Nee, geen RS’-modellen. Maar die andere heilige graal qua Porsche trio.
Natuurlijk, een 911 RS-collectie is episch en geweldig. Als je een 911 Carrera RS 2.7, 911 Carrera RS (964) en 911 GT3 RS (997) hebt, kun je spreken van de heilige graal qua Porsche trio’s.
Maar het kan nog even wat bijzonderder, epischer en specialer. Dat trio aan Porsches, de ‘echte’ heilige graal qua Porsche Trio’s staat nu in Holland. Met trio in Holland bedoelen we overigens niet een videoproductie van Neerlands bekendste Lancia Thesis-bestuurder, maar een een trio van unieke Porsche in ons koude kikkerlandje.
Heilig Porsche Trio
Het gaat om de Porsche 959, Carrera GT en 918 Spyder. Zo af en toe maakt Porsche een absolute supercar. Deze moet dan alle bakens verzetten en de concurrentie omver blazen. Vervolgens moeten we een lange tijd wachten op de volgende.
Porsche 959
De Porsche 959 is een Group B-project, waar uiteindelijk geen competitie voor mogelijk was die men voor ogen had. Uiteindelijk behaalde de auto als 959 succes op Dakar en deed de auto als 961 mee aan Le Mans. De 959 is voor de leek een opgepompte 911, maar was wel meer dan dat.
De auto had vierwielaandrijving, een biturbo zescilinder boxermotor en een hele hoop elektronische foefjes. Het is in feite de voorloper van de 911 Turbo zoals we deze tegenwoordig nog steeds kennen. Enig smetje: die zwarte wielen lijken niet period correct te zijn en doen wat ‘fout’ aan, maar dat is smaak.
Porsche Carrera GT
Sowieso is zwart de enige kleur hier, want ook de Carrera GT is uitgevoerd in het zwart. De meeste GT’s zijn grijs, dus op zich is het eventjes iets anders (alhoewel Speedgeel en Indisch Rood ook leverbaar waren).
De Carrera GT (modelcode: 980) is eigenlijk een overblijfsel van een mislukt Le Mans project. Het is misschien wel de laatste echt enge supercar die ontzag inboezemt en het is sowieso een van de best klinkende, dankzij diens epische V10.
Porsche 918 Spyder
De 918 Spyder is de modernste van dit Porsche trio. Je zou het niet zeggen, maar de auto liep van de band sinds eind 2013, alweer bijna 8 jaar geleden! De auto komt niet verouderd over qua design of techniek, voornamelijk omdat de auto destijds zijn tijd ver vooruit was. Deze specifieke 918 Spyder is voorzien van het Weissach pakket.
De auto is mede ontwikkeld om plug-in hybrides cool te maken en dat is gelukt. Het is een cabrio waarmee je elke dag kunt flaneren, eventueel zelfs heel erg zuinig kunt rijden. Je moet dan wel stekkeren om de 40 kilometer. Tegelijkertijd ben je bizar snel op de snelweg, dragstrip én Nordschleife. Net als het behalen van de racelicentie voor Nikita Mazepin, is deze auto een prestatie van wereldformaat.
Enfin, een fraai Porsche trio en naar onze mening de heiligste der heiligste. Welke Porsche supercar is jouw favoriet van dit heilige Porsche trio? En nog belangrijker: waarom is de Carrera GT dan jouw favoriet? Laat het weten, in de comments!
Fotocredits: Porsche Centrum Gelderland.
Charles Taycan 4S zegt
Alle 3 unieke en schitterende auto’s voor hun tijdsbeeld! Mooi beschreven stuk @willeme!😉👍
Jochen zegt
De 959, maar ook andere modellen, was te bestellen met velgen in lakkleur. Google toonde me dat er in ieder geval 3 exemplaren met zwarte lak en zwarte velgen geleverd zijn.
trolle zegt
Mis wel nog de 911 gt1 straßenversion
vacano zegt
Doe mij maar die pikzwarte zonder trekhaak
lefty00 zegt
Oef, de 959 vanuit mn jeugd, graag in dakar uitvoering.
