• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlanders vervoeren kinderen niet veilig genoeg

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 20 mei 2019 om 10:56 – 83 Reacties

Nederlanders vervoeren kinderen niet veilig genoeg


Het kan altijd beter.

Ieder ouder heeft zo een eigen manier om zijn of haar kind op te voeden. Hierom leek het Nationale-Nederlanden een goed plan uit te zoeken hoe ouders zich gedragen achter het stuur en of ze hun kroost wel naar behoren behandelen in de auto. Immers, veiligheid gaat boven alles.

Uit het onderzoek blijkt dat een groot gedeelte van de ouders in Nederland onderschat hoe veilig hun kinderen zijn in de auto. 98 procent van de ouders denkt bijvoorbeeld dat hun kinderen veilig in het autostoeltje zitten, maar tegelijkertijd plaatst 42 procent ze met jas in de stoel – onveilig, want zo sluit de gordel niet goed aan op het lichaam.

Daarnaast is afleiding ook een ding. De helft van de ondervraagden zegt dat het geen afleiding ervaart achter het stuur, maar 37 procent raapt onderweg nog wel eens een gevallen speen op. Een derde deelt eten en drinken uit tijdens het rijden, bijna 20 procent draait zich onderweg wel eens om om zijn kind te corrigeren. Desondanks zorgen de kinderen niet alleen maar voor narigheid, want slechts 10 procent van de ouders ervaart stress achter het stuur. Ruim 90 procent vindt dat kinderen de rijervaring verbeteren.

In een poging wanhopige ouders te helpen, heeft Nationale-Nederlanden een aantal tips om de autoritten te verbeteren. Zo schrijft het dat een onderweg-playlist kan helpen, evenals een verzameling goede snacks. Daarbij moet natuurlijk de verzekering op orde zijn en de auto gecontroleerd zijn. Tenslotte is het belangrijk dat kinderen een goed stoeltje hebben. Sowieso moet die jas uit, ook het formaat van de stoel moet juist zijn voor het kind.

Ook interessant!

  • Nieuwe Ferrari kledinglijn
    Nieuwe Ferrari kledinglijn is speciaal voor kinderen
  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done
  • Bentley lanceert een betaalbare driewieler
  • Video: Pagani Huayra R geluid laat kinderen schrikken
    Video: Pagani Huayra R geluid laat kinderen schrikken

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverzekering, kinderen, verzekering

Vorig bericht: « Hamilton: “Formule 1 hoort niet zo makkelijk te zijn”
Volgend bericht: Mancave Bussum: kijken naar je 911 voor 3 miljoen euro »

Lees Interacties

Reacties

  1. cossiekiller zegt

    20 mei 2019 om 11:11

    Ik geef mijn dochter van 4 altijd een fles wodka in de auto.
    Want als je je spieren ontspant heb je veel minder kans op een letsel als je botst.

    En is ze ook stil. Win – win!!

    Login om te reageren
    • hiostu zegt

      20 mei 2019 om 11:28

      @cossiekiller: Dit is inderdaad de beste manier, en het voordeel is dat het eruit ziet als water. Dus je krijg helemaal geen veroordelende blikken van andere ouders/mensen. Kinderen lopen vaak toch al alsof ze permanent dronken zijn, ze zijn handtastelijk/hangerig en als ze moeten gaan dan gaan ze toch al gewoon in hun pamper. Ideaal.

      Alternatief wat ook goed werkt is wiskey, dat lijkt nog genoeg op appelsap.

      Login om te reageren
    • baklava zegt

      20 mei 2019 om 11:38

      @cossiekiller: ballonnetjes schijnen ook populair te zijn bij de kindertjes

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        20 mei 2019 om 12:08

        @baklava:

        Met ballonnetjes voorkom je kinderen. Dus kan er ook niets gebeuren en je hebt geen speciaal stoeltje nodig.

