• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verre reis met EV? Wissel je kleine batterij voor een grotere

Auteur: Bas Leesberg, gepost 3 december 2024 om 13:32 – 11 Reacties

Bij Nio kan het vanaf vandaag.

Elk merk probeert zich op een unieke manier te onderscheiden. Dat kan met ontwerp, type motoren of door iets nieuws uit te vinden. Nio vond dit laatste het beste idee en bedacht de batterijswap. In plaats van ellelange laadtijden kun je je lege batterij inruilen voor een vol exemplaar. De wissel duurt maar drie minuten. Vandaag introduceert Nio een nieuwe functie: de mogelijkheid tot een wissel tussen een kleinere en een grotere batterij.

Nio noemt dit de Flexibele Upgrade Service. Het principe is eenvoudig: je vraagt tot één dag van tevoren een grotere batterij aan, kiest een swapstation in de buurt en wisselt binnen 180 seconden je lege accu voor een grotere, volle versie.

De nieuwe functie kan ook interessant zijn voor zakelijke Nio-rijders. De kleine of grote batterij scheelt al gauw € 7.000,- in de catalogusprijs. Je rijdt in de lichtere versie met de batterij van de zware variant. De lagere prijs zorgt voor gunstigere bijtelling. Tevens kan het gewichtsverschil ook nog een rol gaan spelen in lagere wegenbelasting.

Pas op

Er zijn echter wel wat addertjes onder het gras. Ten eerste is de batterij-upgrade natuurlijk niet gratis. Per maand dat je met de grotere batterij rondrijdt, betaal je € 169. Doe je dit een heel jaar, ben je dus € 2.028,- kwijt.

Daarnaast kunnen niet alle Nio’s zomaar ruilen van batterij. De enige EV’s die mogen meedoen, zijn de auto’s die verkocht zijn met Battery-as-a-Service. Hierbij koop je de auto voor een goedkoper prijs, maar dan zonder accu. Zodra je een batterij ophaalt, ga je maandelijks betalen.

Hoeveel extra rijbereik?

Nio biedt in Nederland twee batterijen aan: 75-kWh en 100-kWh. Of de 150-kWh batterij ook in Nederland beschikbaar komt, is nog niet bekend. Wie nu de wissel doet van de kleine batterij naar de grotere wint zo’n 100 kilometer aan actieradius. Hieronder geven we een overzicht met de verschillende modellen en de actieradius.

Model75-kWh100-kWhVerschil
ET5456 km590 km134 km
ET5 Touring435 km560 km125 km
EL6406 km529 km123 km
ET7445 km580 km135 km
EL7391 km509 km118 km
EL8390 km510 km120 km

Ook interessant!

  • NIO opent huis in Amsterdam, vindt dat EV's geen politiek moeten worden
  • Ferrari deelt gratis batterij uit met nieuw garantieprogramma
    Ferrari deelt gratis batterij uit met nieuw garantieprogramma
  • BMW i4 productie
    Europese EV-accu's gaan massaal naar de schroothoop
  • EV 10 Daagse 2024

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, batterij, Elektrisch, nio

Vorig bericht: « Oeps: Tom Waes was dronken bij zijn 911-crash
Volgend bericht: Dit is de Nederlandse prijs van de nieuwe Volkswagen California »

Lees Interacties

Reacties

  1. audirs3 zegt

    3 december 2024 om 13:49

    Jammer dat ze die 150kwh solid state accu nog steeds niet hier leveren. Kennelijk is de productie capaciteit nog erg beperkt.
    Ik zie op de langere termijn toch weinig toekomst voor dat swappen, met het huidige 800V aanbod met super snel ladende auto’s doe je het nauwelijks langzamer. De techniek van bijvoorbeeld een Lotus Emeya druppelt de komende jaren vast door naar goedkopere modellen.

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      3 december 2024 om 14:32

      Lijkt mij inderdaad een matige concessie, zoals je vroeger ook tijdelijk een brandstofauto kon lenen voor een ‘verre’ vakantie bij bijv. VAG. Toen kon je de e-golf krijgen en dan een of twee keer per jaar een brandstofauto lenen als je verder wegging. Maar deze moeite doen voor een praktisch rijbereik van vaak nog geen 100 km lijkt het mij ook niet waard.

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    3 december 2024 om 14:07

    Op 1000 km bespaar je dus één laadstop van een half jaar uur, is dat €169 waard?

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      3 december 2024 om 14:25

      ” een half jaar uur”

      Een half jaar of een half uur? Want dat scheelt nogal ;-)

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        4 december 2024 om 07:08

        Ik denk dat ik dacht half uur een paar keer per jaar, sorry een brein dat lichtjaren sneller denkt dan je vingers kunnen typen is niet altijd handig.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      3 december 2024 om 14:30

      Nee, je kan iedere lege accu in 3 minuten weer wisselen voor een volle. Dat is op vakantie best fijn.

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        3 december 2024 om 14:33

        Betaal je dan iedere keer die 169 euro?

        Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        3 december 2024 om 14:45

        Denk dat je meer heel snelle laadpaaltjes tegen gaat komen dan accuwisselstations.

        Is overigens wel mooi design, als je in een paar minuten een accu kan wisselen. Stel je EV heeft dit en je krijgt een probleem met de accu. Leenaccu erin, en jou accu kan gerepareerd worden. Handig.

        Login om te reageren
      • rrk147 zegt

        3 december 2024 om 19:29

        Ja mits die swapstations exact op je route liggen en op een gunstige afstand van elkaar zodat je de accu ook ver leg kan rijden. En niet bijv al een keer bij 60% gaat swappen omdat er verder geen station is.

        Login om te reageren
  3. lowlow zegt

    3 december 2024 om 14:11

    Doodgeboren kalfje. Er zijn zo weinig swap stations dat je statistisch gezien al minstens een (half) uur moeten rijden, wat je ook stroom kost, terwijl je bij de supermarkt, McDo, bouwmarkt, werk… en op zoveel plaatsen ook gwn rustig kan laden.
    Met dat er zo weinig swapstations zijn, staat er misschien iemand voor jou te wachten. Dan wordt het helemaal te gek. Met 800V en binnenkort 500-600 kWh laden is je batterij 20-80% ook in enkele minuten vol. De minidisc van de autowereld

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      3 december 2024 om 19:07

      Geef je grotendeels gelijk, met zo’n klein verschil in capaciteit en range is t niet de moeite van het omrijden waard. Maar als de swapstations wat talrijker zijn en strategisch langs vakantieroutes liggen EN je kunt ipv 75 wisselen naar 150 kWh (zoals werd opgemerkt) dan gaan de voordelen van een betaalbare, lichtere dagelijkse auto met schappelijke range die tijdelijk kan worden omgezet naar rangebeuker voor een overzichtelijk maandbedrag wel hout snijden.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North