
De Fiat Panda leeft voort, in Grande vorm.
Driewerf hoera, het iconische model uit Italië voor de gewone man blijft behouden. We hebben het natuurlijk over de Fiat Panda. Ideaal als private leasert voor erbij? Het zal ongetwijfeld als een gigantische auto ogen naast een eerste generatie Panda.
Fiat sorteert in elk geval voor op de kritiek door de auto Grande Panda te noemen. Ja we hebben toch gezegd dat ‘ie groot is? De Italiaanse autofabrikant heeft duidelijk voor een retrosaus gekozen. Dat hebben ze leuk afgekeken bij Hyundai. De lampen doen bijvoorbeeld een beetje denken aan de IONIQ 5. Zelf zegt Fiat dat het uiterlijk is geïnspireerd op de Panda uit de jaren 80. Een leuke verwijzing naar de Panda 4×4 is bijvoorbeeld het feit dat de letters Panda uitgeschreven op de portieren.
Elektrisch of hybride
De nieuwe Fiat Grande Panda staat op het multi-energieplatform van Stellantis. Dat betekent dat de auto aangeboden gaat worden met zowel verbrandingsmotoren als met batterijen. Het zogenaamde STLA Smart-platform is gericht op betaalbare auto’s binnen de Stellantis-groep. Een goede concurrent dus voor de Renault 5, deze nieuwe Panda.

Fiat gaat de Grande Panda groots aanbieden. Het merk heeft markten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika voor ogen. Fiat positioneert de auto in het B-segment, met een lengte van nog geen vier meter is het een compact model. Er is plaats voor vijf inzittenden aan boord van de Italiaan.
Nieuwe modellenfamilie
De Fiat Granda Panda is het eerste model binnen de nieuwe modellenfamilie van het Italiaanse merk. Tot 2027 is Fiat van plan ieder jaar een nieuw model binnen deze familie te onthullen.

Voor nu is het een uiterlijke onthulling van de Fiat Grande Panda. Meer informatie met betrekking tot beschikbare motoren en marktlanceringen horen we in een later stadium. Een richtprijs is helaas ook nog niet bekend.
Zal wel aan mij liggen maar zie er totaal geen Panda in maar Citroen C3 derivaat……verder netjes maar niets bijzonders, wel leuk kleurtje. Stel dit modelletje in grijs voor……..
Ik vraag mijn ook werkelijk af wat er gebeurt is met “François Leboine” sinds hij Fiat & Abarth Head of Design is geworden.
Hij is de man achter de geweldige nieuwe Renault 5 EV, en dan komt hij nu met dit FIAT Panda gedrocht.
Waarom heet die video ‘grande punto’ ?
Vind er niets aan, als er een ander merk op had gestaan had het ook gekund. Gewoon weer een doosje met wat lijntjes, op geen enkele wijze zo apart als de originele Panda’s waren.
@pietertje123: want de originele Panda was een spektakel van bijzondere rondingen en baanbrekend aerodynamisch design? ;)
juist niet, die was lekker vierkant en stond hoog op z’n dunne wieltjes, zag er grondig anders uit de de rest.
Deze niet, kan ook een C3 zijn, of een Punto… of vul maar wat in, maakt niet echt uit.
@pietertje123: nou ja als je het even terug neemt naar de basis was de originele dat ook. Dat was ook ‘gewoon een doosje’ met een Fiat-logo. Als Citroën dat had uitgebracht in plaats van de LN had je nu gesproken van een iconische Citroën.
Ik vind juist dat er met deze moderne Panda een geinige twist is gegeven aan dat idee. Hij oogt lekker ruig, lekker modern, maar tegelijkertijd is het een kinderlijk eenvoudige vorm die echt wel aan zijn origineel doet denken.
Waar zie jij punto?
Kijk zo kennen we Fiat weer! Gewoon een geinige auto toch, zoals een Panda hoort te zijn :) In Italiaanse dorpjes gaat ie zich helemaal thuisvoelen denk ik.
€25k elektrisch en we zullen deze masaal op de weg tegenkomen! Leuke, simpele bak, dat meer op de 4×4 leunt dan de gewone panda…
Ik vind hem leuk!
Stellantis is sowieso goed bezig, de laatste jaren; ze hebben Opel feitelijk gereanimeerd vanaf een jarenlang GM infuus, de Franse merken staan er goed voor en ook Fiat en Alfa Romeo hebben duidelijk de weg naar boven gevonden. En zelfs Jeep maakt auto’s die aansluiten op de Europese markt.
Best een geinig ding. Maar ruim onder de 1.000kg zoals de vorige zal wel niet lukken ;)
De Oude Boys van TopGear draaien zich om in hun graf: de Panda-achterkant is gelijk aan een Sandero!
Ze zijn wel oud, maar nog niet dood.
