• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hier, méér sappige info over de McLaren Senna

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 7 februari 2018 om 14:36 – 48 Reacties

Afbeelding Hier, méér sappige info over de McLaren SennaAfbeelding Hier, méér sappige info over de McLaren SennaAfbeelding Hier, méér sappige info over de McLaren SennaAfbeelding Hier, méér sappige info over de McLaren SennaAfbeelding Hier, méér sappige info over de McLaren SennaAfbeelding Hier, méér sappige info over de McLaren SennaAfbeelding Hier, méér sappige info over de McLaren SennaAfbeelding Hier, méér sappige info over de McLaren Senna

Hier, méér sappige info over de McLaren Senna
Niet zo mooi, wel retesnel.

McLaren weet donders goed dat het in Genève een fraaie rits dikbolides kan tonen aan de wereld. De omstreden crème de la crème van de line-up is de Senna. Ondanks dat ze allemaal al lang en breed zijn verkocht, voor bedragen tussen de 750.000 en 2 miljoen pond, weten we er nog niet bijzonder veel vanaf. Nu de Autosalon bijna exact een maand van ons is verwijderd, achten de Britten de tijd rijp om de Senna nog verder te introduceren.

De Senna (hier in het wild), waarvan er slechts 500 worden gebouwd, heeft een 4-liter twin-turbo V8 die goed is voor 800 pk en 800 Nm aan koppel. Oud nieuws, hoor ik je zeggen, en dat klopt. McLaren onthult vandaag echter wat deze cijfers precies kunnen wanneer ze zich op het asfalt bevinden. De 1.198 kg wegende McLaren Senna schiet, deels dankzij de supersnelle zevenbak met dubbele koppeling, in 2,8 seconden naar de 100 km/u. Nog idioter is het feit dat de Senna slechts 6,8 seconden nodig heeft om van stilstand naar de 200 km/u te knallen. Een kwartmijl doet hij in 9,9 seconden. Zijn topsnelheid van 340 km/u is dan ook geen verrassing.

Het zal je misschien zijn opgevallen dat de Senna behoorlijk fan is van het getal 800. Zowel het aantal paardenkrachten als het koppel blijven steken op 800, maar McLaren trekt de lijn nog iets verder door. De breinbrekende aerodynamica maakt van de auto misschien geen fotomodel, op het circuit ontpopt hij zich tot een ware atleet. McLaren hanteert de filosofie function over form, en dat is absoluut wat waard.

Althans, dat lijkt onvermijdelijk, aangezien de wagen ruim 800 kg aan neerwaartse druk produceert bij 250 km/u. De achtervleugel, die slechts 4.87 kg weegt, produceert ruim 100 keer zijn eigen gewicht aan downforce. Daarbij weegt het totale aantal koolstofvezel panelen op de auto slechts 60 kg. McLaren heeft per bolide tenminste 300 bouwuren nodig.

De McLaren Senna debuteert op 6 maart op de Autosalon in Genève.

Ook interessant!

  • Gespot - Is het een McLaren Senna? Of toch een 720S?
  • McLaren maakt het wel heel bont met deze 765LT
  • Weet jij welke McLaren dit ook alweer is?
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

geneve-2018, grijs, McLaren, Senna

Vorig bericht: « Nieuwe Ford Ranger Raptor eet zandbakken als ontbijt
Volgend bericht: Verlaten Subaru-showroom neemt je mee naar de 80’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    7 februari 2018 om 14:46

    Wat is deze auto toch lelijk. Ik weet dat het allemaal functioneel is en zo, maar 99% van de kopers kan toch niet alles uit deze auto halen. Ik heb hetzelfde bij een GT2/3 RS. Overal flapjes en spoilers waarmee je in mijn ogen voor lul rijdt als je er geen gebruik van kan maken.

    Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      7 februari 2018 om 14:56

      @berlinetta: exact!

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      7 februari 2018 om 15:05

      @berlinetta: je MOET naar een circuit met deze auto want op de openbare weg is het geen doen vrees ik. Dit is geen auto meer maar een monster, krijgen de kopers er ook een cursus bij en racelicentie wat de gemiddelde bestuurder kan het potentieel van deze Senna niet benutten.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        7 februari 2018 om 15:54

        @lekkerlinksrijden: Ja dat is ook wel weer zo, de gemiddelde koper zal zeker wel flink gaan trainen op een circuit. Daar kan ik me wel in vinden.

        Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          7 februari 2018 om 17:08

          @berlinetta: de gemiddelde koper zet hem in de schuur en verkoopt hem weer door voor meer pecunia’s vrees ik…

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            7 februari 2018 om 17:18

            @cloverleaf: Ja als eigenaar is dat je goed recht uiteraard, maar het doet me pijn aan mijn autohart als ik dat zie.

            Login om te reageren
    • occasiefapper zegt

      7 februari 2018 om 15:12

      @berlinetta: Zou dit dan de eerste auto zijn waarbij een bodykit van Novitec, Liberty walk en consorten het uiterlijk zal opknappen?

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        7 februari 2018 om 15:55

        @occasiefapper: Ik verwacht niet dat er ook maar 1 tuner is die hieraan gaat sleutelen. Daarvoor lijken de auto’s me te waardevol. Bovendien kan ik me ook niet voorstellen dat die tuners het werk van McLaren beter kunnen doen.

        Login om te reageren
        • occasiefapper zegt

          7 februari 2018 om 16:06

          @berlinetta: Expect the unexpected. Volgens mij geldt bij dit soort bedragen bekijks > verstand. Mansory o.i.d. zal er wel raad mee weten.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            7 februari 2018 om 16:19

            @occasiefapper: Ja wellicht dat er een of andere gekke Rus of Arabier tussen zit die het niet kan laten om zijn Senna weer aan te passen. Ik had het in ieder geval niet gedaan als ik er eentje had. Ik zou het sowieso niet zo snel doen bij een supercar. De fabrikanten steken zoveel geld in R&D dat ik me niet kan voorstellen dat een tuner dat zomaar even kan verbeteren.

            Login om te reageren
    • raym zegt

      7 februari 2018 om 22:25

      @berlinetta: Vond het ontwerp van mclaren als niks maar, deze is echt heel lelijk.

      Login om te reageren
  2. Breinstein zegt

    7 februari 2018 om 15:22

    En wat maakt deze auto precies een ‘Senna’? Zijn er verwijzingen naar zijn Formule1 auto’s of iets dergelijks, of is het puur een marketingpraatje om een tracktool te verkopen.

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      7 februari 2018 om 16:06

      @breinstein: Jawel, jawel. Ik quote:

      “McLaren pioneered carbon fibre technology in Formula 1 and the Monocage III carbon structure at the centre of the McLaren Senna can trace its lineage back to 1981 and the McLaren MP4/1, the first carbon Formula 1 racing car.”

      en

      “The braking system is the most advanced ever fitted to a McLaren road car. Each CCM-R carbon ceramic brake disc takes seven months to create and has cooling vanes machined into the disc, rather than moulded. The Formula 1-inspired front calipers are a super-stiff monobloc design to maintain pedal feel and feature six ventilated pistons to reduce temperatures.”

      Login om te reageren
    • ghdh zegt

      8 februari 2018 om 14:49

      @Breinstein: Het zal in ieder geval niet de motor zijn?

      Login om te reageren
    • mausk zegt

      8 februari 2018 om 17:30

      @breinstein: de mclaren senna is gemaakt in samenwerking met Bruno Senna, het neefje van Ayrton Senna. Vandaar dat de auto de naam senna heeft gekregen.

      Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    7 februari 2018 om 15:22

    Ben benieuwd naar de circuit tijden. De 720S is onlangs getest door Pobst op Willow en was daar bijna een seconde sneller dan de toenmalige recordhouder (Porsche 918). Op straatbanden ook nog. Dan zal dit helemaal wel een bizarre tijd worden. Wel een ongelofelijk lelijk ding als je het mij vraagt, maar goed. Het zal ongetwijfeld bloedjesnel worden. Overigens vond ik 1 ding wel interessant aan het Motortrend vergelijk, zowel de Viper als de Corvette ZO6 hadden dezelfde griplevels. 3 van de 5 auto’s die meer dan 1G wisten te halen, niet slecht voor twee Yanks ‘die alleen maar rechtdoor willen’. En voor 1/3e van de prijs van de Mclaren.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      7 februari 2018 om 15:33

