Man start Kickstarter om files op de A4 weg te vagen

Auteur: , 36 Reacties

Sponsor jij hem met een paar blikken verf?

A4-Maser

Kijk, burgerinitiatief, daar houden we van. Nou ja, soms in ieder geval. Zojuist kregen we een mailtje binnen van Sjoerd die eigenhandig de strijd aan wil gaan met de files op de Rijksweg A4. Volgens cijfers van Sjoerd is de filedruk op deze weg van 2010 tot nu toegenomen met maar liefst 225 procent. Rijkswaterstaat laat ondertussen de bal vallen. Er zijn weliswaar extra rijbanen, tunnels en parallelwegen aangelegd, maar die hebben niks opgeleverd. Sterker nog, volgens velen worden keuzes gemaakt door de overheid die alleen maar averechts werken.

Genoeg is genoeg! Daarom heeft Sjoerd een plan bedacht. Via Kickstarter probeert hij geld op te halen voor een paar blikken verf om de wegen zodanig aan te passen dat de files weggevaagd worden. Per kilo verf kan een lijn van 20 meter op het asfalt geplaatst worden. De prijs per kilo verf komt neer op ongeveer 10 euro en het doel is zo’n 60.000 Ekkermannen op te halen.

Klinkt als een bizar idee, maar Sjoerd heeft wel degelijk goed nagedacht over de aanpassingen die in zijn ogen noodzakelijk zijn. Mocht je de details daarvan willen bestuderen kan je het beste zelf even zijn Kickstarter pagina bekijken. Realistisch of niet: daar heeft wat uurtjes werk ingezeten.

Toch ziet Sjoerd ook wel wat beren op de A4 weg. Zelfs als het bedrag wordt opgehaald, moet het hele plan natuurlijk nog door de ambtelijke molen. Maar goed, mocht het lukken, kan het initiatief ook voor andere stukken weg gebruikt worden. Inmiddels is er al tien Euro opgehaald. Koop jij ook een blikje verf?



36 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
€10,- opgehaald? Denk dat Sjoerd ook wel wat vrienden kan gebruiken! Nee mooi initiatief hoor, wat een rot weg is dat nu! Ik ga het plan vanavond eens doorlezen en misschien wel doneren!
Ik word altijd horensdol als ik rond bepaalde tijden door het westen moet rijden. Ik vraag me altijd af waarom je met zijn allen op een kluitje gaat wonen als er zoveel ruimte is in Nederland.
@piebepost: industrie… grote bedrijfen trekken naar de havens, wegens lagers transport kosten, en hier zijn enorme financiele wijken en parken neergezet (erg extreem in amsterdam) waar de bedrijfen zeer goedkoop hun kantoren neer rammen.

hierdoor moeten de werknemers ook richting de stad, elke dag vanuit drenthe naar rotterdam rijden is geen doen.
@piebepost: nou.. misschien omdat je er opgegroeid ben ofzo? Je hele hebben en houden daar hebt? Even uit het mouwtje hoor…
@piebepost: Omdat het de norm is om niet te ver bij je werk vandaan te wonen en in de randstad nou eenmaal veel interessante banen zijn. Ik rijd vanuit Friesland vaak naar de randstad en terug; bijna iedereen verklaart me voor gek, maar ik prefereer het – ook ? – boven wonen in een Finex-wijk of appartement; ik ben juist gevlucht naar het hoge noorden ….
@piebepost: Waarom moet je om bepaalde tijden in het westen rijden? Werk? :P
Ze kunnen beter borden plaatsen om de 150 meter met de tekst ‘rechts rijden’. Die 92km/h middenbaan-cruisers stoppen het hele idee van doorstroming.
Schrijf dat maar op met je verf.
@dragspert: daar heb ik dus ook wel eens aan zitten denken, een 4-baansweg, rechter 2 banen voor vrachtwagens en slome bavianen die max 90km/u tuffen. Derde baan max 110km/u, linker baan max 130km/u. Zodat men elkaar ten minste fatsoenlijk inhaalt en niet met 1 km verschil.

