• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hamilton: “Formule 1 hoort niet zo makkelijk te zijn”

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 20 mei 2019 om 10:06 – 35 Reacties


Wanneer tieners zonder problemen kunnen instappen, dan is er iets mis.

Ooit was de Formule 1 een sport waar jonge gasten amper konden slagen, waar gespierde mannen met een brein vol ervaring de wedstrijden en kampioenschappen wonnen. Tegenwoordig is dat wel anders. Door alle technische ontwikkelingen kunnen tieners zo instappen en binnen enkele ronden aan de tijden komen die wereldkampioenen neerzetten.

De verjonging van de Formule 1 kan uiteraard op de nodige tegenstand rekenen. Recentelijk was het oud-Formule 1-coureur en huidig commentator Martin Brundle die in een uitgebreide column liet weten wat er allemaal moet veranderen aan de koningsklasse om het weer een spectaculair festijn te maken. Lewis Hamilton heeft laten weten zich daar tot op zekere hoogte bij aan te sluiten.

Hoewel de 33-jarige Brit niet ingaat op ieder punt van Brundle, is hij het met Martin eens dat de Formule 1 vandaag de dag te makkelijk is. Hamilton vindt dat de sport fysieker moet worden, bijvoorbeeld door minder of zelfs geen stuurbekrachtiging op de auto’s te hebben. Na een vraag over drugtests legt hij uit hoe de sport eruit moet zien.

“This is not a sport where you need to do anything, it’s not like cyclists for example, that need more blood flowing through the heart, or more oxygen. We’re not fatiguing. Honestly, the cars are not hard enough to drive, they should be more physical. I think in 2021 they need to get rid of [certain driver aids] – not having as much power steering, for example. You should be physically, massively depleted afterwards. I think that’s how a sport should be.

Tennis players are finished at the end of a game, especially if they’ve been on four hours. Cyclists, they must be dead after the Tour de France, for example. I feel that’s what’s this should be about. But it’s less so about that physical side these days, that’s why we see an 18-year-old can come in, no problems. That should not be the case.”

Ook interessant!

  • Video: Hamilton pakt Verstappen
  • Video: Verstappen pakt Hamilton
  • Video: Verstappen en Hamilton vechten het uit
  • Video: Verstappen en Hamilton elimineren ELKAAR!

Nieuwste artikelen

  • Grijp de duurste Alpina BMW Z8 met BBQ smaak, op Marktplaats
  • Kwalificatie F1 Emilia-Romagna: opnieuw Max versus McLaren?
  • Hyundai sorteert voor op terugkeer naar Rusland
  • Max Verstappen eist absolute vrijheid: “Anders zoeken ze het maar uit”
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Lewis Hamilton, martin-brundle, Racing

Vorig bericht: « ISIS gooit roet in eten van plannen The Grand Tour
Volgend bericht: Nederlanders vervoeren kinderen niet veilig genoeg »

Lees Interacties

Reacties

  1. 20klepper zegt

    20 mei 2019 om 10:10

    Mee eens, en 4 cilinders erbij zonder turbo aub.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 mei 2019 om 11:07

      @20klepper: Fred Flintstone aandrijving is waar Lewis om vraagt.

      Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      20 mei 2019 om 12:34

      @20klepper: volledig mee onees.. Sommige jongens met 17/18 zijn fysiek meer dan sterk genoeg om F1 te rijden, maar de meeste echt nog niet. Vroeger werd er veel minder naar dit aspect gekeken. Het probleem van de F1 is eerder dat de budget gap te groot is.. Als ze t testen (ook dus in fabrieken) voor iedereen gelijk maken en laten bouwen met een zelfde budget en materialen maak je t ook al veel moeilijker. Daarnaast zijn de auto’s veel zwaarder geworden door alle veiligheid en hebben ze veel meer downforce.. Dus je kan niet meer werken zonder stuurbekrachtiging.. De coureurs van nu zijn ook veel fitter dan vroeger en dat maakt het ook veeeeel makkelijker. Dus nee.. Absoluut niet mee eens wat ze zeggen..