        Login om te reageren
  2. e36thuglife zegt

    20 mei 2019 om 11:20

    Nou vroeger had me moeder helemaal geen gordels op de achterbank want de voorstoelen die werkten als harde airbag en als we een kinder party hadden dan gingen we in de kofferbak dus niet zo zeuren aub! Al die kinderen van nu zijn gewoon poesie.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      20 mei 2019 om 12:06

      @e36thuglife: zeker in een e36 maakt het niet uit, want iedereen is toch direct dood bij een aanrijding.

      Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      20 mei 2019 om 13:08

      @e36thuglife:
      Heee, je kunt dus tóch gewoon Nederlands.

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        20 mei 2019 om 17:29

        @sabrerator: Nederlands? me moeder….

        Login om te reageren
  3. suzikubelona zegt

    20 mei 2019 om 11:26

    En dan is er nog de regel dat als je sporadisch andermans kinderen (kleiner dan 1.35m) over een kleine afstand vervoert, je niet verplicht bent om ze in een geschikt kinderzitje te plaatsen. Hier mag van mij een zero-tolerance beleid van gemaakt worden. https://vvn.nl/standpunten/vervoeren-van-andermans-kinderen-de-auto

    Login om te reageren
    • hiostu zegt

      20 mei 2019 om 11:31

      @suzikubelona: soms zijn er wel eens noodgevallen en moeten andere mensen de kinderen oppikken voor andere mensen. Dit is meer een coulance regel en het is niet de bedoeling om dit regelmatig te doen. Alleen is dat natuurlijk wel weer lastig te handhaven. Maar wat zou je anders moeten doen als iemand bijvoorbeeld niet de kinderen op kan halen en iemand uit de buurt moet het even overnemen? Altijd permanent 4 kinderzitjes in je auto hebben zitten?

      Login om te reageren
      • suzikubelona zegt

        20 mei 2019 om 11:34

        @hiostu: Klopt helemaal, maar dan vind ik beneden de 1.35m wel heel ruim gemeten. Afgelopen maanden twee keer een voorval meegemaakt bij onze kleine op school, dat kinderen beneden de 5 jaar gewond raakten bij een ongeluk, in precies bovenstaande situatie.

        Login om te reageren
        • suzikubelona zegt

          20 mei 2019 om 11:38

          @suzikubelona: En de beschreven kleine afstand, moet dan ook op een andere manier afgelegd kunnen worden. De voorvallen die ik beschrijf, gingen om een afstand van anderhalve kilometer. Die hadden makkelijk te voet afgelegd kunnen worden. De regel begrijp ik, maar zoals deze tegenwoordig geïnterpreteerd wordt, is een ander verhaal. Mensen gaan tegenwoordig voor de snelste en makkelijkste oplossing, terwijl er vaak ook betere en verstandigere oplossingen zijn.

          Login om te reageren
          • por100 zegt

            20 mei 2019 om 15:24

            @suzikubelona: misschien de school op de volgende optie wijzen: https://www.multimac.com/home

            Bij onze kinderopvang hebben ze een paar dacia lodgy’s en daar zitten de kinderzitjes al in.

            Ik heb zelf overigens de grootste problemen met mijn kleine. Als ze bij ons is dan gedraagt ze zich niet netjes en wilt ze vooral tegenstrijdig zijn, oftewel ze ontdoet haar armen continue van de riempjes.

            Login om te reageren
            • suzikubelona zegt

              20 mei 2019 om 15:33

              @por100: Dankje voor de tip, en wat je kleine betreft, er zijn ook riempjes te krijgen die de schouderbandjes bij elkaar houden, en tevens de sluiting bedekken. Succes iig! ?

