“McLaren P15 rijdt rondjes om de P1 heen”

Auteur: , 47 Reacties

We hebben weer iets om naar uit te kijken!

Hoewel de McLaren P1 nog lang niet is vergeten kijkt men in Woking alweer vooruit. Hun P15 (codenaam) zou dit jaar nog worden gepresenteerd en deze auto wordt fundamenteel anders dan de P1. Waar die laatste nog een verbrandingsmotor met elektropower combineerde, wordt de P15 enkel en alleen aangedreven door de welbekende twin-turbo V8.

Deze motor zal in de P15 zo’n 800 pk gaan leveren. Aanzienlijk minder dan de 900+ stuks in de P1, maar die zal door de hybride aandrijflijn ook een stuk zwaarder zijn dan de P15 mogelijk kan worden. De boys van Autocar denken dan ook dat de P15 een betere pk/gewichts-verhouding krijgt.

Qua acceleratie zal de P1 echter de snellere van de twee zijn, maar op het circuit moet de P15 weer de rappere zijn. De basis voor de P15 vormt de Monocage II: een koolstofvezel monocoque die we voor het eerst zagen op de 720S. Verwacht verder carbon all over the place, een productieaantal van zo’n 500 stuks en een prijs van rond de 700.000 euro ex Nederlandse belastingen.

