• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Harde veiligheidseisen voor EV bouwers en knutselaars

Auteur: Dennis, gepost 9 november 2010 om 20:36 – 25 Reacties

EV Project

Je kunt als fanatieke hobbyist natuurlijk de motoren van een een paar oude stofzuigers, een verroeste wasmachine of die van een uitgerangeerde roltrap, in afgedankt autootje lepelen om op die manier je eigen elektrische auto te bouwen. Houd er dan wel rekening mee dat er vanaf februari volgend jaar harde veiligheidseisen voor elektrische auto’s van toepassing zullen zijn.

Op Europees niveau werd in maart van dit jaar een akkoord bereikt over een Europese standaard voor elektrische voertuigen. Onze Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) informeert ons op de website dat in de Nederlandse Wegenverkeerswet uit 1994, vanaf februari volgend jaar gerichte veiligheidseisen voor EV’s zullen zijn opgenomen. Het bouwjaar van het voertuig doet hierbij niet ter zake.

Conform de veiligheidseisen moet het voertuig voldoen aan:

  • ECE-reglement nr. 100 (pdf)
  • Testen en eisen met betrekking tot de elektromagnetische compatibiliteit (EMC)
  • Eventueel een weggedragtest
  • Eisen aan de bekabeling, noodschakelaar en plaatsing van het accupakket

De regels gelden uiteraard niet alleen voor gedreven EV-knutselaars, maar ook voor fabrikanten van elektrische auto’s. In de praktijk zal dit betekenen dat de fabricage en/of ombouw van EV’s duurder wordt vanwege de testen voor de verplichte EMC-eis. Een ieder die van plan is om een elektrische auto te bouwen, wordt door de RDW aangeraden om eerst even informatie in te winnen bij de klantenservice van de dienst. “Weet je wat jij moet doen? Even langs de Kamer van Koophandel RDW”.

Ook interessant!

  • leuke elektrische auto
    Een leuke elektrische auto, hij is er eindelijk!
  • elektrische Silverado
    Elektrische Silverado is er OOK al sneller dan de Cybertruck
  • elektrische toyota's
    Elektrische Toyota's: ze komen er eindelijk aan
  • Lezersvraag: welke autofabrikant heeft volgens jou de beste EV?

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch

Vorig bericht: « Toyota Prius verbreekt eigen verkooprecord
Volgend bericht: BMW dumpt oude X3 bij brandweer München »

Lees Interacties

Reacties

  1. Laurens zegt

    9 november 2010 om 20:40

    Godzijdank voordat die zelfbouwtroep massaal de weg opkomt! 300 kg accu’s achterin een Eend…

    Login om te reageren
  2. Dennis zegt

    9 november 2010 om 20:44

    Ik hoor Koos Spee in Wegmisbruikers alweer een preek houden wanneer straks een gepimpte EV van de weg wordt gehaald.

    Login om te reageren
  3. Zdev zegt

    9 november 2010 om 20:54

    Mogen we ook eisen dat de bestuurders hiervan zich aan de max snelheid houden en er niet altijd 20KM/h onder zitten? En dat ze met minstens 100 op de snelweg invoegen?

    Login om te reageren
  4. Esprit_de_Flandre zegt

    9 november 2010 om 21:04

    Voila, de grote autoconstructeurs zijn weer beschermd. Met dank aan hun overbetaalde lobby.

    Want we zouden toch niet willen dat bestaande auto’s worden omgebouwd hé? Nu moeten we wel een nieuwe kopen.

    Login om te reageren
    • bmw523 zegt

      9 november 2010 om 21:08

      @Esprit_de_Flandre: Dat dit sommige knutselaars zal frustreren is jammer voor hen, maar het voorkomt dat er voertuigen op de weg komen die eventueel grote veiligheids risico’s met zich meebrengen voor zowel de inzittenden als de mensen daar omheen.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        9 november 2010 om 21:31

        @bmw523: Hangt er vanaf hoe streng die normen zijn. En de Europese autolobby kennende, zullen ze er wel voor gezorgd hebben dat de kleintjes geen kans krijgen, en zeker niet de ombouwers. Met ombouwers bedoel ik nog niet eens knutselaars, maar echt professionele bedrijven die bestaande auto’s ombouwen.

        Login om te reageren
  5. Jokkebrok zegt

    9 november 2010 om 21:05

    Als ik later groot ben ga ik die PDF wel een keer doorlezen!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 november 2010 om 21:10

      @Jokkebrok: droog dus lol ..

      Login om te reageren
  6. Citrofiel zegt

    9 november 2010 om 21:05

    Dit mag dus niet meer.