              Login om te reageren
              • por100 zegt

                20 mei 2019 om 15:35

                @suzikubelona: oh ja tuurlijk, bedankt voor de wedertip, dat had ik al eens bedacht. Stom dat ik daar geen werk van heb gemaakt, want het is het risico niet waard. Ga ze ff opzoeken

              • suzikubelona zegt

                20 mei 2019 om 15:44

                @por100: https://www.grandado.com/products/baby-autostoeltje-lock-gesp-riem-klink-harnas-borst-kind-clip-zwart

              • por100 zegt

                20 mei 2019 om 15:50

                @suzikubelona: haha die had ik net gevonden . de levertijd van 10 werkdagen is mij iets te lang, maar anders had ik het al gedaan. Thx anyway

              • hallokroket zegt

                20 mei 2019 om 20:37

                @por100:
                Want binnen 10 dagen is je dochter er uit gegroeid??
                Ik volg niet helemaal.

              • por100 zegt

                20 mei 2019 om 20:51

                @hallokroket: ik wil hem gewoon morgen gaan halen

          • potver7 zegt

            20 mei 2019 om 19:40

            @suzikubelona: anderhalve kilometer lopen met klein grut is anders ook niet zonder gevaren. Dat het nu bij jou in de buurt twee keer in korte tijd is fout gegaan wil niet zeggen dat dat de norm is, ik ken natuurlijk de situatie niet maar de kans op verwondingen bij een ongeval te voet is veel groter dan in de auto.

            Login om te reageren
            • suzikubelona zegt

              20 mei 2019 om 19:54

              @potver7: Daar heb je zeker een punt. En niet alles is te verkomen, ben ik me zeker van bewust. Ik wil er ook geen welles nietes discussie van maken, het is inderdaad hoe ik erover denk, naar aanleiding van eigen ervaringen. ?

              Login om te reageren
          • marinepower zegt

            20 mei 2019 om 21:54

            @suzikubelona: hebben ze de Stint voor bedacht…..

            Login om te reageren
    • flutterby zegt

      20 mei 2019 om 12:08

      @suzikubelona: waarom? Hoeveel slachtoffers zijn er door deze uitzondering?

      Login om te reageren
      • suzikubelona zegt

        20 mei 2019 om 12:18

        @flutterby: In totaal kan ik niks over terugvinden, maar in mijn eigen omgeving de afgelopen maanden dus twee. Ze zijn dan wel niet overleden, of zwaar gewond geraakt (1 kind met hersenschudding, en de ander een nekblessure) , maar dit had evengoed verkomen kunnen worden. En zoals @hiostu al beschreef, is dit lastig te handhaven. Want hoe kun je aantonen dat iets maar sporadisch voorkomt? Niet. Het is een stuk drukker in het verkeer, en dat vraagt naar mijn mening om strengere regelgeving.

        Login om te reageren
        • frederik zegt

          20 mei 2019 om 12:26

          @suzikubelona: Als we elk ongeluk meteen gebruiken als aanleiding om “zero-tolerance” beleid in te voeren houden we geen leefbare samenleving meer over. Helaas kan niet ieder risico uitgebannen worden en de regel dat je sporadisch kinderen zonder stoeltje mag meenemen lijkt mij heel pragmatisch. We kunnen en willen niet allemaal permanent met helmpjes en beschermers en stoeltjes door het leven gaan, sorry.

          Login om te reageren
          • suzikubelona zegt

            20 mei 2019 om 12:39

            @frederik: Het is ook enkel mijn mening. Ik neem iig geen kleine kinderen mee, als ik er geen geschikt zitje voor heb. En ja, ik heb drie zitjes, terwijl maar één van mijn twee kinderen nog verplicht is om er in te zitten. Zoveel plek nemen die dingen ook weer niet in, en ze staan gewoon op zolder, voor het geval ik ze nodig heb. Er komen vaak genoeg kleine kinderen spelen die ik daarna naar huis breng. En als de jongste wordt opgehaald, geef ik er eentje mee.

            Login om te reageren
        • flutterby zegt

          20 mei 2019 om 13:04

          @suzikubelona: vervelend om te horen dat je het dichtbij hebt meegemaakt, maar kijk is op zaterdag bij de voetbalvereniging hoe vaak dit wél goed gaat.

