• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heet! Renault 5 Turbo keert terug met 500 pk

Auteur: RubenPriest, gepost 13 december 2024 om 10:53 – 28 Reacties

Renault 5 Turbo 3E

Renault heeft een moderne interpretatie uitgebracht op de 5 Turbo en Turbo 2 uit de jaren tachtig.

De Renault 5 is leuk, maar nu is het wachten op gepeperde varianten met meer pk’s. Natuurlijk kunnen we daarvoor over de schutting kijken bij wat ze doen bij Alpine, maar ook uit de koker van Renault kan eventueel nog wat komen. Zo onthult het merk hier de Renault 5 Turbo 3E.

Deze dikke variant op basis van de Renault 5 werd door het Franse automerk gepresenteerd aan het einde van de vierde en laatste aflevering van Anatomy of a Comeback. Dit is een documentaireserie die vanaf 13 december 2024 te zien is op Prime Video. Een eventuele aanrader voor fans van de volledig elektrische Renault 5.

Renault 5 Turbo 3E

En ja, het goede nieuws is dat Renault van plan is om dit model in productie te nemen. In de aflevering is te zien hoe Luca de Meo, CEO van de Renault Group, een bezoek brengt aan de designafdeling van het merk om de Renault 5 Turbo 3E te bekijken. Gedurende de aflevering laat hij weten dat het model in productie gaat, 46 jaar na de lancering van de oorspronkelijke Renault 5 Turbo.

Renault 5 Turbo 3E

Volgend jaar zullen er meerdere evenementen plaatsvinden waar Renault meer details bekend gaat maken over de 5 Turbo 3E. Toch delen de Fransen nu alvast wat specs en die zijn niet gek! Een opsomming:

  • Koolstofvezel carrosserie
  • Achterwielaandrijving
  • Twee elektromotoren met een systeemvermogen van 500 pk
  • 0-100 km/u in 3,5 seconden

En dat alles op basis van een B-segment elektrische auto. Vroeger werden de Fransen nog wel eens als knotsgek bestempeld, denk aan de hoogtijdagen van Citroën en Renault met hun aparte en gave creaties. In de 21ste eeuw kennen we de Fransen vooral van hun verstandige auto’s, met uitzondering van de Clio V6.

Renault 5 Turbo 3E

Dat Renault de 5 van 500 pk op de achterwielen in combinatie met een koolstofvezel carrosserie voorziet laat zien dat ze nog steeds knettergek kunnen zijn: knettergek op de meest positieve manier. Volgend jaar krijgen we meer te horen over dit bommetje (of moeten we bom zeggen). De eerste specificaties klinken in elk geval veelbelovend.

Ook interessant!

  • Kies maar: een rode of een blauwe R5 GT Turbo?
  • Renault 5
    Dit zijn de 5 HEETSTE Renault 5's van Marktplaats
  • Video: Renault Kwid schept motorfietsen
  • Deze Renault 5 Alpine Turbo staat op Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Renault, renault-5, turbo

Vorig bericht: « 900 pk BMW XM Manhart is even schrikken
Volgend bericht: Video: Nooit inhalen voor een naderende kruising »

Lees Interacties

Reacties

  1. alpina007 zegt

    13 december 2024 om 11:04

    Ja ! Kopen

    Login om te reageren
  2. reactief zegt

    13 december 2024 om 11:06

    En dan beweren dat EV’s zorgen voor een saai autolandschap…
    Ik denk dat dit soort absurde creaties juist weer kunnen door de EV’s.

    Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    13 december 2024 om 11:10

    Lijkt me een geweldige stunt als ze dit ding daadwerkelijk zo op de markt gaan brengen. Maar hou m’n enthousiasme nog even in toom totdat dat het geval is, er stroomt nog het nodige water door de Seine voor het eventueel zover is . . .

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    13 december 2024 om 11:21

    Lijkt mijn kont dik hierin? Ehh ja!

    Login om te reageren
    • a_buis zegt

      13 december 2024 om 12:20

      Haha de vraag waar (in die andere context) geen goed antwoord op mogelijk is! Zelfs een volmondig “nee” kan gepareerd worden met een “oh anders wel dan?!”

      Login om te reageren
  5. royaledeluxe zegt

    13 december 2024 om 11:53

    miljaaaar…. wat een bak. Zo fout en toch weer zo begeerlijk. Wie zij ook alweer dat retro design passé is?

