Hyundai maakt prijs i30 N bekend

Auteur: , 57 Reacties

Moet de concurrentie gaan beven van de hete Zuid-Koreaan?

Met de nieuwe i30 N heeft Hyundai een aangename verrassing op de Europese markt gepresenteerd. De sportieve i30 heeft een 2.0 T-GDI onder de kap, goed voor 250 pk en 353 Nm koppel. Een sprintje naar de honderd is daarmee in 6,4 seconden gedaan en de top ligt op 250 km/u.

De Zuid-Koreaanse autobouwer moet gaan concurreren met auto’s als de Peugeot 308 GTI, Volkswagen Golf GTI, Ford Focus ST en Renault Mégane RS. Van laatstgenoemde is nog geen prijs bekendgemaakt, maar de i30 N kan wel alvast worden vergeleken met de huidige hot hatches.

De i30 N is er vanaf 39.995 euro en beschikt standaard over zaken als touchscreen navigatie, Apple Carplay, achteruitrijcamera en DAB+ radio. Wil je meer, dan kies je het N2 pakket. Daarin zitten Alcantara lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen, een verwarmd stuurwiel en draadloze oplaadmogelijkheden voor telefoons. Het N2 pakket kost €2500 euro.

Interessanter vinden wij echter de Performance versie. Met het Performance Pack is de i30 N namelijk goed voor 275 pk en 378 Nm koppel. Daardoor wordt de sprint tot 100 kilometer per uur ingekort met drie tienden tot 6,1 seconden. De lichtmetalen velgen groeien naar 19 inch, de remschijven voor naar 18 inch en de remschijven achter naar 17 inch. Dat is allemaal één inch meer dan bij de reguliere i30 N. Maar dat is nog niet alles, de mannen van Hyundai mikken ook een elektronisch geregeld sper, klappenauspuff en een Rear Stiffness Bar op je i30 N. Het Performance Pack kost €3.000 euro.

Als je kijkt naar de concurrentie, dan is de i30 N geen goedkope jongen. Maar dat is de concurrentie ook niet. Zo is de Golf GTI er vanaf 38.750 euro, de Focus ST vanaf 38.985 euro en de 308 GTI vanaf 43.160 euro. Het komt dus aan op smaak: ga je voor het bekende (Europese) spul, of toch die new kid on the block.



57 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Te duur om de gevestigde orde angst in te boezemen.. Jammer
@cloverleaf: Als je kijkt naar de standaard uitrusting tov de Golf GTI, dan valt dat ‘te duur’ heel erg mee.
@zwepp: Daar heb je wel gelijk in. Maar ik denk dat het voor veel mensen een psychologisch dingetje is. Een startprijs van 40k voor een Hyundai klinkt gewoon als een hoop geld. En dat is het uiteraard ook. Zegt uiteraard niets over kwaliteit.
@cloverleaf: EVO zegt dat qua rijgedrag dit misschien wel beter is dan de beste Megane RS tot nu toe… Betere besturing, meer variabel instelbaar onderstel, geweldige voorwielophanging, goede sound.. echt een auto gemaakt door één van de beste op het vlak van sportieve auto’s (Biermann ex-BMW M-divisie)

https://youtu.be/pSJU7SWYgxw
@w0o0dy: en zelfs Autobild is bijna lyrisch…
https://youtu.be/80Z2oTOlccE
Persoonlijk vond ik dit één van de leukste auto van de IAA.
Verrassend, vernieuwend, competitief en smoelt goed.
@vetnek: Waar zit de vernieuwing dan in ?
@toniominestrone: Dat lijkt me nogal voor de hand liggend :-), het modellengamma van Hyundai. Leuke weg die ze inslaan met deze auto.
Vanáf 40.000 euro? Ja daag.
@eenpaard: Vanaf betekent bij Hyundai meestal bommetjevol. Bij Volkswagen begin je dan pas. Helaas staren veel mensen zich blind op de vanafprijs en niet wat je voor dat geld aan uitrusting er allemaal bij krijgt en dat doet mij vrezen dat deze auto inderdaad geen potten zal breken in dit segment.