          Er zijn veel grotere bedreigingen voor onze Nederlandse kindertjes dan vervoer in auto’s.

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      20 mei 2019 om 19:03

      @suzikubelona: rubberentegelmaatschappij. Gelukkig zijn we nog zo vrij dat we eens een kindje mogen vervoeren zonder zo’n groot stoeltje. Je hebt best een hele grote auto nodig willen er drie stoeltjes naast elkaar passen. En het is ook nog eens duur. Als ik moet kiezen tussen een extra stoeltje of gezond eten kies ik voor gezond eten, en ja dat is voor een hele hele hoop mensen de keus.

      Login om te reageren
      • suzikubelona zegt

        20 mei 2019 om 19:38

        @lekbak: Wel gek dan dat in onze rubberentegelmaatschappij het aantal verkeersdoden weer aan het oplopen is.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          20 mei 2019 om 20:08

          @suzikubelona: komt door het toenemend aantal ouderen in het verkeer.

          Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    20 mei 2019 om 11:28

    Misschien moeten we de aloude Nederlandse oplossing voor zowat alles inzetten: belasting heffen, in dit geval op kinderen.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      20 mei 2019 om 11:31

      @berlinetta: Gewoon bijtelling. Na 15 jaar gaat het dan over de dagwaarde van je kind.

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        20 mei 2019 om 18:08

        @fanboy: hmmmm das niet handig. Vanaf 15 kunnen ze werken en krijgen ze economische waarde als productiemiddel. Dan gaat de dagwaarde omhoog.

        Login om te reageren
    • hiostu zegt

      20 mei 2019 om 11:31

      @berlinetta: ik ben voor! Veel minder mensen op deze aardkloot heeft alleen maar voordelen.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        20 mei 2019 om 11:52

        @hiostu: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :P

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 mei 2019 om 12:02

      @berlinetta: van kinderbijslag naar kinderbelasting. Daar zijn niet alleen de “het gezin is de hoeksteen van de samenleving”ers maar ook de “economie moet groeien”ers het nogal niet mee eens.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        20 mei 2019 om 12:15

        @mashell: Maar de milieuhippies gaan er weer heel goed op ;)

        Login om te reageren
        • por100 zegt

          20 mei 2019 om 15:52

          @berlinetta: euh, ik vind arbeidsmigratie niets meer dan 21ste eeuw slavernij. En zonder kindertjes gaan we grote problemen krijgen met onze oude dag: https://nos.nl/artikel/2285518-90-van-spaans-dorp-met-pensioen-de-tijdbom-van-de-vergrijzing.html

          Login om te reageren
  5. tortuga zegt

    20 mei 2019 om 11:50

    Schuldig! Dat van de jas wist ik niet. Ga ik toch op letten vanaf heden. Stoeltjes zijn in orde. Speciaal naar gezocht en meer aan uit gegeven dan goedkopere stoeltjes.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      20 mei 2019 om 12:02

      @tortuga: duurder is niet altijd beter.

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        20 mei 2019 om 13:12

        @flutterby: kwalitatief en gebruiksvriendelijk toch meestal wel. Ben iig geruster als hij daar in zit vanwege de veiligheids tests dat het ondergaan is en de positieve score. Maar dus in dit geval duurder dan goedkopere types met slechtere scores

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          20 mei 2019 om 13:17

          @tortuga: scores zijn grotendeels beoordeeld op gebruikersgemak zodat je de stoel niet verkeerd gebruikt. Daarom scores ISOFIX ook hoger dan via de gordel, terwijl ze met de gordel juist meer ruimte hebben om de vertraging op te vangen.

          Login om te reageren
          • tortuga zegt

            20 mei 2019 om 20:26

            @flutterby: heb isofix in de auto maar gekozen voor gordel systeem. Leek me het logische aangezien gordel gemaakt is om de inzittende te beveiligen. Dus ook dat stoeltje en mijn ventje. Plus super handige 3 punts gordeltje

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              20 mei 2019 om 23:04

              @tortuga: de gordel is gemaakt om volwassen te beschermen en isofix is gemaakt om het stoeltje van je kind vast te zetten.

