Haalt Atlas weer de schouders op?
Er vallen wederom keiharde klappen in de Amerikaanse autowereld. Net als bij Volkswagen AG gaat de elektrificatie van de productportfolio’s gepaard met het verlies van talloze banen bij de grote Amerikaanse autofabrikanten. Enerzijds wordt dat ingegeven door kostenbesparingen die gemaakt moeten worden om de investeringen in EV’s te doen, maar anderzijds is het ook gewoon zo dat die EV’s eigenlijk super simpel in elkaar zitten. Er zijn dus veel minder noeste arbeiders nodig om verschillende onderdelen te fabriceren en te assembleren.
Zo kondigde General Motors onlangs aan dat het een streep gaat zetten door drie grote fabrieken (plus nog wat kleinere operaties die bijvoorbeeld versnellingsbakken maken). Het gaat om één fabriek in Canada (Oshawa Assembly in Oshawa, Ontario) en twee stuks in Heartland America (Detroit-Hamtramck Assembly in Detroit en Lordstown Assembly in Warren, Ohio). Trump zal het waarschijnlijk allemaal best sad vinden voor zijn onderdanen die hun baan verliezen en vooral ook voor zichzelf.
Maar zoals een oud spreekwoord luidt is de een zijn dood de ander zijn brood. EV-Pionier Tesla is GM al een stukje voor met de ontwikkeling van EV’s. Zodoende liet Elon Musk laatst weten dat zijn bedrijf misschien wel interesse heeft in de overname van GM’s afdankertjes. Per slot van rekening was Tesla’s eerste fabriek in Fremont, California oorspronkelijk ook een fabriek van GM (in een joint-venture samen met Toyota) genaamd NUMMI. Tesla kocht de fabriek destijds voor het kleine bedrag van 42 miljoen Dollar.
It’s possible that we would be interested if [GM] are going to sell a plant or not use it that we would take it over.
Echter, volgens GM’s CEO Mary Barra gaat het feest niet door. Er zijn volgens haar weliswaar gesprekken geweest met Tesla, maar Elon heeft naar verluidt geen trek in de overname van de fabrieken vanwege de sterke invloed die de vakbond United Auto Workers (UAW) heeft onder de workforce.
Tesla is not interested in our GM work force represented by the UAW, so really, it’s a moot point.
Elektrek vroeg Tesla om commentaar, maar kreeg niet meer te horen dan een ‘no comment’. Toch is het op zich wel geloofwaardig dat Barra de waarheid spreekt, daar de UAW bij (de hoge piefen van) fabrikanten een slechte naam geniet. De sterke vakbond slaagde er in het verleden in joekelige lonen en riante pensioenafspraken uit het vuur te slepen voor hun achterban, wat tof is voor de werklui, maar minder tof voor de bottom line van de aandeelhouders.
Tesla heeft in het recente verleden ook al wat aanvaringen gehad met de UAW, dat in 2017 ruim 400.000 Dollar uitgaf om Tesla-medewerkers te ronselen. De werkomstandigheden bij Tesla zijn nog weleens een punt van kritiek, maar dat gezegd hebbende is de UAW is ook een organisatie die voor het eigen belang gaat. Het steunde bijvoorbeeld tegelijkertijd een initiatief om de belastingvoordelen die Tesla-kopers krijgen af te schaffen, wat op zich goed nieuws zou zijn voor de fabrikanten waar zij reeds vuistdiep inzitten (de Big Three).
Tesla houdt het dus voorlopig bij de gigafactories die al op de planning staan, hoewel er nog een mogelijkheid bestaat dat Elon er toch met een GM-fabriek vandoor gaat. Hij zou namelijk kunnen wachten totdat GM de fabrieken echt sluit en ze dan potentieel voor een appel en een ei op kunnen pikken, zonder vast te zitten aan (UAW-)contracten. Superdeal…
lincoln zegt
Panelgapgate ..
fanboy zegt
Ik denk een slim spelletje. Laat de conventionele fabrikanten maar een beetje afsterven, en dan her en der wat overnemen zonder de UAW lobby inderdaad.
Vakbonden zijn opzich okee, maar het klinkt nou niet echt als een neutrale partij. Als ze eerder pogingen hebben gedaan om actief Tesla te ondermijnen wil je die er niet bij hebben.
En tja, kijk eens naar wat er destijds in Engeland gebeurde met vakbonden en auto-industrie. Je kunt het wel lekker voor elkaar hebben voor de werknemers maar vervolgens gaat de boel failliet omdat ze niet meer internationaal kunnen concurreren.
Crosscabouter zegt
@fanboy: net als in ons eigen Born, waar ik ook niks snap van de stakingsmentaliteit. Kan iemand dat uitleggen?
Robert zegt
@fanboy: dat kwam bij lange na niet alleen op het conto van de vakbonden. Met die redenatie zou de Duitse automobielindustrie -waar de vakbonden óók erg sterk zijn georganiseerd- ook allang op z’n gat hebben gelegen.
