• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Halleluja: dé oplossing tegen EV-branden is hier!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 18 februari 2025 om 12:05 – 21 Reacties

Brandende elektrische auto’s kunnen voortaan net zo snel geblust worden als benzineauto’s.

Er zijn al een aantal proefballonnetjes voorbijgekomen om batterijbranden tegen te gaan. Heb je de EV-uitlaat meegekregen? Of het bericht over de zelfblussende batterij? Dat waren beide nog maar hersenspinsels van knappe koppen. Deze keer is er een systeem dat ook écht wordt geïmplementeerd in elektrische en hybride auto’s.

Voor de oplossing tegen EV-branden reizen we af naar Frankrijk. De Renault-groep brengt vandaag een persbericht naar buiten waarin de Fireman Access wordt geïntroduceerd. Renault heeft samen met brandweerkazernes samengewerkt om tot een oplossing te komen tegen de fikkende elektrische auto’s. Die is dus nu gevonden en klaar voor gebruik.

De brandweerlieden en Renault-werknemers hebben een vernuftige oplossing bedacht tegen EV-branden. Het probleem bij brandende elektrische auto’s zit hem in bij de batterijcellen. Zodra deze vlam vatten, komen er vlambare gassen vrij. Om dit te voorkomen, moeten de cellen doordrenkt worden met water. Tot nu toe kon dit alleen door de auto urenlang in een bak met water te koelen.

Hoe werkt het?

Dat is nu niet meer nodig. Het nieuwe idee omvat een opening in de behuizing van de batterij. Over die opening zit een zelfklevend schijfje. Zodra er een krachtige waterstraal op het schijfje wordt gevuurd, komt het schijfje los. Dankzij de opening kan het water nu direct bij de batterij komen en de cellen doordrenken met water. Dit zou een snelle en effectieve manier zijn om thermal runaway tegen te gaan. Nog niet helemaal duidelijk? Bekijk hieronder de video voor wat meer uitleg.

Op deze manier kan een batterijbrand in een paar minuten worden geblust, vergeleken met enkele uren en tien keer zoveel water zonder deze functie. Wie nu een elektrische of plug-in hybride auto van Renault, Dacia of Alpine koopt, krijgt Fireman Access standaard op de batterij.

Iedereen mag het gebruiken, maar…

De Renault Groep heeft zeven patenten aangevraagd voor dit systeem. Het bijzondere is dat Renault de informatie niet voor zichzelf houdt, maar met alle fabrikanten ter wereld deelt. Daar zet de Franse autobouwer wel iets tegenover. Wie als fabrikant Fireman Access gebruikt en het systeem aanpast, moet deze wijzigingen delen met andere fabrikanten wereldwijd.

Op zich een galante zet van Renault. Zo kunnen de batterijen van alle elektrische en plug-in hybride auto’s voorzien worden van een blusgat. Zo ook de auto’s in de regio Rotterdam-Rijnmond rond de jaarwisseling.

Ook interessant!

  • De oplossing voor minder EV-branden? Een uitlaat!
  • Renault 5 EV nu al een gigantisch succes
  • Verre reis met EV? Wissel je kleine batterij voor een grotere
  • Renault 5 Turbo wordt de eerste EV die niet gaat afschrijven

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

batterij, brandweer, Elektrisch, Renault, vuur

Vorig bericht: « Volvo’s verkooptopper XC60 krijgt opfrisbeurt: dit verandert er
Volgend bericht: ‘Gewone’ Porsche 718 kost maar liefst 150.000 euro »

Lees Interacties

Reacties

  1. tenaci zegt

    18 februari 2025 om 12:38

    Mooie innovatie. Moet wel voor elke brandweerman duidelijk zijn waar de fireman acces zit natuurlijk. Maar daar zorgen ze vast voor.

    Login om te reageren
  2. PrettyAwesome zegt

    18 februari 2025 om 12:41

    Mooie ontwikkeling! Het meest briljante: Renault gaat het delen met iedere andere autofabrikant. Zelfde als Volvo toen deed met de 3-punts gordel. Veiligheid is iets wat niet persé gepatenteerd hoeft te worden. Dat schept veel goodwill en dat is misschien nog wel meer waard voor een merk, op den duur, dan een feilloze gap, een overkill PK kanon en achterwielaandrijving.