              Niets mis met de gordel (als het maar niet de Hauck Varioguard is in voorwaartse positie), maar het argument klopt niet ;)

              Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    20 mei 2019 om 12:04

    Het meest idiote vind ik de stickers ‘baby on board’ alsof je daarom geoorloofd bent onnodig links te rijden….

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      20 mei 2019 om 12:07

      @dutchdriftking: voor die mensen aanspreken op het moment dat er geen baby te zien is in de auto!

      Login om te reageren
    • bmw2coupeeigenaar zegt

      20 mei 2019 om 12:39

      @dutchdriftking: Z’on sticker zou wel badass staan op een 5 serie Touring V10

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        20 mei 2019 om 13:14

        @bmw2coupeeigenaar: Of een AMG GT63 4-door coupe 4 Matic. Als er tenminste nog ruimte is naast de type-aanduiding

        Login om te reageren
      • potver7 zegt

        20 mei 2019 om 19:44

        @bmw2coupeeigenaar: of een Smart Fortwo

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 mei 2019 om 17:04

      @dutchdriftking: dat zijn de stickers die je cadeau geeft als iemand net z’n rijbewijs gehaald heeft.

      Login om te reageren
  7. flutterby zegt

    20 mei 2019 om 12:21

    Beter nog; neem je kinderen helemaal niet mee in de auto!

    Veiligheid voor kinderen is helemaal doorgeslagen en speelt in op de grootste zwakte van de ouders, want iedereen wil het beste voor zijn kinderen (behalve het belangrijkste; aandacht geven).

    Mijn kinderen zitten gewoon met jas aan in de auto (geen jas in de winter?), stoeltjes zitten vast met de gordel (geen isofix) en de oudste (5 jaar, lengte van een 4 jarige) zit gewoon in het midden op de bank zonder verhoger (voor lange ritten wel). Allemaal legaal en ik weet zeker in het geval van het ergste ze beter af zijn dan in de beste stoeltjes maar een auto van 15-20 jaar oud. Autostoeltjes hebben geen kreukelzone en zijn alleen bedoeld om het kind op zijn plek te houden.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      20 mei 2019 om 12:30

      @flutterby: Ik ben helemaal voor een relaxte houding (zie mijn reactie hierboven) maar die jas uit is echt wel een goed idee. Ik laat ze de jas als deken gebruiken en binnen 10 minuten is het 20 graden in de auto en hebben ze die jas helemaal niet nodig. Ik hou zelf ook niet van een jas tijdens het rijden, in tegenstelling tot Wouter. Als we vijf minuten door de stad rijden doe ik er niet moeilijk om.

      Verder doen autostoeltjes wel degelijk meer dan alleen een kind op de plek houden.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        20 mei 2019 om 12:44

        @frederik: het probleem met de jas is dat er meer speling tussen de riemen en het lichaam komt. De riem dus strakker aantrekken zodat (de vulling van) de jas minder ruimte kost. Veel moeilijker kan het volgens mij niet zijn. Bij lange ritten indd toch uit, doe ik zelf ook. Waarom indd met een jas in 21 graden gaan zitten??

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          20 mei 2019 om 12:59

          @davelepeef: precies, goed aantrekken en bij lange ritten heb ik zelf ook geen jas aan.

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        20 mei 2019 om 13:07

        @frederik: wat doen die stoeltjes nog meer dan? Zover ik weet is de grootste factor in testen dat ze eenvoudig in gebruik zijn zodat ze niet verkeerd gebruikt worden. Bijvoorbeeld de gordels niet strak aantrekken (met een jas aan).

        Login om te reageren
        • frederik zegt

          20 mei 2019 om 13:54

          @flutterby: Bescherming van hoofd en zijdelingse bescherming?