Dat de Britse autobouwers vrijwel allemaal het loodje hebben gelegd lag voornamelijk aan het feit dat ze daar zó ontzettend overtuigd waren van hun eigen ‘British ingenuity’, dat de concurrentie ze in de jaren zestig en zeventig links en rechts voorbij vlogen.
Terug naar het topic onderwerp; ergens is het te begrijpen dat de vakbonden daar een voet tussen de deur probeert te krijgen, want de arbeidswetgeving loopt in de VS loopt in een aantal opzichten een halve eeuw achter op de onze. Wél snap ik ook de weerstand van Tesla om de bonden dáár toe te laten. De organisatiegraad en de vaak dwingende wijze waarop men deze vaak ten gelde maakt, heeft soms wel maffiose proporties aangenomen.
440i zegt
@fanboy: Nee, wat de vakbonden en haar leden in Born gedaan hebben is het meest domme en infantiele wat je kunt bedenken. En als ome Wim nou een slechte werkgever zou zijn, dan alla. De werknemers (een deel) verdienen die job gewoon niet. Jammer dat ze er niet uitvliegen. Maar er komt een moment dat München zegt: ‘Basta, een fabriek in een ander land mag het gaan doen.’ Ik gun het Born maar Wim van der Leegte niet.
O plaat zegt
Hoe kan je als burger tegen vakbonden zijn? Indien we er geen hadden werkten we nog steeds 16uur per dag, zonder betaald verlof, woonden we in een huis van de fabriek en werden we betaald in bonnen voor de winkel van de fabriek. Nee, als een bedrijf zich tegen de vakbonden keert is er duidelijk iets niet koosjer aan de hand. De Marxist in mij zou zelf liever een land zonder regering zien dan zonder vakbonden.
timberleek zegt
@shiva:
Je hoef niet tegen het concept van vakbonden te zijn, maar wel vinden dat ze hun werk niet goed doen.
Van een vakbond verwacht ik dat ze realiteitszin hebben en constructief de belangen van beide partijen behartigen. Enkel blind het belang van de werknemer behartigen sloopt waarschijnlijk het bedrijf, dus dan ben je ook nergens.
Kijk (zoals hierboven ook al genoemd) eens naar de stakingen in Born. Er mag wel iets meer nederigheid in komen. We mogen blij zijn dat we die opdracht hebben gekregen, dan moet je niet bij elke scheet gaan staken. We zijn al duur genoeg, en allemaal vervangbaar.
Nee daarmee wil ik niet zeggen dat we alles maar moeten slikken, zeker niet. Maar bij sommige acties lijkt chaos creëren wel belangrijker dan tot een constructief gesprek komen
dracae zegt
@timberleek: Nedcar is ‘high profile’ en dus is het aantrekkelijk voor vakbonden om dat bedrijf als voorbeeld te gebruiken. Ik snap dat op zich wel, maar vind het net als jou ook nogal kortzichtig.
In Nederland hebben/hadden we een poldercultuur waar wel eens raar naar gekeken word, maar die er wel voor zorgde dat werkgevers, overheid en bonden samen deden wat ze zouden moeten doen: naar ALLE belangen kijken en een balans vinden.
Jammer genoeg hebben we nu een regering die haar hoofd vooral laat hangen naar de grote bedrijven en daarmee de bodem onder goede compromissen wegtrekt.
Denk aan bijvoorbeeld de dividendbelasting, de kosten van klimaatoplossingen die bijna alleen bij de burgers komen te liggen.
Ik heb in de VS gewoond en als je daar eens een keertje goed hebt rondgekeken, ook bij ‘gewone mensen’ dan snap je ineens hoe goed we het hier hebben en dat ons systeem het beschermen waard is.
geertvn zegt
@timberleek: het is de laatste 40 jaar wel duidelijk welke belangen verdedig worden. Is het niet zo dat nu in Nederland de vennootschapsbelasting daalt en de btw stijgt. Regeringen leggen in onze schijndemocratieën geen verantwoording meer af ten aanzien van de bevolking maar ten aanzien man de nationale bank en de (vooral grote) werkgevers. Veelal zitten politiekers in de raad van bestuur in deze bedrijven!
dracae zegt
@shiva: Ik vind vakbonden heel belangrijk. Er moet een balans zijn ten opzichte van de enorme macht van bedrijven. Toch ben ik van mening dat de vakbonden soms wel een probleem zijn. In ons land is dat een uitzondering, waarvan voor zover ik het kan beoordelen Nedcar er eentje is.
Een ander voorbeeld waar vakbonden dingen slopen is Air France en dat gaat ten koste van de ‘kameraden’, werknemers in Nederland..