      Login om te reageren
      • shogun zegt

        21 mei 2019 om 08:17

        @tvr1974: Daarover zijn al vaker stemmen opgegaan, het gelijk trekken van het budget voor alle teams.

        Onder andere Ferrari begint dan direct te stijgeren omdat het voor merkteams de testpool is voor techniek die mogelijk ook naar hun serieproducten kan komen. Dit is door de limieten die door de F1 opgelegd worden tegenwoordig al een stuk moeilijker dan voorheen. Bij het gelijktrekken van het budget verknal je dat al helemaal. Ik zie de F1 misschien nog wel meer als (denk)sport voor constructeurs en in de voorbereiding ook van de coureurs dan als fysieke sport tijdens de race. Dat komt ook doordat het racen zelf tegenwoordig ronduit saai is geworden.

        Login om te reageren
  2. Rick-dos zegt

    20 mei 2019 om 10:18

    Precies. Doordat het zo makkelijk is ben je op je 34e ook nog steeds niet te oud om mee te doen voor het WK. Vroeger was je al met pensioen.

    Login om te reageren
    • alino zegt

      20 mei 2019 om 10:53

      @Rick-dos: Ik dacht dat F1 piloten vroeger juist ouder waren doordat ze pas op veel latere leeftijd de F1 bereikt hadden?

      Login om te reageren
    • cupsport zegt

      20 mei 2019 om 10:57

      @Rick-dos: of waarschijnlijk dood.

      Ik denk dat als de sport intensiever wordt er ook meer ongelukken gaan gebeuren. Dat is natuurlijk spectaculair maar kan ook voor sommige coureurs vervelend aflopen.

      Daarnaast zijn sommige jonge jongens op hun 18de of 19de net zo sterk als de meeste op hun 28ste. Dus ik niet dat je daarmee een hogere drempel zal krijgen.

      Login om te reageren
    • mennok zegt

      20 mei 2019 om 16:53

      @Rick-dos: of dood

      Login om te reageren
    • kenju zegt

      21 mei 2019 om 15:06

      @rick-dos: Dit is onzin natuurlijk. Autocoureurs gaan sowieso langer mee. Vroeger overleefden ze het niet. Maar 34, hoe oud is dit werkelijk? Er zijn gewoon voetballers die op het hoogste niveau mee doen op die leeftijd, en voetbal vergt wel wat meer dan motorsport. Zeker als je kijkt naar de roofbouw die op het lichaam gepleegd wordt. Iets als vechtsport is nog zo’n voorbeeld.

      Login om te reageren
    • martijn_vangammeren zegt

      21 mei 2019 om 20:55

      @rick-dos: Vroeger waren ze makkelijk eerder begin 3à dan begin 2à zoals nu. Kijk even naar het verleden van de sport.

      Ik denk dat het meevalt. Hamilton heeft inderdaad al aangegeven op momenten als hij een oude auto reed dat hij niet kon voorstellen het dat geweest moet zijn. Ja toen hadden ze geen stuurbekrachtiging. En de kans om te sterven lag ook vele malen hoger.

      Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    20 mei 2019 om 10:27

    Op het lijstje wat Formule 1 allemaal moet zijn: fysiek uitdagend maar ook veilig, spannende titelstrijd maar geen budgetcap, relevante top-techniek maar ook gillende V10 en V12 motoren, roemrijke circuits maar ook veel inhaalacties. Ga er maar aan staan.

    Login om te reageren
    • rickvanbuuren zegt

      20 mei 2019 om 10:51

      @pomoek: ja kom op, regel dat nou ff, Liberty snorremans

      Login om te reageren
  4. str8six zegt

    20 mei 2019 om 10:40

    Hij heeft gelijk.