Helaas zal dit wel falen want iedereen wil dan links rijden.
@ghost: dat zal sws falen want op een baan waar je 130 mag rijden mag je ook 110 rijden waarbij diegene niets fout doet..
@ghost:

Kan toch gewoon rechts inhalen ..
Hoe moeilijk kan het zijn ??
@ghost: Maak van die maximumsnelheid een minimumsnelheid en er is een oplossing.
@dragspert: het heeft veel met mentaliteit te maken. 80% van alles op de weg is bezig met een verplaatsing van A naar B, waarbij make-up, lezen en appen niet geschuwd worden, in plaats van autorijden. 10% meer ongelukken, waar zou dat door komen?
@dragspert: hulde!
Kortom hij denkt dat hij er is met alleen de verf? Volgens mij missen we minimaal:
– oude belijning verwijderen
– wegafsluitingen
– mankracht om de belijning te verwijderen en weer te plaatsen.

Dus ik zie toch een gat in de begroting….

Hij geeft zelf al aan dat sommige zaken niet in de streefbedrag staan en z’n idee is nobel en wellicht qua belijning goed uitgedacht voor puur doorstroming van de A4 dat durf ik niet eens te beoordelen. Maar mogelijk heeft de overheid ook nog wat aan andere zaken moeten denken zoals doorstroming naar de A4. Kortom leuk om wellicht een discussie te starten maar meer ook niet, of om 60.000 op te halen zonder er heel veel verantwoording over af te leggen…..
€ 10,- voor een blik verf…

Het had ook een pot genetisch gemanipuleerde zoetzure augurken kunnen zijn…

Of een blik leverworst van “liever Kipseperatorleverworst dan gewone leverworst”…