    Login om te reageren
    • mattr zegt

      18 februari 2025 om 15:26

      Natuurlijk delen ze dit. Brandweercorpsen gaan hun personeel niet trainen om met de oplossing van één automerk overweg te kunnen. Als het als industriestandaard geadopteerd wordt is het een heel ander verhaal.

      Login om te reageren
  3. rwdftw zegt

    18 februari 2025 om 13:10

    Wel grappig dat de header foto een ICE/Hybrid is en geen BEV. De vulopening is goed te zien.

    Goed idee van Renault! Ze gaan af en toe, vooral de auto’s met NMC batterijen. Die hebben last van een thermal runaway. LFP heeft dat niet maar een optie om de accu vol water te spuiten is uiteraard een goede.

    Voor andere weggebruikers ook beter. Als een EV in de fik gaat moet er groot worden uitgerukt en dat hoeft met deze oplossing niet meer.

    Login om te reageren
    • 100pk zegt

      18 februari 2025 om 14:32

      Ik meen er een fisker karma in te zien, daar zat toch een flinke accu in

      Login om te reageren
  4. Fernando zegt

    18 februari 2025 om 13:30

    Mooi uitvinding maar nutteloos. Tegen de tijd dat de brandweer ter plekke is is er nog weinig te redden

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      18 februari 2025 om 14:48

      Gaat ook niet om het redden van de auto, het gaat om het snel kunnen blussen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 februari 2025 om 17:09

      EV’s branden langzamer dan brandstofauto’s dus misschien kun je op nog net iets meer plekken zien welke kleur her wrak was.

      Login om te reageren
      • VerArie zegt

        19 februari 2025 om 03:51

        In jouw heeft sowieso nooit een vuur gebrand. En als ie er al was geweest,dan ben ik de eerste die graag over je heen pist,kwal.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          20 februari 2025 om 00:42

          Biedt je me nu serieus plassex aan? Jij bent een bijzonder figuur.

          Login om te reageren
  5. utregcity zegt

    18 februari 2025 om 13:33

    En als je met je EV de wasstraat inrijdt en oa kiest van bodemwassen, wat gebeurt er dan? 🤔

    Login om te reageren
    • Roskampies zegt

      18 februari 2025 om 18:49

      Hahah. Das een goeie.

      Login om te reageren
  6. V8Vantage zegt

    18 februari 2025 om 13:41

    Mooi.

    Wel grappig dat dit idee nu pas komt en niet eens van een batterijbouwer…

    Login om te reageren
  7. waterisnat zegt

    18 februari 2025 om 14:25

    Renault kennende is door een grote plas water rijden straks een issue

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 februari 2025 om 17:10

      Hahaha. Ik ben bang dat je vermoeden klopt.

      Login om te reageren
  8. mashell zegt

    18 februari 2025 om 17:11

    Dus op een gat in de batterij met een dekseltje kun je zeven patenten aanvragen?

    Login om te reageren
  9. evert01 zegt

    18 februari 2025 om 17:23

    Ben benieuwd of die sticker het 15 jaar volhoudt, of gaat ie dan loszitten en heb je inneens edn kapotte accu door vocht?

    Login om te reageren
  10. fanboy zegt

    18 februari 2025 om 19:02

    Allemaal niet nodig met nieuwe en huidige accu technieken als LFP en Sodium. Worden EVs minder brandbaar dan een benzine auto

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 februari 2025 om 20:36

      De feiten mogen wel zo zijn maar de angst is er bij de brandweer, parkeergarage exploitanten en slecht geïnformeerde burgers nog niet zomaar uit.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        18 februari 2025 om 22:56

        Apart dat jij de brandweer en slecht geïnformeerde burgers op een hoop gooit. Misschien kun jij de brandweer cursus geven over hoe ze hun vak moeten uitoefenen want kennelijk heb je er veel verstand van. Oh nee, wacht …

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          20 februari 2025 om 00:45

          Nou. Bij de brandweer vindt je zeker een angst voor het onbekende. Dat wordt er terecht bij hun trainingen ingeramd. Maar met betrekking tot elektrische auto’s moet dat er ook weer uit.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North