Hé, je favoriete hatchback is nu nóg smakelijker

Auteur: , 39 Reacties
Hyundai

De Hyundai i30 N is aangepakt door RaceChip.

Wie niet bang is om zo nu en dan een gedurfde stap te zetten en van de gebaande paden te wijken, kan zich waarschijnlijk prima vinden in de eerste hete creatie van Hyundai. De i30 N (rijtest), een hot hatch die zich in het vaarwater van de warme gebakjes van Volkswagen en Renault bevindt, is volgens @casperh een fijn alternatief. Tuner RaceChip vindt de auto fabriek af echter nog niet spectaculair genoeg, dus strooit ze haar magie over de blauwe schicht.

Het vermogen dat Hyundai uit de 2.0 T-GDI weet te persen is zeker op zijn plaats, maar zoals gebruikelijk bij tuners, geldt ook in dit geval het mantra “meer is beter”. De vierpitter in de fabrieksversie van de Hyundai i30 N produceert normaal gesproken 250 pk, vink je het Performance Package aan, dan heb je 275 onder de billen. Laatstgenoemde is precies de versie waarmee RaceChip zich heeft bemoeid.

Hyundai

Na een aantal draaien aan de knoppen van het motormanagement, produceert het 2-liter blok ineens 320 pk en 524 Nm koppel. Een nagenoeg perfect idee voor de twijfelaars onder ons, want dankzij de tuning wordt de i30 N toch weer een stuk aantrekkelijker. Zeker aangezien de vanafprijs van de i30 N lager ligt dan die van zijn concurrenten. Specifieke cijfers over hoeveel sneller de auto er van wordt, geeft RaceChip nog niet vrij. Maakt niet uit, want zoals je op de achterbumper kunt lezen is hij Simply Faster.

Afgezien van het toegenomen vermogen, heeft RaceChip de auto lichtere velgen gegeven, veren van Eibach en, eventueel, zelfs een luidruchtige downpipe. Het is nog niet bekend wat dit alles moet gaan kosten.

Hyundai



39 reacties

blijft een hyundai
@gove: oeiiiiiiii…kijk uit met wat je zegt hoor. Straks krijg je de gevestigde orde over je heen dat je Hyundai niet mag bashen. 😂
@gove: Dat is maar goed ook. Je zou toch raar staan te kijken als je je hippe Hyundai naar een tuner brengt en je krijgt opeens een dertien-in-een-dozijn grijze golf terug… Brrrrr
@gove: Ik heb mijn Hyundai een keer door Hans Kazan laten tunen… was het opeens een duif..
@eklasse: werd hij er wel sneller van?
@gulli: Een duif vliegt zo’n 70 km/u. Kan wat harder, maar dat houdt ie niet lang vol. Denk toch dat de Hyundai sneller was.
@gulli: ja, we noemden hem STuif
@gove: En er blijven mensen met een taalachterstand/gebrek. Om mijn commentaar te onderbouwen, een zij begin je met een hoofdletter en moet je daarnaast bij het gebruik van namen óók weer een hoofdletter gebruiken. Ik hoop dat je er iets van geleerd hebt. Het blijft indd een Hyundai, maar wel een hele snelle en dat voor de fractie van de prijs van een VAG/Daimler/BMW produkt met hetzelfde vermogen. Geef mij deze i30N maar.
@e90320d208pk: Zeg dan niets. Indd is geen woord, het is “een fractie van de prijs” en product schrijf je met een c in plaats van k. Wiseguy…
@jpvdb: ‘produkt’ mag tegenwoordig ook.. 😞
@supertrofeo: Nee, ‘product’ is de juiste spelling. Dit is in 1995 veranderd. Voor die tijd mocht het allebei, maar vreemd genoeg was de voorkeurspelling tot die tijd ‘produkt’.
@jpvdb: Dit. En waarom zou je een zij met een hoofdletter moeten beginnen?
@gove: da’s net zoiets als Usain Bolt die goud wint op de spelen en dan zeggen “blijft een neger”. So fucking what??
@jochempie: ? Usain Bolt vergelijk ik meer met een beter merk, nee hyundai vergelijk ik meer met stephen hawking
@gove: goed afgekeken van VW dus. Je kan 400pk in je Golf stoppen, maar je oma rijdt ook een Golf. 👍🏻
Voor 599 euro zijn er al bedrijven die hem naar 345 HP / 443 NM tunen….
@sracovlov: Voor een fles wodka en een trommel shag zal er vast ook wel een beunhaas in Wit-Rusland zijn die dat ding voor je wil opvoeren, maar de vraag is of je dat moet willen.
@sracovlov: heb liever 80 nm extra koppel dan 20 extra pk’s.
Ik ben wel fan van deze auto, maar niet in die babyblauwe kleur zoals hij geintroduceerd is. Op marktplaats staat een knalrode. Zo ziet hij er toch wel heel erg gaaf uit.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/hyundai/m1309317161-hyundai-i30-2-0-t-gdi-n2-275pk-performance-pack-panoramada.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
@berlinetta: sowieso vind ik ‘m er in het echt erg lekker uitzien. Met name de achterkant oogt door die dikke spoiler erg gedrongen. Ik ben benieuwd naar de i30 N Fastback!
Lekker karretje….
Racechip… Is dat niet die vage tuningbox rommel waar zoveel issues mee zijn. Veel berichten over alleen een andere gasresponse, maar nauwelijks meer pk. Ook zijn er veel berichten dat er nauwelijks winst is op de dyno. Kastje gebakken lucht.
@derx: Ik denk dat je op Ziptuning doelt, dat waren in het verleden wel eens een beetje pannenkoeken. Hoe hun het tegenwoordig doen weet ik niet. Racechip ken ik niet, ik denk dat het aanbod voor ‘tuning’ op Hyundai sowieso nogal vers is. Een paar jaar geleden liep ieder zich zelf respecterend liefhebber immers met een grote boog om de Koreaanse gebakjes heen.

