Dit is de nieuwe Audi R18 e-tron quattro

Auteur: , 22 Reacties

Doe je vierpuntsgordel om, want de nieuwe dieselhybride uit Ingolstadt is hier.

De LMP1 racer werd in december al wereldkundig gemaakt, nu heeft hij ook zijn racelivery gekregen. Audi heeft een kleurenmix van wit, zilver, rood en zwart op de Audi gegooid. Volgens designchef Dirk van Braeckel hebben de kleuren een symbolische waarde. Zilver staat voor de racers van vroeger, wit staat juist voor lichtheid en representeert het hybridesysteem. Voelt u ‘m? Wij ook niet.

De vorige R18 van Audi werd aangedreven door een 3.7-liter V6 TDI, voor modeljaar 2014 zijn de cilinder opgeboord naar 4 liter. Deze zelfontbrander wordt ondersteund door een ERS-K (Energy Recovery System Kinetic) hybridesysteem dat energie krijgt van de turbohitte en tijdens het remmen. Dit wordt opslagen in een vliegwielsysteem en kan met één druk op de stuurknop worden afgegeven aan de voorwielen. De racer is daarnaast 10 centimeter smaller en 2 centimeter hoger dan zijn voorganger.

Dit is de nieuwe Audi R18 e-tron quattro

Audi’s fabrieksrijder Tom Kristensen toonde de auto niet als eerst op het Le Mans-circuit, het raceteam van de Duitser besloot de coureur eerst het openbare verkeer in te sturen. Hij reed vanaf de Saint-Julien du Mans kathedraal naar het circuit toe. De R18 e-tron quattro komt voor het eerst in actie op 28 maart, tijdens testsessie voor het FIA World Endurance Championship. De eerste race is op Silverstone, waar de VAG-dochter het op 20 april mag opnemen tegen die ándere VAG-dochter: Porsche.



22 reacties

Het ziet er weer gelikt uit, zoals natuurlijk verwacht.

Echter hoop ik zo dat “Mission 2014” gelijk met succes beeindigd wordt en deze grootmacht van Audi verslagen wordt door de 919. Het zal in ieder geval een gevecht tussen 2 mooie verschillende concepten worden!
@baars1992: ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo thuis ben in deze raceklasse, wat is nu eigenlijk het voornaamste verschil in concept tussen Audi en Porsche (want, zelfde concern, zelfde technologie in ander jasje?)
@celicatwincam: Allereerst moet je het niet zien als één renstal, ik snap de link aangezien beide merken deel uitmaken van hetzelfde concern. En inderdaad beide merken bestellen bijv. een schroefje onder het zelfde nummer.

Maar de keuze van concept, ontwikkeling, etc is geheel team-eigen, en wordt ook alles behalve open en vrolijk met elkaar gedeeld.

Een groot verschil tussen de 919 en de R18 is bijvoorbeeld de aandrijving, waar Audi met een relatief “grote” diesel motor (4L V6) werkt, kiest Porsche voor een relatief “kleine” benzine motor (2L V4) met in verhouding tot de Audi een groter aandeel aan elektrisch vermogen.

Dus het zal mij benieuwen of “ons” concept de succesformule van Audi kan en zal verslaan :D
@baars1992: precies dat bedoelde ik ook, is er een specifiek verschil tussen de verhouding fossiel/elektrisch vermogen, dat is me nu duidelijk. En het zou ook wel logisch zijn als ze bijvoorbeeld dezelfde elektrische ondersteunings onderdelen hadden (mits ze dezelfde filosofie hebben, wat nu dus niet het geval is). Het is helemaal in tijden van crisis niet logisch om zelf het wiel nogmaals uit te vinden.

Zijn ze wel beiden 4wd? met ieder wiel een eigen elektromotor bijvoorbeeld, of ondersteuning op de aandrijfas?
@celicatwincam: Ja, beide zijn 4WD*. De aandrijving van de Audi ken ik echter niet tot in detail.

Wat betreft de Porsche is het zo dat de V4 kort voor de achteras ligt en deze aandrijft, waar de vooras aangedreven wordt door één elektromotor. Uiteraard word ook bij de Porsche gebruik gemaakt van recuperatief remmen icm een elektrogenerator die gebruik maakt van de thermische (uitlaat)energie, om de Elektromotor van aandrijving te voorzien. Dus je zou kunnen zeggen dat de Porsche semi 4WD is.
@baars1992: Jij lijkt er wel wat van te kennen. Kan je mij uitleggen waarom Porsche voor zo’n kleine motor kiest? Ze hebben toch al lang geen ervaring meer met een 4-cilinder? Dat ze het dan nog in een v-blok gooien en geen boxer snap ik helemaal niet. Hiermee geven ze toch aan dat een boxer gewoon niet nuttig is?
@Gilles Van der Auwera: Toekomstige caymans en boxsters gaan met 4-cilinders komen… :(
Dus deels een marketing ding, en de belangrijkste reden: ruimte.
Een V4 neemt minder ruimte in beslag dan een V6, en ook minder dan een B4 (raar maar waar) omdat andere dingen zoals turbo en het ERS-H systeem nu tussen de poten van de V passen in plaats van bovenop de platgelegen cilinders geplaatst te worden.
@Gilles Van der Auwera: Zoals Vincegail al beschrijft heeft dit zowel met marketing als met de specs te maken. Het hele meedoen aan een race zoals Le Mans heeft sws heel erg met marketing te maken, want ze zouden het nooit doen als het marketingtechnisch niet rendabel zou zijn.

