• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heel vreemd: occasion duurder dan nieuwe auto

Auteur: Dennis, gepost 9 april 2009 om 18:02 – 19 Reacties

car gift

Het fenomeen dat een occasion van een bepaald model duurder is dan een nieuw exemplaar, hebben we al eens eerder gezien. Een tijdje was de Toyota Prius in de Verenigde Staten zo populair, dat de auto niet aan te slepen was. Door de lange levertijden stegen de prijzen van Prius occasions tot boven de nieuwprijs. Door de crisis lijkt een dergelijk fenomeen zich op een grotere schaal af te tekenen.

Het is de Britse website Parkers opgevallen dat occasions van een jaar oud in verschillende gevallen duurder zijn dan een nieuw exemplaar van dezelfde auto. Parkers is een website voor het vergelijken van autoprijzen. Dit fenomeen doet zich zowel bij kleine als bij grote auto’s voor, waarbij het verschil soms oploopt tot honderden euro’s.

Het is een verschijnsel dat Parkers nog nooit eerder heeft gezien. Het zou volgens de website twee oorzaken hebben. Aan de ene kant worden forse kortingen gegeven bij de aanschaf van nieuwe auto’s om van de voorraden af te komen. Tegelijkertijd is er door het instorten van de autoverkopen een groot tekort aan jonge gebruikte auto’s. Dit laatste houdt de prijzen van occasions op peil. Toch zal dit slechts van tijdelijke aard zijn. De prijzen van occasions reageren altijd iets vertraagd op de marktontwikkelingen waardoor deze vanzelf goedkoper zullen worden en het onbalans zich automatisch corrigeert.

Of dit verschijnsel ook in ons land speelt, durf ik niet te zeggen. Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat iemand meer geld neertelt voor een occasion dan wat een nieuw exemplaar kost. Immers: “waarde is wat de gek ervoor geeft”.

Ook interessant!

  • Video: dít is de nieuwe auto van Max Verstappen!
  • Lezersvraag: zou jij ooit een oranje auto kopen?
  • Deze nieuwe Lotus werd pas na 7 jaar (!) verkocht
  • Haal jij ook deze 'F1 auto' occasion naar Nederland?

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Carmageddon, occasion

Vorig bericht: « Aantal bezoekers AutoRAI valt tegen
Volgend bericht: Donderdagavond caption contest: Humor op 1 april »

Lees Interacties

Reacties

  1. Thijs zegt

    9 april 2009 om 18:08

    en met een Witte blijf je altijd Zitte…

    Login om te reageren
  2. stefan zegt

    9 april 2009 om 18:08

    Tja, als je zeldzame klassiekers meerekent kan het wel kloppen whaha

    Login om te reageren
  3. Dennis zegt

    9 april 2009 om 18:12

    @stefan: Die vergelijking gaat natuurlijk niet op. Van een klassieker kun je niet precies hetzelfde model nieuw kopen. Datzelfde geldt voor exclusieve supercars. Die worden ook vaak meer waard.

    Login om te reageren
  4. Lagonda zegt

    9 april 2009 om 18:13

    @stefan dan heb je het niet goed gelezen. Het gaat hier om autos die nu nieuw te koop zijn waarvan de zelfde uitvoering 2-hands meer opbrengt.

    Dat zeldzame klassiekers meer waard zijn dan hun oorspronkelijke nieuwwaarde of meer opbrengen dan nieuwe vergelijkbare auto’s is al jaren zo.

    Login om te reageren
  5. Laurens zegt

    9 april 2009 om 18:14

    Misschien eens goed kijken naar de lijst van opties op de auto?

    Login om te reageren
  6. Options zegt

    9 april 2009 om 18:21

    Volgens mij hebben ze geen rekening gehouden met de opties hoor. Een standaard A4 1.8 is nieuw ook goedkoper dan elke andere 1.8 A4 occasion, logisch want wie wil er nou swengelen aan de ramen en geen climate control.

