De meest extreme McLaren voor de straat tot nu toe.
We wisten al dat McLaren bezig was met het maken van nieuwe snoepjes. Aan de ene kant is daar de BP23, waar je met zijn drieën in kan zitten. Maar nog meer zin hadden we eigenlijk in de P15. Weinig gewicht, enkele een ouderwetse verbrandingsmotor onder de kap, achterwielaandrijving…Yes please.
Gisteren lekten er al wat plaatjes uit via Instagram, maar vandaag heeft McLaren het doek officieel van de auto afgetrokken. De auto heeft een 4.0 liter grote V8 met 800 pk en 800 Nm. het gewicht bedraagt slechts 1.198 kilo. Daarmee is het de lichtste McLaren ooit sinds de F1.
McLaren beloofde al dat de auto een ‘brutal design’ zou krijgen. En dat is ook wel enigszins zo. Mooi is wellicht anders, maar misschien moeten we de schoonheid zoeken in het feit dat de vorm volledig in het teken staat van de functie. De Britten hebben er alles aan gedaan om de bestuurder het betere racegevoel mee te geven. Zo komt laagfrequent geluid van de motor op een speciale manier de cockpit in zodat je ‘elke verandering van toerental’ hoort. Noice.
Tenslotte is er nog de naam. Niet P15 dus, maar ‘Senna’. Die plak je natuurlijk niet zomaar op een willekeurige auto. Maar volgens Ayrton’s neefje Bruno is de verwijzing naar zijn legendarische oom gerechtvaardigd:
Our family is extremely proud of the naming of the new Ultimate Series McLaren Senna. This is the first project that really connects with Ayrton’s racing spirit and performance. The McLaren Senna honours my uncle because it is so utterly dedicated to delivering a circuit experience that allows a driver to be the best they can possibly be. There is an absolute, seamless connection between car and driver and this pure engagement, these sensory cues that a driver responds to and relies upon, ensure an experience so focused and immersive that you are left in awe of the depths of excellence the McLaren Senna possesses.
Zelf ervaren of Bruno gelijk heeft, zal voorbehouden blijven aan een select gezelschap. Er worden slechts 500 Senna’s gebouwd. Ondanks de prijs van 750.000 Pond zijn ze al allemaal uitverkocht. De FOMO was kennelijk real, want de laatste ging gisteren van de hand voor twee miljoen Pond.
UPDATE: meer info een foto’s in dit artikel!
Het lijkt wel een 720s met een gumpert bumperpakket. Ik houd er niet zo van.
@basv: in 010 noemen ze dat een Gumpert bumpert. Badummmm…
En profil doet ie me op een of andere manier denken aan een Noble GTR. Vind ‘m wel gaaf, vooral de voorkant. Maar dan toch maar een P1.
Dit is gewoon een omgebouwde 720s. Niks speciaals.
@kraakensmaak: Heb jij al een 720s in real-life gezien? Dacht ook dat het een Chinese neef van de 650 was, maar mega indrukwekkend en best wel mooi. Ben benieuwd hoeveel sneller deze zal zijn dan de P1. Een echte hypercar blijft specialer dan spoilertje plakken en opvoeren!
Bizar ding met die ruitjes op kniehoogte. Ben niet helemaal overtuigd van de midden console. Is deze nou gebaseerd op de 720?
@pomoek: nee, Renault Clio
@thomasbol: Hahaha het lijkt ook nog zo!!
@pomoek: In het vervolg wel altijd een broek dragen wanneer je gaat rijden.
@alfapeter: Waarom?
Na de F1 de eerste McLaren die ik echt mooi vind!
Ik zie er vooral veel SCG003 in, maar die had toch met die doorlopende spoiler een iets beter design. Iemand die ik ken heeft de spoiler eraf gefotoshopt; dan ziet het er al iets minder erg uit. Het is een beetje heul extreem maar het begint al een klein beetje te wennen. En de naam vind ik apart. Na 7 jaar alles met codenamen aan te geven ineens een “echte” naam.
Leuke specs, maar dit moet toch wel de afzichtelijkste creatie van mclaren tot nu toe zijn. Nondejuu vanuit elke hoek lelijk.
Eyecandy !
@justsomebody: Raadpleeg uw oogarts, u heeft waarschijnlijk een ernstige oogafwijking.
@stylez: tsja, over smaak valt te twisten, maar toch bedankt voor deze zeer intelligente en doordachte opmerking, je zult er vast alle hersencapaciteit voor nodig gehad hebben om dit ingetypt te krijgen.
@justsomebody: kom eens van die kast af aub.
Is dit het Lego model van de 720S?
Eerlijk gezegd kan ik hem alleen verschrikkelijk lelijk vinden. Geef me dan maar de auto waar Senna echt aan gewerkt heeft
@dunhozzie: de Honda Sennsx?
@720s: lol ja die
@dunhozzie:
Senna was een goeie monteur .. echt een talentje ..
Heb een broodrooster waar die aan gewerkt heeft ..
Het lijkt wel een Honda NSX uit 1989 met veel moderne looks erbij.. I like, en echt Senna dus.
Ik weet het allemaal niet meer..
Beetje misbruik van de naam wat mij betreft, voor zo’n “ouderwetse” hypercar. Qua looks ben ik ook nog niet overtuigt. De 720S kan ik nog wel waarderen, maar dit ding is echt geen “looker” hoor… En dan ook nog die prijs, icm met de behoorlijk grote oplage, Ouderwetse techniek, meest hardcore straatauto, ik weet het niet.
