• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hamilton vindt dat F1 de verkeerde kant op gaat

Auteur: jaapiyo, gepost 12 juni 2021 om 17:57 – 35 Reacties

Wij dachten dat Hamilton de verkeerde kant opging. Maar Hamilton denkt dat de F1 de verkeerde kant opgaat.

De F1 is veel veranderd in de afgelopen decennia. Van opgevoerde sigaren via aluminium doodskistjes naar carbon technologiemonsters, de oude lezertjes onder ons zullen het allemaal voorbij hebben zien komen. Sommigen twijfelen er al enige tijd aan of verandering ook verbetering is. Het is natuurlijk wel fijn dat de coureurs tegenwoordig enorme klappers kunnen maken zonder kleerscheuren op te lopen. Maar menigeen mist de lichtgewichten met jankende V8/V10/V12 onder de kap van yesteryear.

Ook Lewis Hamilton, inmiddels ook niet meer de jongste, mist de dagen van vroeger. De man die zoveel te danken heeft aan het tweede turbo-tijdperk in de F1 heeft het dan niet direct over gebrek aan geluid. Maar dat de auto’s tegenwoordig zo enorm zwaar geworden zijn, dat bevalt hem niet. Lewis doesn’t like big butts and he cannot lie.

Inmiddels hebben de auto’s al een minimumgewicht van 752 kilo. Volgend jaar worden ze door de introductie van de 18 inch pornojetsers echter nog eens een keer 38 kilo zwaarder. Want grote velgen zijn sportief enzo. Daarmee zijn de auto’s van volgend seizoen inmiddels 99 kilo zwaarder dan aan het begin van het hybride-turbotijdperk. Daarvoor was het minimumgewicht lange tijd 605 kilo. De auto’s waren stiekem nog een stuk lichter, maar met de extra balast werd de gewichtsbalans geoptimaliseerd. Hamilton vindt dat het zo de verkeerde kant opgaat, zo meldt hij aan Motorsportweek:

I don’t understand why we go heavier, particularly when there’s all this talk about being more sustainable and the sport going in that direction. By going heavier and heavier and heavier, you are using more and more energy. So that’s not really going in the right direction or the right thought process.

Lewis Hamilton, vindt racen met lichte F1 auto’s wel milieuvriendelijk

Het gaat LH44 dus deels om het milieu. Maar de zevenvoudig kampioen wil ook gewoon lekker racen met added lightness:

Lighter cars were more nimble and nowhere near as big, and so racing and manoeuvring the car was better. On the tracks we are going to they are getting wider, but like Monaco was always relatively impossible to pass but now the car is so big that it’s too big for the track. As I said, as we get heavier and heavier, that’s more energy we’ve got to dissipate, bigger brakes, more brake dust and more fuel to get you to the location and so on, so I don’t fully understand it.

Lewis Hamilton, werd in Monaco zevende

Waarvan akte. Houd jij wel van zware auto’s? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Mercedes suggereert dat Hamilton gewoon in de F1 blijft
  • Video: FIA vindt Hamilton-move gewoon correct
  • Lewis Hamilton
    We weten eindelijk hoe het met Lewis Hamilton gaat!
  • Video: Hamilton is onschuldig (aldus Hamilton)

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Lewis Hamilton, Lichtgewicht, Mercedes, Racing

Vorig bericht: « Cupra Formentor Widebody is dikkertje met 374 pk
Volgend bericht: Tesla Model S Plaid toch nog niet helemaal af »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericd zegt

    12 juni 2021 om 18:26

    Lichter en vooral korter.

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    12 juni 2021 om 18:27

    Die auto’s worden zwaarder omdat de veiligheid een steeds grotere eisenpakket bij de constructeurs neerleggen. Die halo gaf het totaalgewicht een flinke duw omhoog, de motoren moeten steeds langer meegaan en moeten dus ook constructief sterker (en dus zwaarder) worden, waardoor de vraag naar meer brandstof (en dus een grotere tank) onvermijdelijk werd, enz. Het zijn dit soort maatregelen die er wél voor hebben gezorgd dat bijvoorbeeld een Grosjean een nieuwe carrière in een andere raceklasse kon starten, i.p.v. zonder hoofd te eindigen tussen de spijlen van een vangrail.