Of wat dan ook… Als er maar genoeg mensen intrappen hoeft die gast nooit meer te werken en ’s ochtends in de file te staan… Dus in theorie zou het wel kunnen werken…
@moveyourmind: nou, ik weet niet wat jouw levensstandaard is, maar met 60k kom ik niet zover..
@draadloos: Met €60.000 kan je prima 2 uur later beginnen en 2 uur eerder stoppen voor een hele lange tijd. Hoeft ie ook niet meer in de file te staan.
Als ik het zo snel even bekijk lijkt zijn plan wel ergens op. Ik denk ook dat dit serieus bekeken moet worden door mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben.
Maar zo’n kickstarter is natuurlijk hopeloos en het doelbedrag is drie keer niks. Voor €60.000 kan je nog geen streep in een woonwijk zetten.
Ik denk dat hij beter wat energie kan steken in andere promotie middelen om zijn plan onder de aandacht te brengen.
@robert110: Ik denk dat de promotie via kickstarter uitstekend gewerkt heeft. Ik denk ook dat het hem niet om de 60K ging.
Plan doorsturen naar Rijkswaterstaat is verstandiger
Goed de situatie bekeken. En hij kan nog wel eens gelijk hebben ook. Ruim tien jaar terug, zo niet 15 jaar terug was de ring van Amsterdam west niet toegankelijk voor lokaal verkeer. Resultaat geen verstoring, en met de hoofdstroom kon je zonder files de Coentunnel bereiken. Invoegend / uitvoegend verkeer kan voor veel hinder zorgen, en als je dat niet goed uitdenkt, heb je zelfs bij 2×6 rijstroken een probleem.
@ennoe34: ik rij al 23 jaar over de A10 en daar is pas sinds de Westrandweg (A5) iets gewijzigd in de op- en afritten tussen coentunnel en S102/103; de rest is al die tijd ongewijzigd hoor…
@baserace: klopt, maar juist tijdens de grote werkzaamheden destijds waren tijdelijk op en afritten gesloten.
Leuk dat iemand hier zoveel tijd in steekt. Ik zie na snel doorlezen echter al twee problemen: 1. Hij wil wel erg vaak de vluchtstrook opofferen voor een nieuwe rijbaan. 2. Het plan om verkeer van de N11 over de rotonde bij de N206 te laten gaan is vragen om problemen. Als de Lammebrug bij Leiden open gaat staat het al snel tot voor de rotonde stil, dan kan verkeer van de N11 dus ook niet meer door. Ik denk dat mensen met verstand van zaken hier nog een goed naar moeten kijken, dan zouden de goede ideeën er misschien uitgefilterd kunnen worden. Want goede ideeën heeft deze man ook zeker.
@audi18: voordeel aan de file is dat de beste man de tijd had hiervoor.
Nieuwe toplaag asfalt met dmv led variabele rijbanen creëren al eens bekeken? Kun je in geval van pech de stilgevallen auto ook markeren door de weg eromheen te leiden. Daarnaast een geleiding in de toplaag waar auto’s op kunnen “inloggen” en een krant kunnen gaan lezen of zo. Het is allemaal nu al mogelijk, geen sf. Kwestie van prioriteiten.
Ah tof, als we willen weten hoe het in elkaar zit mogen we naar kickstarter gaan, goeie blog lammenond
Daar had verkeerssmurf Ben Weyts ook al aan gedacht, met een paar potten verf de ring van Antwerpen te bestieren… Natuurlijk Ben….
“Misschien moet het leger wel tijdelijke bruggen invliegen die over de plek van een ongeluk geplaatst kunnen worden zodat er goed onderzoek gedaan kan worden én het ongeval het overige verkeer niet tot last is?” hahaha, hij heeft wel gevoel voor humor.
Ik rij elke dag tussen Den Haag en Hoofddorp. A4 is afgelopen 2 naar gevoelsmatig 40 procent drukker geworden. Er zijn wat banen die niwt gebruikt worden. Alle plannen welkom. Sjoerd: mij donatie krijg je
De file ben je zelf. Het is daar gewoon té druk. Zoek alternatieven om er niet in te hoeven staan.
@jorden: hear hear
Bij het Prins Clausplein is een aantal jaar geleden ook een aanpassing gedaan op suggestie van een weggebruiker. Als jou uit het zuiden kwam, op A13 ofA4
@sabrerator:
(Te snel geklikt)
Vanaf de A4 en je wilde naar Den Haag of Zoetermeer, was er eerst een raar weefvak waarin de helft van de rechter- naar de linkerbaan moest en de rest andersom.
Nu is die splitsing veel logischer en staan er minder files.

Dus het zou zomaar kunnen werken.
Ik zit op het moment voor een groot project tijdelijk in Amsterdam voor mijn werk, ik reis daar vanuit het midden des lands naar toe, en elke dag verbaas ik me over de grote stromen verkeer die de A2 bevolken, onvoorstelbaar, 5 stroken per rijrichting, en het zit elke dag hartstikke vol. Volgens mij is de enige manier om de verkeersdruk te minderen het spreiden van werktijden en het wegennet ambitieus uitbreiden, overal minimaal 3 rijstroken en drukke trajecten minimaal 4, geen geneuzel met spitsstroken en milieuorganisaties buiten spel zetten in verband met het grotere algemene belang. Hopla, gaan met die banaan. Ambitieus aanpakken, en gelijk toekomstbestendig, 2 vliegen in één klap. Dus geen wegenverf voor de A4, gewoon aan weerszijden extra asfalt en de indeling ver-logischen wat meneer voorstelt. Oja, en niet alleen ambitie in de randstad, maar ook in de regio, betere spreiding van goede infrastructuur is ook een betere spreiding van de bevolking en dus banen.
Ik rij daar zelf nooit dus heb daar geen hinder van ondervonden. Maar ik moet zeggen de aanpassingen wel een stuk beter lijken voor de doorstroom dan de huidige situatie. Hopen voor alle gebruikers daar dat dit uiteindelijk ook uitgevoerd mag gaan worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).