Pijnlijk: Ford maakt bekend dat als je hard remt in een Mustang, het rempedaal kan afbreken.
Met een 5,0 liter V8 en zo’n 450 paardjes onder je rechtervoet, is de Ford Mustang een auto die er om vraagt om rap mee te rijden. Maar als je op een aardig tempo rijdt, is het ook zo fijn om te kunnen remmen. Vooral als je in een sportieve bui bent, wil dat remmen nog eens aardig ruig gaan. En als je hard gaat remmen in een Ford Mustang, zou je zomaar eens voor een nare verrassing kunnen komen te staan.
In de Verenigde Staten heeft Ford namelijk een terugroepactie in het leven geroepen voor de Mustang. Mustangs geproduceerd tussen maart 2019 en augustus 2020, zijn namelijk geproduceerd met een bepaald soort rempedaal. Voor maart 2019 werden die rempedalen gemaakt van nylon, later van polypropeen. En toen ze switchten naar polypropeen, is er kennelijk tijdens het ontwerpen iets goed misgegaan.
Het nieuwe ontwerp rempedaal blijkt minder stevig te zijn dan het oude ontwerp. Daardoor kan zo’n propyleenrempedaal tijdens het ‘plotseling hard remmen’ afbreken. Wat het risico op een ongeluk ‘verhoogt’, aldus Ford.
Ford claimt dat er nog geen gevallen van ongelukken bekend zijn die door dit voorval zijn veroorzaakt. Toch vinden ze het kennelijk geen goed idee als de 38.005 getroffen auto’s zo rond blijven rijden. Vandaar de terugroepactie. Ford kwam achter het probleem, nadat meerdere automobilisten met een gebroken rempedaal kampten. Overigens weet Ford sinds augustus 2019 van het probleem, maar duurde het kennelijk een jaartje om een oplossing te vinden.
Het gaat overigens alleen over Mustangs met een automatische versnellingsbak; die hebben kennelijk een ander rempedaal dan de handgeschakelde variant. Bij het RDW is er nog geen terugroepactie bekend voor de Ford Mustang. Amerikanen kunnen met hun Mustang naar een Ford- (of Lincoln-)dealer, waar het rempedaal wordt omgewisseld voor een stevig(er) exemplaar.
moveyourmind zegt
Die dingen heten ook niet voor niets breekpedals.
fendercd60 zegt
@moveyourmind: “geeft ontzichtbare like.”
bbfix zegt
@moveyourmind: Nice!
lekkerlinksrijden zegt
@moveyourmind: opm
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: opmerking vd dag, 5
karhengst zegt
Ad rem humor, altijd +1
audiquattro71 zegt
“Automaten hebben kennelijk een ander rempedaal…” sjezus.. elke garnaal weet dat het rempedaal tussen een handgeschakelde auto en een auto met automaat anders is… bij een automaat is hij een stuk breder aangezien er geen koppelingspedaal naast zit… Hoezo dus “kennelijk” ..?
dees zegt
Dan kan het stuk dat breekt nog steeds hetzelfde zijn.
SpeedGeek zegt
Dat is niet waar. Veel BMW M modellen hebben gewoon een klein rempedaal.
bugboy zegt
Het rempedaal is inderdaad meestal breder, dus als je op het uiteinde trapt is komt er een fors hogere kracht te staan op het materiaal. Niet zo gek dat het pedaal van de automaat dus eerder breekt…
Robert zegt
Ooit Richard Hammond in Top Gear de volgende gevleugelde woorden horen uitspreken: “The last time I saw this type of plastic, it was containing TicTac freshmints.“, om de kwaliteitsbeleving van een Amerikaanse auto te illustreren.
De eerlijkheid gebiedt overigens wel te vermelden, dat hij hier geen Mustang becommentarieerde, maar een Corvette C6, als ik het me goed herinner.
rhellema zegt
Goed staal man die Amerikaanse meuk!!
memyselfandi zegt
@rhellema: toch zouden de meesten er met plezier in willen rijden. Twee keer de 5.0 gehuurd afgelopen jaar en bij het starten al een grote grijns.
bpc zegt
Artikel niet gelezen? Mochten ze staal gebruikt hebben was er geen probleem
lekbak zegt
@bpc: dat weet je niet. Ook staal kan te licht uitgevoerd zijn.
potver7 zegt
@bpc: Goh, ironie is… Nee sorry, ik ga ’t niet uitleggen…
mashell zegt
Mustang Sally, think you better slow your mustang down…
Fr13ndlyGh0st zegt
Remmen is angst, gas is alles!
