• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hé, je favoriete hatchback is nu nóg smakelijker

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 16 augustus 2018 om 12:04 – 39 Reacties

Hyundai


De Hyundai i30 N is aangepakt door RaceChip.

Wie niet bang is om zo nu en dan een gedurfde stap te zetten en van de gebaande paden te wijken, kan zich waarschijnlijk prima vinden in de eerste hete creatie van Hyundai. De i30 N (rijtest), een hot hatch die zich in het vaarwater van de warme gebakjes van Volkswagen en Renault bevindt, is volgens @casperh een fijn alternatief. Tuner RaceChip vindt de auto fabriek af echter nog niet spectaculair genoeg, dus strooit ze haar magie over de blauwe schicht.

Het vermogen dat Hyundai uit de 2.0 T-GDI weet te persen is zeker op zijn plaats, maar zoals gebruikelijk bij tuners, geldt ook in dit geval het mantra “meer is beter”. De vierpitter in de fabrieksversie van de Hyundai i30 N produceert normaal gesproken 250 pk, vink je het Performance Package aan, dan heb je 275 onder de billen. Laatstgenoemde is precies de versie waarmee RaceChip zich heeft bemoeid.

Hyundai

Na een aantal draaien aan de knoppen van het motormanagement, produceert het 2-liter blok ineens 320 pk en 524 Nm koppel. Een nagenoeg perfect idee voor de twijfelaars onder ons, want dankzij de tuning wordt de i30 N toch weer een stuk aantrekkelijker. Zeker aangezien de vanafprijs van de i30 N lager ligt dan die van zijn concurrenten. Specifieke cijfers over hoeveel sneller de auto er van wordt, geeft RaceChip nog niet vrij. Maakt niet uit, want zoals je op de achterbumper kunt lezen is hij Simply Faster.

Afgezien van het toegenomen vermogen, heeft RaceChip de auto lichtere velgen gegeven, veren van Eibach en, eventueel, zelfs een luidruchtige downpipe. Het is nog niet bekend wat dit alles moet gaan kosten.

Hyundai

Ook interessant!

  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • Ontwikkeling ICE Hyundai
    Ontwikkeling ICE Hyundai stiekem gestaakt
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, hyundai-n, i30, i30n, tuning

Vorig bericht: « Deze SUV heeft een sexy naam nodig
Volgend bericht: Alonso weer stap dichterbij vertrek naar IndyCar »

Lees Interacties

Reacties

  1. gove zegt

    16 augustus 2018 om 12:11

    blijft een hyundai

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      16 augustus 2018 om 12:17

      @gove: oeiiiiiiii…kijk uit met wat je zegt hoor. Straks krijg je de gevestigde orde over je heen dat je Hyundai niet mag bashen. ?

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      16 augustus 2018 om 12:28

      @gove: Dat is maar goed ook. Je zou toch raar staan te kijken als je je hippe Hyundai naar een tuner brengt en je krijgt opeens een dertien-in-een-dozijn grijze golf terug… Brrrrr

      Login om te reageren
    • eklasse zegt

      16 augustus 2018 om 12:48

      @gove: Ik heb mijn Hyundai een keer door Hans Kazan laten tunen… was het opeens een duif..

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        16 augustus 2018 om 15:39

        @eklasse: werd hij er wel sneller van?

        Login om te reageren
        • baardmijt zegt

          16 augustus 2018 om 16:24

          @gulli: Een duif vliegt zo’n 70 km/u. Kan wat harder, maar dat houdt ie niet lang vol. Denk toch dat de Hyundai sneller was.

          Login om te reageren
        • eklasse zegt

          16 augustus 2018 om 18:33

          @gulli: ja, we noemden hem STuif

          Login om te reageren
    • e90320d208pk zegt

      16 augustus 2018 om 13:12

      @gove: En er blijven mensen met een taalachterstand/gebrek. Om mijn commentaar te onderbouwen, een zij begin je met een hoofdletter en moet je daarnaast bij het gebruik van namen óók weer een hoofdletter gebruiken. Ik hoop dat je er iets van geleerd hebt. Het blijft indd een Hyundai, maar wel een hele snelle en dat voor de fractie van de prijs van een VAG/Daimler/BMW produkt met hetzelfde vermogen. Geef mij deze i30N maar.