De 4cil is qua marketing te koppelen aan het feit dat meerdere Porsche in de toekomst met 4 cil uitgerust gaan worden. Cayman/Boxster krijgt B4, Macan 4 in lijn VAG blokjes….

Daarnaast en dat is het meest wegende argument, zoals Vincegail ook al beschreven heeft is een V4 ideaal voor de opbouw van de auto mbt het positioneren van een Turbo etc, maar ook met betrekking tot het verwerken in het chassis van de auto.
Er wordt en keer interpunctie gebruikt! :D
@larsyboy1997: een*
@Ricardo
Zespuntsgordel..
Audi gaat NIET voor het systeem dat energie recupereert uit de hitte van de uitlaatgassen en bij de turbo (het ERS-H Energy Recovery System – Heat) maar gaat enkel voor het ERS-K (Energy Recovery System – Kinetic) op de voorwielen. Het is een nieuwe versie van het systeem dat ze de afgelopen twee jaar ook al gebruikten.

Beetje jammer dat ze slechts in de 2 MJ-klasse zitten. Hoop dat Toyota met hun 8 MJ systeem ze helemaal zoekt rijdt. Maar Audi denkt dat dit de beste optie is voor hun auto/dieselmotor, en ik heb het volste vertrouwen in Ulrich Baretzky (De engine-wizard van Audi) dus het zal wel goed zijn zeker? Alleen hoop ik dus dat Toyota nog beter is…

Foto’s die een kameraad van mijn (de lucky bastard woont in Le Mans) vanmiddag heeft gemaakt:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/10153204_750311648326566_687142919_n.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/l/t1.0-9/1958525_750311688326562_1311214269_n.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/1958557_750311731659891_1887984149_n.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/1958194_750311771659887_481438313_n.jpg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1.0-9/1962662_750311814993216_1817094629_n.jpg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/1185839_750311848326546_824183953_n.jpg
@Vincegail: Dat ERS-K systeem wekt kinetische energie op bij het remmen en dat wordt opgeslagen in een vliegwiel (made by Williams F1) en wordt weer bij het acceleren vrijgegeven. Met een maximum van 2 Megajoule per ronde dus, waar Toyota gaat voor 8 MJ. Maar Audi vond het wat te risicovol om voor twee systemen te gaan, was bang voor het gewicht.
@Vincegail: Errrm… In de F1 gebruikte men Kinetic-ERS. Vanaf dit seizoen is dat ERS. Nu gaat Audi in de LMS gebruik maken van ERS-Kenetic. Waarom KERS hernoemen naar ERS-K? Tenzij er echt een duidelijk verschil in zit, vind ik het je reinste onzin.
@phaeton: Het is niet omdat Williams het vliegwielsysteem van de Audi maakt, dat het het zelfde is als in de Formule 1. Formule 1 kost klauwen vol geld, en Williams is een privé-onderneming, en de schoorsteen moet ook een beetje roken bij hun, dus klussen ze er wat bij na de uren.

En verder heb je dus het onderscheid tussen ERS-K en ERS-H. Zoals ik al schreef: Energy Recovery System Kinetic enerzijds of Energy Recovery System Heat. Om het verschil aan te duiden op wel natuurkundig principe de energieterugwinning gebaseerd is.

Maar als je mij niet wil geloven, lees dan dit artikel:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/113077
@Vincegail: R is Retrieval blijkbaar ipv Recovery.
Nou wordt spannend…
@ricardo: kijk alsjeblieft nog even de tekst na… Ik ben na alinea 2 gestopt met lezen
Jammer eigenlijk dat ze Le Mans niet meer starten zoals vroeger waarbij de coureur naar z’n auto moest rennen om ‘m vervolgens te starten. En jammer dat het voorgloeien van diesels niet meer is zoals dat vroeger was.

Dan zou je een race, in een race, in een race hebben. Eerste race is wie het snelst bij z’n auto is. Tweede race is wachten en kijken bij wie het eerst het lampje uitgaat. Derde race is de 24 uurs race. Zie je het al voor je? Coureurs helemaal stuiterend in hun racekuipjes, kijkend naar een lampje in afwachting totdat het lampje dooft met een “kom op ! kom op! KOM OOOP!!!” schreeuw er tussendoor…Prachtig.
@Rick-dos:

Als ik me niet vergis is dat naar de wagen lopen afgeschaft onder de invloed van Jacky Ickx omdat ze het te onveilig vonden.

Gordels maakten ze zich minder zorgen om dan die 10sec. eerder weg te zijn.
@Hupke:
Klopt, Ickx wandelde op zijn dooie akkertje over de baan om vervolgens relaxed zijn gordels om te doen om na 24 uur als winnaar te worden afgevlagd.
Ik duim voor Audi hoewel ze een kleinere tank toegemeten krijgen. Zal er anders spannend aan toe gaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).