Had deze gave bak in productie moeten gaan?

Auteur: , 27 Reacties

Wat begon als een creatie ter ere van het 100-jarige bestaan van een Amerikaans automerk, werd later een absolute knaller op veilingen. Maak kennis met de Buick Blackhawk.

De Blackhawk werd in het jaar 2000 gepresenteerd en zoals je wellicht verwachtte is de auto volledig met de hand gebouwd. Het apparaat is opgebouwd met gemodificeerde Buick-onderdelen, al is het cabriodak vervaardigd uit carbon. Onder de kap ligt bovendien een vette V8 die tegen de 470 pk leverde. Daarmee sprintte deze corpulente cabrio in minder dan 5 tellen naar 96 km/u.

Qua styling doet de Blackhawk denken aan andere concept cars als de Holden Efijy; lekker over the top en onmiskenbaar retro. Toch was de techniek niet zo ouderwets als je zou verwachten. Met de sleutel kon, nee mΓ³est je de portieren openen. Deurgrepen ontbraken namelijk. Wel zo slick. Ook was de vering volledig onafhankelijk.

De karakteristieke grille kwam rechtstreeks van een Buick uit 1939 en in het logo achterop de kofferbak zaten de knipperlichten verstopt. Omdat doelloos rondcruisen na een poosje toch gaat vervelen zit er een navigatiesysteem in. Best vooruitstrevend voor een auto uit het jaar 2000!

Enkele jaren geleden besloot General Motors met de bezem door de eigen collectie te gaan. Ook de Blackhawk ging onder de hamer en in 2009 verkocht het ding voor maar liefst 475.000 USD. In 2015 mocht wederom geboden worden op dit dakloze feestnummer, toen bracht de auto 363.000 USD op.



27 reacties

Rare proporties en die Autostyle velgen maken het ook niet beter. Dan is die Holden toch stukken fraaier.
Plomp.
Potvis met wielen.
Ik zou die dakconstructie wel eens van dichtbij willen zien…
@chrism: Ik denk dat het in die hoek de klep
inschuift.
@fmgarcia: ja. Denken kunnen bijna allemaal hier. Daarom zou ik toch graag willen zien hoe ze zo’n groot stuk dak erin schuiven.
@chrism: easy chief
@f40racer: hehe…. I know
@chrism: Peugeot deed het zeot;
https://youtu.be/sf962ijqBn4
@gulli: Ja. Zoiets dacht ik al. Maar die scharnieren hebben ze mooi weggepoetst op de foto’s. Mooie Peugeot trouwens.
@chrism: Nou, het past wel gewoon:

http://i.imgur.com/96tKSt8.jpg
@chrism: https://www.youtube.com/watch?v=45C9RI2F2YA op 3.23 zie je een klein stukje dat ie omhoog komt. Toch een andere constructie dan peugeot.
@jvthof: ja. Dat ziet er mooi uit. Komt veel kracht op te staan op die scharnieren dan, maar ik neem aan dat ze daar op berekend zijn.
Kekke ding hoor, vind hem echt onwijs cool! Interieur is best strak zonder al te veel poespas. Moet lekker rondtuffen zijn met dit ding.
Als je dit ziet rijden kan je toch niet meer stoppen met lachen!! Bedoel het juist positief. Dit lijkt mij zo comfortabel en speciaal dat ik vind dat hij zeker in productie had moeten gaan. Maximaal 10.000 exemplaren.
Ik krijg er een goed buickgevoel van.
@cossiekiller: onderbuickgevoel?
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
Nooit geweten dat Leepu bij Buick werkte. Weer wat geleerd.
Wat een vreselijk wanstaltig ding.
Past in hetzelfde rijtje van mislukt retrodesign als de Chrysler PT Cruiser, Chevrolet HHR en Ford Thunderbird.
Boyd Coddington heeft deze gemaakt?
@rufctr01:
Daar dacht ik ook onmiddellijk aan. En op zich is dat een compliment. Maar een hele serie productie vzn deze retro-mobiel? Neuh…
Afgrijselijk apparaat
Heeft deze wagen ook geen piepklein rolletje gehad in Bad Boys II?
@rohrl-fan: Klopt
Walvispenisleer past er goed bij. Vorm is gelijk…
@dutchdriftking: Kan me niet herinneren ooit een walvispenis gezien te hebben maar als jij het zegt… ;-)
Wellicht iets andere verhoudingen maar lijnenspel vindt ik wel oke

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).