    Mini-elektromotor, een boel stekkers en een grote haspel achterin. ;)

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      9 november 2010 om 21:25

      @Citrofiel: Een stekkerdoos gebruiken in een zelfbouw-EV, briljant! Zou me niets verbazen als er ook ergens Gardena-koppelingen zijn gebruikt. 8)

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        9 november 2010 om 21:44

        @ricardo: Ik zou zeggen, lees het persbericht eens. Dan kom je erachter dat het complete onzin is. ;) Er is overigens wel een echte, werkende 2CVolt.

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      9 november 2010 om 21:33

      @Citrofiel: Actieradius 30 meter? Uit te breiden met een gele tuinkabel van 50 meter?

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        9 november 2010 om 21:42

        @Esprit_de_Flandre: Laat me even het officiële bericht dat ernaast staat overtypen (incl. fouten):

        “Deze speciaal voor Citromobile gebouwde 2CV is voorzien van de meest moderne techniek tot nu toe.

        Zijn alle andere elektrische auto’s beperkt in actieradius door beperkte accu capaciteit, is deze wagen volledig acculoos en kan dus een onbeperkte afstand afleggen.

        Enig nadeel is nog de langs de weg te instaleren voedingspalen, maar dit zal binnen nu en vijf jaar zijn opgelost.

        Wij hebben reeds een voorbeeld paal gemaakt.

        technische gegevens
        gewicht 407 KG
        snelheid voldoende
        vermogen 235 watt
        actieradius afhankelijk van de snoerlengte

        Dit is een product van Citroën Club Fryslan”

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          9 november 2010 om 22:14

          @Citrofiel: “volledig acculoos en kan dus een onbeperkte afstand afleggen.” + “actieradius afhankelijk van de snoerlengte”

          Om de 100 meter een paal, snoer van 50 meter, 50m voorbij paal 1 te voet terug, stekker uittrekken, 100 m te voet naar paal 2, 100 rijden, enz…

          WELKE IDIOOT HEEFT DIT BEDACHT? Jij was het alvast niet, want je hebt geen humor :p

          Login om te reageren
          • Citrofiel zegt

            9 november 2010 om 23:20

            @Esprit_de_Flandre: Citroën Club Fryslan heeft blijkbaar wel humor. Geen kennis van spelling of grammatica trouwens, maar ja, het gaat dan ook om een (hoofdzakelijk) eendenclub hè… ;)

            Het is wel leuk bedacht. :)

            Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      9 november 2010 om 21:35

      @Citrofiel: Die gaat niet harder dan 25 dus dan mag het!

      Login om te reageren
  7. Bob zegt

    9 november 2010 om 21:14

    Hoe zou dat met de Burton-Electric komen. Is toch ook een soort Eend?

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      9 november 2010 om 21:44

      @Bob: Als het elektrische systeem op orde is zal dat wel mogen.

      Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      10 november 2010 om 07:49

      @Bob:

      Op de HAN in arnhem zijn ze er n paar om t bouwen

      Login om te reageren
  8. bpc zegt

    9 november 2010 om 21:30

    er zijn altijd achterdeurtjes te vinden … bevoorbeeld het voertuig als nieuw model in schrijven via de keuring in engeland zoals kitcars,
    ik zou wel eens willen doen gewoon om te zien hoe moeilijk het is , een oude wagen van de sloop halen (bij voorkeur een transit ofzo) motor er uit in de vrijgekomenruimte een generator instaleren die je van binnenuit kunt bedienen batereijen en electromotrs er in en testen maar!
    raar dat het op papier zo eenvoudig klinkt:p

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      9 november 2010 om 22:51

      @bpc: Je zou het wel eens willen doen? Heb je ervaring met kitcars? Want ik zou dat ook wel eens willen doen.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        10 november 2010 om 08:16

        @Esprit_de_Flandre:

        gewoon een ouder dan 50 jaar chassis of papieren op de kop tikken ..

        Login om te reageren
  9. Race_Kees zegt

    10 november 2010 om 15:14

    Godzijdank IS er nu eindelijk regelgeving zodat je jou DOE-HET-ZELF electromobiel kan laten keuren.

    Tot nu was er nog altijd onduidelijkheid.

    Login om te reageren
  10. JanJansen zegt

    10 november 2010 om 22:45

    Welja, stop alle innovaties maar gelijk helemaal.
    De beste ontdekkingen en ideeen ontstaan nog altijd in de schuurtjes van knutselgekke entrepreneurs. Wel eens bij stilgestaan hoe bijv de Spyker zoals deze nu rondrijdt is ontstaan, juist ja … een man en zijn schuurtje.
    Regels zijn voor figuren die dingen in hokjes willen stoppen, dat is nou net wat we nodig hebben.

    Login om te reageren
  11. rene zegt

    14 november 2010 om 21:03

    Laurens,’… en domoren, jij je zin.’is dit communicatie anna 2010?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North