      Login om te reageren
      • jpvdb zegt

        16 augustus 2018 om 13:27

        @e90320d208pk: Zeg dan niets. Indd is geen woord, het is “een fractie van de prijs” en product schrijf je met een c in plaats van k. Wiseguy…

        Login om te reageren
        • supertrofeo zegt

          16 augustus 2018 om 14:07

          @jpvdb: ‘produkt’ mag tegenwoordig ook.. ?

          Login om te reageren
          • baardmijt zegt

            16 augustus 2018 om 15:18

            @supertrofeo: Nee, ‘product’ is de juiste spelling. Dit is in 1995 veranderd. Voor die tijd mocht het allebei, maar vreemd genoeg was de voorkeurspelling tot die tijd ‘produkt’.

            Login om te reageren
        • baardmijt zegt

          16 augustus 2018 om 15:15

          @jpvdb: Dit. En waarom zou je een zij met een hoofdletter moeten beginnen?

          Login om te reageren
    • jochempie zegt

      16 augustus 2018 om 15:33

      @gove: da’s net zoiets als Usain Bolt die goud wint op de spelen en dan zeggen “blijft een neger”. So fucking what??

      Login om te reageren
      • gove zegt

        17 augustus 2018 om 16:11

        @jochempie: ? Usain Bolt vergelijk ik meer met een beter merk, nee hyundai vergelijk ik meer met stephen hawking

        Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      16 augustus 2018 om 17:38

      @gove: goed afgekeken van VW dus. Je kan 400pk in je Golf stoppen, maar je oma rijdt ook een Golf. ??

      Login om te reageren
  2. MM93 zegt

    16 augustus 2018 om 12:16

    Voor 599 euro zijn er al bedrijven die hem naar 345 HP / 443 NM tunen….

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 augustus 2018 om 12:19

      @sracovlov: Voor een fles wodka en een trommel shag zal er vast ook wel een beunhaas in Wit-Rusland zijn die dat ding voor je wil opvoeren, maar de vraag is of je dat moet willen.

      Login om te reageren
    • jochempie zegt

      16 augustus 2018 om 17:06

      @sracovlov: heb liever 80 nm extra koppel dan 20 extra pk’s.

      Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    16 augustus 2018 om 12:19

    Ik ben wel fan van deze auto, maar niet in die babyblauwe kleur zoals hij geintroduceerd is. Op marktplaats staat een knalrode. Zo ziet hij er toch wel heel erg gaaf uit.

    https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/hyundai/m1309317161-hyundai-i30-2-0-t-gdi-n2-275pk-performance-pack-panoramada.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

    Login om te reageren
    • jochempie zegt

      16 augustus 2018 om 17:07

      @berlinetta: sowieso vind ik ‘m er in het echt erg lekker uitzien. Met name de achterkant oogt door die dikke spoiler erg gedrongen. Ik ben benieuwd naar de i30 N Fastback!

      Login om te reageren
  4. lompey zegt

    16 augustus 2018 om 12:28

    Lekker karretje….

    Login om te reageren
  5. derx zegt

    16 augustus 2018 om 12:35

    Racechip… Is dat niet die vage tuningbox rommel waar zoveel issues mee zijn. Veel berichten over alleen een andere gasresponse, maar nauwelijks meer pk. Ook zijn er veel berichten dat er nauwelijks winst is op de dyno. Kastje gebakken lucht.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      16 augustus 2018 om 13:09

      @derx: Ik denk dat je op Ziptuning doelt, dat waren in het verleden wel eens een beetje pannenkoeken. Hoe hun het tegenwoordig doen weet ik niet. Racechip ken ik niet, ik denk dat het aanbod voor ’tuning’ op Hyundai sowieso nogal vers is. Een paar jaar geleden liep ieder zich zelf respecterend liefhebber immers met een grote boog om de Koreaanse gebakjes heen.

