Had de Giulia een vleugje meer 159 in zich mogen hebben?

Auteur: , 71 Reacties

We hebben het idee dat de Alfa 159 best populair is onder de reaguurders. Nu de nieuwe Giulia binnenkort op elke straathoek te vinden zal zijn, vragen wij ons af wat had kunnen zijn.

Alfa-Giulia

De Alfa 159. Het ultieme antwoord op elke vraag die @willeme ooit kreeg. De daily driver van menig AB-reaguurder. De auto op het te zware en vooral ook te voorwielaangedreven platform van GM met die prachtige neus van de Brera concept. Lang kreeg de auto geen opvolger, maar binnenkort is het dan toch eindelijk zover en komt de geheel nieuwe Giulia naar ons toe.

Alfa zet zwaar in op de Giulia, het eerste volledig nieuwe model dat voor volume moet zorgen. Dit jaar moeten er van eindbaas Marchionne 55.000 stuks de fabriek in het Italiaanse Cassino verlaten. Alfa gokt hiervoor op een puik geproportioneerde sedan met achterwielaandrijving. Het is de eerste keer dat Alfa’s midsize sedan weer de aandrijving op de juiste wielen heeft sinds het verdwijnen van de Alfa Romeo 75. Het design is verder echter strak en heeft enkele mooie details zoals de welving van de achterdeur, maar is niet echt spectaculair. Vooral het front kan op enige kritiek rekenen, want naast de Alfa grille zijn de lampen wat anoniem en wat doen die rare panel gaps daar naast de motorkap?

De naso van de 159 was wat dat betreft toch veel mooier, niet? Behalve dan dat de overhang een beetje te lang was, maar dat terzijde. Autoblog-gebruiker @lemster had hetzelfde idee en ging aan de slag met photoshop. Het resultaat zie je hierboven. Wat vinden we hiervan, is dit hoe de Giulia eruit had moeten zien?



71 reacties

Nee. De voorkant van de 159 is snaarstrak gelijnd terwijl het design van de Giulia wat ronder en zachter is. Daardoor komt het niet helemaal mooi uit de verf.
@Edge: Precies! Daarnaast zou het dan meer een veredelde facelift zijn geworden.
Koplampen vd 159 blijven fantastisch!
@allesmetturbo: inderdaad, lekker agressief
Photoshopje is niet onaardig, maar zoals die Giulia er nu uitziet kan me zeker wel bekoren. Ook het interieur is gewoon prachtig, eenvoudig maar toch stijlvol. De Nederlandse pers rijdt er vandaag mee, dus ben benieuwd naar de eerste indrukken. Autoblog was zeker niet uitgenodigd om te rijden deze week?
159!
@martinus: 159…. de Opel van Fiat….alleen blijft een Opel het doen en zit je met een 159 met bakken elektrieke problemen.
@406_v6: Nee dan Franse auto’s…… Oh dat zijn zeker wel allemaal vooroordelen?
@sketcher: heb 2 Honda’s, een Mercedes en idd een 406, allen probleemloos 😉
@406_v6: gaaaaaapppp weer de oude vooroordelen. rijd al 4 jaar met mijn 159 storing is hem niet bekend en nee ik heb geen geluk……
@c-greg: ik kan dat niet zeggen ik heb de mijne gekocht met een storing in het stuurslot. Inmiddels verholpen (Amerikaans onderdeel trouwens) maar je hebt gelijk en maakt het zelfde punt als ik deed. Ik weet van de forums dat elektrische (en mechanische for that matter) Zeker niet meer dan gemiddeld voor komen.
@406_v6: heb je gelijk in. Die pokke 2012 astra is toch een heel half jaar in bezit geweest. Nooit meer een Opel voor mij.
@406_v6:

Dat slaat nergens op na 8 jaar van de 10 en 250.000KM nooit 1 elektronische storing gehad en ook geen andere alleen regulier onderhoud bandjes en versleten onderdelen. Ja en nieuwe veren omdat de drempels niet aan de normeringen voldoen maar dat moet ik de gemeentes toerekenen en niet het model.
Ik las ergens dat de ontwikkelingstijd van de Giulia 2,5 jaar was, terwijl VAG er gemiddeld 6,5 jaar over doet. Ik zou ‘m overslaan en wachten op de opvolger.
@pomoek: dus toen de 2 jaar ná dat de (briljante) 159 uit productie ging zijn ze pas begonnen met het bedenken van de Giulia?
@willeme:
Fun fact: het eerste artikel over de 159 opvolger op Autoblog dateert uit 2008:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/05/alfa-149-en-giulia-opvolger-159-krijgen-achterwielaandrijving