@trustmeiamanengineer:
Senna is dood .. kan niet meer zeiken om geld ..
Hey Max ..
Mooie buitenkant, maar voor dat geld mochten ze wel ff wat meer doen aan de binnenkant.
Zal vast lekker rijden met 20 mph door Londen.
@hamerhaai: Net als elk andere McLaren, is dit ook prima te besturen door Londen, deze auto’s zijn gewoon top gebouwd, met verschillende rijhoogte’s.
Maar hiermee hoor je op het circuit te scheuren. Het is maar goed dat die achterspoiler zo hoog zit, want anders stond hij waarschijnlijk binnen de kortste keren in de hends, door de uitlaat (vlammen).
Mooi niet, bijzonder bizar wel.
Naam is even wennen, maar na de uitleg gelezen te hebben, oké.
Wat een hok. Next.
Mooi ding. De zijruiiten zijn van de F1. Gebouwd voor time attack.
@fastforward: een F1 auto heeft geen ruiten, dus daar komen de ruiten in ieder geval niet van vandaag ;)
@jeroen13: vandaan*
@jeroen13: McLaren F1…
@2wheeler: ik heb je” ;)” gemist. Nevermind :p
Gevalletje function over form. Niet mijn smaak, zal wel bruut zijn.
@baklava: funcfion over form?? Met zo’n overhang voor hoef je het laagste drempeltje nog niet te proberen
@easygoingmartin: Ik heb dan ook het idee dat de ‘function’ van deze auto niet ligt in het doorkruisen van woonerven…
lijkt op een gepimpte ultimate…
Het lukt mij toch echt niet om die moderne Mac’s mooi te vinden. Ook deze weer. Ik vind de 720s al erg lelijk, maar dit is weer de overtreffende trap daarvan. En dat interieur… Bah. Het zal vast fantastisch rijden, maar dat doet de mooiere concurrentie ook.
Die startknop op het plafond is echt onnozel.
De proporties kloppen voor geen meter, maar het zal wel veel downforce genereren. Wat betreft het uiterlijk draait Senna zich waarschijnlijk in z’n graf om, maar hopelijk maakt de rijervaring het weer goed.
Lekker uitmelken die Senna
Ja heel mooi… het sneeuwt buiten, ik ga een rondje rijden. Doei!
Net een goedkope kitcar
Eigenlijk heel lelijk, maar ik vind hem ook onvoorstelbaar gaaf. De eerste McLaren sinds de F1 waar ik weer warm van wordt.
@Dizono: stoeprand in de gaten houden bij het inparkeren
Ik vind het heel erg bruut! Hebben die ruitjes onderin de deuren ook nog een functie?
Wel erg wennen. Ik vond de 720S ook erg lelijk toen hij net uitkwam. Maar inmiddels vind ‘m toch wel erg mooi. Dus ik blijf vooralsnog neutraal. Afwachten.
Toen de 720S uitkwam vond iedereen het een lelijk hok, nu heeft auto zich qua performance bewezen en is het ineens een mooie auto, zelfde gaat voor deze auto straks ook op. Ik vind het in ieder geval een geweldige machine!
@maartencox: Ik hoor in ieder geval niet bij die groep. Blijf het een lelijk merk vinden.
Recept bij McLaren is wel bekend ondertussen.
Zelfde carbon chassis en motor, wat andere body paneeltjes erop en hoppa weer een nieuw model. Oja en er natuurlijk ff een gelimiteerde uitgave van maken, dan kan je de hoofdprijs voor vragen voor de honderdduizendste superspeciale gelimiteerde ‘klassieker in spe’.
Er trappen nog 500 ‘investeerders’ in ook want die denken allemaal flink te cashen over 10 jaar met hun ‘altijd binnen gestaan’ actiemodelletje. Slim van McLaren want die lopen binnen op dat soort onnozele figuren.
.
Maar waarom, o waarom moet dat ding zo godsgruwelijk lelijk zijn?
@harrie: oh, wat klinkt dit afgunstig…
@bfvo: Ik beschrijf het businessmodel van McLaren, wat is daar afgunstig aan?
Als de fabrikant meer Limited Editions dan reguliere modellen verkoopt mag je je afvragen of het wel zo’n goede investering is.
Want 90% van deze hokken wordt verkocht met dat doel.
Oja mark my words, er komen ook nog een paar honderd roadsters van dit ‘gelimiteerde’ model.
Ik vind ‘m gaaf voor wat betreft het concept van de auto. McLaren wilde het allerbeste circuitmonster creëren dat toegestaan is op de openbare weg. De Senna zal ongetwijfeld fenomenaal sturen (hoe kan het ook anders als je de auto deze naam geeft?). Maar het design vind ik verschrikkelijk. Er is geen enkele kant van het exterieur die ik er mooi uit vind zien. Het is een aerodynamisch meesterwerk maar er is geen enkele kant (op de bovenstaande persfoto’s ten minste) die goed oogt met zo veel vreemde vormen bij elkaar. Ik zou sowieso voor de P1 gaan; veel mooier vind ik en ongetwijfeld bijna net zo spectaculair.
Wanstaltig lelijk, totaal overbodig apparaat. NSX Senna edition graag.
Vanaf de voorkant en zijkant echt onbegrijpelijk lelijk.
@e550: wat er dan niet onbeschrijflijk lelijk aan de achterkant?
De McLaren #metoo
Pff ik vind hem echt niet mooi.