      Maar het harde werken van de Koreanen heeft vrucht afgeworpen. Wanneer professionele tuning bedrijven, petjesvolk en leaserijders uit behoudende West-Europese landen zich op je modellen storten dan heb je gewoon een dijk van een imago opgebouwd. Petje af!

      Login om te reageren
      • derx zegt

        16 augustus 2018 om 13:22

        @dutchdriftking: Met ziptuning heb ik 2x goede ervaringen gehad (met opel diesels), maar die tuningboxen van RaceChip hoor en lees je vooral slechte ervaringen over.
        Dit heeft niks met Hyundai te maken, die box is gewoon gebakken lucht. Die Hyundai lijkt me best een leuk karretje om eens mee te crossen. Mijn ervaringen met de i40 waren niet overwegend positief. Ziet er leuk uit, rijdt ook wel redelijk, alleen begon van alles te rammelen en kraken in het interieur toen de auto ong. een jaar oud was (en 60k km). Ik hoop dat ze dat soort dingen langzamerhand wel onder controle hebben.

        Login om te reageren
    • ghost zegt

      16 augustus 2018 om 13:56

      @derx: klopt idd! Ooit had een vriend van mij zo’n ding gewonnen op een tuningbeurs. Aangesloten op zijn A4 die plug and play box, daarna alleen maar gezeik en gezeur gehad aan die auto. Nooit aan beginnen. Meuk, troep, bende!

      Login om te reageren
      • henkhekje zegt

        17 augustus 2018 om 08:56

        @ghost: nou dat is toeval geweest, want met een A4 kun je heel veel gezeik en gezeur hebben. Die box heeft daar weinig mee van doen

        Login om te reageren
  6. Jantje_555 zegt

    16 augustus 2018 om 12:36

    de auto had standaard 293pk zegde ze. Je hebt er die ook slechts 270pk hebben.

    deze heeft na de chipkuur maar 299
    https://www.youtube.com/watch?v=EFhEAqsfRSE

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      16 augustus 2018 om 15:58

      @jantje_555: de 320pk is met een nieuwe katalysator / downpipe. Zie verder mijn kritiek op deze tune verder benden als antwoord op dirkv

      Login om te reageren
  7. tjorque zegt

    16 augustus 2018 om 13:06

    Klinkt niet verkeerd, vorige week nog achter eentje gehangen ..

    Login om te reageren
  8. dirkv zegt

    16 augustus 2018 om 13:13

    524 nm, dat is een serieuze bak koppel!
    Dan zal de tussensprint behoorlijk rap zijn, ben benieuwt naar de waarden.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      16 augustus 2018 om 14:17

      @dirkv: ik las ergens dat dat 16 nm minder is dan 458 speciale. Hoewel je er verder vrijweinig aan hebt klinkt het toch indrukwekkend

      Login om te reageren
      • jochempie zegt

        16 augustus 2018 om 17:10

        @87sandyd: dat is inderdaad indrukwekkend! Maar die 600 pk zullen nog wel een verschil maken ;)

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      16 augustus 2018 om 14:57

      @dirkv: eigenlijk veel te veel. Het koppel omhoog draaien is doodsimpel, je laat gewoon de turbo vol blazen zo vroeg mogelijk. Ik voorspel echter problemen met slippende koppelingen, en je riskeert ook lekkende koppakkingen en zelfs brekende motorschade als blijkt dat deze maagdelijke motor op tuningvlak dat koppel niet aankan. Bovendien betekent 524Nm dat ie reeds bij ~4000 toeren aan 300pk zit (vermogen is immers = koppel x toerental x correctiefactor afhankelijk van gebruikte eenheden), en de volgende 2750 toeren tot redline kan je max 20pk extra halen. Dus je krijgt alles op je bord geslingerd tussen 3000 (toerental dat de turbo goed op gang komt) en 4000 toeren, hoogst waarschijnlijk met tractieverlies als gevolg op een fwd, en daarna gebeurt er niks extra.