    Het enige wat ik zou graag veranderd zou zien worden is de verplichting tot bijvoorbeeld voorvleugels van aluminium i.p.v. carbon, om zo de kans op losse fragmenten op de baan na schade te verminderen. En ja, dan zullen de auto’s waarschijnlijk wéér zwaarder worden. So be it.

    Login om te reageren
  3. atrak zegt

    12 juni 2021 om 18:42

    Elk jaar lelijker en zwaarder, het lijkt mijn buurvrouw wel.

    Login om te reageren
    • mx5wijf zegt

      12 juni 2021 om 19:38

      Hé buurman, jij ook hier? 👋

      Login om te reageren
    • rickie2811 zegt

      12 juni 2021 om 19:41

      @atrak: of @willeme z’n zus.

      Login om te reageren
    • bischero zegt

      12 juni 2021 om 19:42

      @atrak: hahaha

      Login om te reageren
    • Groninger zegt

      12 juni 2021 om 19:54

      @atrak: he buurman ben jij dat?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        12 juni 2021 om 20:17

        @groninger: goh buurman, ik hier?

        Login om te reageren
        • heat59 zegt

          13 juni 2021 om 02:40

          @dutchdriftking: buurman wat doet u nu

          Login om te reageren
  4. Tonnie zegt

    12 juni 2021 om 19:04

    Ben het toch een keer eens met Hamilton. De auto’s tot 2008 waren echt slank en vrij kort. Dat moet met de huidige veiligheidseisen toch ook nog wel te doen zijn?

    Login om te reageren
  5. smoked zegt

    12 juni 2021 om 19:31

    Doe hypocriete jankert moet gewoon naar de Formule E gaan als je zo met het milieu begaan bent. Rosberg 2.0 qua gedachtegang.

    Login om te reageren
    • Bernadette zegt

      13 juni 2021 om 14:50

      @smoked: denk dat ze ’t daar allebei nie mee eens zijn.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 juni 2021 om 16:23

      @smoked: jij moet gewoon Nascar kijken als je zo simpel en kortzichtig bent.

      Login om te reageren
  6. HZW zegt

    12 juni 2021 om 19:40

    Als er is begonnen zou worden regels te maken die alle externe aero zooi op de auto’s zou verbieden dan worden ze er misschien iets moer van.
    Verder maakt al die Hybrid sh#t het er ook alleen maar onnodig zwaarder op.
    Schrijf gladde vloer en body regels voor die alle externe auto verbied, op voor en achterspoilers, diffuser en verder niets.
    Verder verlaag het minimum gewicht waardoor er van zelf oplossingen worden gevonden om daar zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.

    Login om te reageren
  7. nore zegt

    12 juni 2021 om 20:10

    Ik vind een Indy car een ideale F1 auto.
    F1 auto’s zijn de afgelopen 20 jaar uitgegroeid tot lompe, veel te grote en zware monsters.

    Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      12 juni 2021 om 23:01

      @nore: 15 jaar geleden wel ja. Nu zien die dingen er ook niet meer uit, nog vele malen lelijker dan een huidige F1 auto.

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      13 juni 2021 om 01:59

      Alleen zijn IndyCars stiekem net zo zwaar als moderne F1 auto’s.

      Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    12 juni 2021 om 20:25

    Ergens heeft Hamilton wel gelijk. En wat ik daar persoonlijk op hoop is dat ze dat gewicht gaan compenseren met een 3.0 V6 zonder toeren restricties

    Login om te reageren
  9. laptom zegt

    12 juni 2021 om 20:33

    Auto’s 20cm smaller, 150kg lichter en voorgeschreven voor en achter vleugel. Dan heb je overal weer leuke races.

    Login om te reageren
  10. theghost zegt

    12 juni 2021 om 20:55

    Dat ze zwaarder worden heeft denk ik veel te maken met de hybride systemen. Dat minimum gewicht zal omlaag moeten…

    Login om te reageren
  11. brammetjedeb zegt

    12 juni 2021 om 20:58

    Hij heeft gewoon 100% gelijk.