    Login om te reageren
  6. Hawkeye72 zegt

    13 december 2024 om 11:55

    Misschien voor de uiteindelijke productieversie toch maar één motortje toevoegen op de vooras….

    Login om te reageren
  7. martinus.tussengas zegt

    13 december 2024 om 11:59

    Aaah jeeej!! Niet doen hoor!! Hahaha wel! Geweldig!!! In het rood met blauw interieur graag!

    Login om te reageren
  8. Flutterbear zegt

    13 december 2024 om 12:09

    Leuk ding maar als dit net als de Cyberster ruim over de 50k gaat is de lol van een “hot-hatch” er snel af. Voor dat geld liever een praktischere Model 3 Performance.

    Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      13 december 2024 om 13:46

      Dan ben je niet de klant die Renault hiermee wil bereiken.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        13 december 2024 om 15:17

        Laten we eerst maar zien of ze überhaupt klanten willen bereiken.

        Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      13 december 2024 om 15:01

      Totaal andere auto; M3P is een opgevoerde en straf afgestelde Fiat Croma. Zowel in stijl als kwaliteitsbeleving…

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        13 december 2024 om 15:19

        Welkom in 2024, het is inmiddels al bijna 2025 maar de Model 3 Performance kan op de openbare weg prima meekomen met de Duitse topmodellen, enkel op het circuit heeft die niets te zoeken.

        Login om te reageren
        • gekketurbo zegt

          15 december 2024 om 19:36

          Met het kwaliteitsinzicht van een aardappel heb je gelijk, maar een ID7 is al 2 klassen hoger dan een Model3. Heb recente ervaring met beide. Onderstel is nog steeds ruk vergeleken met het adaptief systeem van het MEB platform. Zeker veel beter dan het 2019 onderstel, maar nog steeds ruk vergeleken met een degelijke Duitser…

          Login om te reageren
  9. Fruitcake zegt

    13 december 2024 om 12:19

    Prachtig. Wie legt hier een V6 in?

    Login om te reageren
    • Poulusma zegt

      14 december 2024 om 00:47

      In ieder geval iets met een Turbo, dan slaat de naam ook nog ergens op 🤣
      Datzelfde geldt uiteraard voor de Taycan e.d.

      Login om te reageren
  10. DeWitteCondor zegt

    13 december 2024 om 12:38

    Deze wil ik wel. De hamvraag is, hoe licht wordt hij?

    Login om te reageren
    • Fruitcake zegt

      13 december 2024 om 14:33

      Zal wel 1800kg zijn

      Login om te reageren
  11. Snelle zegt

    13 december 2024 om 13:34

    Super gaaf ding! Laat maar komen!

    Login om te reageren
  12. audiA41.8TFSI2013 zegt

    13 december 2024 om 14:11

    Lekker hoor! In productie dat ding!🤩

    Login om te reageren
  13. base85v zegt

    13 december 2024 om 14:25

    De Fransen begrijpen toch meer van designtaal terughalen van vroeger dan de meeste Europese merken. De Duitsers zouden ook wel wat meer van vroeger terug mogen halen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 december 2024 om 18:21

      BMW gaat dat doen met de Neue Klasse en VW is er juist mee gestopt na dat de mensen de New Beetle weer zat waren. Audi maakt nog steeds auto’s die wat van de NSU Ro80 weg hebben en Mercedes tja Mercedes.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        13 december 2024 om 19:53

        •kuch• Mercedes G •kuch•

        Login om te reageren
  14. louisvdd76 zegt

    13 december 2024 om 15:36

    Waar MINI de weg compleet is kwijt geraakt ziet Renault het wel. Wat een vette concept. Mag zo de weg op van mij.

    Login om te reageren
  15. 307-2.0-chipped zegt

    13 december 2024 om 16:58

    Poah, dikke MOAB op wielen.
    Lekker hoor.

    Login om te reageren
  16. mc96 zegt

    13 december 2024 om 20:43

    Renault is lekker bezig!

    Login om te reageren
  17. mrrobot zegt

    15 december 2024 om 00:22

    RS01 FTW

    Login om te reageren
  18. Petrovski zegt

    16 december 2024 om 20:49

    Heel gaaf. Ben benieuwd wat dit gaat kosten. Zou me niet verbazen als dit meteen ook het platform wordt voor de Alpine A110 opvolger.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North