• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heel premium: Chinese BMW’s naar EU geëxporteerd?

Auteur: sir_smokalot, gepost 4 april 2013 om 11:04 – 26 Reacties

Een suggestie voor het nieuwe model: op basis van de E30 316i


BMW krijgt de laatste jaren regelmatig het verwijt in de jacht naar meer en meer verkopen zijn principes en afkomst te verloochenen. Het laatste nieuws zal de trollen alleen maar meer voeren: BMW gaat met Chinese partner Brilliance een nieuw merk oprichten, en de nakomelingen hiervan exporteren, wellicht ook naar Europa.

Marketingbaas Ian Robertson deed deze melding dinsdag rond de jaarlijkse persconferentie rond de resultaten van het concern. Het nieuwe submerk wordt op de Shanghai Motor Show onthuld, en de naam ervan weten we binnen nu en twee maanden. Volgens geruchten gaat het merk Zhi Nuo heten, wat zich laat vertalen als ‘belofte’.

Om te voorkomen dat de Chinezen het nieuwste van het nieuwste in handen krijgen, wordt de architectuur naar verluid gebaseerd op oudere modellen, zoals de E90-E93 3 Serie en de huidige X1. Hierover hult BMW zich echter in stilzwijgen.

De vraag is of deze stap geheel vrijwillig is. Westerse fabrikanten moeten van de Chinese overheid onder Chinese regels nieuwe merken ontwikkelen met hun Chinese partners, waarbij een deel van de productie geëlektrificeerd dient te zijn. Via deze weg moet China meer presence krijgen op sterke automarkten (lees: competetief zijn). Honda en Nissan hebben al zo’n merk, ze heten Ciimo en Venucia.

BMW heeft nog niet bepaald op welke markten het nieuwe merk precies neergezet gaat worden, maar Europa wordt niet uitgesloten. Wie weet kan je over een paar jaar dus wel voor een goed prijsje een oude BMW in totale nieuwstaat kopen. Laten we het maar de Exeo-ficering van BMW noemen..

Tot slot: om het belang van de grootste automarkt ter wereld te onderstrepen, opende BMW gisteren een nieuw tech center in Shanghai.

Nieuwsbronnen: Reuters en Automotive News
Foto: 316i E30, een kanshebber?

Ook interessant!

  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW i4 M Sport
    BMW i4 M Sport is nog strakker dan voorheen
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, brilliance, China, ian-robertson, shanghai-2013

Vorig bericht: « TopCar Vantage 2 Red Dragon is hommage aan de wansmaak
Volgend bericht: Gespot: Porsche op stap in Rotterdam [kies maar] »

Lees Interacties

Reacties

  1. maiik0ll zegt

    4 april 2013 om 11:07

    Downers.

    Login om te reageren
  2. Johan-SV zegt

    4 april 2013 om 11:07

    Ik ben benieuwd naar het resultaat
    overigens, kan je dit vergelijken met het reïncarneren van Audi’s onder de naam seat? (exeo)

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      4 april 2013 om 11:23

      @Johan-SV: Precies, dat is waar ik aan dacht. Maar dan met nog goedkopere werknemers! Top idee: Als BMW er geld aan kan verdienen is dat alleen maar mooi: meer budget over voor de echte BMW modellen!

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      4 april 2013 om 12:25

      @Johan-SV: Nee. Exeo was een A4 met andere bumper en ander logo. De nieuwe ‘Westers-Chinese’ merken hebben tot nu toe hun eigen modellen ontwikkeld, maar met platform en motoren van (oudere) Westerse auto’s.

      Wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is dat ze bij BMW-Brilliance gewoon een rebadge-operatie doen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk…

      Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    4 april 2013 om 11:16

    Prima, lekker doen. Nou nog een diesel/hybride M5 op basis van de E39 en je hebt een prachtige badgeverkloter.

    Login om te reageren
  4. kaasboerin zegt

    4 april 2013 om 11:20

    Het is net een bedrijf met winstoogmerk..

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      4 april 2013 om 11:22

      @kaasboerin: Snap wel waarom. Vind het wel jammer. Maar je hebt wel gelijk.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        4 april 2013 om 11:33

        @E34M5Touring: Ahjoh, een bedrijf is een bedrijf, wat voor branche dan ook..
        Ze denken dat het gaat zoals bijv die reclame van Hertog Jan, dat er een stokoude kerel met de zweetdruppels op de gerimpelde voorhoofd de hele dag in die gisttank loopt te roeren en te proeven in z’n aftandse eenmanszaakje.
        Maar ja, ondertussen gaan ze uiteindelijk zelf naar de goedkoopste, nl. de giga-grote fabrikanten/ketens, waardoor de kleinere tentjes de strijd altijd zullen verliezen.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          4 april 2013 om 11:37

          @kaasboerin: Wederom, je hebt gewoon gelijk. Spul moet verkocht worden. Toch, lijkt me apart dat je over een paar jaar moet uitleggen, nee nee dit is geen Chingsen Executive B342HX4. Dit is nog een echte 335i.

          Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            4 april 2013 om 11:49

            @E34M5Touring: Zou ik ook niet leuk vinden (ook een beetje eigenbelang), dat zou zware kannibalisme zijn dus ik denk niet dat dat gaat gebeuren, misschien daar.
            Bovendien, je kan niet dezelfde kwaliteit leveren voor de helft vd prijs lijkt mij.
            Heb mij ook tevens laten vertellen door een Mitsubishi fabriek medewerker in NL, dat de productiekosten eigenlijk helemaal niet zoveel verschillen dan men denkt, tussen hier en daar.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              4 april 2013 om 11:58

              @kaasboerin: Dat heb ik wel is gehoord. Dat labour costs daar ook al omhoog gaan en dat men inmiddels naar India en Vietnam etc. gaat uitwijken.

              Login om te reageren
  5. danielj zegt

    4 april 2013 om 11:22

    Premieyumyum.

    Login om te reageren
  6. ericc zegt

    4 april 2013 om 11:28

    Hoelang denken ze nog premium auto’s te verkopen in Europa. Alle massaproductie vertrekt naar ginder en ze exporteren van ginder naar hier. Maw meer en meer werklozen in het Europa van morgen, zowel laaggeschoolde als hoger opgeleide.
    Neen, ik zie het somber in voor de komende jaren.
    Het wordt tijd dat Europa nadenkt over marktbescherming net zoals Chinezen, Indiërs,… doen. Alleen hebben onze politici dit nog niet begrepen.

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      4 april 2013 om 11:44

      @ericc: Onze politici achten zichzelf nog steeds ‘on top of the world’ terwijl iedere internationaal georiënteerde econoom je al kan vertellen dat Europa nog slechts in de achterhoede mee speelt…

      Als die chinezen nou handig zijn als ze hier een auto voor de europese markt gaan bouwen dan is het misschien een idee om deze niet als merknaam “Huoa ding”, “Hinua sjak” of ” Deng Zao Ding” mee te geven?

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      4 april 2013 om 12:04

      @ericc:
      De korte winst telt.
      De wereld wordt gewoon geregeerd door accountants.
      Waarom denk je dat de Bos’sen en de Balkenendes allemaal in de accountancy zijn gegaan?

      Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    4 april 2013 om 12:00

    Waarom een Chinese naam?
    Waarom niet gewoon ” Der untergang ” ?

    Login om te reageren
  8. jrk68 zegt

    4 april 2013 om 12:05

    Beijing Motoren Werke, zo gek klinkt dat nog niet.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      4 april 2013 om 12:12

      @jrk68:
      Draaiende lampion als logo?

      Dear favored customer!

      We thank you for giving trust in our company to buy our product !
      Our history is long one, since Mr Kwan Lang Lee introduced the first three-wheel bicycle in 1898 in our street, the drop-dead one.
      We continue to make good product for Chinese market, also making baloons, nuclear powerplants and women’s underwear.
      We now make today, with thanks to German technology our first automobile the ” Untergang CDX Mk 1 Twin-turbo. ”
      We hope you will enjoy our product and wish you many happy miles of motoring…….

      zo de introductie is al geschreven,nou nog ff de foto’s nog.

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        4 april 2013 om 12:18

        @desjonnies: “also making baloons, nuclear powerplants and women’s underwear. ”

        Haahahaa ! Meesterlijk. XD

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      4 april 2013 om 12:32

      @jrk68: In Zwitserland heet het al Balkan Motor Werke, misschien kunnen ze die Servische fabriek ff bij Fiat losweken?

      Login om te reageren
  9. dennisr zegt

    4 april 2013 om 12:10

    Ik kan er niet wakker van liggen, vind het wel leuk als er een goedkoop merk komt met de kwaliteit van een duur merk..

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      4 april 2013 om 12:25

      @dennisr: Dat zou wel leuk zijn ja..
      Maar dat gaat helaas niet :’)

      Login om te reageren
  10. RazorHead zegt

    4 april 2013 om 13:39

    dus de echte puristen-BMW’s worden dan gemaakt door een chinese fabrikant?

    Login om te reageren
  11. schuifmuis zegt

    4 april 2013 om 16:27

    專為駕駛樂趣

    Login om te reageren
  12. dakloos zegt

    4 april 2013 om 17:39

    Yes! Een nieuwe E30; dan blijven we dat model nog héél wat jaren op straat zien.

    Login om te reageren
  13. ArnoldH zegt

    5 april 2013 om 19:52

    Zo Jammer dat ik mijn E30 verkocht heb….
    Was gewoon een geniale wagen, vol met gekke stickers. Je had meer bekijkt dan met een Ferrari :’)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North