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            20 mei 2019 om 18:17

            @frederik: bij een voorwaartse botsing (80+%) is er dus geen bescherming voor het hoofd. De zijdelingse ondersteuning valt bij mij onder “kind op zijn plaats houden”.

            Serieus, haal de bekleding er maar eens af.. één en al piepschuim.

            Login om te reageren
            • davelepeef zegt

              20 mei 2019 om 20:14

              @flutterby: heb je wel ’s een helm doorgesneden?

              Login om te reageren
              • flutterby zegt

                20 mei 2019 om 20:34

                @davelepeef: een helm heeft ook geen kreukelzone, het piepschuim verdeeld de kracht over een groter oppervlakte. Echter in een autostoel niet, want piepschuim is niet gevormd om het hoofd en geeft ook niet mee.

              • Onehp zegt

                20 mei 2019 om 22:54

                @flutterby: piepschuim geeft wel degelijk mee bij een harde impact.

      • flutterby zegt

        20 mei 2019 om 13:08

        @frederik: Ow en mijn auto is bijna altijd voorverwarmd, dus die jas gaat alleen aan voor de 2-5 minuten naar de auto. Voor de gezondheid kan ik ze net zo goed zonder laten lopen.

        Login om te reageren
    • bmw2coupeeigenaar zegt

      20 mei 2019 om 12:38

      @flutterby: Tja enerzijds snap ik het ook wel. Ik bedoel niks ten nadele van je auto, maar al die kinderaccesoires zijn belachelijk duur. Max Cosi zitjes (nog niet eens van mooi gestikt leer), fashion kinderwagens en al die andere reutemeteut is misschien wel duurder dan jouw 15-20 jaar oude auto.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        20 mei 2019 om 13:02

        @bmw2coupeeigenaar: mijn auto is 3 maanden oud en als veiligste ooit getest in de VS door NHTSA. ;)

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      20 mei 2019 om 19:09

      @flutterby: ik denk dat je een autostoeltje onderschat. Het op z’n plek houden en de ondersteuning die daarbij hoort is wel degelijk heel erg belangrijk. En geen jas aan zorgt ervoor dat dit alleen maar beter werkt.

      Maar verder ben ik het wel aardig met je eens. Men slaat helemaal door in de veiligheid van kinderen.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        20 mei 2019 om 23:08

        @lekbak: die lekker dikke winterjas vangt anders ook een flinke klappen hoor!

        Misschien moeten we net als de Amerikanen maar een extra bevestiging maken ter hoogte van de borst. Óf natuurlijk tot 3 jaar gewoon achteruit..

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          21 mei 2019 om 07:43

          @flutterby: die dikke jas zorgt ervoor dat ze eerst gaan versnellen waardoor ze een nog grotere klap krijgen. Hij vangt niks op maar veroorzaakt dus ellende.

          En achteruit tot drie jaar kan helemaal niet. Wij hebben zo’n zitje wat beide kanten op kan. Beide kinderen zijn voor hun tweede naar voren gaan zitten want ze hadden hun knieën in de nek. De achterbank zit dan gewoon in de weg. De jongste word pas in september twee en rijdt al drie maanden vooruit.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            21 mei 2019 om 13:09

            @lekbak: versnellen? Vertel meer.. En kan deze energie van spontaan versnellende kinderen ook opgewekt worden?

            Ze worden hooguit later vertraagd, zeg maar net als hoe de kreukelzone werkt..

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              21 mei 2019 om 15:21

              @flutterby: span jij de riempjes van je kinderen ook aan? Want een winterjas geeft hetzelfde effect als het niet aanspannen van de riempjes.

              Je hebt wel gelijk dat versnellen op zich niet de juiste term is. Maar ze bewegen wel meer ten opzichte van hun stoeltje.