    Login om te reageren
  5. lambowambo zegt

    20 mei 2019 om 10:46

    Dat gaat niet gebeuren. Hoe gemakkelijker die auto te besturen is hoe betere prestaties er neergezet kunnen worden. Daarnaast sijpelen de ontwikkelingen van Formule 1 door naar de reguliere producten van deze teams dus levert het dubbel op. Ben het wel met hem eens dat het hoogste niveau van een sport veel van de sporter mag vragen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 mei 2019 om 13:14

      @lambowambo: op welke wijze sijpelt de F1 techniek bij Red Bull in de energiedrankjes? Ik denk dat het zelfs bij Ferrari, Mercedes en McLaren tot marketing beperkt blijft.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      20 mei 2019 om 13:37

      @lambowambo: welke ontwikkelingen uit de F1 denk jij dat het gaat halen tot de autonome elektrische auto van de toekomst?

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        20 mei 2019 om 18:14

        @flutterby: kennis over aerodynamica, over methoden om hitte uit accupakketten te recupereren, bandentechnologie, bouwen van lichtere en sterkere chassis, etc. Autotechniek is meer dan alleen de motor.

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          20 mei 2019 om 23:32

          @dondeboer:
          In geen van deze gebieden loopt de F1 voorop. En dat doen ze al decennia niet.

          Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    20 mei 2019 om 10:59

    Als het meer van de coureur en minder van de auto afhangt is dat natuurlijk sowieso een verbetering.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 mei 2019 om 11:25

      @dutchdriftking: maar minder F1. Daar gaat het om de snelste auto.

      Login om te reageren
  7. cossiekiller zegt

    20 mei 2019 om 11:07

    Toeval dat hij het niet over voetballers heeft?

    Login om te reageren
  8. Alex_79 zegt

    20 mei 2019 om 11:57

    Dat heeft de F1 toch geprobeerd? In 2017 werden de auto flink zwaarder te besturen en de 18 jarige Lance Stroll heeft daar behoorlijk last mee gehad. Die was inderdaad uitgeput na elke race.

    Login om te reageren
  9. Design_Driven zegt

    20 mei 2019 om 12:47

    Slaat natuurlijk nergens op. Alsof 18 jarige geen conditie of betere conditie dan 33 jarige zouden hebben. Get fysiek moeilijker maken zou juist de oudere coureurs wegjagen en juist meer jonge coureurs aantrekken.

    Jongere coureurs zijn door begeleiding en meer ervaring op jongere leeftijd in andere classen gewoon vroeger beter.

    Login om te reageren
  10. supertjeduc zegt

    20 mei 2019 om 13:18

    Lijkt me dat een jonge rijder betere reflexen heeft , bij een 34 jarige zijn die al een stuk minder
    Die ouwe heeft veel meer ervaring dat compenseert veel
    Die conditie daar moet een oudere coureur ook meer moeite voor doen , in andere sporten kunnen ouderen hel langer volhouden maar missen ze de snelheid
    Bij de F1 vind ik al die jonkies een aanwinst , van die ouwe komt weinig verfrissends ( wat voegt kubica toe , of zelfs vorig jaar Alfonso

    Login om te reageren
  11. ghost zegt

    20 mei 2019 om 13:49

    Wat een uitspraken van deze man de laatste tijd…het zit hem wel dwars allemaal. Als het mij dwars zit ga ik meestal even naar kamer 1, lucht altijd goed op…moet hij ook eens proberen..

    Login om te reageren
  12. dwfc zegt

    20 mei 2019 om 15:43

    Begin opnieuw met 3 pedalen, minste schakelfout straffen ze dan af !
    Dat ze de nieuwe technische tools maar testen in de DTM.
    Veel leuker om te bekijken, 10 auto’s aan elkaar gewaagd …

    Login om te reageren
  13. jippie zegt

    20 mei 2019 om 16:51

    In de jaren 90 zag je coureurs nog weleens drijfnat bezweet uit de auto komen na de race. Het verbaast me inderdaad hoe kwiek die jongens tegenwoordig uitstappen. Als zelfs Hamilton het zegt dan zal het inderdaad wel zo zijn dat het allemaal (fysiek) wat te makkelijk is geworden.

