• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Haaienvinnen waarschijnlijk snel weer verboden in de F1

Auteur: Author, gepost 23 maart 2017 om 15:01 – 25 Reacties

Haaienvinnen mogelijk snel weer verboden in de F1


Zelden wist zo’n bescheiden stukkie carbon de gemoederen bezig te houden.

Ik kan me er persoonlijk niet vet om maken, maar nogal wat F1-fans walgen van de shark fins en T-wings die dit jaar de auto’s sieren. Beide hulpmiddelen zijn bedoeld om de luchtstroom richting de (nieuwe) achtervleugel zo gunstig mogelijk te beïnvloeden en al maken ze de auto’s er wellicht niet mooier op; als het werkt vinden wij het goed.

Zo niet Charlie Whiting. De storm aan kritiek op beide aerodynamische foefjes (nee ondeugende Belgische lezers, niet díe foefjes) is de racedirecteur niet ontgaan en hij heeft sterk het vermoeden dat de T-wing en de shark fin per 2018 alweer worden verboden.

Next year, I think there is quite a good chance that that [ban] will be done because quite a few people feel that they are a bit of an unsightly thing,” said Whiting. I personally don’t have anything against them, but it was something that was always going to be possible. I think the reaction of everybody probably wasn’t expected.

Verder heeft Whiting aangegeven dat wordt onderzocht of de T-wings op de diverse auto’s niet té flexibel zijn gemaakt. Aan dat onderzoek zijn vooralsnog geen keiharde conclusies of maatregelen verbonden. (via: autosport.com)

Dan herhalen we ‘m nog een keer: de race in Australië start zondag om 7:00 Nederlandse tijd, waarbij je er wel rekening mee moet houden dat de klok in de nacht van zaterdag op zondag een uur vooruit wordt gezet. Autoblog supertip: zet zaterdagavond je koffiezetapparaat vast aan.

Ook interessant!

  • Video: Circuit Zandvoort treft de allerlaatste voorbereidingen
    'Zandvoort verboden voor ongevaccineerd F1-personeel'
  • Ricciardo geeft toe: "Heb de ballen verstand van techniek"
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

charlie-whiting, Formule 1

Vorig bericht: « Seat gaat als een speer, kondigt grote SUV aan
Volgend bericht: NL’er stopt geld in 996, in hoop op waardevermeerdering »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    23 maart 2017 om 15:17

    Het gaat toch om de techniek, als je mooie auto’s wil zien ga je toch naar Pebble Beach oid. Wat een onzin zeg.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      23 maart 2017 om 15:22

      @e34m5touring: Wat betreft de haaienvin ben ik het met je eens. Maar die T-wing vind ik wel echt heel erg lelijk hoor.

      Login om te reageren
      • gekketurbo zegt

        23 maart 2017 om 15:31

        @viezefreddyw: Op de Ferrari is het best te pruimen, haast een charmante oplossing. Bij de Mercedes lijkt het een haast klus te zijn geweest.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          23 maart 2017 om 15:39

          @gekketurbo: Bij de Ferrari ziet het er inderdaad net wat beter uit maar ook dat ding vind ik lelijk.

          Login om te reageren
          • rob5nismo zegt

            23 maart 2017 om 20:38

            @viezefreddyw: je vroegere beschrijving van de twing ‘spiraaltje’ vind ik nog steeds humor

            Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        23 maart 2017 om 15:41

        @viezefreddyw: Jawel, maar dat ding zit er niet om er mooi uit te zien. Als het er voor zorgt dat er meer grip is (dus meer actie oid) mag het van mij lekker blijven zitten. Tuurlijk ziet het er uit alsof er een TV antenne achterop zit. Maar als je er meer actie door krijgt hoor je mij niet klagen.
        Als je een mooie wagen wil zien loop jij gewoon de schuur in toch.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          23 maart 2017 om 15:46

          @e34m5touring: Daar heb je ook weer gelijk in. Nu hoop ik dan ook echt dat het wat toevoegt, anders mogen ze het van mij wel verwijderen.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            23 maart 2017 om 16:02

            @viezefreddyw: Gewoon een limbopaal aan het begin van de pitsstraat ;)

            Login om te reageren
        • mdemooistelettervanhetalfabet zegt

          24 maart 2017 om 09:49

          @e34m5touring: Door dat soort aero kreeg je toch juist minder actie. Door de vuile lucht die het moeilijker maakt om te volgen.

          Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      23 maart 2017 om 19:24

      @E34M5Touring: echt hè

      Login om te reageren
  2. trust zegt

    23 maart 2017 om 15:31

    Als het om schoonheid gaat dan hadden ze er al jaren geleden al iets over moeten zeggen

    Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    23 maart 2017 om 15:35

    De gemiddelde F1 fan is een conservatief kruidje roer me niet.

    Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    23 maart 2017 om 15:47

    Dan maak je dat ding doorzichtig…

    Login om te reageren
  5. dutchiehd zegt

    23 maart 2017 om 15:53

    Ik ben juist blij dat de shark-fin weer terug is, erg mooi gezicht!

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    23 maart 2017 om 15:54

    Tja, mooi is anders maar als RB er door sneller is dan MB mag jij van mij blijven.

    Login om te reageren
  7. jaapaap15 zegt

    23 maart 2017 om 15:55

    @MauritsH Het gaat er niet om de luchtstroom richting de achtervleugel te verbeteren – in werkelijkheid maakt die vin dat de achtervleugel tot wel 3% aan downforce mínder genereert, aldus Mercedes F1. Wat zo’n vin wèl doet is de hoeveelheid sideforce door een bocht laten toenemen waardoor de uitwaardse kracht (de centripetaal) wordt tegengegaan en een hogere bochtensnelheid onder ‘yaw’ mogelijk is. Een en ander wordt hier rond 1.40 wat beter uitgelegd. Rond 4.00 bevestigt Adrian Newey, de meester van RedBull, het ook nogmaals.

    https://youtu.be/SzZmAD75cRA

    Login om te reageren
  8. schoeneke zegt

    23 maart 2017 om 15:55

    Waar wordt de race uitgezonden zondag?

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      23 maart 2017 om 16:04

      @schoeneke: Ziggo sport.

      Login om te reageren
    • JelleEp3 zegt

      23 maart 2017 om 17:07

      @schoeneke: RTL Duitsland

      Login om te reageren
  9. bmwfreak038 zegt

    23 maart 2017 om 16:18

    Alleen al vanwege hoe het eruit ziet zou het verboden moeten worden/zijn.

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      23 maart 2017 om 16:22

      @bmwfreak038: edit/ps. daarbij komt dat functie wel belangrijk is, zonder meer.. dat neemt niet weg dat het wel mooi kan worden gemaakt. Om niet te zwijgen over de moto gp motoren, bijvoorbeeld. ik ben groot moto gp fanaat, maar hoe die eruit zien slaat ook nergens op.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        23 maart 2017 om 21:06

        @bmwfreak038: vorm volgt functie. Zolang het 2 wielen heeft of 4 wielen heeft mag het (binnen de regels van de specifieke sport). Als ik wat leuks wil zien ga ik wel een dagje zandvoort of spa.

        Login om te reageren
  10. esprit84 zegt

    23 maart 2017 om 17:55

    gemoederen…. huh?

    Login om te reageren
  11. stephano zegt

    24 maart 2017 om 07:45

    Hoezo gaat de formula 1 nu ineens een functioneel onderdeel verbieden op basis van hoe esthetisch het eruit ziet? We keken toch de Formula 1 om die auto’s met zo’n hoog mogelijke snelheid uit de bocht te zien vliegen… euh over de baan te zien rijden?

    Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    24 maart 2017 om 10:19

    Die vinnen vind ik niet erg. Die t wing zijn wel lelijk, op die van Mercedes na

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North