    Login om te reageren
  7. Bol zegt

    9 april 2009 om 18:26

    Dit is wel heel bizar, kan me alleen voorstellen dat dit fenomeen zich voordoet bij grote schaarste of auto’s met een levertijd van een jaar..

    Login om te reageren
  8. SimonMc zegt

    9 april 2009 om 18:29

    Pagani zonda was 2de hands duurder dan nieuw.Reden was daar ook omdat je 2 jaar op je pagani moest wachten anders…

    Login om te reageren
  9. RenJie zegt

    9 april 2009 om 18:44

    Ik denk dat het verschil te vinden is in de optielijst. BV. een 2e hands Audi A4 DIK aangekleed, kost dan bv. 40.000 euro. Een nieuwe A4 (basic, kaal) kan dan bv. 38.000 kosten.

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    9 april 2009 om 18:44

    tuurlijk @Dennis ..
    een nieuwe auto is een perfecte investering .. wordt altijd meer waard ..

    dit is echt het domste verhaaltje ooit gehoord ..
    rare propaganda om de economie te stimuleren ..

    Login om te reageren
  11. JanJansen zegt

    9 april 2009 om 19:05

    @ lincoln
    Zo gisteren ook weer 911 gezien met alle conspiracy en propaganda whowho?

    Ik heb twee jaar een Polo 3L gereden en ook weer voor hetzelfde geld verkocht. Tuurlijk, dit was omdat de brandstofprijzen gillend hard stegen, maar toch.

    Login om te reageren
  12. Laue zegt

    9 april 2009 om 19:18

    Ik heb een nissan patrol gekocht voor 1500,- heb nu al biedingen van 3500,-? kan iemand mij daar uitleg over geven?

    Login om te reageren
  13. Rick dos zegt

    9 april 2009 om 19:25

    England, a land of fools where the second hand car dealer RULES man!

    Laten we eerlijk zijn, toch wel een klein beetje respect voor die handelaren…

    Login om te reageren
  14. Kaler zegt

    9 april 2009 om 19:53

    Dat die occasion Prius zo duur was in de US, kwam omdat de oude Prius een sticker had waar je in je 1tje de carpoollane mee opmocht. Nieuwe Prius-en kregen dat niet, en daardoor ging de prijs omhoog.

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    9 april 2009 om 22:03

    De tweedehands handelaren hebben gewoon nog geen tijd/zin gehad om de prijzen in hun advertenties aan te passen, zodat het weer in verhouding komt met de stuntende nieuwprijzen. Kwestie van tijd, ik zie ook niet in waarom iemand nu liever een tweedehands zou hebben dan een nieuwe. In het geval van grote vraag speelt de lange levertijd, maar dat is met de crisis ook niet meer het geval…

    Login om te reageren
  16. Bob zegt

    9 april 2009 om 22:15

    Inderdaad is dat al een maand of 2 of zo in de VS. Dat komt door de kortingen die men geeft op nieuwe auto’s.

    Login om te reageren
  17. Henkie zegt

    9 april 2009 om 22:24

    Ik heb mijn Fiat 500 jaartje geleden ook verkocht voor meer dan een nieuwe, toen waren die dingen niet aan te slepen en lukte het helemaal niet zo moeilijk.

    Login om te reageren
  18. Mo zegt

    10 april 2009 om 10:42

    “het onbalans” is fout Nederlands.

    Een andere reden, behalve de opties, kan ook zijn dat handelaars wat ruimte creeeren om te onderhandelen. Bij een jonge occassion kun je meestal flink wat geld besparen door af te dingen. Bij nieuwe auto’s krijg je het standaardverhaaltje van max. zoveel % want er is eeeeeeecht weinig marge.

    Login om te reageren
  19. Timo zegt

    13 april 2009 om 18:19

    wat dacht je van de opel speedster die op een gegeve moment nieuw voor 28.995 door de dealers werden aangeboden om de verkoop een boost te geven. de prijs die ze er 2e hands voor vragen uit bouwjaar 2005 (het jaar dat ze goedkoop werden) loigt er ver boven.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North