              Login om te reageren
  8. bmw2coupeeigenaar zegt

    20 mei 2019 om 12:33

    Ik kom nog uit de tijd dat het de normaalste zaak was om als klein kind in de achterbak te zitten. Vond ik nog leuk ook. Het enige wat ik weet mbt tot kinderen in de auto is dat je onder de 140cm niet voorin mag zitten. Dat krijg je als je (nog) geen kinderen hebt.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      20 mei 2019 om 12:44

      @bmw2coupeeigenaar: mja. Wij hadden sedans, dat was minder.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        20 mei 2019 om 13:10

        @davelepeef: dat was inderdaad minder, als je ouders een sedan hadden en je in de kofferbak moest zitten.

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          20 mei 2019 om 19:48

          @mashell: altijd nog beter dan als je ouders een Kever of Fiat 500/600 hadden…

          Login om te reageren
  9. davelepeef zegt

    20 mei 2019 om 12:46

    “Ruim 90 procent vindt dat kinderen de rijervaring verbeteren” Goh. Hoe zou dat met echtgenotes/vriendinnen/vrienden/partners/anders met zelfde strekking (op m’n woorden letten!!) zitten!?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      20 mei 2019 om 13:20

      @davelepeef: precies, mijn kinderen hoor ik niet klagen bij 150 km/u, maar mijn partner wel.

      Login om te reageren
    • por100 zegt

      20 mei 2019 om 15:26

      @davelepeef: ik behoor tot de 10%, hoe kan het vervoeren van jonge kinderen ooit de rijervaring verbeteren?

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      20 mei 2019 om 19:50

      @davelepeef: dat geldt niet voor de rijvaardigheid, als ik zie hoe ze zich gedragen rond school…

      Login om te reageren
  10. ghost zegt

    20 mei 2019 om 13:47

    Laatst 2 nichtjes van 7 & 9 in de auto, eerste en laatste keer, wat een drama is dat…leuk hoor kinderen maar respect voor spullen & materiaal lijkt er niet meer bij te zijn, dezer dagen.

    Login om te reageren
  11. ozzytrk zegt

    20 mei 2019 om 20:11

    Alles is beter dan Thailand en India, prop je auto maar gewoon vol kinderslot en rijden maar

    Login om te reageren
  12. dedon zegt

    20 mei 2019 om 21:07

    Beslist niet eens. Veiligheid gaat niet boven alles. Probeer ook eens gewoon te leven. Anders kan je beter meteen in je kist gaan liggen. Dan weet je zeker dat je niets meer overkomt. Belachelijk gezeur dit!

    Login om te reageren
  13. Onehp zegt

    20 mei 2019 om 22:59

    In Zweden zitten de kinderen achterwaarts tot 4-5 jaar. Is namelijk 5x veiliger in een frontale botsing – dat is geen klein verschil. Een kinderhoofd is verhoudingsgewijs veel groter dan bij een volwassene, en de nek kan geen grote vertragingen opvangen zonder schade als een kind voorwaarts zit.
    Nadeel is dat je een grotere auto nodig hebt. Lukt net in onze Leon met twee achterwaartse stoelen na elkaar…

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      20 mei 2019 om 23:11

      @Onehp: helemaal gelijk, maar hebben jou kinderen dan geen benen? Een 5 jarige heeft in principe al genoeg aan enkel een verhoging.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        20 mei 2019 om 23:18

        @flutterby: hoeveel crashtesten en analyses van ongevallen heb je gedaan voor de onderbouwing van jou opinie? Zolang ze in de achterwaartse stoel passen (max 25kg) zie ik geen reden om dat niet te doen…

        Beenruimte genoeg, kleine kinderen kunnen hun benen in hun nek vouwen als hoofdsteun als het moet ;)

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          21 mei 2019 om 13:13

          @Onehp: lekker comfortabel met je benen in je nek, maar inderdaad zo lang ze niet beter weten kan je achterwaarts het beste zo lang mogelijk volhouden. Het wordt echt lastig als de broer of zus wel vooruit zit en/of ze het een keer ervaren hebben dat ze dan veel meer kunnen zien.

          Crashtesten hoef ik gelukkig niet te bestuderen, daarvoor is door experts wetgeving opgesteld.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North