    Login om te reageren
  12. ghini zegt

    12 juni 2021 om 21:44

    Hoeveel weegt zon helo constructie?

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      13 juni 2021 om 02:20

      @ghini: Een heloboel kg’s…

      Login om te reageren
    • Henkie zegt

      13 juni 2021 om 08:16

      Ongeveer 9 kilo. Weet alleen niet hoeveel erbij komt met al die kappen wat eroverheen geplaatst wordt.
      Maar aangezien dat carbon is komt er niet echt veel meer bij.

      Login om te reageren
  13. aschja zegt

    12 juni 2021 om 21:49

    Lewis Hamilton. De nieuwe Jacques Villeneuve.

    Login om te reageren
  14. 560pk zegt

    12 juni 2021 om 22:32

    Straatauto’s worden ook al jaren (veel) zwaarder.
    Zelfde reden: meer veiligheid, meer opties.
    Zoal een eerder reactie al zei: 3 liter V6 zonder toerenbegrenzing (dan zien we tenminste weer motoren ploffen in plaats van banden), geen limiet aan brandstofverbruik (ook dan zullen de teams, vanwege het gewicht, proberen zo “zuinig” mogelijk te rijden, maar zullen de coureurs wel altijd voluit mogen/kunnen gaan. Einde aan het in de racerij onzinnige “brandstofmanagement”) en minimaal 2 bandenleveranciers.

    Login om te reageren
  15. faalhaas zegt

    12 juni 2021 om 22:44

    Naar straat vertaalt: Alle auto’s worden te zwaar. Waarom geen D segmenter formaat auto van 980 kilo?

    Login om te reageren
  16. potver7 zegt

    12 juni 2021 om 22:55

    Tsja, als het milieu gespaard moet worden kun je het beste met dat hele circus stoppen. Op het hele milieuplaatje van de F1 maakt die 99kg wagengewicht geen drol uit.

    Misschien moet LH44 even tegen zijn baas zeggen dat de meer electrische Smarts moeten verkopen, in plaats van al die veel te grote loodzware SUV’s.

    Login om te reageren
    • bugboy zegt

      14 juni 2021 om 00:10

      @potver7: Leuk voor het milieu dat een F1 wagen wat zuiniger is. Denk dat ze dat prima kunnen compenseren door een verre race van de kalender te schrappen. Alles moet vervoerd worden en dat zal een veelvoud zijn vd uitstoot van de auto’s.

      Login om te reageren
  17. heartofsteel zegt

    12 juni 2021 om 23:15

    stop ze maar in een botsautootje

    Login om te reageren
  18. cloverleaf zegt

    13 juni 2021 om 09:22

    De maximale afmetingen van die wagens moeten flink verkleind worden. Dat icm minder vuile lucht en je kan die klote drs weer wegflikkeren

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      14 juni 2021 om 08:40

      @cloverleaf: en dan kan je dus niet meer in de slipstream hangen zonder al je downforce te verliezen. Dus geen inhaalacties meer.

      Login om te reageren
  19. milon zegt

    13 juni 2021 om 11:04

    Dik,dun is toch altijd actueel in lijf en in auto’s het zou al fijn zijn als de v10 sound er weer zou zijn

    Login om te reageren
  20. pomoek zegt

    13 juni 2021 om 11:25

    Tja, het moet goedkoper, duurzamer, sneller, mooier, spectaculair, inovatief, meer geluid, lichter , veilig en nu ook kleiner.

    Ik kan me zo voorstellen dat je als ontwerper van F1 auto’s iets makkelijks wil gaan doen. Hersen chirurg of zo.

    Login om te reageren
  21. cossiekiller zegt

    14 juni 2021 om 10:53

    Door die halo is de auto waarschijnlijk ook wel een heel stuk stijver en kunnen ze de rest iets minder zwaar maken. (Zie cabrio en coupé verhaal…)

    Maar het grote probleem is natuurlijk… Euh… De grootte van de f1 auto’s de laatste jaren. Op een stratencircuit kan je nog amper inhalen. Lijkt een beetje op de cheatcodes van Need for Speed vroeger. Dan pak je iets gigantisch om mee te rijden en kan de rest gewoon niet meer voorbij door de afmetingen van jouw container op wielen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North