Maar nu de 918.
Wat n mooi trio.
Sempiternal zegt
Kwijl
galverink zegt
Het is zinnig om andere wielen onder een 959 te zetten. Een maat groter, 18 inch en je kan een moderne band gebruiken in plaats van runflats uit de jaren ‘80.
schedel1 zegt
,
rolov zegt
De cgt voor mij .
PunicaOase zegt
Nice!! :-)
kevin1989 zegt
Dit is wel de crème de la crème van Porsche. Ben niet de allergrootste Porsche fan en meer van de meer exotische sportwagens. Echter dit is wel zo’n heerlijk en begeerlijk trio, waarvan hulde. Prachtige auto’s.
tinnemans zegt
@kevin1989; Grappig hoe smaken verschillen; deze zijn mij juist veel te exotisch. Ik zou liever een 944T hebben, als ik dan toch een Porsche moet kiezen, dan een van deze 3.
kevin1989 zegt
@tinnemans: dat is maar goed ook toch;)!
Bij exoten denk ik persoonlijk toch eerder aan een LaFerarri, Pagani Zonda of een oranje Aventador SV.
Porsche heb ik daarin altijd wat nuchterder gevonden en verpakken de prachtige techniek in een iets wat minder exotisch jasje. Ben dan ook wel benieuwd wat jij van de bovengenoemde auto’s vind? Exotisch tot de macht twee??
tinnemans zegt
@kevin1989; Ja, zoiets. 😁😁😁
Ik kan niet eens zeggen dat ik de modellen zou herkennen zonder de bijbehorende logo’s.
Ik kijk zelf liever naar auto’s die -net aan- haalbaar zijn, en ik probeer die dan ook te kopen. Ik hou ook meer van GT’s dan van supersportieve modellen. Dat gaat me waarschijnlijk niet lukken ooit een DB7 tot DB9 te bemachtigen, die ik echt prachtig vind, maar ik heb al wel een BMW 645i cabrio gehad en heb nu een E65 740i als soort van practische gezinsauto.
Ik ben niet goed in ‘vrij’ dromen, als ik iets op t oog heb wil ook kijken of het haalbaar is. En als dat zo is, dan ga ik kijken of t lukt. Jouw droom auto,’s zijn, voor mij, onhaalbaar.
De zeldzame keren dat ik zulk spul onderweg tegenkom geniet ik er wel erg van hoor, maar ik zou er niet voor naar een show gaan.
Smaken verschillen nou eenmaal, dus blijf vooral lekker genieten. 👍
Brandt zegt
@kevin1989: Ferrari, Pagani en Lamborghini zijn niet echt supercars, zijn penis verlengers. Het enigste wat belangrijk is bij die auto’s is om er mee gezien te worden. Het trio Porsches is ook uniek maar van alle drie heb ik er wel eens een of meerdere van zien rijden. Van de andere drie alleen de Lamborghini.
ouwedibbes83 zegt
Waar de 959 nog behoorlijk aan de 911 verbonden is, met z’n flat six, en innovatieve sequentiële turbo om t turbo gat te dichten alsmede de zeer efficiënte 4 wielaandrijving, zijn de Carrera GT en 918 Spyder een stuk verder verwijderd van de reguliere sportwagens die Porsche verkoopt. Ook brak de 959 veel records, een poosje de snelste productie auto geweest. Dat maakt m baanbrekend. Toch zou ik voor de Carrera GT gaan; vanwege zijn listige reputatie en de prachtige V10. Ook qua vormgeving een topper, dit model was best vooruitstrevend voor Porsche. De 918 is absoluut snel en bijzonder, toch zie ik t meer als een evolutie op de Carrera GT. Een beetje zoals de F50 niet aan de F40 kan tippen qua rauwe randjes.
mashell zegt
Om de een of andere redenen heeft de Carrera GT voor mij niet de magie die anderen wel hebben.
marcomanta zegt
Mooi die 3 bij het tankstation, ideaal voor een grote poster!