Al is het wel goed voor het imago voor Hyundai om een wat jonger publiek aan te spreken voor gun reguliere modellen.
…die zijn gek…
Haha, ik ben benieuwd naar de afschrijving van dit ding.
Dat ligt ongetwijfeld vele maken hoger dan dat van de genoemde concurrenten.
Dus nee, ik zou voor de ‘veilige’ keuze gaan.
@awesome:

Inderdaad, als de auto een duizend of 5 goedkoper was geweest dan zou je uiteindelijk ongeveer net zo duur uit zijn geweest op lange termijn. Maar zoals het nu is gaat het ‘m niet worden ben ik bang.
@awesome: waarom moet alles financieel aantrekkelijk zijn? dingen die leuk zijn mag je toch best een beetje op leeglopen?
@esprit84: klopt, maar als andere dingen die even leuk zijn, goedkoper zijn… dan is het vrij waarschijnlijk dat het voor geen meter zal verkopen
@appelvis: doelde meer op afschrijving. Dat vinden mensen blijkbaar net zo’n USP als het design van de auto.
@esprit84: die afschrijving is iets waarvoor ik werk.
Hoe minder ik af schrijf, hoe minder ik er voor moet werken. Als ik dan net zo veel plezier kan hebben van een auto die minder af schrijft is de keuze snel gemaakt…
@awesome: ter illustratie: de Kia Ceed met 204 PK kost nieuwe €38K en staan nu op marktplaats voor €19K (2013 | 50K km op de teller)

5K+ afschrijving per jaar, minstens want die €38K is basisprijs. Best veel,,,,
Best geslaagd sportief wagentje, maar wie gaat een hyundai hatchback kopen voor 40k? In Nederland sowieso al niemand, afschrijving alleen al…
@goodolddays: denk je? Ik zou over een paar jaar liever deze tweedehands kopen dan een Gold GTI. Die laatste wordt toch altijd vrij snel een sjonniebak imho
@goodolddays: hopen dat iemand ‘m aanschaft, dan koop ik ‘m over een jaar of 6 met maximale afschrijving. Danku! Leuk bakkie wel👍
Duurder dan de gevestigde order, dit gaat hem niet worden voor €40k in Nederland lijkt me. Is dit bedrag zo hoog door een hoge papieren uitstoot, of wat is de reden daarvan?. Auto zal ongetwijfeld completer zijn dan de concurrenten, maar zoals aangegeven zal de afschrijving fors zijn verwacht ik.
Ben ik de enige die er zowel een Golf GTI en een Peugeot 308 in terug zie?
Qua prijs is ie denk ik net iets te hoog gegrepen. Hyundai had er wijs aan gedaan om net iets onder de gevestigde orde te gaan zitten. Wie betaald er uberhaupt 42k (performance versie) voor een Hyundai. Denk dat mensen eerder voor de “luxere” Volkswagen zullen gaan.
@rednasnamsob: ik opende op de app en de thumbnail deed me aan Audi denken.
No joke!
Gun ze echt alle succes, maar met deze prijs gaat het merendeel van de mensen toch echt voor een GTI of andere ‘gevestigde’ naam.
Dat is een hele hoop geld voor een Hyundai die aardig nieuw zijn op deze markt. Het had ze een stuk interessanter gemaakt als ze vanaf 35.000 Euro gingen. Ik ben bang dat de concurrentie, en dan met name de Megane RS wat waarschijnlijk weer een topper gaat worden, een stuk beter zal verkopen.