Heeft dus uiteindelijk 8 jaar geduurd…. Waarvan ze dus blijkbaar vijf en een half hebben besteed aan het bedenken van plannen, schrijven van persberichten en het maken van powerpoints. Vervolgens hebben ze 2,5 jaar gedaan over het daadwerkelijk iets maken. Iets in mij zegt dat ze de prioriteitenprobleempje hebben daar in Italië ;-)

Sowieso is het Alfa Romeo archief op autoblog geweldig! Het ene plan is nog mooier dan de ander! Denken lukt ze wel. Nu nog ietsjepietsie meer doen. ;-)
@Rob:
@dunhozzie: pfffff edit knop… Maar goed @Rob – dank voor de vlijt en +1 op het veranderen van de focus van de trui (en zijn firma) van praten naar doen.
@pomoek: dat kan omdat ze geen knuffelteams inzetten die iedere stukje van een nieuwe VW aan een innige omhelzing onderwerpen… Doe je dat niet en heb je een klein team met gedreven mensen dan gaat zo’n ontwikkeling een stuk sneller.
@w0o0dy: Spreekwoordelijke Italiaanse bouwkwaliteit!
@pomoek: Maar Duitsers werken dan ook zeer inefficiënt en langzaam. ;)
@trustmeiamanengineer: lol! duitsers en inefficient..

onder welke steen zit jij?

of beter gezegd, op welke roze wolk zit jij?
@pomoek: 6,5 jaar om telkens een update maken van het oude model
Nee. De Giulia heeft een Cw waarde van 0,25 en is hierdoor superzuinig en snel.
De driepit lampen in een open behuizing had deze aerodynamische vorm verpest.
De reactie van die lui van Autoweek kun je al voorspellen.
Nee. Hoe mooi de voorkant van de 159 ook is, het is goed om niet in het verleden te blijven hangen. Es war einmal zouden onze oosterburen zeggen. Het ontwerp van de 159 is immers al meer dan een decennium oud.

De Giulia vind ik een zeer geslaagd model dat hopelijk succes gaat opleveren voor Alfa Romeo. Nu is het wachten op de stationwagon…
Nee, want dan had weer iedereen geroepen dat het eenheidsworst is.
Eigenlijk vind ik het interieur de grote teleurstelling van de Giuul
Naast mijn befaamde?? koplampfetisj ben ik nogal gevoelig voor ouderwets uitziende tellertjes zoals in de 159.
Digitaal noch i-drivekunnen mij bekoren, ik vind dit eerder storende elementen tijdens het autorijden.
Zelfs de leegte -of het gebrek aan- instrumenten in de Subaru Impreza STi GC 8 modellen durf ik als prettig en des Japanners te ervaren.
’t is maar dat u het weet !
Ondertussen wel een gitzwarte uitnodiging ontvangen om de nieuwe Giuul bij Louwman in het museum te mogen bekijken (previewen noemen ze dat)
Zullen er ook bitterballen, primitivo wijn en parma ham zijn?
Avanti !
JAAAA!!!
Helaas voor Alfa mag ik u mededelen dat mijn eigene 159 JTDm na dik twee ton kilometers er nog meer dan buitengemeen perfect uitziet, eigenlijk geheel probleemloos is en ik nauwelijks lust heb voor een ander vehikel.
Liever op naar de drie ton met deze.
De wagen bevalt goed en ik kijk nog regelmatig om als ik hem parkeer !
De eerlijkheid gebiedt mij dat ik altijd in mijn auto’s groei, ze worden een deel van mij en afstand nemen doet pijn!
@desjonnies:

Moet jij niet gewoon een soort van columnist worden hier?
De verhalen zijn goed, de details zijn uitermate goed, en verpakt in een roman.
@jack_abarth: Liever niet. Sinds @willeme is gaan schrijven voor AB, reageert hij bijna niet meer op de gewone topics. Vind ik best een gemis. Laten we ervoor zorgen dat hetzelfde niet met @desjonnies gebeurt.
Tja, het heeft wel wat….
Ziet er zo wel braver uit. Liever houden zoals die was
Meh, leuk projectje over 20 jaar als giulias nog maar 3000 euro kosten en benzine 5 euro per liter…
Zijn er al mensen die hem blind besteld hebben hier op ab?
Lees de reviews maar eens tot nu toe en op youtube staan de eerste reacties. Ik kan me voorstellen dat de VAG boys zich zorgen maken en de Beamers ook. Treur niet. Ook jullie kunnen je geld voortaan in Italie achterlaten. Check deze;

https://www.youtube.com/watch?v=9r2krO2mREU

https://www.youtube.com/watch?v=1RFBx8lMLIE
@aamvoort: Ja allemaal heel leuk en aardig. Het zal best een goeie auto zijn, misschien wel beter dan de Beamer, De AUWdi en de Meeeeeeeeeeeeeeehhhh, maar helaas kopen die saaie lui toch weer de Duitser… Zie ook de Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaguar XE, wat mij betreft de beste in zijn klasse maar ik zie em nauwelijks.
@mazdarx: Leuke generalisatie. Nergens op gebaseerd dit. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook fan van de underdogs. Laat Alfa zich er maar mooi in mengen. Echter staan deze merken nou eenmaal op eenzame hoogte doordat ze zo goed zijn. Of je dat nou leuk vindt of niet…
Ben benieuwd wie het nou als eerste eens een keer hardop durft uit te schrijven hier over de 159…
Mwah, ik vind de nieuwe neus wel erg mooi! Vooral met die leds.
Vooral de achterkant ziet er Hyundai-achtig uit.
Designeisen zijn veranderd. Een ontwerp moet vandaag de dag (vooral?) ook goed SUV-baar zijn; dus een enorme grille is dan een voordeel want gemakkelijk schaalbaar. De Giulia voldoet hier aan.
@alfalfa:

Heeft eerder met veiligheidseisen te maken. Het scheppen van voetgangers..
Afgaande op de aanhoudende Autoblog ode’s voor de 159 zou je haast denken dat het een topper voor het merk was en dat het niet rap bergafwaarts met Alfa ging sinds de introductie ervan..

De 159 was geen succes. Hoe mooi en houdbaar het design nog steeds ook is. Ze kon de 156 niet overtreffen, commercieel niet en qua rijbeleving ook niet.
Ach, er is altijd wat bij de intro van een nieuwe Alfa. Even wat herinneringen ophalen aan de intro’s van zijn voorgangers: 155 was geen Alfa tov de 75, de 156 te rond en vrouwelijk tov de 155, de 159 te zwaar tov de 156 en nu de Giulia niet mooi genoeg om de 159 te overtreffen. Zoals het verleden heeft geleerd zal ook dit model uiteindelijk zijn eigen waardering verdienen net zoals deze voorgangers.
Even een zijstapje, de configurator van de Guila op de website, was dat een seniorenprojectje?
Even afgezien van het front, is het toch eigenlijk best een vrij anonieme auto. Ik mis de Italiaanse flair een beetje, de eigenwijze trekjes. Ik neem aan dat de rij-ervaring wel helemaal aansluit bij de merkbeleving van Alfa, maar ze hebben wel eens auto’s op de markt gezet die meer emotie losweekten.
Als je de 159 mooier vindt dan de Giulia ben je naar mijn mening geen Alfist.

Dan kan je beter bij Opel gaan shoppen.

Het is niet zo gek dat te veel mensen de 159 omarmen. Ik roffel nog wel even door in m’n 166. De 159 sla ik lekker over.
@karaya: ben wel naar die 159 overgestapt maar “roffel” nu alweer ruim 3 jaar terug in de 166. Naar mijn mening is dat echt een fijnere auto al is de 1.7T in de 159 zeker geen verkeerd blok. Maar achterwiel aandrijving in die Giul ………….. ben toch wel wat geld opzij aan het leggen ;-)
@SpiderIV:

Ik doe met je mee!
@karaya: Het is misschien niet een Alfa Romeo volgens de oude waarden van een lichte, sportieve en redelijk betaalbare auto voor, maar het is geen slechte auto en het is ook zeker geen Opel.
@lemster:

De auto heeft anders wel een hoop opel-genen. Of GM, geef het een naam.
@karaya: Er zit wel een wezenlijk verschil tussen GM en Opel. Daarnaast, is een Aston Martin een Ford omdat er veel Ford in zit? Ik snap je punt wel, maar het is veel meer dan badge engineering.
Gister bij driessen in Eindhoven zijn zowel de Alfa-Romeo Giulia gepresenteerd als de Maserati Levante. En wat zien ze er verdomd maar dan ook verdomd goed uit!
@henkhupelschoten: Oeh, staan ze in de showroom? Dan toch maar eens ff langsgaan binnenkort.
@trustmeiamanengineer: Levante was op Strijp-S. Zal nu wel in de showroom staan. De alfa staat er al. Binnekort voor de liefhebbers op Zandvoort!
Hahahaha, we worden zelfs door de redactie reaguurders genoemd!
@purepet9229: Waar komt dat woord eigenlijk vandaan? Reageren we guur ofzo?…
Ondanks dat ik de 159 geen lelijke auto vind heb ik toch het idee dat alleen AB deze auto prominent naar voren schuift ;)
@mellie: Iemand op het Alfa forum omschreef mooi waarom de 159 nu ineens aan populariteit aan het toenemen is. Hij zei dat iedereen die hiervoor de 147 had bijvoorbeeld nu op een leeftijd komt dat ze kinderen gaan krijgen en dan gaan ze kijken naar een wat degelijker en grotere Alfa. En dan is de sterk in waarde gedaalde 159 ineens wel een hele interessante auto.
Ik heb zelf een 159 (zoals een goede ABer betaamt ;) ) maar vind van niet. Als er een model tussen had gezeten dan wellicht maat er zit nu zoveel tijd tussen dat het prima op zichzelf kan staan. Waardeer het ontwerp van de 159 wel meer als de Gulia, denk dat de Gulia, hoewel ook erg mooi toch mi der tijdloos is.

Overigens ondanks de lofzangen op AB is de 159 enorm ondergewaardeerd. Heerlijke auto.
@sketcher: Sst, ik heb net m’n Beemert eruit gedaan voor een mooie TI Q4 SW, ik heb hem nog niet, dus niet de prijzen opdrijven ;-)

Ik twijfel alleen nog steeds tussen de 2.4 en de 3.2… Keuzes, keuzes.
Ik hoop dat ‘elke straathoek’ uitkomt. Zou Alfa de lucht geven die het merk denk ik hard nodig heeft. En het is nog een verfraaiing van het straatbeeld ook natuurlijk. Kan geen Audi meer zien ;)
Mijn voorkeur; neus van de 159, kont van de laatste generatie 156, profiel met lijnen van de 166, interieur uit de Guilia, gewicht van een C4, en zo snel als een C8 Competizione. Oh ja… lepel er dan ook zo’n typisch Alfa twin spark blokje in!

Frappant trouwens dat er zo weinig wordt gesproken over de 166, dat vind ik nog steeds een prachtige tijdloze auto.
De 159 is en blijft 1 van de mooiste alfa’s in mijn ogen de alfa spider deelt ook deze koplampen
@rob5nismo: Alfa heeft heel wat moois gemaakt hoor…
@karaya: weet ik de 4c de 8c brera en nog mooier spul uit het verleden
Mooi plaatje die fotoshop
De 159 blijft met stip de nummer 1 wat mij betreft als het gaat om het uiterlijk helemaal in TI uitvoering in het rood (Alfa Rosso en 8C competitione) of wit. Er was niemand die de 10jaar er aan afzag snaar strak spat zuiver en onderhoudskosten op ongeveer 25% van de Duitse premium rommel die ik er voor en naast de 156/159 reed. Nu is alles Italiaans ik moet geen Duitser meer. Het is dat ik 80% minder KM’s ben gaan rijden wegens weg vallen woonwerk (nu met fiets paar 100m) anders had ik de 159 JTDm never nooit niet weggedaan nu benzine Giulietta. Als de 1,4 170pk TCT in de 159 leverbaar was geweest in TI uitvoering had ik die gekocht. Zelfs met maar 5000km had ik liever de 159 gehouden maar het zo slecht voor een diesel die korte stukjes dat ik het auto onwaardig vond hem zo te moeten mishandelen en ik liet hem dan ook meestal maar staan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).