Aan de andere kant, bij Tesla en andere bedrijven als Amazon waar de werknemers flink worden uitgeknepen zou een stevige vakbond kunnen helpen. Jammer genoeg is het systeem in de VS wat dat betreft behoorlijk verziekt.
bmohnee zegt
Tesla is anders georganiseerd dan een traditionele industrie reus die zijn oorsprong meer dan 75 jaar geleden heeft. Ze hangen meer naar het systeem van technologie bedrijven in sillicon valley. Werknemers (ook aan de lopende band) hebben allemaal een klein aandelen pakket als een soort pensioenplan (maar dan met een . Intentie is natuurlijk gemotiveerde medewerkers die bijdragen aan de grotere missie en een sterk “wij” gevoel. Je kan er van alles van vinden, maar het past in de tijdsgeest. Ik kan me voorstellen dat een seasoned industrie vakbond en een relatief jong bedrijf niet door deur kunnen – waarom het opzoeken als het niet hoeft?
dracae zegt
@bmohnee: Lekker die aandelen.. maar de kans is behoorlijk dat Tesla-aandelen in de toekomst enorm kelderen. Dat heeft niks te maken met de auto’s op zich, maar met het feit dat Tesla ook op een ander vlak net een ‘sillicon valley’ bedrijf is…namelijk een enorme ballon die door gokkende speculanten enorm wordt opgeblazen…totdat het knapt.
Dutchdriftking zegt
En geef hen eens ongelijk…..
utregcity zegt
Even iets anders. Zag gisteren een Model3 in Hoog Catharijne The Mall (ja zo heet dat tegenwoordig) staan. Wat een ontzettend mooi ding is dat, maar echt. Op foto’s ziet ie er maar misvormd uit.
stephane8200 zegt
@utregcity: welke kleur was die Model 3? Als het een rode is, is het de demo auto. Daar heb ik ook al in gezeten bij de Tesla dealer en ben het met je eens.
utregcity zegt
@stephane8200: yup, dan was die het. echt, echt heel fraai, staat vanaf nu op m’n verlanglijstje!
stephane8200 zegt
@utregcity: bij mij ook en ik denk dat ik hem over een paar weken ga bestellen.
dare2think zegt
@utregcity: Ook gezien inderdaad. Vreemd dat er geen artikel is hier. Is toch een manier om hem een keer te zien.
herbert zegt
Echt een flut merk en mentaliteit.
Kwalitatief zwaar ondermaats en qua personeelsbeleid gaan ze terug naar de slaven tijd.
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-medewerker-werken-bij-tesla-is-de-hel-95812
stfu zegt
@herbert: Gelukkig komen de Europese merken met EV’s he? Oh wacht, de iPace schijnt een verschrikking te zijn en Audi mag hun eTrons nog niet eens aan een klant verkopen…
herbert zegt
@stfu: Zoe/I3/Ampera etc etc, allemaal stukken beter afgewerkt en technisch vooral veel beter.
En nog het belangrijkste wel kostendekkend, Tesla kan mooi overleven van subsidies die luxe hebben bestaande autobouwers niet.Daarbij waarom zouden ze een EV willen aanbieden?? kost bakken geld en enkel nadelen voor de gebruikers, laadtijd/range/betrouwbaarheid/ te duur etc etc
Tegen de tijd dat we gedwongen worden in een EV komt VW wel met een hele range betaalbare EV’s en dan is het over en uit voor Tesla, die rol neemt Audi/Mercedes/Bmw compleet over.
bmohnee zegt
@herbert: als audi/bmw/mercedes in 2013/14 een ev in de model s range had hadden deze exact dezelfde voordelen genoten. Het is immers voornamelijk een belasting voordeel – dat is niet merkgebonden. Dat geldt voor alle “subsidies” en belasting voordelen wereldwijd.
Tesla heeft van de amerikaanse overheid een lening gehad jaren geleden, deze is netjes terugbetaald. Kijk ook naar de vele miljarden die naar andere fabrikanten zijn gegaan in europa en amerika om ze door moeilijke tijden te trekken.
De redenatie dat het over en uit zou zijn voor Tesla als de anderen autos gaan leveren geloof ik niet. De toekomstige ev markt is groot genoeg voor een breed scala aan merken. Zolang ze blijven innoveren en de grootste batterij producent blijven is hier niet snel voorbij. Tesla heeft ontegenzeggelijk een lange weg te gaan om hun afwerking te verbeteren en service chaos beheersbaar te krijgen – maar daarentegen is het een tech bedrijf, die nog rigoreus en compromisloos van dag tot dag processen optimaliseren. De duitsers mogen dan wel de ervaring op bouwkwaliteit voor hebben, ze hebben op andere vlakken weer heel andere uitdagingen. Ze hebben te lang comfortabel in het midden gezeten, vernieuwing in kleine dingen gezocht. De ev-transitie is groots, en vraagt veel van de organisatie (nieuw soort engineers, dev teams etc.). Radicale veranderingen vragen om veel flexibiliteit en durf – het kan wel eens zijn dat dieselgate het beste voor vw/vag is wat ze kon overkomen – uit de comfortzone, ruimte en noodzaak voor radicale verandering.
Esprit_de_Flandre zegt
Tesla gaat geen oude fabriek overnemen met werknemers. Dat is meestal zelfs een slecht idee. Je krijgt namelijk ook de cultuur van dat bedrijf mee, en dat past niet altijd bij het eigen bedrijf.
En zeker een tech-speler als Tesla kan die oude Detroit-cultuur niet gebruiken. Dus wachten ze tot ze gewoon het gebouw kunnen kopen, of bouwen ze een ander, en kiezen ze zelf hun werkvolk…