Maar het harde werken van de Koreanen heeft vrucht afgeworpen. Wanneer professionele tuning bedrijven, petjesvolk en leaserijders uit behoudende West-Europese landen zich op je modellen storten dan heb je gewoon een dijk van een imago opgebouwd. Petje af!
@dutchdriftking: Met ziptuning heb ik 2x goede ervaringen gehad (met opel diesels), maar die tuningboxen van RaceChip hoor en lees je vooral slechte ervaringen over.
Dit heeft niks met Hyundai te maken, die box is gewoon gebakken lucht. Die Hyundai lijkt me best een leuk karretje om eens mee te crossen. Mijn ervaringen met de i40 waren niet overwegend positief. Ziet er leuk uit, rijdt ook wel redelijk, alleen begon van alles te rammelen en kraken in het interieur toen de auto ong. een jaar oud was (en 60k km). Ik hoop dat ze dat soort dingen langzamerhand wel onder controle hebben.
@derx: klopt idd! Ooit had een vriend van mij zo’n ding gewonnen op een tuningbeurs. Aangesloten op zijn A4 die plug and play box, daarna alleen maar gezeik en gezeur gehad aan die auto. Nooit aan beginnen. Meuk, troep, bende!
@ghost: nou dat is toeval geweest, want met een A4 kun je heel veel gezeik en gezeur hebben. Die box heeft daar weinig mee van doen
de auto had standaard 293pk zegde ze. Je hebt er die ook slechts 270pk hebben.