      @e34m5touring: Yanks worden al heel lang ondergewaardeerd. Ook nog eens vaak door mensen die geen flauw idee hebben waarover ze praten. Geen ervaring met Amerikaanse auto’s maar “ik las het ooit eens iets over een Corvette C4 en Ford Mustang uit 1985 dat ze geen bochten konden nemen dus geen enkele Amerikaan kan dat”.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        7 februari 2018 om 15:38

        @viezefreddyw: Oh stond er zelf ook wel van te kijken, wist wel dat beide een goed platform hebben maar ze konden beter meekomen dan ik dacht. Op meerdere onderdelen deden ze niks onder voor de 720S. En waar wel waren de verschillen ook niet schokkend, 100sten van een seconde. Deze Senna zal dan helemaal wel een beest zijn met dat soort dingen. Zo weinig gewicht, dat zal me wat worden.

        Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    7 februari 2018 om 15:34

    Ik blijf het een raar (en lelijk) compromis vinden. De ideale track wagen, maar dan voor de openbare weg.. waarom? En dan ook nog in een enorme oplage, voor een enorm bedrag. Slimme jongens daar bij McLaren.

    Login om te reageren
  5. zwannes zegt

    7 februari 2018 om 15:43

    Doet me denken qua looks aan Pagani…

    Login om te reageren
    • atrak zegt

      7 februari 2018 om 17:14

      @zwannes: Het verschil zit hem in het feit dat een Pagani wel mooi is.

      Login om te reageren
    • bohica zegt

      7 februari 2018 om 19:56

      @zwannes: mij meer aan een gumpert

      Login om te reageren
  6. skinnybmw zegt

    7 februari 2018 om 15:48

    Functioneel lelijk, voor de mooi koop je maar een 720S. Dit ding gaat iig hele snelle tijden neer zetten, wat een beest!

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      7 februari 2018 om 15:57

      @skinnybmw: “Voor de mooi koop je maar een 720S.” Wat kunnen smaken toch verschillen ;)

      Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        7 februari 2018 om 16:02

        @berlinetta: Je vindt deze dus mooier dan een 720S qua design, begrijp ik? Er zijn weinig race-auto’s echt mooi, vind ik. Puur door alle functionele vleugels en spoilers. Er zijn uizonderingen, zoals de Porsche 917. Maar over het algemeen is het meer voor downforce dan voor de looks. Ik hou er wel ontzettend veel van, omdat het ook een brute look geeft. Ik zal deze Senna ook altijd verkiezen boven de 720S.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          7 februari 2018 om 16:18

          @skinnybmw: Nee ik vind ze allebei erg lelijk. Maar bij een auto voor de mooi denk ik ook niet aan een racer. Dan denk ik eerder aan een Aston, een F-type of een Alfa 8C. Niet de beste auto’s, maar dat hebben ze ook niet nodig. Maar nogmaals, smaken verschillen en daar is ook helemaal niks mis mee!

          Login om te reageren
          • skinnybmw zegt

            7 februari 2018 om 16:25

            @berlinetta: Ben het helemaal met je eens maar vind de 720S nog wel te pruimen vergeleken met de Senna. Ik ging gemakshalve even uit van het shoppen bij McLaren en niet bij een ander merk.

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              7 februari 2018 om 16:43

              @skinnybmw: Ik ben sowieso geen fan van McLaren’s. Ik vind alleen de 570GT best mooi. De rest heb ik echt niks mee. Het zijn ongelooflijk snelle auto’s, maar ik heb meer met rijplezier dan met de beste cijfers. Bovendien wil het oog ook wat.

              Login om te reageren
    • occasiefapper zegt

      7 februari 2018 om 16:08

      @skinnybmw: 720 is in mijn optiek ook niet echt een looker. Er zijn in dat segment auto’s die mooier smoelen.

      Login om te reageren
  7. Edge zegt

    7 februari 2018 om 15:58

    Toch wel grappig dat er een heel legertje aerodynamicaspecialisten en andere engineers nodig is om 800kg aan downforce te genereren met allerlei spoilers en flapjes en tunneltjes. Je schoonmoeder op de achterkant vastbinden is veel goedkoper en drukt net zo zwaar op de assen.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      7 februari 2018 om 16:21

      @edge: De vetkwabben fungeren dan wel weer als een parachute en dat moet je ook niet hebben.