      Dit lijkt me het werk van amateurs, en samen met de verhalen van hun tuningboxen, zou ik hier met een grote boog omheen lopen.

      Dan lijkt de 345 HP / 443 NM van @sracovlov alvast op cijfers een veel beter afgewogen tuning…

      Login om te reageren
      • dirkv zegt

        16 augustus 2018 om 16:30

        @Onehp:
        Ik vind het hartstikke interessant wat je allemaal schrijft maar ik begrijp er niets van.
        Wil je de hele formule is opschrijven die op deze auto met tuning van toepassing is?
        Formules begrijp ik wel nm.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          16 augustus 2018 om 17:04

          @dirkv:

          In het kort: P(pk) = T(Nm) x toeren / 7023

          In het lang:
          P = T x ω
          waar (metrisch):
          P = vermogen (W)
          T = koppel (Nm)
          ω = hoeksnelheid (rad/s)

          Kun je omvormen tot
          P = T x π x nrpm / 30
          waar nrpm het toerental is toeren per minuut

          P staat nog steeds i Watt, in pk moet je delen met 1000(kW) en dan x 1,36.
          Dat alles vereenvoudigd is zoals bovenaan.

          Dus bij ieder toerental en koppel dat op dat moment wordt gegenereerd, hoort een bepaald vermogen.

          Ik zie tot vandaag nog steeds imaginaire koppel en vermogenkrommes op grafiekjes van fabrikanten en tuners die de bovenstaande verhouding niet respecteren.

          En velen hier die niet beseffen dat koppel en vermogen mathematisch aan elkaar gelinkt zijn. Spreken over koppel zonder toerental zegt weinig. Vermogen op zich zegt ook niet veel, als je niet weet waar in het toerentalgebied ze beschikbaar zijn. Enz.

          In bovenstaand stuk maak ik de geheel redelijke aanname dat het maximale koppel van 524Nm ook bij 4000 toeren vrijkomt. Kan ook iets minder zijn, maar reken erop dat tussen de 3000 en 4000 toeren het koppel op zijn best is (ligt in de natuur van de motorconfiguratie, zonder op details in te gaan). En dan kom je op 300pk uit bij max koppel bij 4000 toeren. Zelf al is het iets minder, punt is dat ze de turbo hard laten blazen zodat jij (en het ganse aandrijflijn van top tot teen) een slag van de hamer krijgen in het middengebied, maar dat daarna de turbo niet nog meer lucht in de motor kan persen en het vermogen dus niet noemenswaardig verder omhoog gaat. Dit belast de turbo en het blok maximaal, maar je plezier is redelijk ééndimensioneel met een smal toerentalgebied waar de vermogensontwikkeling plaats vindt. Want ook typisch voor dit type motor is dat onder pakweg 3000 toeren, het vermogen met vertraging aan komt door duidelijk merkbare turbolag.

          Zoiets.

          Login om te reageren
          • DaveB zegt

            16 augustus 2018 om 23:45

            @Onehp: eindelijk iemand die een post met weerwaarde plaatst. Hulde!!

            Login om te reageren
  9. allesmetturbo zegt

    18 augustus 2018 om 01:39

    Dit is gewoon genieten, ook al heb je niets met auto’s uit deze regionen, 300+ pk in een c-segment hatchback is altijd leuk (al helemaal met sper).

    Maar altijd liever wel een chipkuurtje op maat ipv een ‘fopbox’ tussen je sensoren.

    Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    18 augustus 2018 om 16:56

    524Nm voor een 2L!
    Da

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      18 augustus 2018 om 16:57

      @cossiekiller: Nog een poging.
      Dat zijn waarden van een 3L diesel van enkele jaren geleden!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North