• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hard remmen in een Mustang? Dan kan pedaal afbreken

Auteur: hayte, gepost 28 september 2020 om 22:57 – 29 Reacties

Het interieur van een Ford Mustang

Pijnlijk: Ford maakt bekend dat als je hard remt in een Mustang, het rempedaal kan afbreken.

Met een 5,0 liter V8 en zo’n 450 paardjes onder je rechtervoet, is de Ford Mustang een auto die er om vraagt om rap mee te rijden. Maar als je op een aardig tempo rijdt, is het ook zo fijn om te kunnen remmen. Vooral als je in een sportieve bui bent, wil dat remmen nog eens aardig ruig gaan. En als je hard gaat remmen in een Ford Mustang, zou je zomaar eens voor een nare verrassing kunnen komen te staan.

In de Verenigde Staten heeft Ford namelijk een terugroepactie in het leven geroepen voor de Mustang. Mustangs geproduceerd tussen maart 2019 en augustus 2020, zijn namelijk geproduceerd met een bepaald soort rempedaal. Voor maart 2019 werden die rempedalen gemaakt van nylon, later van polypropeen. En toen ze switchten naar polypropeen, is er kennelijk tijdens het ontwerpen iets goed misgegaan.

Het nieuwe ontwerp rempedaal blijkt minder stevig te zijn dan het oude ontwerp. Daardoor kan zo’n propyleenrempedaal tijdens het ‘plotseling hard remmen’ afbreken. Wat het risico op een ongeluk ‘verhoogt’, aldus Ford.

Ford claimt dat er nog geen gevallen van ongelukken bekend zijn die door dit voorval zijn veroorzaakt. Toch vinden ze het kennelijk geen goed idee als de 38.005 getroffen auto’s zo rond blijven rijden. Vandaar de terugroepactie. Ford kwam achter het probleem, nadat meerdere automobilisten met een gebroken rempedaal kampten. Overigens weet Ford sinds augustus 2019 van het probleem, maar duurde het kennelijk een jaartje om een oplossing te vinden.

Het gaat overigens alleen over Mustangs met een automatische versnellingsbak; die hebben kennelijk een ander rempedaal dan de handgeschakelde variant. Bij het RDW is er nog geen terugroepactie bekend voor de Ford Mustang. Amerikanen kunnen met hun Mustang naar een Ford- (of Lincoln-)dealer, waar het rempedaal wordt omgewisseld voor een stevig(er) exemplaar.

Ook interessant!

  • Nieuwe Ford Mustang maakt gelijk debuut als brute GT3 racer
  • Ford laat de Mustang Mach-E naar benzine ruiken
  • BREEK: Mustang Mach E galoppeert echte Mustang voorbij
  • Ford Mustang Shelby GT500 rijtest
    Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, mustang, remmen, terugroepactie, verenigde-staten

Vorig bericht: « Met deze V-Klasse heb je luxe én anonimiteit
Volgend bericht: TechArt 718 GT kost tijdelijk zo’n 3 mille »

Lees Interacties

Reacties

  1. moveyourmind zegt

    28 september 2020 om 23:08

    Die dingen heten ook niet voor niets breekpedals.

    Login om te reageren
    • fendercd60 zegt

      29 september 2020 om 00:07

      @moveyourmind: “geeft ontzichtbare like.”

      Login om te reageren
    • bbfix zegt

      29 september 2020 om 06:35

      @moveyourmind: Nice!

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      29 september 2020 om 10:26

      @moveyourmind: opm

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        29 september 2020 om 10:27

        @lekkerlinksrijden: opmerking vd dag, 5

        Login om te reageren
    • karhengst zegt

      29 september 2020 om 11:16

      Ad rem humor, altijd +1

      Login om te reageren
  2. audiquattro71 zegt

    28 september 2020 om 23:33

    “Automaten hebben kennelijk een ander rempedaal…” sjezus.. elke garnaal weet dat het rempedaal tussen een handgeschakelde auto en een auto met automaat anders is… bij een automaat is hij een stuk breder aangezien er geen koppelingspedaal naast zit… Hoezo dus “kennelijk” ..?

