• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GTI’s en G-laders: het verhaal van de Rallye Golf

Auteur: jaapiyo, gepost 13 januari 2019 om 13:00 – 51 Reacties

Afbeelding GTI’s en G-laders: het verhaal van de Rallye GolfAfbeelding GTI’s en G-laders: het verhaal van de Rallye GolfAfbeelding GTI’s en G-laders: het verhaal van de Rallye GolfAfbeelding GTI’s en G-laders: het verhaal van de Rallye GolfAfbeelding GTI’s en G-laders: het verhaal van de Rallye GolfAfbeelding GTI’s en G-laders: het verhaal van de Rallye Golf

Rallye
De Rallye Golf is de koning onder de Golfs II.

Tegenwoordig heeft elke leasebak dit vermogen, maar eind jaren tachtig was 160 pk nog echt veel voor een hot hatchback. En de Volkswagen Rallye Golf uit 1989 was the hottest van zijn generatie. Het was de overtreffende trap boven de bekende Golf GTI en GTI 16V van destijds. De Rallye Golf was bedoeld als homologatiespecial voor deelname aan het World Rally Championship van 1990, de voorloper van het WRC zoals we dat nu kennen. Uiterlijk vallen direct de uitgebouwde wielkasten op, in dezelfde bonkig vierkante stijl als de Audi Ur-Quattro en de Lancia Delta Integrale. Op de een of andere manier lijkt het die twee modellen, die van zichzelf al hoekig zijn, beter te staan dan de carrosserie van de Golf II.

Technisch ging de Rallye Golf een paar stappen verder dan zijn GTI-broers. De 1,8 liter motor kreeg een G-lader mee die hem oppookte naar 160 pk en 225 Nm koppel. Die voor die tijd kloeke waarden werden verdeeld over allevier de wielen via Volkswagen’s syncro-vierwielaandrijvingssysteem. Omdat het een homologatiemodel was, moesten er 5.000 exemplaren gebouwd worden en die zijn inderdaad uit VW’s fabriek in Brussel gerold. De FIA-regels zorgden er ook voor dat de motorinhoud iets werd verkleind van 1.781 voor het reguliere 1,8 blok naar 1.763 cc, om te voldoen aan de technische FIA-eisen voor geblazen motoren.

De koning onder de Golfs II had die status ook dankzij zijn prijs: met een prijskaartje van 50.000 Duitse marken kostte hij ongeveer het dubbele van wat een gewone GTI toen deed. Het is nu mogelijk om voor minder zo’n Rallye Golf aan te schaffen, want veilinghuis Coys biedt er eentje aan tijdens InterClassics Maastricht. Op de klassiekerbeurs die dit weekend plaatsvindt, komt dit turquoise exemplaar onder de hamer voor een geschatte prijs van 12.000 tot 18.000 euro. Helaas ontbreken op dit exemplaar de felbegeerde typeplaatjes voor en achter. De velgen ogen wat ieletjes in de brede wielkasten, maar het zijn wel de originele wielen die Volkswagen leverde op de modellen met een G-lader. Veel eigenaren kozen destijds voor iets bredere BBS-wielen en misschien ziet dat er volwassener uit dan deze standaardtrim.

Overigens kwam er later een nóg snellere Golf II die simpelweg Golf Limited heette. Die had niet het uitgeklopte bodywork en afwijkende neus van de Rallye Golf, maar wel een sterkere G60-motor met zestienklepskop die 210 pk leverde. Slechts een blauwe rand rond de grille waar de GTI een rode had en Volkswagen Motorsport badges verraadden wat de Golf Limited in huis had.

Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage.

Ook interessant!

  • Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
  • Wat zou deze Volkswagen Golf GTI Mk1 moeten opleveren?
    Wat zou deze Volkswagen Golf GTI Mk1 moeten opleveren?
  • Volkswagen presenteert: een getunede Golf GTI
  • Video: Golf GTI kopt een Range Rover

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Gastbijdragen, golf, golf-2, gti, interclassics, Klassiekers, rallye, Volkswagen

Vorig bericht: « Tesla heeft geen trek in vakbondspipo’s
Volgend bericht: Mercedes maakt de vierdeurs AMG GT spotgoedkoop »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    13 januari 2019 om 13:04

    Anno ’89 was dit hip, nu noemen we het gewoon een petjesbak.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      13 januari 2019 om 13:50

      @alcantara: ehm nee dit is alles behalve een petjesbak. Een Escort Cosworth noemen we toch ook geen petjesbak?

