
De BMW i8 is een compromisloze auto: of je vindt ‘m geweldig, of je vindt het helemaal niets. Zou BMW die laatst groep alsnog kunnen overtuigen met een vierdeurs sedan?
BMW heeft er met de i3 en de i8 voor gekozen niet alleen nieuwe technieken te gebruiken, maar de elektrische bolides ook in een bijpassend jasje te hijsen. De i3 werd een vierdeurs en kreeg de kenmerkende suicide doors, terwijl de passagiers van een i8-bestuurder wat meer moeite moeten doen om achterin te komen.
Dat is namelijk zo goed als onmogelijk, zoals bij zoveel sportieve auto’s het geval is. Had dat dan niet anders gekund? Jawel, door er een vierdeurs sedan van te maken. Dat oogt namelijk helemaal niet zo verkeerd én is in de praktijk natuurlijk een stuk handiger. Zeg het maar: wordt het de originele i8 of de suicide doors-creatie van Theophilus Chin?
Waarom toch die rare knik in het achterportier… voor de rest was dit een beter alternatief geweest (denk aan het succes van de tesla model S)
@darkwolf: Die knik is afgeleid van de i3, maakt het inderdaad spuuglelijk.
@rw1994: inderdaad, maar wel leuk dat ie t heeft gebruikt.
Nee, ben niet te overtuigen. Het blijft een lelijk ding
Geen van beide. Koop dan liever een tesla model s
@thedammer: klopt, ik denk dat veel mensen dat vinden. Ik zie ze erg vaak rijden en de eerste elektrische die charme heeft!
waarom niet gewoon allebei?
Het is heel simpel, als je vind dat de i8 meer deuren moet hebben omdat dat “praktischer” is, dan behoor je niet tot de doelgroep.
Hoe weten jullie van autoblog dat?
@p406: je moet het Amerikaanse Motorauthority eens checken : http://www.motorauthority.com . . .
Met vier deuren is hij zelfs nóg lelijker! Bijna net zo’n gedrocht als de i3…
Het was misschien wel een beter idee geweest om de i8 niet als sportwagen in de markt te zetten, maar meer als sportieve sedan. Maar mooier vind ik hem niet geworden zo.
Ik werk niet bij BMW, dus kan ik niet bij hun in de keuken kijken.
Maar ik denk dat het idee was om 1 smaak i3 te maken: a la prius in het begin. Gelijk herkenbaar en niet te verwarrend. Daarnaast maken ze de i8. De i8 is dan eigenlijk een veredeld design en test-project: zelfde stijl als de i3, om m herkenbaar te maken, maar ook om m de ‘i’ meer flair mee te geven.
De i8 op zichzelf is misschien minder goed gelukt: ik had misschien de voorkeur gehad om m ook meer naar GT te laten gaan; maar misschien is het ook wel ‘ons’ die m beschouwd als sportwagen.
Enfin: BMW kijkt nu welke ontwikkelde technologien ze in de volgende generatie zetten. Als men de het ‘i’ gedeelte van de i3 erg leuk vindt; bouwen ze ook een i5, i6, i5X en weet ik veel. Slaat het ‘i’ gedeelte niet aan; dan gaan we in de volgende generatie activehybrids misschien wel verschillende smaken zien (zoals bij de MB S nu: normal-hybrid en plug-in Hybrid: beide met een andere basis motor).
Dit moet je niet eens willen…
hebben we deze al niet vaker voorbij zien komen?
NEE, omdat het “sportauto is” en geen GT. Volgens BMW zou er een I5 komen dus dan krijg je al een 4 deurs laat de I8 gewoon maar een coupe blijven
Zo’n grote i-sedan komt er wel hoor, maar zal dan vast i7 of i9 gaan heten.
De bewerking van Theo Chin lijkt meer RX8 dan sedan…
Nee bedankt. Als ik een 4 deurs coupe wil dan koop ik wel een Mazda RX8. Veel goedkoper en mooier.
Hmm niet slecht maar laat dat i3 achterruitje maar weg
Amai, die eerste foto is precies een kruising tussen een Citroen C6 ( daklijn en velgen) en een Opel Meriva ( knik in gordellijn)
Ik ben geen voorstander van elektrisch rijden. Beweren dat het goed voor het milieu is sta ik niet achter.
Maar jezus wat een gaaf ding is de i8!
Zo lijkt ie wel wat meer op een renault fuego en is dat is niet wat we allemaal willen? :)
@mipmip: nee. De enige Fuego die ik wil is de originele. Ik zie nu een BMW IRX-8 en dat is een belediging voor de RX-8.
Dus OT: een 4-deurs EV? Gewoon een Model S.