    Login om te reageren
    • dees zegt

      29 september 2020 om 00:10

      Dan kan het stuk dat breekt nog steeds hetzelfde zijn.

      Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      29 september 2020 om 08:45

      Dat is niet waar. Veel BMW M modellen hebben gewoon een klein rempedaal.

      Login om te reageren
    • bugboy zegt

      30 september 2020 om 16:41

      Het rempedaal is inderdaad meestal breder, dus als je op het uiteinde trapt is komt er een fors hogere kracht te staan op het materiaal. Niet zo gek dat het pedaal van de automaat dus eerder breekt…

      Login om te reageren
  3. Robert zegt

    29 september 2020 om 00:32

    Ooit Richard Hammond in Top Gear de volgende gevleugelde woorden horen uitspreken: “The last time I saw this type of plastic, it was containing TicTac freshmints.“, om de kwaliteitsbeleving van een Amerikaanse auto te illustreren.

    De eerlijkheid gebiedt overigens wel te vermelden, dat hij hier geen Mustang becommentarieerde, maar een Corvette C6, als ik het me goed herinner.

    Login om te reageren
  4. rhellema zegt

    29 september 2020 om 00:35

    Goed staal man die Amerikaanse meuk!!

    Login om te reageren
    • memyselfandi zegt

      29 september 2020 om 04:27

      @rhellema: toch zouden de meesten er met plezier in willen rijden. Twee keer de 5.0 gehuurd afgelopen jaar en bij het starten al een grote grijns.

      Login om te reageren
    • bpc zegt

      29 september 2020 om 06:28

      Artikel niet gelezen? Mochten ze staal gebruikt hebben was er geen probleem

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        29 september 2020 om 07:22

        @bpc: dat weet je niet. Ook staal kan te licht uitgevoerd zijn.

        Login om te reageren
      • potver7 zegt

        29 september 2020 om 07:35

        @bpc: Goh, ironie is… Nee sorry, ik ga ’t niet uitleggen…

        Login om te reageren
  5. mashell zegt

    29 september 2020 om 06:54

    Mustang Sally, think you better slow your mustang down…

    Login om te reageren
  6. Fr13ndlyGh0st zegt

    29 september 2020 om 08:41

    Remmen is angst, gas is alles!

    Login om te reageren
  7. Volvo_440_turbo zegt

    29 september 2020 om 08:54

    Ik heb me al vaak afgevraagd of de kwaliteit wel goed kon zijn gezien de goedkope prijs van de auto…

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      29 september 2020 om 10:11

      Dit enkel op kwaliteitsverschillen afschrijven is iets te kort door de bocht. De duitsers zijn zeker ook niet onfeilbaar zoals onderstaande recente recalls aangeven:
      “The brake pedal pushrod may be defective with Volkswagen Arteon and VW Passat manufactured between 14 February 2018 and 4 July 2019. In case of failure of the electromechanical brake booster, the effort necessary to actuate the brake increases significantly, increasing the risk of an accident.

      With a Mercedes Sprinter, for a change, the front brake hoses can be damaged by coming into contact with the front inner wing. With vans manufactured between November 2017 and March 2020, the brake oil may leak, leading to reduced brake performance and increased braking distance.”

      De marges liggen gewoon ook wat hoger bij Duitsers en de afwerking/techniek is dikwijls wat verfijnder/moderner.