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        13 januari 2019 om 14:18

        @dutchdriftking: mensen die alleen een escort zien met een vleugel wel.

        Login om te reageren
    • karaya zegt

      13 januari 2019 om 13:56

      @alcantara: De auto is helemaal origineel.

      Het wordt pas een petjesbak als er after market troep op geschroefd wordt.

      Die wielen lekker zo houden.

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      13 januari 2019 om 14:54

      @alcantara: nee joh, dit is alweer petjesbak af. Ik ben een beetje kwijt wat tegenwoordig petjesbakken zijn, misschien daar eens een topic aan wijden? Ik denk dat de eerste Leon een goeie is. De Golfjes 6 (7??weet ik veel) GTI en Audi A3 zijn immers meer de petjes kraag man purse-bakken. Best een mond vol zo… Die ouwe Golfjes vind ik tegenwoordig wel weer leuk om te zien. De meest verpauperde exemplaren zijn weggerot want al het geld zit in de woofers en c-banden om de lichtmetaaltjes…

      Login om te reageren
      • momo zegt

        13 januari 2019 om 22:41

        @davelepeef: men loopt te pas en te onpas met termen te smijten, alleen om ‘erbij te horen’. Dat is de reden dat termen vervagen.

        Zou inderdaad handig zijn als alle auto-termen opnieuw gespecificeerd worden.

        Een soort van dikke VanAutoBlogdale?

        Aan de inmiddels uitgemolken jetcars en Finnen grappen kunnen we helaas niks meer doen…

        Login om te reageren
  2. gertjan2012 zegt

    13 januari 2019 om 13:08

    Hulde voor dit boeiende artikel! Tot nu toe het beste artikel van 2019 ;-)

    Login om te reageren
  3. monsieurleloure zegt

    13 januari 2019 om 13:16

    Vroeger toen VW’s nog leuk waren…

    Login om te reageren
    • herbert zegt

      13 januari 2019 om 13:40

      @monsieurleloure: Dat is enkel je eigen zure mening.

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        13 januari 2019 om 18:41

        @herbert: Een mening is een mening, Bofkont.

        Login om te reageren
    • numpty zegt

      14 januari 2019 om 12:29

      @monsieurleloure: Dat zeg je over 25 jaar waarschijnlijk ook bij een foto van de hedendaagse Arteon of Passat. Jammer dat jouw mening zo’n kwart eeuw achter loopt.

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        14 januari 2019 om 12:59

        @numpty: daarom is het ook mijn mening, mooi hè

        Login om te reageren
        • numpty zegt

          14 januari 2019 om 13:01

          @monsieurleloure: Zeker mooi, beetje (héél erg) traag van begrip, maar mooi.

          Login om te reageren
          • monsieurleloure zegt

            14 januari 2019 om 16:53

            @numpty: jij hebt volkomen gelijk ?

            Login om te reageren
  4. thomasthomas zegt

    13 januari 2019 om 13:26

    Ben in 1993 nog eens naar een Rally Golf gaan kijken met een geel Koni onderstel. Nooit vergeten hoe dat ding op de weg lag. Dan krijg je echt een big smile op je gezicht. Toen zwaar getwijfeld tussen die en de nieuwe VR6 golf 3.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 januari 2019 om 08:08

      @thomasthomas: En, welke is het geworden?

      Login om te reageren
  5. steelfighter zegt

    13 januari 2019 om 13:29

    Moet je nu niet mee aankomen?

    Login om te reageren
  6. kennone zegt

    13 januari 2019 om 13:37

    Onze buurman had de Rallye in het rood met een gezonde 240pk vrùùger, dat was echt een kanon van een auto! Elke dag dat ik er langs liep op weg naar mijn basisschool ging ik volle gas op mijn bek omdat ik over mijn eigen kwijl uitgleed!!

    Login om te reageren
    • vetnek zegt

      13 januari 2019 om 15:10

      @kennone: tegenwoordig brengen ze kwijlende scholieren met busjes

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        13 januari 2019 om 22:07

        @vetnek: hahahaha

        Login om te reageren
      • kennone zegt

        14 januari 2019 om 00:07

        @vetnek: voorheen met een stint (of is dit te grof?)

        Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    13 januari 2019 om 13:42

    Er reed er altijd 1 in Zutphen. Precies dezelfde kleur. Al een tijdje niet gezien. Geweldig geluid vind ik. Die huil van de G lader vind ik echt tof. Klasgenootje had een Corrado G60 met een flinke pijp eronder. Dat ding klonk echt geniaal!

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    13 januari 2019 om 13:51

    Blijft een schitterend ding. G60 of VR6 altijd moeilijk wat je dan moet kiezen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      13 januari 2019 om 14:16

      @dutchdriftking: mwoah, zo’n G-lader is een fraai stukje techniek, maar zeker niet vlekkeloos. De toch wel behoorlijk beperkte levensduur heeft veel eigenaren destijds gedwongen tot het laten uitvoeren van een prijzige revisie – of anders wel een engine-swap… naar bijvoorbeeld een VR6.

      Login om te reageren
      • Dickie zegt

        13 januari 2019 om 14:46

        @rrrobert: werden ze ook niet eens vervangen door een compressor van Mercedes?

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          13 januari 2019 om 14:54

          @dickie: jazeker.

          Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        14 januari 2019 om 08:10

        @rrrobert: De G-lader is zeker niet foutloos, maar wel een fraai stukje techniek. En wanneer je er goed mee om gaat dan kunnen ze best wat km’s aan hoor. En er waren altijd goede G60 revisie bedrijven welke voor zeer redelijke prijzen de G-lader reviseerden.

        Login om te reageren
      • numpty zegt

        14 januari 2019 om 12:26

        @RRRobert: De G-Lader an sich was niet het probleem, maar wat de meeste er mee deden. Het was ook té simpel. Een smallere pullie op de lader en hopla, 45-50 PK er bij. Fl.40,=/45,= ipv €5/6/700,= bij de chiptuner. Tsja dat de lader dan veel sneller en meer toeren maakte San waar hij voor ontwikkeld was, dat nam men op de koop toe. Veel al was dan de volgende eigenaar de pineut en moest subiet de G-lader laten reviseren.

        Login om te reageren
  9. evdw zegt

    13 januari 2019 om 13:56

    Mooi om te zien hoe zo’n auto de emoties los maakt en herinneringen aan mooie tijden oproept. Wat een geweldig merk is dat Volkswagen toch!

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      13 januari 2019 om 14:02

      @evdw: De uitzondering die de regel bevestigt.

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      13 januari 2019 om 14:56

      @evdw: *wat een geweldige modellen heeft vw gemaakt. Niet alles is nou zo fabelachtig…

      Login om te reageren
  10. cavin zegt

    13 januari 2019 om 14:16

    De g60 motor werd ook in de normale golf geleverd met zowel voorwielaandrijving als syncro.
    Ik heb zelf nog een originele Nederlandse voorwielaangedreven versie gehad. Nog elke dag spijt dat ik die verkocht heb

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 januari 2019 om 08:11

      @cavin: De GTI G60 blijft inderdaad een wijs ding!

      Login om te reageren
  11. papa zegt

    13 januari 2019 om 14:47

    Nu nog een artikel over de terloops genoemde een nog interessantere golf 2 limited

    Login om te reageren
    • cavin zegt

      13 januari 2019 om 15:00

      @papa: die heb ik volgens mij al eens voorbij zien komen

      Login om te reageren
    • cavin zegt

      13 januari 2019 om 15:03

      @papa: https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-zou-je-40-mille-voor-deze-golf-2-betalen-74219

      Login om te reageren
  12. rufctr01 zegt

    13 januari 2019 om 15:56

    Die dingen hebben een geweldig geluid! Een maat van mij had in 1996 zo’n Rally gekocht. Hij liep er financieel redelijk op leeg, alles ging kapot.
    Ik heb altijd het vermoeden gehad dat de 1e eigenaar de auto redelijk mishandeld heeft.

    Login om te reageren
  13. desjonnies zegt

    13 januari 2019 om 16:18

    Mooi onverprutst ding.
    Golf 2 is zo’n beetje beste wat er qua Golfjes ooit gemaakt is.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      13 januari 2019 om 16:36

      @desjonnies: en waarschijnlijk ook wel het beste wat er qua Volkswagen ooit is gemaakt. Alhoewel dat misschien ook wel een beetje terug te voeren was op het adagium ‘wat er niet op zit kan ook niet kapot’, want bij de Golf 2 stonden nu gangbare voorzieningen als een rechter buitenspiegel, radiovoorbereiding en een vijfde versnelling zelfs tot 1990 nog op de optielijst.

      Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat deze nou uiteindelijk gaat opbrengen/heeft opgebracht, want een geschatte verkoopprijs van 12-18 mille lijkt me tamelijk laag. Een snelle zoektocht leert dat de andere Golfjes in Rallye-uitvoering voor aanmerkelijk hogere bedragen worden aangeboden (24 -30 mille).

      Login om te reageren
      • matter zegt

        13 januari 2019 om 16:59

        @RRRobert: ben ik ook wel benieuwd naar. Kan het zo gauw nergens terug vinden. Sowieso weinig info over de auto (km stand ed).

        Login om te reageren
    • gokartmozart zegt

      13 januari 2019 om 17:13

      @desjonnies: helemaal mee eens. In orginele staat is het een tijdscapsule zoals een Delta Integrale. Hoezo petjesbak zoals een aantal hier hem noemen op dit forum. Orgineel en onverprutst kan geen enkele auto dat zijn.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      13 januari 2019 om 21:21

      @desjonnies: vandaag in het echt gezien op de Interclassics in Maastricht; zag er toen niet uit, anno nu is het nog steeds niks.
      Wel zat ander zéér fraai spul gezien daar; mevrouw 406_v6 was zeer onder de indruk van een aantal buitengewoon fraaie Citroën DS, een Packard V12, een Facel Vega, een 3-deurs Toyota FJ, wat 190 SL’s en wat “gewonere” modellen als een Mehari, Renault 4 en een Topolino.
      Nu maar eens voorzichtig gaan informeren waarop de spaarpot stuk geslagen mag worden ?

      Login om te reageren
  14. ghost zegt

    13 januari 2019 om 17:29

    Goede kennis van mij had een in perfecte staat zijnde Golf Rallye, in dezelfde groene kleur als de foto hierboven. Hij heeft deze een jaartje of 2 terug verkocht aan een Duitser voor (ik meen) €40k. De prijzen van deze pareltjes zijn onwijs aan het toenemen, voor de golf II limited is dat helemaal absurd. Ooit was er een NL’er met een golf II limited (dhr. Van der Steen) die deze destijds heeft verkocht voor €16k. If he only knew..(ze doen tegenwoordig ~ €100k).

    Login om te reageren
  15. bassx zegt

    13 januari 2019 om 17:52

    Buurjongen had er eentje en mocht een keer naast zitten als 16 jarige. De acceleratie vanuit stilstand is mij altijd bij gebleven. Achteraf bleek dat mijn buurjongen dikke leningen had afgesloten en gewoon failliet was maar dat maakte mijn eerste ervaring met de Golf MKII Rallye niet minder mooi. Was al bekend met de MKII GTI 8v en 16v maar dit was een niveau hoger.

    Login om te reageren
  16. mk2jens zegt

    13 januari 2019 om 19:03

    Droomauto

    Login om te reageren
  17. erwinlagcher1977 zegt

    13 januari 2019 om 19:34

    Had mijns inziens mooier geweest als de verbreding op de onderste raamlijn had gezeten. Wat niet wegneemt dat het een icoontje is.

    Login om te reageren
  18. hansiepie zegt

    13 januari 2019 om 21:29

    Blijft een gave auto!

    Login om te reageren
  19. kle500 zegt

    13 januari 2019 om 21:51

    160 pk is niet veel maar het ding weegt ws. Zoveel als de voordeuren van een moderne golf.

    Login om te reageren
  20. MM93 zegt

    13 januari 2019 om 23:27

    Mijn eerste auto was vroeger een origineel Nederlandse Golf G60 Edition One. Heerlijke auto, dat geluid alleen al van die g-lader.

    Login om te reageren
  21. emping zegt

    14 januari 2019 om 15:46

    Gaaf ding, ook in een mooie kleur.

    Login om te reageren
  22. vwdriver1978 zegt

    14 januari 2019 om 18:58

    Mooi ding met prachtige techniek. De G lader techniek vindt ik zowiezo boeiend. Het is wel zo dat ik de Corrado mooier vind maar dat is mijn smaak.Trouwens ook een Passat G60 of Polo G40 is niet te versmaden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North