Naast Hyundai, timmert ook Kia hard aan de weg.
De Forte was al geen lelijk eendje en functioneerde als een prima sedan. Ondergetekende is fan, want uw auteur is vorig jaar twee prettige weken (5.000 km) met deze auto op stap geweest. De bolide is duidelijk geïnspireerd door de milde hype rondom de Stinger en besluit eenzelfde weg in te slaan qua design. Dat kunnen we enkel als positief bestempelen.
De Forte bestaat alweer enige tijd in de Verenigde Staten, in verschillende vormen. De sedan blijkt verreweg de meest populaire keuze te zijn van alle modelvarianten. De Forte is een stukje stoerder en atletischer geworden in vergelijking met zijn voorganger. Het lijnwerk op de auto, zoals de vormen op de motorkap, zijn duidelijker benadrukt dan voorheen, wat direct een blijvende indruk achterlaat. Daarnaast zijn de koplampen van een andere design voorzien, zodat ze beter bij de nieuwe grille van de auto passen, die eveneens het design van de ’tijgerneus’ volgt die ze de laatste tijd gebruiken. Grotere luchtinlaten dragen even goed bij aan het sportieve design waarvoor Kia heeft gekozen.
De binnenzijde komt zonder fratsen. Je hebt een nieuw, fraai 8-inch display om mee te werken en de Forte is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Daarnaast kunnen smartphones, mits compatibel, draadloos worden opgeladen in de auto.
De 4,64 meter lange Forte komt met een 2.0 viercilinder. Deze motor levert 150 pk en 180 Nm koppel. Men kan kiezen voor een handgeschakelde zesbak, of een nieuw ontwikkelde CVT-automaat. De nieuwe Forte is later dit jaar te bewonderen bij de Amerikaanse dealer.
MilleMiglia zegt
Vooral op foto 5 vind ik de verhoudingen niet zo goed kloppen. De auto lijkt nogal hoog te zijn en vooral de raamlijn lijkt wat hoog te liggen. Ook de bodemvrijheid lijkt nogal groot op sommige foto’s. Maar een lange werkdag achter de rug dus kan ook aan mij liggen.
MilleMiglia zegt
@millemiglia: Van de bodemvrijheid bedoelde ik foto 2. Maar kan ook gewoon een slecht photoshop zijn
Edge zegt
@millemiglia: Dat komt doordat er een kleine Koreaanse testcoureur achter het stuur zit. Met een de standaard te zware Amerikaan achter het stuur klopt die bodemvrijheid weer.
autodrop zegt
Knappe kar!
noosaheads zegt
Ik ben echt wel van de KIA’s ben er in 2000 immers begonnen, maar de vorige Forte vond ik al niets en ook deze is in mijn ogen een soort zaaddodende pasta op wielen.
tkoote zegt
Afgaand op de spyshots zal de nieuwe ceed hier heel veel van weg hebben. Gelukkig maar want dit ziet er gewoon top uit. Zowel van buiten als van binnen.
Henk_he zegt
Profiel heeft wat weg van de Volvo S60, en dat vind ik een strakke sedan. Die Koreanen zijn prima bezig!
Kvgorp zegt
Wielen en wielkasten lijken mij in verhouding te klein. Nu al met de persfoto’s. Laat staan als je buurman hem besteld met de budget wielen.
dunhozzie zegt
@kvgorp: dit. En dat is jammer, want het is echt geen lelijke auto
viezefreddyw zegt
Jeetje zeg, wat een keurige wagen weer! Wie had dat gedacht zo’n 10 jaar terug?
toyotafortuner zegt
Fraaie kar hoor. Komt er overigens ook weer een Koup versie?
drsjeroen zegt
Hummm nee deze mogen ze in Murica houden. Designer kreeg wat te nadrukkelijk de opdracht een sedan te tekenen. Buitenmaten kloppen niet. Korte hoge motorkap, kleine kont. Interieur ziet er wel prima uit.
moveyourmind zegt
Ik durf het bijna niet te zeggen na voorgaande positieve reacties…
Maar ik vind het uiterlijk nogal tegenvallen. Keurig vormgegeven, dat wel. En misschien zijn mijn verwachtingen wel heel hoog na de zeer geslaagde Optima en de bloedmooie Stinger.
Loek zegt
@moveyourmind: ben het met je eens dat het moeilijk wordt om de Stinger te toppen. Maar deze zou wat mij betreft met een pittige motor als een soort budget-Stinger verkocht kunnen worden. Ik vind hem in ieder geval leuk!
karhengst zegt
@720s: zo aan de overhang te zien is het echter een voorwielaandrijver.
Het is nog eerder een i40 met tijgerneus dan een budget Stinger.
toniominestrone zegt
Aziaten en originaliteit verhoud zich tot Duitsers met humor.
bierbuik zegt
21 foto’s maar geen één fatsoenlijke van de achterkant..
danmar zegt
Ah, Kia begint nu echt premium te worden. Kijk maar naar de hoeveelheid loze knoppen bij de pook. Altijd goed om die pontificaal te tonen op persfoto’s, anders begrijpt niemand je premium aspiraties.
Edge zegt
@danmar: Inderdaad. Dit ziet een beetje knullig uit. Of je toont een volgeladen model waarbij al die knoppen functioneel zijn, of je ontwerpt een knoppencluster waarbij je geen gedoe met loze knoppen hebt.
allesmetturbo zegt
Doet op het ook weinig meer onder voor een bmw. Zal ongetwijfeld anders aanvoelen maar het ziet er wel goed uit. Kia goes premium
Gulli zegt
@allesmetturbo: BMW lijkt van de Hofmeister-knik af te stappen, KIA gaat ermee aan de haal. Misschien heeft Pierre Leclercq de rechten wel opgekocht?
healey zegt
Sexy?
zwepp zegt
Ik vind Kia de laatste tijd echt met leuke en mooie modellen komen, maar deze is op dezelfde wijze mislukt als de CLA. Zum kotsen dus.
gregorius zegt
De huidige kan je vol stoppen met opties en meenemen voor 27000 – 30000 USD (liggend aan de statetax).
Voor 30k een kleine sedan die er prima uitziet met alle huidige opties? Dat is voor het woon-werk verkeer een prima aanbod.