Heet! Nieuwe Veloster ook als kneiterdikke ‘N’

Auteur: , 25 Reacties

De Zuid-Koreanen zijn lekker bezig!

Veloster N

Hyundai wist positief te verrassen met de nieuwe i30 N en nu blijkt dat dit nog maar het topje van de ijsberg was. Het merk heeft het doek getrokken van de nieuwe Veloster en jawel, hij komt er ook als N-versie.

De nieuwe Veloster is qua design flink verbeterd. Het vorige model was een vreemde eend in de bijt. De één was er gek op, de ander gruwelde bij het zien van de Koreaan. Met het nieuwe model heeft het merk gekozen voor een middenweg. De auto oogt minder incourant en is, in mijn ogen, een aantrekkelijke verschijning. Het eigenwijze van de Veloster is gebleven. De hatchback heeft bijvoorbeeld nog steeds drie in plaats van vier deuren die open kunnen.

De Veloster heeft pap gegeten, want de hatchback is wel ietsjes gegroeid. De auto is twee cm langer en één cm breder geworden. Naast een opgefrist interieur, zijn er ook wijzigingen op het gebied van de motoren. De oude 1.6 uit het vorige model is exit. Daar is een tweeliter turbomotor voor in de plaats gekomen. Deze variant is te krijgen met 150 of 180 pk. Het heetste model onder de N is de Veloster Turbo met een 1.6, goed voor 200 pk en 264 Nm koppel. Men kan kiezen uit een handbak of een automaat met zeven verzetten.

Het topmodel is de Veloster N. Het is het eerste N-model van Hyundai voor de Noord-Amerikaanse markt. Net als de i30 N, is de Veloster N ontwikkeld en getest op de Nürburgring. Onder de kap een tweeliter turbomotor met 270 pk en 352 Nm koppel. Fans van automaten moeten de Veloster N lekker links laten liggen. De Koreaan komt enkel in combinatie met een handgeschakelde zesbak.

De auto staat in Detroit en met het persbericht legt Hyundai dan ook de focus op Noord-Amerika. Het is te hopen dat Hyundai de Veloster wederom in Europa gaat lanceren, maar daar valt op dit moment nog niets over te zeggen. De Hyundai Veloster N staat eind dit jaar bij de Amerikaanse dealer, Nederland wordt waarschijnlijk overgeslagen.



25 reacties

Hyundai is goed bezig, ik krijg steeds meer sympathie voor dat merk. De laatste modellen zien er allemaal fris en sportief uit. Maar waarom de N in de VS lanceren met alleen een handbak, handbakken worden daar amper verkocht.
@bruud: Dat hangt toch echt van het segment af. De huis-tuin-en-keuken-dozen hebben bijna altijd een automaat. Maar voor dit specifieke sportieve segment van hot hatches hebben Amerikaanse fans net heel graag een handbak. De hoofdreden dat Porsche af en toe bakzeil haalt met hun “alleen maar een automaat” heeft grotendeels te maken met de Amerikaanse vraag naar een klutspook.
@bara: Zelfs Ford gaat daarin mee. Die nieuwe Bullitt Mustang is ook alleen met handbak te krijgen.
Overduidelijk de nieuwe Veloster, dat zie je er goed aan af. Het is een mooie auto, zeker weten. Maar de vorige Veloster vind ik mooier. Ik heb altijd een soort sympathie gehad voor dat ding. Erg leuke verschijning.
@viezefreddyw: Eens, al was daar geen rappe N versie van..
Ik kan ze wel waarderen die nieuwe snelle Hyundai’s. Helaas is de kans klein ze ‘in het wild’ tegen te komen. Eens in de gaten houden of de dealer bij me om de hoek een demo model laat komen.
@densk: in duitsland zie ik ze regelmatig. Alleen jammer dat ze met die dikke uitlaten in het midden veel meer show dan go zijn. Met de N is dat wel anders. Good bezig hyundai!
Pas zo’n N versie voorbij horen komen. Moet eerlijk zeggen dat klinkt geweldig.
Jammer,

Naar mijn mening teveel bijgeschaafd. Ik mis de markante details van de vorige, zoals de rare smalle achteruit en de fraaie bolle achterkant…

Had gehoopt dat Hyundai het aan zou durven de nieuwe juist nog extremer te maken en er eindelijk weer een leuke coupé op de markt zou komen die de tweede generatie Honda CRX zou kunnen overtreffen.
Weer aan een kant 1 deur minder. Je moet het ze nageven; die Koreanen hebben wel lef…
En enkel handbak, lijkt alsof ze Hyundai beter begrijpen wat de liefhebber wilt dan de Europese concurrenten.
@gekketurbo: wanneer ben je een liefhebber? Als je lekker met je handbak weer in de file staat?
@fouadski: wanneer je het verschil niet meer merkt tussen handgeschakeld en automaat. Want dat is zo’n automatisme geworden, dat filerijden, dat ik het niet eens meer merk… want dat doe je gewoon vanaf het moment dat je de snelweg oprijdt totdat je hem verlaat…
Ach kijk nou wat lief… De Ford Focus en de VW Scirocco hebben een kindje gekregen. Awwwww!
@crs86: ik ging voor de Toyota HRV en de Focus. Lastige mix…
Dit zijn de auto’s waar ik warm van word. Apart, maar mooi verzorgde styling en modern interieur. Die vorige Veloster vond ik al erg gaaf om te zien, maar deze gaat daar nog dik overheen. Hoop dat ‘ie bereikbaar wordt, maar vrees het ergste…
Ik wil alleen de linker zijkant, de rechter vind ik lelijk. Kan dat ook?
@tysson: dan bestel je er ook eentje in de UK, en mag je vervolgens mijn snijbrander en lasapparaat lenen.
Gaaf hoor! Ik vond de vorige Veloster ook erg gaaf en gewaagd, maar omdat je ze eigenlijk nooit ziet rijden verwachtte ik geen opvolger. Tof om te zien dat ‘ie er wel gewoon komt.

Wel jammer dat die Veloster met middenmotor er niet is gekomen als uitzwaaier van het oude model. Op de spyshots kreeg ik daar toch wel een Clio V6 gevoel bij.
Ziet er voor een hyundai best nog wel goed uit maar mij niet genoeg gepeperd.
Niet echt mijn ding, die daklijn klopt zo helemaal niks meer van. Wel leuk dat ze hem als N uitbrengen.
Ook leuk dat ze de “driedeurs” config blijven gebruiken.
Leuk hoor, maar klopt deze info??
De 1.6 is exit voor een nieuwe 2.0 motor, behalve het topmodel de N, die heeft dan weer een 1.6
Zou niet de eerste keer zijn dat de meest giftige minder cc heeft (106 Rallye?), maar klinkt onwaarschijnlijk
@hehe: Goed lezen: er staat het model onder de N. Maar ook dat is vreemd dat die dan opeens wel een 1.6 zou hebben. Overigens kloppen volgens mij de foto’s ook niet. Het interieur van de gewone ziet er sportiever uit dan dat van de N versie.
Ik zou hem kopen als ik het geld had. Maar dan wel de dikste versie.
Boeiend, als je hem toch niet kan kopen in NL
Opzich is deze Hyundai natuurlijk wél gewoon knetter lelijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).