      Login om te reageren
  8. redneckdarian zegt

    7 februari 2018 om 15:59

    Zulk afgeronde getallen vind ik altijd maar raar. Het kan niet toevallig zo zijn dat dit de maximum haalbare prestaties zijn. Oftewel ze houden in, wat bij een dergelijk auto niet zo zou moeten zijn.

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      7 februari 2018 om 16:08

      @redneckdarian: Dat ze (misschien) 1.200 pk uit het blok zouden kunnen trekken, wil niet zeggen dat ze het ook moeten doen. Je moet ergens een balans zien te vinden waarbij de auto nog enorm krachtig is, maar niet onbestuurbaar wordt.

      Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        7 februari 2018 om 16:16

        @ikschrijfookoverautos: Dat snap ik, anders krijg je van die taferelen als vroeger in de F1; sub 2 liter motoren met 1500+ pk die minder dan een kwalificatie meegaan.

        Maar dan nog, de meest ideale waarde is ’toevallig 800 pk en 800 nm’s’? Afgeronde cijfers ontstaan niet (vaak), die bepaal je.

        Login om te reageren
        • ikschrijfookoverautos zegt

          7 februari 2018 om 16:17

          @redneckdarian: Ja precies! Ach ja, je weet wat ze zeggen: toeval bestaat niet :)

          Login om te reageren
  9. retsok zegt

    7 februari 2018 om 16:01

    300 uur is echt superweinig!

    Login om te reageren
  10. kukuk zegt

    7 februari 2018 om 16:33

    Lelijk doch indrukwekkend. Dat paneel met scherm lijkt uit een Mégane getrokken te zijn…

    Login om te reageren
  11. maxidyne zegt

    7 februari 2018 om 16:41

    Beetje in dezelfde geest als de Gumpert Apollo, functie voor vorm.

    Login om te reageren
  12. gwnbmw zegt

    7 februari 2018 om 16:52

    ben ik de enige die het wel wat vind hebben, zo brute auto?

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      7 februari 2018 om 17:37

      @gwnbmw het is absoluut een brute auto, alleen esthetisch gezien vind ik hem niet zo tof. Aan de andere kant kan ik wel zeggen dat het hogere doel hier zonder meer steengoed rijgedrag is, en dat telt in dit geval vele maken meer mee. Buitenkant zie je toch niet als je erin rondscheurt ;)

      Login om te reageren
  13. eaudi zegt

    7 februari 2018 om 16:57

    Een F40 deed 0-200 in 12 seconden. We hebben dus plm 30 jaar nodig gehad om dat (bijna) te halveren.
    Doe mij toch maar de F40.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      7 februari 2018 om 18:22

      @eaudi: En te bedenken dat de meer dan 25 jaar oude McLaren F1 er slechts drie seconden langer over doet dan deze Senna.

      Login om te reageren
  14. Edge zegt

    7 februari 2018 om 17:23

    edit-touché, gefixt.

    Login om te reageren
  15. jorden zegt

    7 februari 2018 om 17:26

    Ik zou hem echt graag een keer zonder die spoiler willen zien, want ergens zit beste een mooie lijn in de auto (ver weg verstopt)

    Login om te reageren
  16. hassani zegt

    7 februari 2018 om 18:08

    Beetje flauw dat ze er dan geen 800 van maken

    Login om te reageren
  17. barry355gtb zegt

    7 februari 2018 om 20:45

    Wel weer een lelijke hypercar, maar werkelijk een serieus snel apparaat zeg. Heb zelf heel weinig met dit McLaren en ik zie liever een prachtige Ferrari of Pagani. Toch is deze Senna uitvoering serieus snel en kompetent, die als trackday vervoer hoge ogen zal produceren.

    Login om te reageren
  18. woudloper zegt

    7 februari 2018 om 22:03

    Ik zou graag beelden van de board meeting zien waarbij ze de keuze maakten tussen mooi én enerzijds, en gatlelijk en supersnel anderzijds.

    Mocht die spoiler lager en meer naar achter staan, het was waarsch al een stuk aangenamer om naar te kijken.

    Login om te reageren
    • woudloper zegt

      7 februari 2018 om 22:03

      @woudloper: mooi en snel*

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North