Leuke, moderne interpretatie van de oerPanda. Als de prijs gelijk is aan die van de C3, dan zie ik het zonnig in voor dit model, juist ook als elektrische versie.
200km wltp? En voor wat grotere accu slechts 320km wltp, trek daar rustig 75 km vanaf voor de praktijk. Dus in zomer 125 voor kleine batterij en 245 voor grotere batterij. In winter nog minder, en na 4 a 5 jaar 25% accudegradatie, kortom, waardeloos. Leuk voor de leasetermijn, daarna, schrootwaarde.
25% accudegradatie in 4 jaar?
Zo kun je alles wel stuk’beargumenteren’.
Zijn goedkope accu’s…..geen ‘Tesla’ accu’s.
Geen EV merk richt zich op occasion markt, behalve Toyota met zijn 10 jaar op de Bz4x en Lexus Rz. Dus na 4 a 5 jaar, onverkoopbaar en wegwerp product.
Moet zeggen dat zelfs premium merken meer en meer zich uitsluitend nog richten op ‘ lease’ periode en niet erna……wat mij betreft een zeer slechte ontwikkeling.
Tesla koopt zijn accu’s gewoon in hoor.
Zie graag bewijs van 25% accudegradatie in 4 jaar.
4 jaar wachten dus.
Als er zich een markt ontwikkelt van batterij-hersteldiensten, en de fabrikant een beetje meewerkt en geen te gek moeilijke constructie bedenkt voor de accu’s dan zou je gewoon (zoals dat nu met verbrandingsmotoren gaat) de accu kunnen vervangen, herstellen (en recycleren) zonder al de rest te moeten dumpen.
Mooie en originele auto die vol verwijzingen naar het verleden zitten. De motorkap, hoe deze op de carrosserie ligt, het stijle schuinliggende achterraam en de staande achterlichten allemaal verwijzingen naar de Panda uit de jaren’80. De velgen (wieldoppen) die een vette knipoog zijn naar de wieldoppen van de Fiat Ritmo. Ik vind dit wel gaaf hoor.
Onzin, dit is gewoon variant op Citroen EC3 en dat is verbouwd Braziliaans platform……..
Het Smart-Car platform vam Stellantis is een nieuw platform voor kleine modellen dat is afgeleid van het CMP platform en dat gaat ook gebruikt worden voor Zuid-Amerikaanse nieuwe modellen. Niet andersom.
Vol met design grapjes en verwijzingen, maar niet echt een lekker geheel.
Grapjes worden sleets en kans dat het design ook wel heel snel gaat vervelen.
Ik kan niet anders zeggen dan, wat een lelijk ding.
Ik had een stille hoop, dat het nog wel wat zou kunnen worden na het zien van de laatste Panda Concept, maar dit is echt om te janken.
Ik begrijp echt niet hoe je het voor elkaar krijgt uitgaande van de Panda concept , om dan tot dit productie gedrocht te kunnen komen.
Gewoon Haastklus welke nog in de EV hype van 1 a 2 jaar geleden is ontwikkelt. Pak een bestaand, ‘ Braziliaans’ platform, gooi er goedkoop accupakketje tegenaan, en boetseer er wat design varianten om heen, klaar is kees. Dan krijg je een eC3 en dit hok…… . Lijkt heel wat, en autopers is tegenwoordig volstrekt kritiekloos helaas.
Gaaf apparaat , dit willen we!
Fiat Grande Panda Piccolino Piacere – Score :
– A.L.I.S.O.N : ‘SVMMER’
– https://www.youtube.com/watch?v=ADbR157xTm4
Ik denk dat je ‘m in het echt moet zien om een echt oordeel te kunnen geven. De oer-Panda was een super simplistische variant op een schoenendoos op wielen. Deze lijkt meer van deze tijd en zo’n 60cm langer. Als ze het qua beleving net zo aaibaar hebben weten te maken als de 500, is het prima. Als het net zoiets is geworden als de laatste ‘mini’s’, schiet het z’n doel voorbij en kun je er met een geschutskoepel op het dak zo mee de oorlog in.
Het beste kan je hem in het zwart nemen, dan zie je minder hoe lelijk dit ding is.
Ik vermoed dat deze Panda enorm veel grip heeft! Hij ziet er namelijk uit alsof iemand hem heeft proberen op te tillen aan de dakdragers, maar dat de banden zo stevig aan de grond bleven plakken dat de hele auto is uitgerekt…
Hahaha. Can’t be unseen.
Die grote lelijke zwarte plastic spatbord randen doen de auto ook totaal geen goed.
Ook weer een lelijke antenne op het dak, wat ook heden ten dagen ook totaal niet meer nodig is.
En dan hebben we de binnenkant nog niet eens gezien.
En motorisch wordt het ook pure armoede, met amper 100 pk voor zowel EV als ICE.
Ik vind dit wel een gaaf autootje! Succes wel verzekerd