    Login om te reageren
  14. maferick74 zegt

    20 mei 2019 om 17:44

    Vroeger was alles anders, niet altijd beter

    Login om te reageren
  15. ericd zegt

    20 mei 2019 om 18:10

    F1 auto’s vooral korter maken. Dat ze nu de lengte mogen hebben van een RR Phantom (5,7 meter), is volstrekt belachelijk. We lepelen al geen lange motorblokken als V12’s achterin. Hup, terug naar een meter korter, zoals begin jaren ’90.

    Login om te reageren
  16. stfu zegt

    20 mei 2019 om 20:59

    Dit geldt toch gewoon voor alle moderne auto’s..?

    Login om te reageren
  17. rob5nismo zegt

    21 mei 2019 om 07:48

    Ik ben het ergens ook wel eens met lewis maar ik denk wel dat hij het fysieke onderschat wat G krachten betreft. Want als wij in een F1 auto stappen dan komen we er na 2 ronden gebroken uit

    Login om te reageren
    • kenju zegt

      21 mei 2019 om 15:09

      @rob5nismo: Ja, wat weet Hamilton nu van hoe het rijden in een F1 auto is….
      Hij gaat er natuurlijk wel van uit dat een coureur klaar is om in een auto te zitten en vanuit die context spreekt hij. Verder is dat niet perse een aanpassing die coureurs die uit junior-klassen komen hoeven te maken. In de voorgaande klassen is het immers ook al vrij zwaar. Wat dit betreft is een item met Richard Hammond wel interessant waar hij al die formule auto’s probeert te rijden. Volgens mij was hij bij de F3 al helemaal kapot en hebben ze de GP2 toen overgeslagen om hem meteen in de F1 te zetten, omdat hij het anders niet zou halen.

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        21 mei 2019 om 15:30

        @kenju: je hebt een punt idd maar je hebt wel flinke training nodig om een race afstand te kunnen rijden ook de coureurs zelf

        Login om te reageren
  18. rob5nismo zegt

    21 mei 2019 om 07:50

    Er was een aflevering van 5th gear waar die Johnny in een simulator stapt en op een moment niet verder mag omdat de arts daar zegt dat zn lichaam het niet aan zou kunnen

    Login om te reageren
  19. kenju zegt

    21 mei 2019 om 15:23

    Als je zelf niet in deze klassen geracet hebt is het lastig om hier een uitspraak over te doen. Op zich komt wat Hamilton zegt wel logisch over. Maar tegelijkertijd is het ook zo dat de jeugd gewoon betere begeleid wordt tegenwoordig en minder op puur hun talent hoeft te vertrouwen zoals dit in de tijd van Hamilton nog moest. Je hebt hulpmiddelen als racingsims die veel beter zijn dan in het verleden, goede persoonlijke begeleiders, een zeer professionele opzet van een begeleidingsteam. Dus die jonge gasten zitten al op het hoogste niveau als ze de F1 instappen. En als je dan ook nog eens zaken hebt als veel bredere banden en dat fouten door het vele asfalt sowieso niet veel uitmaken, dan is de F1 inderdaad makkelijker.

    Ik zou het niet willen zoeken in het fysiek zwaarder maken van de auto’s. Sowieso geloof ik moeilijk dat een 17-jarige van 1,83 fysiek zwakker is dan een volwassen man van 1,65. Ik zie ze het liefst de competitie aangaan op basis van racecraft en niet op basis van fysieke kracht. Waarom zou je dit willen als het geen beperking hoeft te zijn? Dan is de F1 ook toegankelijker voor kleinere coureurs die wellicht gewoon heel goede racers zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North