• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“McLaren P15 rijdt rondjes om de P1 heen”

Auteur: Author, gepost 26 juli 2017 om 10:55 – 47 Reacties


We hebben weer iets om naar uit te kijken!

Hoewel de McLaren P1 nog lang niet is vergeten kijkt men in Woking alweer vooruit. Hun P15 (codenaam) zou dit jaar nog worden gepresenteerd en deze auto wordt fundamenteel anders dan de P1. Waar die laatste nog een verbrandingsmotor met elektropower combineerde, wordt de P15 enkel en alleen aangedreven door de welbekende twin-turbo V8.

Deze motor zal in de P15 zo’n 800 pk gaan leveren. Aanzienlijk minder dan de 900+ stuks in de P1, maar die zal door de hybride aandrijflijn ook een stuk zwaarder zijn dan de P15 mogelijk kan worden. De boys van Autocar denken dan ook dat de P15 een betere pk/gewichts-verhouding krijgt.

Qua acceleratie zal de P1 echter de snellere van de twee zijn, maar op het circuit moet de P15 weer de rappere zijn. De basis voor de P15 vormt de Monocage II: een koolstofvezel monocoque die we voor het eerst zagen op de 720S. Verwacht verder carbon all over the place, een productieaantal van zo’n 500 stuks en een prijs van rond de 700.000 euro ex Nederlandse belastingen.

Foto: McLaren P1 door @bartsmid, via Autojunk

Ook interessant!

  • Koop de allereerste McLaren P1
  • McLaren rijdt aankomend weekend met geweldige livery
  • P1 GTR en Chiron maken de Maasvlakte onveilig
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

McLaren, P1

Vorig bericht: « Beware! Politie gaat plofkrakers keihard aanpakken
Volgend bericht: Lease maar: Opel Insignia Sports Tourer of Volkswagen Passat Variant »

Lees Interacties

Reacties

  1. mauking zegt

    26 juli 2017 om 11:04

    Ik kan met m’n 108 ook wel rondjes om een P1 rijden

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      26 juli 2017 om 11:11

      @mauking: Dat zou met een Harley Trapson (1mk) nog moeten lukken. Zolang die P1 maar stil staat.

      Login om te reageren
  2. gt500eleanor zegt

    26 juli 2017 om 11:09

    Kunnen ze geen modelnaam doen wat refereert aan de F1: P20? Kunnen ze het na de eerste onderhoudsbeurt meteen opkrikken naar P36 vanwege een gridstraf.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      26 juli 2017 om 13:32

      @gt500eleanor: https://media.giphy.com/media/j2PS9MGm85WkE/giphy.gif

      Login om te reageren
  3. rikus zegt

    26 juli 2017 om 11:11

    De investeerders hebben weer iets om naar uit te kijken.

    Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    26 juli 2017 om 11:14

    Leuk als.trackday speelgoed alleen een beetje erg duur

    Login om te reageren
    • woudloper zegt

      26 juli 2017 om 12:56

      @rob5nismo: een radical heft echte downforce en rijdt die dingen keer op keer het snot voor de ogen.
      Zo ook een mono

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        26 juli 2017 om 22:34

        @woudloper: dat zijn helemaal ruige dingen die radicals.
        En straat legaal te krijgen

        Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    26 juli 2017 om 11:15

    Wel een gaaf idee. Hopelijk volgt Ferrari ook het voorbeeld van McLaren. Dan hebben we twee heerlijke circuittijgers.

    Login om te reageren
    • jurgen80 zegt

      26 juli 2017 om 11:30

      @berlinetta: een nieuwe f40? V8 twin turbo en geen electronica op basis van de 488

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        26 juli 2017 om 12:09

        @jurgen80: Ik zie liever nog de NA V12 met 800 pk zoals die nu in de LaF ligt. Zonder elektromeuk en het daarbij behorende gewicht.

        Login om te reageren
        • dunhozzie zegt

          26 juli 2017 om 12:56

          @berlinetta: de droom. F40 looks met die v12 beul

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            26 juli 2017 om 18:35

            @dunhozzie: neehhh… Een V8 is veel lichter, dat past beter bij een lichtgewicht sportwagen. Denk dat ze ook qua karakter beter bij een racewagen kunnen passen.

            Login om te reageren
            • dunhozzie zegt

              26 juli 2017 om 20:46

              @davelepeef: 225kg voor de F154 V12. Valt behoorlijk mee. Ik vraag me af of de F160 V8 of zelfs de F40’s F120A zoveel lichter waren. Ik krijg het eerlijk gezegd niet zo snel gevonden. @willeme weet jij het?

