• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hebben alle Le Mans-teams dezelfde ontwerper?

Auteur: JordyS, gepost 4 januari 2015 om 22:56 – 27 Reacties

Vergelijk de LMP1-bolides van Porsche, Audi en Toyota


Valt je iets op aan deze foto of zie je eigenlijk niets geks? We kunnen ons bij dat laatste iets voorstellen, want de fabrieksteams in de 24 uur van Le Mans lijken dezelfde ontwerper in te huren.

Peter Leung gooide de LMP1-bolides van Porsche, Audi en Toyota in de blender en kwam met bovenstaande mash-up. Daaruit kunnen we maar één conclusie trekken: qua uiterlijk verschillen de auto’s nauwelijks van elkaar. Sterker nog: zonder bestickering zal een leek behoorlijk goed moeten kijken om de drie merken uit elkaar te kunnen houden. Daar gaat alleen Nissan straks verandering in brengen.

Zijn ze dan ook even snel? Dat gaat wat te ver, want onderhuids verschillen de racewagens natuurlijk wel degelijk van elkaar. Zo gebruikt Toyota een 3.4-liter V8, rijdt Porsche met een tweeliter viercilinder en doet Audi het al een tijdje met een V6 TDI. Daar houdt het natuurlijk niet mee op, want over de verschillen tussen de LMP1-auto’s vulden Robert van den Oever en Maarten van der Pas al eens een pagina voor ons.

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, le-mans, lmp1, Porsche, Racing, Toyota

Vorig bericht: « Ruf viert een feestje: 75 jaar dikke bolides uit Pfaffenhausen
Volgend bericht: Infiniti Q60 Concept: geen verrassingen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Tonnie zegt

    4 januari 2015 om 23:05

    Nou met zo’n achterspoiler zul je niet veel downforce en stabiliteit meer hebben

    Login om te reageren
  2. SvenB zegt

    4 januari 2015 om 23:08

    Prototype auto’s die volgens hetzelfde reglement rijden lijken al snel op elkaar.
    Tegenwoordig hebben ze alleen allemaal een dak. Dus nu valt het meer op.

    Login om te reageren
    • gertjan2012 zegt

      4 januari 2015 om 23:09

      @SvenB: precies, een reglement en elke fabrikant zoekt daar het maximaal haalbare in uit. Voor een leek lijken alle F1 autos ook op elkaar

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    4 januari 2015 om 23:08

    Nogal wiedes, aangezien het ontwerp door het strikte reglement en aerodynamica wordt bepaald.

    Login om te reageren
  4. dameister zegt

    4 januari 2015 om 23:13

    Moest toch ff twee keer kijken naar de foto. Maarja wie kijkt Le Mans voor het uiterlijk van de wagens? De F1 auto’s zien er toch ook hetzelfde uit en kijk hoe populair het is. (Oke het word saai maar kom op)

    Login om te reageren
  5. JamesBond007 zegt

    4 januari 2015 om 23:17

    Gelukkig komt deze er binnenkort aan :) :

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      5 januari 2015 om 01:14

      @JamesBond007: Maar dat is dan ook geen LMP1 auto. Het is een straatauto die naar race-spec omgebouwd kan worden en doet mee via Garage 056, dat speciale gridslot voor vernieuwende, speciale of baanbrekende projecten.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        5 januari 2015 om 02:21

        @Edge:
        Echter, dat ding valt niet onder het garage 56 reglement. Garage 56 is bedoelt voor revolutionaire technologie en niet om buiten de reglementen om een GT te laten deelnemen die voor de 24 uur op de nurburgring bedoelt is.

        Verder vind ik het een beetje een flauw artikel, uiterlijk wordt gedicteerd door de windtunnel, echter geen ander reglement biedt constructeurs zoveel vrijheid als het huidige LMP HY reglement.

        Login om te reageren
    • jpoers zegt

      5 januari 2015 om 13:29

      @JamesBond007: uhm. Afgezien van een bredere cockpit zie ik verder ook niet veel verschillen.

      Login om te reageren
  6. mrrallycross zegt

    4 januari 2015 om 23:18

    Waarschijnlijk gewoon luie ontwerper, mwa zij hebben het zo nou dan zal het bij ons ook wel lukken

    Login om te reageren
  7. Mielie zegt

    4 januari 2015 om 23:24

    Niet verassend gezien de strikte (technische) regelgeving binnen de LMP1. Daarom ben ik des te meer benieuwd naar de Mazda.

    Login om te reageren
    • Mielie zegt

      4 januari 2015 om 23:28

      @Mielie: fijn als comments niet laden in de app…dan zegt iedereen hetzelfde :-/

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      4 januari 2015 om 23:59

      @Mielie:

      Welke Mazda?

      Login om te reageren
  8. motiondrive zegt

    4 januari 2015 om 23:35

    Ja… en die man heet: windtunnel

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    4 januari 2015 om 23:36

    Ach, de meeste mensen houden van auto,s die op elkaar lijken—Kijk maar naar wat het meest verkocht wordt…

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      5 januari 2015 om 01:18

      @norge: Audi’s worden niet het meest verkocht toch?

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        5 januari 2015 om 01:48

        @Donstil: In België rijden er nochtans vrij veel rond.

        Login om te reageren
  10. stfu zegt

    4 januari 2015 om 23:42

    En F1 auto’s lijken ook al op elkaar!!!111 Stop de persen!!!

    Login om te reageren
  11. stfu zegt

    4 januari 2015 om 23:43

    En ach. Een Audi herken je doorgaans aan de LED verlichting, dat is niet veel anders dan bij de Audi bij LeMans

    Login om te reageren
  12. g40freak zegt

    5 januari 2015 om 00:01

    Ik denk dat de invloed van de windtunnel en de regelementen al voor een heel groot deel dicteren hoe de auto er uit komt te zien?

    Login om te reageren
  13. MaartenD zegt

    5 januari 2015 om 00:16

    Tja…dat kan je ook over de formule 1 auto’s zeggen, allemaal 1 pot nat

    Login om te reageren
  14. xj40 zegt

    5 januari 2015 om 01:02

    Ok

    Login om te reageren
  15. victornator95 zegt

    5 januari 2015 om 01:22

    De nissan tri-wing, dat was pas een geval apart! Misschien komt de vorm die ze nu allemaal aanhouden wel het beste uit de windtunnel

    Login om te reageren
  16. gtwillem zegt

    5 januari 2015 om 01:48

    De regels schrijven voor hoe zo’n auto mag zijn. De engineers gaan dan binnen die reglementen de snelste auto ontwerpen. Nogal wiedes dat ze op elkaar lijken!!!

    Bij Formule 1 auto’s heb je toch ook altijd de kleuren en bestickering nodig om te zien naar welke auto je zit te kijken?

    Dat is overigens wel altijd een van de redenen geweest waarom ik de DTM, WTCC en WRC altijd leuke klasses vind: je herkent de auto’s wat makkelijker ;-) Bring on the DeltaWing!

    Login om te reageren
  17. stamp zegt

    5 januari 2015 om 07:19

    Geen reactie? Oh wacht. App.

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      5 januari 2015 om 09:00

      @stamp: zelfde probleem

      Login om te reageren
  18. rufctr01 zegt

    5 januari 2015 om 18:35

    F1 auto’s lijken ook op elkaar

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North