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb me al vaak afgevraagd of de kwaliteit wel goed kon zijn gezien de goedkope prijs van de auto…
ty5500 zegt
Dit enkel op kwaliteitsverschillen afschrijven is iets te kort door de bocht. De duitsers zijn zeker ook niet onfeilbaar zoals onderstaande recente recalls aangeven:
“The brake pedal pushrod may be defective with Volkswagen Arteon and VW Passat manufactured between 14 February 2018 and 4 July 2019. In case of failure of the electromechanical brake booster, the effort necessary to actuate the brake increases significantly, increasing the risk of an accident.
With a Mercedes Sprinter, for a change, the front brake hoses can be damaged by coming into contact with the front inner wing. With vans manufactured between November 2017 and March 2020, the brake oil may leak, leading to reduced brake performance and increased braking distance.”
De marges liggen gewoon ook wat hoger bij Duitsers en de afwerking/techniek is dikwijls wat verfijnder/moderner.
ttr6 zegt
Van nylon naar polyprop…..een besparing van achter de komma. En dat op zo’n cruciaal onderdeel. On-be-grij-pe-lijk. Dat geeft weer eens een zeer verhelderende blik achter de coulissen van een automobielbouwer. Penny wise and pound foolish, heet dat. Ooit zo iets wel eens van Aston Martin gehoord. Een onderdeel waar ze op gingen besparen door er een kunststof onderdeel van te maken en in China te laten maken. Gevolg: een tonnen zo niet miljoenen kostende terugroepactie + onbetaalbare imaoschade.
Dutchdriftking zegt
Toch best een lullig dingetje….
ty5500 zegt
Ik zou het wel raar vinden dat er rempedalen zijn afgebroken en ze hier weet van hebben maar er geen ongelukken zijn gebeurd.
volvologisch zegt
Ik heb dit een keer gehad bij het koppelingspedaal in mijn Peugeot RCZ op de linkerbaan tijdens de spits. Dat was al geen pretje maar je rempedaal is natuurlijk nog extremer als die afbreekt. Snap niet dat autofabrikanten dit soort punten kiezen om op te besparen…. effectieve manier om van je klanten af te komen zou ik denken.
realhustler zegt
Het is niet alleen het materiaal. Het is het proces om het te maken. Ze zijn ws van materiaal gewisseld omdat het productie proces van nylon onderdelen complexer is dan van pp.
We hadden vroeger een ‘slide’ van staal versterkt nylon. Erg stevig maar duur om te maken, want meerdere stappen. Toen zijn ze overgegaan naar een ander type kunstof, PP of zo geen idee, wat met injectie-mallen gemaakt wordt, in 1 stap. Minder mooi, bijna net zo sterk, slijtvaster, dus niet win op alle gebieden maar wel op veel gebieden.
Als je 50000 units per jaar maakt, scheelt iedere cent die je bespaart 500 euro. In ons geval scheelde het bijna een euro per stuk en er zitten er 4 of 6 op, afhankelijk van het type, met een jaar productie van meer dan 10.000 stuks is dat al snel 50000 euro.
nore zegt
Propyleenrempedaal, goed woord voor galgje.
degrotemuis zegt
Je hebt afbreken en afbreken. Brake pedal bracket klinkt als de kant waar het pedaalmechanisme vast zit aan de auto, maar wel knap dat er dan geen ongevallen zijn. Het kan ook zijn dat de rem nog prima te bedienen is omdat alleen het plaatje dat het pedaal zelf vormt aan het uiteinde van de hefboom afbreekt, misschien heet dat ook bracket bij Ford? Nog steeds een risico, maar je kan dan nog wel remmen.
Dan nog bijzonder dat het een jaar moet duren om een passende oplossing te vinden en een recall in te zetten. Om maar niets te zeggen van het feit dat t schijnbaar normaal is om een jaar onderdelen met een bekend veiligheidsissue in nog te produceren auto’s te blijven schroeven. Blijkbaar was het niet genoeg om alleen een deuk in de reputatie van de handbakken op te lopen (zoek maar eens Getrag MT-82 issues). Ik heb wel een voorliefde voor snelle Fords, maar een snelle Mustang met zo’n risico op niet optimaal functionerende remmen nog een jaar prodceren neigt bijna naar Pinto praktijken.
kminne zegt
In Nederland rijden om precies te zijn 9 GT’s rond die in of na maart 2019 nieuw zijn afgeleverd, dus we praten hier niet over een gigantisch gevaar of zo.
frank2b zegt
Je rijdt niet in een Mustang om te remmen.