              Login om te reageren
            • lekbak zegt

              26 juli 2017 om 22:48

              @davelepeef: turbo, keer twee. Intercooler met koelvloeistof, extra olie en wellicht een extra grote oliekoeler. sterkere interne componenten en zwaardere aandrijflijn door toegenomen koppel. Zomaar een paar dingen die een geblazen V8 zomaar eens zwaarder kunnen maken dan een v12.

              Login om te reageren
              • davelepeef zegt

                27 juli 2017 om 08:28

                @lekbak: ik denk nog steeds dat een V8 gunstiger is voor sport. Van een V12 kun je simpel stellen dat ‘ie 1,5x zo groot is, maar dat gaat niet helemaal op natuurlijk. Een V8 hoeft als blok minder stijf te zijn, is per definitie compacter… Koeling bij vergelijkbaar vermogen zal niet heel veel afwijken, maar de turbo’s zullen wat extra vragen indd. Laat ik het zo zeggen; als ik een sportwagen moet bouwen kies ik de V8 boven de V12. Overigens lekker zonder turbo’s ;)
                Je prikkelt me overigens wel met ‘intercooler met koelvloeistof’; intercoolers mbt druklading werken toch gewoon met luchtkoeling? Of mis ik wat?

        • rob5nismo zegt

          26 juli 2017 om 12:59

          @berlinetta: die heet de 812 superfast

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            26 juli 2017 om 15:26

            @rob5nismo: Nee. Dat is een andere auto. In de basis is het gewoon een GT (wel een bloedsnelle). Een LaF zonder elektromeuk is toch net iets anders.

            Login om te reageren
            • Loek zegt

              26 juli 2017 om 16:56

              @berlinetta: een 812 is gaaf maar een middenmotor atmosferische supercar heb ik toch iets liever. Ik zou sowieso voor een GTC4Lusso kiezen. Goedkoper, snel zat, zelfde voormotor GT config. Maar dan praktischer.

              Login om te reageren
            • rob5nismo zegt

              26 juli 2017 om 22:47

              @berlinetta: het idee achter de carrosserievorm is idd anders maar goed dat was ik mezelf bedacht toen je zei 800pk zonder electro meuk ;-)

              Login om te reageren
        • sr20det zegt

          26 juli 2017 om 15:10

          @berlinetta: koop een enzo

          Login om te reageren
  6. Orichy zegt

    26 juli 2017 om 11:17

    Langzaam aan verliest McLaren zijn meerwaarde en worden het gewone sportauto’s, ik vind dat jammer.
    Oké, dat de 540/570-lijn en 720-lijn bestaan is prima, er mag immers best goed geld verdient worden, maar van de hypercars, moeten veel minder snel opvolgers komen, die moeten pas om de tien, tot twintig jaar verschijnen, dat maakt hen zeer bijzonder en legendarisch. Als dat elke 5 jaar gaat worden, verliest McLaren glans en dat zou zonde zijn.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      26 juli 2017 om 11:20

      @Orichy: Maar McLaren is nu hip, misschien over twintig jaar niet meer. Verder ben ik het met je eens. De P1 is er net een jaartje of vier, vijf.

      Login om te reageren
      • Orichy zegt

        26 juli 2017 om 12:39

        @phaeton: McLaren is niet hip, McLaren wordt gehypet vanuit eigen huis, dat is marketing, voor financieel gewin. Daar is ansich ook niets mis mee, behalve dat het ook de eigen merkwaarde schaadt.

        Login om te reageren
    • poes zegt

      26 juli 2017 om 11:54

      Ferrari en Porsche lijken dat inderdaad beter aan te pakken. Zie de F40 -> F50 -> Enzo -> La Ferrari. En ook de 959 -> Carrera GT -> 918 Spyder. Allemaal auto’s waarbij het grofweg 10 jaar geduurd heeft voordat er een opvolger van kwam (959 -> Carrera GT zelfs nog veel langer natuurlijk).

      Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        26 juli 2017 om 12:05

        @poes: f40-f50-enzo-fxx-laferrari…

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          26 juli 2017 om 18:38

          @gwnbmw: de FXX is gewoon een opgefokte Enzo, en sowieso geen straatwagens.

          Login om te reageren
      • hartman zegt

        26 juli 2017 om 14:09

        @poes: Tussen de 959 en de CGT zat nog wel de GT1. Alhoewel je erover kan twisten of die wel in het rijtje thuis hoort. Is toch veel meer een homologatiespecial dan een productiemodel. En daarom ook veel duurder.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          26 juli 2017 om 18:37

          @hartman: de 959 was dan toch ook een homologatiemodel voor groep B?

          Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      26 juli 2017 om 18:44

      @Orichy: ik vraag me af hoe legendarisch het huidige Mac-menu ;) over 25 jaar is. Ze lijken allemaal op elkaar en de ene na de andere wordt uitgescheten. De P1 is gers en biek, maar waarin onderscheidt deze zich nou echt van de rest van de zoveel hypercars?? En let wel, hypercars die geen bal in enige raceklasse te brokkelen hebben. Sportwagens zonder racepedigree. Dat heeft de F1, dat heeft menig GT racer van Ferrari, dat heeft de 911. Zonder dat bereiken de huidige dikke jongens never dezelfde status als de huidige epische klassiekers.

      Login om te reageren
  7. siebren zegt

    26 juli 2017 om 11:17

    P15? Is dit een referentie naar hun huidige prestaties in de F1?

    Login om te reageren
  8. phaeton zegt

    26 juli 2017 om 11:19

    Dus een 720p met dezelfde basis 80pk… Spannend.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    26 juli 2017 om 11:24

    Kortom, ze komen met een nog snellere versie van hun basis. Een echte P1 opvolger duurt nog wel even.

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    26 juli 2017 om 11:32

    Ze komen dus niet met een model dat rondjes om de P1 rijdt maar gewoon met een 800S.

    Login om te reageren
  11. trustmeiamanengineer zegt

    26 juli 2017 om 12:08

    Is dat dan niet “gewoon” de 800LT, gebaseerd op de 720S!?

    Login om te reageren
    • jasvl zegt

      26 juli 2017 om 13:51

      @trustmeiamanengineer: Lijkt mij sterk dat ze er 80pk bovenop gooien

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        26 juli 2017 om 14:19

        @jasvl: Nouja, bij de 650 kwam er inderdaad maar 25pk bij. Maar aangereden Ferrari 812 al 800pk heeft, moeten ze wel een beetje bijblijven natuurlijk.

        Login om te reageren
        • trustmeiamanengineer zegt

          26 juli 2017 om 14:19

          @trustmeiamanengineer: *aangezien…

          Login om te reageren
        • jasvl zegt

          26 juli 2017 om 15:54

          @trustmeiamanengineer: dat is zeker waar maar met “maar” 720 pk is deze al sneller dan de 812. In principe hebben ze deze pk’s niet nodig.

          Login om te reageren
  12. nopetrolnofun zegt

    26 juli 2017 om 12:34

    Mooizo, die electrotroep eruit en gas op die lollie!

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      26 juli 2017 om 13:34

      @nopetrolnofun: http://bottledgoose.net/gifs/colbertfinger.gif

      Login om te reageren
  13. schaap zegt

    26 juli 2017 om 16:18

    IK zou wel eens willen dat ze eens testen wie de langste afstand kan afleggen met 40 liter brandstof op circuit, en wel de ronden zo snel mogelijk rijden. Wie wint dan de Peugeot 108 of de P15?
    En hoe lang ze er over doen?

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      26 juli 2017 om 18:40

      @schaap: zoiets hebben ze wel s bij Top Gear gedaan, met een M3 en een prius oid… Zo’n Peugeot heeft natuurlijk wel een voordeel van de helft van het gewicht hè.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        26 juli 2017 om 22:53

        @davelepeef: valt tegen hoor. Als ze deze echt zo lichtgewicht kunnen maken als het nu klinkt gaat die misschien 1100kg worden. Een 108 is al snel 850kg. Zo groot is dat verschil dan niet meer. Al zal een 108 de verbruikstest natuurlijk glansrijk winnen…

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          26 juli 2017 om 23:45

          @lekbak: ik gokte op 1600kg. 1100? Eerst zien, dan geloven… Dat weegt een F40 amper ;)

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            27 juli 2017 om 07:56

            @davelepeef: de P1 weegt nog geen 1600kg dus dan zal die nieuwe wel een heel stuk lichter zijn. Een pagani zonda is trouwens ook maar 1200kg geloof ik dus het kan wel.

            Login om te reageren
            • davelepeef zegt

              27 juli 2017 om 08:19

              @lekbak: goh inderdaad. M’n punt is eigenlijk dat de moderne sportwagens relatief zwaar zijn. De Zonda bijvoorbeeld stamt alweer uit 2000 ofzo?

              Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North