      Login om te reageren
  8. ttr6 zegt

    29 september 2020 om 09:07

    Van nylon naar polyprop…..een besparing van achter de komma. En dat op zo’n cruciaal onderdeel. On-be-grij-pe-lijk. Dat geeft weer eens een zeer verhelderende blik achter de coulissen van een automobielbouwer. Penny wise and pound foolish, heet dat. Ooit zo iets wel eens van Aston Martin gehoord. Een onderdeel waar ze op gingen besparen door er een kunststof onderdeel van te maken en in China te laten maken. Gevolg: een tonnen zo niet miljoenen kostende terugroepactie + onbetaalbare imaoschade.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    29 september 2020 om 09:10

    Toch best een lullig dingetje….

    Login om te reageren
  10. ty5550 zegt

    29 september 2020 om 10:16

    Ik zou het wel raar vinden dat er rempedalen zijn afgebroken en ze hier weet van hebben maar er geen ongelukken zijn gebeurd.

    Login om te reageren
  11. volvologisch zegt

    29 september 2020 om 12:21

    Ik heb dit een keer gehad bij het koppelingspedaal in mijn Peugeot RCZ op de linkerbaan tijdens de spits. Dat was al geen pretje maar je rempedaal is natuurlijk nog extremer als die afbreekt. Snap niet dat autofabrikanten dit soort punten kiezen om op te besparen…. effectieve manier om van je klanten af te komen zou ik denken.

    Login om te reageren
  12. realhustler zegt

    29 september 2020 om 13:18

    Het is niet alleen het materiaal. Het is het proces om het te maken. Ze zijn ws van materiaal gewisseld omdat het productie proces van nylon onderdelen complexer is dan van pp.

    We hadden vroeger een ‘slide’ van staal versterkt nylon. Erg stevig maar duur om te maken, want meerdere stappen. Toen zijn ze overgegaan naar een ander type kunstof, PP of zo geen idee, wat met injectie-mallen gemaakt wordt, in 1 stap. Minder mooi, bijna net zo sterk, slijtvaster, dus niet win op alle gebieden maar wel op veel gebieden.

    Als je 50000 units per jaar maakt, scheelt iedere cent die je bespaart 500 euro. In ons geval scheelde het bijna een euro per stuk en er zitten er 4 of 6 op, afhankelijk van het type, met een jaar productie van meer dan 10.000 stuks is dat al snel 50000 euro.

    Login om te reageren
  13. nore zegt

    29 september 2020 om 17:07

    Propyleenrempedaal, goed woord voor galgje.

    Login om te reageren
  14. degrotemuis zegt

    29 september 2020 om 17:08

    Je hebt afbreken en afbreken. Brake pedal bracket klinkt als de kant waar het pedaalmechanisme vast zit aan de auto, maar wel knap dat er dan geen ongevallen zijn. Het kan ook zijn dat de rem nog prima te bedienen is omdat alleen het plaatje dat het pedaal zelf vormt aan het uiteinde van de hefboom afbreekt, misschien heet dat ook bracket bij Ford? Nog steeds een risico, maar je kan dan nog wel remmen.

    Dan nog bijzonder dat het een jaar moet duren om een passende oplossing te vinden en een recall in te zetten. Om maar niets te zeggen van het feit dat t schijnbaar normaal is om een jaar onderdelen met een bekend veiligheidsissue in nog te produceren auto’s te blijven schroeven. Blijkbaar was het niet genoeg om alleen een deuk in de reputatie van de handbakken op te lopen (zoek maar eens Getrag MT-82 issues). Ik heb wel een voorliefde voor snelle Fords, maar een snelle Mustang met zo’n risico op niet optimaal functionerende remmen nog een jaar prodceren neigt bijna naar Pinto praktijken.

    Login om te reageren
  15. kminne zegt

    29 september 2020 om 17:17

    In Nederland rijden om precies te zijn 9 GT’s rond die in of na maart 2019 nieuw zijn afgeleverd, dus we praten hier niet over een gigantisch gevaar of zo.

    Login om te reageren
  16. frank2b zegt

    30 september 2020 om 15:54

    Je rijdt niet in een Mustang om te remmen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North