voor een EV.
Zou de Rolls Royce Spectre net zo langzaam afschrijven over 48 maanden? De berichten over de stijle afschrijvingscurve bij EV’s hebben al enige tijd de echokamer bereikt dus ik ben gans niet verrast.