Wel vind ik het een aardig bakkie om te zien. Ik ben best benieuwd hoe hij zich zal houden. Maar een aantal opties vind ik maar niets in een hot hatch. Wat moet je met een verwarmbaar stuurwiel en elektronisch verstelbare stoelen?
@viezefreddyw: Ga je nu klagen dat ie luxe aan boord heeft? Foei Freddy. Het vrouwtje wil er ook eens mee rijden, want, alcohol. En dan is die elektrische bediening toch wel fijn. En zeker met memory functie
@asmulders: Ik heb nog wel een fiets voor je vrouw.
Best knap 18″ remschijven in een 19″ wiel monteren.
@atrak: airless banden en een sparing in de velg voor de remklauw 😂 weet het anders ook niet ?!
@lijpelijpe: het is de velg die 19″ is, niet de band…
@atrak: vind 17″ achter ook vrij ambitieus.
Ik heb hem in Frankfurt in het echt mogen aanschouwen en ik vond het echt een hele leuke auto, maar de prijs zal hem hierin NL geen goed doen. Ik ben benieuwd naar de prestaties van de auto. Als hij de concurrentie weet te verslaan, dan geef ik het een kans.
Op de header foto dacht ik naar een audi a3 te kijken…
Lijkt mij sowieso een mooie reden voor een vergelijkende test van alle hot hatches in het C segment.
Zeker 3 mlle te duur om klanten te trekken.. ik snap het ook niet want in diverse landen om ons heen is de vanafprijs een stuk(je) lager dan de concurrentie. Importeurs die er geen zak van snappen?
De enigen die hier in zullen rijden zijn Hyundai verkopers in de demo van de dealer.
Twee dingen:
– deze komt goed uitgerust af fabriek, de prijs is klaar. En korting krijg je hier ook wel op.
– De performance versie is ook af. Op mijn MQB zat er geen short shift, achterste verstijving, verstelbare inlaat en uitlaat, lichte wielen en deftige sportbanden, en die heb ik er zelf allemaal moeten opzetten voordat de wagen dynamisch/sportief klaar was, kost ook frustratie en tijd, en een paar duizend euro die ik waarschijnlijk nooit terugzie…
Als ik de recensies hier en daar lees, heeft Hyundai echt een topper in huis. Dus allemaal niet zo zuur doen. Maar gewoon eerst eens proefrijden en dan pas je mening geven.
@moosepower: 40 mille voor een optisch niet echt aantrekkelijke Koreaanse hot hatch. Ik vind het nogal wat. Over smaak valt niet te twisten, maar ik geloof niet dat dit echt een fijn samenhangend geheel is om te zien.
@sleepyj: persoonlijk vind ik dit ook niet het mooiste ontwerp voor een hothatch, maar beter gelukt als de laatste 2 generaties Civics type r.
Lelijk is hij ook niet echt, Maar meer een onsamenhangend geheel kan er mn vinger niet op leggen wat dat veroorzaakt.
In Nederland zullen we hem denk ik ook niet veel zien vrees ik.
EVO magazine heeft een review op YT staan zeker een aanrader om kijken.
@moosepower: helemaal mee eens! Hopelijk zijn er genoeg consumenten die aantonen dat ze meer verwachten van een auto dan de juiste badge, wat leuk speelgoed die niks met rijden te doen hebben en snel zijn rechtdoor zijn. Niet dat anderen slecht zijn, maar ze zijn ook niet helemaal af, met een grote aftermarket voor basis dingen..
@Onehp: voor mij is 40k uitgeven aan een auto niet aan de orde. Maar ik koop altijd auto’s die ik leuk vind. Sommige daarvan konden erg hard andere gingen goed de hoek om en sommige waren comfortabel of hadden geen dak. Er zat wel eens een miskoop tussen maar ook pareltjes.
Hoop dat ik deze Hyundai er ook nog bij kan zetten en dan zal ik mijn mening hier ventileren.
Lijkt mij prijzig ivm de concurrentie. Niet als je alleen kijkt naar de uitrusting / motorisering, maar wel als je kijkt naar de positie van Hyundai in de markt van Hot Hatches.
Als ze binnen hadden willen komen had hij goedkoper moeten zijn!

Maar, ik wacht wel op de Megane RS
In Duitsland kost de Golf GTI performance net zoveel als de I30 N met sportpakket…
Al dat gezeur over “restwaarde”. Als je een échte leuke en onderscheidende auto wilt kijk je daar niet naar. Ik laat meteen een Golf staan voor dit soort leuke wagentjes. Ik heb ook gekozen voor een auto waar veel mensen hun centen niet in zouden steken. Ik vind onderscheiding en plezier ondergeschikt aan “restwaarde”.

Als je “restwaarde” wilt koop je een oude ragbak van €500-1000, daar verlies je echt bijna niks meer op.
@tge1: Natuurlijk laat je die Golf staan. Maar een 308GTi, laat staan de aankomende Megane RS…?
@trustmeiamanengineer:
Zeker niet. Mooie wagentjes ook! En een stuk karaktervoller dan een Golf. Uiteraard is dat allemaal slechts mijn mening. :-)
@tge1: je hebt gelijk, restwaarde is voor mietjes die geen lol durven te maken en met de huyndai haal je tenminste wel kwaliteit in huis.
Ik bedoel uiteraard dat ik “restwaarde
@tge1: ondergeschikt vind aan onderscheiding en plezier.

Irritante telefoon toetsenbordjes…
Jammer, toch net een paar duizend te duur… Je moet wel erg “badge neutraal” zijn wil je deze kopen in plaats van de Megane RS…
Ik vind hem wel erg vet hoor. Van mij mogen ze ook wel een i30 N fastback maken
Waar ze jaren terug schaamteloze kopieën maakte van de BMW 1 serie, lijken het nu gewoon audi’s met die grille.
@markie123: niet zo gek he als ze Peter schreyer van Audi als head designer in dienst hebben daar bij Kia/Hyundai.
Wellicht dat ik mijn eerdere reactie toch iets moet bijschaven…..
De prijs vind ik nog steeds erg fors, maar zat net een filmpje te kijken van EVO Magazine over deze auto en die plaatsen hem zonder twijfel boven de Golf GTI en op sommige punten boven de Megane RS (vorige model)
Ik begin steeds meer bewondering te krijgen voor Hyundai en kia. De modellen zijn er de afgelopen jaren echt een stuk op vooruit gegaan. Vind deze I30 zelfs een mooie verschijning. De blauwe kleur op de foto’s staat hem ook erg goed.
Mooie auto dus die we helaas te weinig zullen gaan zien denk ik.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).