deze heeft na de chipkuur maar 299
https://www.youtube.com/watch?v=EFhEAqsfRSE
@jantje_555: de 320pk is met een nieuwe katalysator / downpipe. Zie verder mijn kritiek op deze tune verder benden als antwoord op dirkv
Klinkt niet verkeerd, vorige week nog achter eentje gehangen ..
524 nm, dat is een serieuze bak koppel!
Dan zal de tussensprint behoorlijk rap zijn, ben benieuwt naar de waarden.
@dirkv: ik las ergens dat dat 16 nm minder is dan 458 speciale. Hoewel je er verder vrijweinig aan hebt klinkt het toch indrukwekkend
@87sandyd: dat is inderdaad indrukwekkend! Maar die 600 pk zullen nog wel een verschil maken ;)
@dirkv: eigenlijk veel te veel. Het koppel omhoog draaien is doodsimpel, je laat gewoon de turbo vol blazen zo vroeg mogelijk. Ik voorspel echter problemen met slippende koppelingen, en je riskeert ook lekkende koppakkingen en zelfs brekende motorschade als blijkt dat deze maagdelijke motor op tuningvlak dat koppel niet aankan. Bovendien betekent 524Nm dat ie reeds bij ~4000 toeren aan 300pk zit (vermogen is immers = koppel x toerental x correctiefactor afhankelijk van gebruikte eenheden), en de volgende 2750 toeren tot redline kan je max 20pk extra halen. Dus je krijgt alles op je bord geslingerd tussen 3000 (toerental dat de turbo goed op gang komt) en 4000 toeren, hoogst waarschijnlijk met tractieverlies als gevolg op een fwd, en daarna gebeurt er niks extra.

Dit lijkt me het werk van amateurs, en samen met de verhalen van hun tuningboxen, zou ik hier met een grote boog omheen lopen.

Dan lijkt de 345 HP / 443 NM van @sracovlov alvast op cijfers een veel beter afgewogen tuning…
@Onehp:
Ik vind het hartstikke interessant wat je allemaal schrijft maar ik begrijp er niets van.
Wil je de hele formule is opschrijven die op deze auto met tuning van toepassing is?
Formules begrijp ik wel nm.
@dirkv:

In het kort: P(pk) = T(Nm) x toeren / 7023

In het lang:
P = T x ω
waar (metrisch):
P = vermogen (W)
T = koppel (Nm)
ω = hoeksnelheid (rad/s)

Kun je omvormen tot
P = T x π x nrpm / 30
waar nrpm het toerental is toeren per minuut

P staat nog steeds i Watt, in pk moet je delen met 1000(kW) en dan x 1,36.
Dat alles vereenvoudigd is zoals bovenaan.

Dus bij ieder toerental en koppel dat op dat moment wordt gegenereerd, hoort een bepaald vermogen.

Ik zie tot vandaag nog steeds imaginaire koppel en vermogenkrommes op grafiekjes van fabrikanten en tuners die de bovenstaande verhouding niet respecteren.

En velen hier die niet beseffen dat koppel en vermogen mathematisch aan elkaar gelinkt zijn. Spreken over koppel zonder toerental zegt weinig. Vermogen op zich zegt ook niet veel, als je niet weet waar in het toerentalgebied ze beschikbaar zijn. Enz.

In bovenstaand stuk maak ik de geheel redelijke aanname dat het maximale koppel van 524Nm ook bij 4000 toeren vrijkomt. Kan ook iets minder zijn, maar reken erop dat tussen de 3000 en 4000 toeren het koppel op zijn best is (ligt in de natuur van de motorconfiguratie, zonder op details in te gaan). En dan kom je op 300pk uit bij max koppel bij 4000 toeren. Zelf al is het iets minder, punt is dat ze de turbo hard laten blazen zodat jij (en het ganse aandrijflijn van top tot teen) een slag van de hamer krijgen in het middengebied, maar dat daarna de turbo niet nog meer lucht in de motor kan persen en het vermogen dus niet noemenswaardig verder omhoog gaat. Dit belast de turbo en het blok maximaal, maar je plezier is redelijk ééndimensioneel met een smal toerentalgebied waar de vermogensontwikkeling plaats vindt. Want ook typisch voor dit type motor is dat onder pakweg 3000 toeren, het vermogen met vertraging aan komt door duidelijk merkbare turbolag.

Zoiets.
@Onehp: eindelijk iemand die een post met weerwaarde plaatst. Hulde!!
Dit is gewoon genieten, ook al heb je niets met auto’s uit deze regionen, 300+ pk in een c-segment hatchback is altijd leuk (al helemaal met sper).

Maar altijd liever wel een chipkuurtje op maat ipv een ‘fopbox’ tussen je sensoren.
524Nm voor een 2L!
Da
@cossiekiller: Nog een poging.
Dat zijn waarden van een 3L diesel van enkele jaren geleden!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).