Foto: McLaren P1 door @bartsmid, via Autojunk



47 reacties

Ik kan met m’n 108 ook wel rondjes om een P1 rijden
@mauking: Dat zou met een Harley Trapson (1mk) nog moeten lukken. Zolang die P1 maar stil staat.
Kunnen ze geen modelnaam doen wat refereert aan de F1: P20? Kunnen ze het na de eerste onderhoudsbeurt meteen opkrikken naar P36 vanwege een gridstraf.
De investeerders hebben weer iets om naar uit te kijken.
Leuk als.trackday speelgoed alleen een beetje erg duur
@rob5nismo: een radical heft echte downforce en rijdt die dingen keer op keer het snot voor de ogen.
Zo ook een mono
@woudloper: dat zijn helemaal ruige dingen die radicals.
En straat legaal te krijgen
Wel een gaaf idee. Hopelijk volgt Ferrari ook het voorbeeld van McLaren. Dan hebben we twee heerlijke circuittijgers.
@berlinetta: een nieuwe f40? V8 twin turbo en geen electronica op basis van de 488
@jurgen80: Ik zie liever nog de NA V12 met 800 pk zoals die nu in de LaF ligt. Zonder elektromeuk en het daarbij behorende gewicht.
@berlinetta: de droom. F40 looks met die v12 beul
@dunhozzie: neehhh… Een V8 is veel lichter, dat past beter bij een lichtgewicht sportwagen. Denk dat ze ook qua karakter beter bij een racewagen kunnen passen.
@davelepeef: 225kg voor de F154 V12. Valt behoorlijk mee. Ik vraag me af of de F160 V8 of zelfs de F40’s F120A zoveel lichter waren. Ik krijg het eerlijk gezegd niet zo snel gevonden. @willeme weet jij het?
@davelepeef: turbo, keer twee. Intercooler met koelvloeistof, extra olie en wellicht een extra grote oliekoeler. sterkere interne componenten en zwaardere aandrijflijn door toegenomen koppel. Zomaar een paar dingen die een geblazen V8 zomaar eens zwaarder kunnen maken dan een v12.
@lekbak: ik denk nog steeds dat een V8 gunstiger is voor sport. Van een V12 kun je simpel stellen dat ‘ie 1,5x zo groot is, maar dat gaat niet helemaal op natuurlijk. Een V8 hoeft als blok minder stijf te zijn, is per definitie compacter… Koeling bij vergelijkbaar vermogen zal niet heel veel afwijken, maar de turbo’s zullen wat extra vragen indd. Laat ik het zo zeggen; als ik een sportwagen moet bouwen kies ik de V8 boven de V12. Overigens lekker zonder turbo’s ;)
Je prikkelt me overigens wel met ‘intercooler met koelvloeistof’; intercoolers mbt druklading werken toch gewoon met luchtkoeling? Of mis ik wat?
@berlinetta: die heet de 812 superfast
@rob5nismo: Nee. Dat is een andere auto. In de basis is het gewoon een GT (wel een bloedsnelle). Een LaF zonder elektromeuk is toch net iets anders.
@berlinetta: een 812 is gaaf maar een middenmotor atmosferische supercar heb ik toch iets liever. Ik zou sowieso voor een GTC4Lusso kiezen. Goedkoper, snel zat, zelfde voormotor GT config. Maar dan praktischer.
@berlinetta: het idee achter de carrosserievorm is idd anders maar goed dat was ik mezelf bedacht toen je zei 800pk zonder electro meuk ;-)
@berlinetta: koop een enzo
Langzaam aan verliest McLaren zijn meerwaarde en worden het gewone sportauto’s, ik vind dat jammer.
Oké, dat de 540/570-lijn en 720-lijn bestaan is prima, er mag immers best goed geld verdient worden, maar van de hypercars, moeten veel minder snel opvolgers komen, die moeten pas om de tien, tot twintig jaar verschijnen, dat maakt hen zeer bijzonder en legendarisch. Als dat elke 5 jaar gaat worden, verliest McLaren glans en dat zou zonde zijn.
@Orichy: Maar McLaren is nu hip, misschien over twintig jaar niet meer. Verder ben ik het met je eens. De P1 is er net een jaartje of vier, vijf.
@phaeton: McLaren is niet hip, McLaren wordt gehypet vanuit eigen huis, dat is marketing, voor financieel gewin. Daar is ansich ook niets mis mee, behalve dat het ook de eigen merkwaarde schaadt.
Ferrari en Porsche lijken dat inderdaad beter aan te pakken. Zie de F40 -> F50 -> Enzo -> La Ferrari. En ook de 959 -> Carrera GT -> 918 Spyder. Allemaal auto’s waarbij het grofweg 10 jaar geduurd heeft voordat er een opvolger van kwam (959 -> Carrera GT zelfs nog veel langer natuurlijk).
@poes: f40-f50-enzo-fxx-laferrari…
@gwnbmw: de FXX is gewoon een opgefokte Enzo, en sowieso geen straatwagens.
@poes: Tussen de 959 en de CGT zat nog wel de GT1. Alhoewel je erover kan twisten of die wel in het rijtje thuis hoort. Is toch veel meer een homologatiespecial dan een productiemodel. En daarom ook veel duurder.
@hartman: de 959 was dan toch ook een homologatiemodel voor groep B?
@Orichy: ik vraag me af hoe legendarisch het huidige Mac-menu ;) over 25 jaar is. Ze lijken allemaal op elkaar en de ene na de andere wordt uitgescheten. De P1 is gers en biek, maar waarin onderscheidt deze zich nou echt van de rest van de zoveel hypercars?? En let wel, hypercars die geen bal in enige raceklasse te brokkelen hebben. Sportwagens zonder racepedigree. Dat heeft de F1, dat heeft menig GT racer van Ferrari, dat heeft de 911. Zonder dat bereiken de huidige dikke jongens never dezelfde status als de huidige epische klassiekers.
P15? Is dit een referentie naar hun huidige prestaties in de F1?
Dus een 720p met dezelfde basis 80pk… Spannend.
Kortom, ze komen met een nog snellere versie van hun basis. Een echte P1 opvolger duurt nog wel even.
Ze komen dus niet met een model dat rondjes om de P1 rijdt maar gewoon met een 800S.
Is dat dan niet “gewoon” de 800LT, gebaseerd op de 720S!?
@trustmeiamanengineer: Lijkt mij sterk dat ze er 80pk bovenop gooien
@jasvl: Nouja, bij de 650 kwam er inderdaad maar 25pk bij. Maar aangereden Ferrari 812 al 800pk heeft, moeten ze wel een beetje bijblijven natuurlijk.
@trustmeiamanengineer: *aangezien…
@trustmeiamanengineer: dat is zeker waar maar met “maar” 720 pk is deze al sneller dan de 812. In principe hebben ze deze pk’s niet nodig.
IK zou wel eens willen dat ze eens testen wie de langste afstand kan afleggen met 40 liter brandstof op circuit, en wel de ronden zo snel mogelijk rijden. Wie wint dan de Peugeot 108 of de P15?
En hoe lang ze er over doen?
@schaap: zoiets hebben ze wel s bij Top Gear gedaan, met een M3 en een prius oid… Zo’n Peugeot heeft natuurlijk wel een voordeel van de helft van het gewicht hè.
@davelepeef: valt tegen hoor. Als ze deze echt zo lichtgewicht kunnen maken als het nu klinkt gaat die misschien 1100kg worden. Een 108 is al snel 850kg. Zo groot is dat verschil dan niet meer. Al zal een 108 de verbruikstest natuurlijk glansrijk winnen…
@lekbak: ik gokte op 1600kg. 1100? Eerst zien, dan geloven… Dat weegt een F40 amper ;)
@davelepeef: de P1 weegt nog geen 1600kg dus dan zal die nieuwe wel een heel stuk lichter zijn. Een pagani zonda is trouwens ook maar 1200kg geloof ik dus het kan wel.
@lekbak: goh inderdaad. M’n punt is eigenlijk dat de moderne sportwagens relatief zwaar zijn. De Zonda bijvoorbeeld stamt alweer uit 2000 ofzo?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).