• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heiligschennis? Oude Mercedes worden elektrische auto’s

Auteur: RubenPriest, gepost 15 mei 2020 om 12:57 – 40 Reacties

Heiligschennis? Oude Mercedes omgebouwd tot elektrische auto's

Een klassieke Mercedes geëlektrificeerd met een stekker. Toekomstbestendige oplossing of heiligschennis?

Een oudere auto is soms kunst om naar te kijken. De lijnen en vormen die toen werden gebruikt zie je nu bijna niet meer terug. Wat je ook niet meer terugziet is de oude, vervuilende techniek voor de verbrandingsmotoren uit die tijd. Een oldtimer een tweede leven geven met een elektrische aandrijflijn kan een oplossing zijn. Of iedereen daar ook gecharmeerd van is, is een tweede.

Mercedes SL elektrisch

De Belgisch/Nederlandse startup Monceau Automobiles heeft bekendgemaakt klassiekers nieuw leven in te blazen met een elektrische aandrijflijn. Het bedrijf is van plan om modellen van Mercedes uit de jaren 60, 70 of 80 van een batterij en een elektromotor te voorzien. De eerste modellen waar Monceau Automobiles mee aan de slag gaat is de SLC en de SL.

Mercedes SL elektrisch achterkant

Actieradius

De actieradius van de elektrische Mercedes ligt volgens de startup op bijna 300 kilometer en de acceleratie naar 100 km/u moet in minder dan 7 seconden gedaan zijn. Monceau Automobiles werkt met onder andere het Duitse TeKshift en het Nederlandse Power Battery als leveranciers. Laatstgenoemde is gespecialiseerd in het maken van vloeistof-gekoelde batterijmodules. TeKshift is een leverancier van engineering diensten en heeft diverse autofabrikanten en de Formule E als klanten.

Kosten

Leveringen van een elektrische Mercedes eSLC en eSL van Monceau Automobiles start begin 2021. Naast de aandrijflijn, worden de auto’s ook gerestaureerd. Goedkoop is het allemaal niet. Prijzen beginnen bij 159.000 euro exclusief belastingen. Dat is inclusief de auto

Ook interessant!

  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
    Mijn Auto: Mercedes-AMG E43 Estate van Marco
  • Onthulling nieuwe Mercedes SL
    Onthulling nieuwe Mercedes SL uitgesteld
  • Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
    Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Klassiekers, Mercedes, SL, SLC

Vorig bericht: « Geen klus is te zwaar voor de Hennessey Goliath 700
Volgend bericht: Ferrari overweegt IndyCar door F1-plafond »

Lees Interacties

Reacties

  1. kreukelzone zegt

    15 mei 2020 om 13:00

    De gemiddelde Mercedes rijder tapt toch al illegaal stroom af, dus die rijden dit ding gratis. Gat in de markt.

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      15 mei 2020 om 13:24

      Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat prima werkt als je het niet te gek doet zelfde voor gas water en vroegere kabel tv werken prima.

      Login om te reageren
    • none zegt

      15 mei 2020 om 14:43

      ??? Volgens mij ben ik te oud aan het worden, ik begrijp niet waar dit over gaat.

      Login om te reageren
      • mondial zegt

        15 mei 2020 om 16:38

        @none: aftappen van stroom > illegale plantages > elektrische Mercedes

        Login om te reageren
  2. throwingstars zegt

    15 mei 2020 om 13:19

    “Details over de aandrijflijn zijn schaars.”
    Op de website van Monceau staat dat de batterij 50 kWh kan opslaan en dat de elektromotor met permanente magneet 180 pk en 550 Nm ontwikkelt.
    Motor en batterij worden voorin gemonteerd, maar auto is wel achterwielaangedreven.
    De ophanging zou worden verbeterd met hulp van “een voormalige F3-coureur” en ook de gewichtsverdeling zou minder neuszwaar zijn.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      15 mei 2020 om 13:27

      vreemd dat die info over oa de batterij niet wordt meegezonden in het verstuurde persbericht?

      Login om te reageren
      • none zegt

        15 mei 2020 om 14:38

        Lui dat niet eens de website wordt gecontroleerd. Je moet er vanuit gaan dat er iemand van hetzelfde nivieau, die nieuwsbrief samensteld en stuurt. ;)

        Login om te reageren
        • jeffbras zegt

          16 mei 2020 om 08:50

          misschien had je het woord “nivieau” ook even moeten controleren ?….sorry maar is altijd grappig als iemand over een ander zijn niveau begint en dan zelf niveau verkeerd schrijven,komt best dom over dan vind ik??

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        15 mei 2020 om 21:40

        @RubenPriest: ik denk niet dat doelgroep zich hier druk om maakt. Eerlijkgezegd denk ik dat dit perfect is om klassiekers op de weg te houden. De aandrijflijn is oudewets, maar het ontwerp is tijdeloos.

        Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    15 mei 2020 om 13:26

    Kan je net zogoed een zoë kopen ofzo ipv dit, wat is hier nog aan zonder de ICE erin…

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      15 mei 2020 om 13:30

      Een jaren 80 SL koop je niet voor het geluid, maar om lekker een beetje relaxed rond te cruisen. Dus ideale combinatie.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        15 mei 2020 om 18:34

        Geluid is onderdeel van de beleving.

        Gelukkig zijn de specs beroerd dus een succes zal het niet worden.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          15 mei 2020 om 18:57

          Precies, Motorgeluid is weliswaar vooral verloren energie die niet in de voorwaartse beweging is terecht gekomen maar het kan je de illusie geven dat het flink hard gaat terwijl dat eigenlijk wel meevalt. Maar geluid is absoluut onderdeel van de beleving. Dus daarom een motor die zo min mogelijk lawaai maakt zodat je Die Walkure van Wagner of de 9e Symfonie van Beethoven des te beter hoort. Of natuurlijk Up and Down van de Vengaboys, als dat meer je ding is.

          Login om te reageren
        • potver7 zegt

          15 mei 2020 om 19:46

          De wind door je haren hoor en voel je nog wel hoor. Geen probleem dus.

          Login om te reageren
        • flutterby zegt

          15 mei 2020 om 21:41

          @karaya: herrie is ook een beleving.

          Login om te reageren
          • karaya zegt

            16 mei 2020 om 10:22

            Als je een Mercedes 6 in lijn herrie vindt maken moet je lekker een Tesla kopen.

            Of een wasmachine.

            Login om te reageren
        • matter zegt

          15 mei 2020 om 22:51

          @karaya: in vergelijking met de originele specs verschilt het niet zoveel hoor.

          Login om te reageren
          • karaya zegt

            16 mei 2020 om 10:21

            Minder dan 300 km op een tank? (inhoud: 90 liter)

            Login om te reageren
    • Calimero zegt

      15 mei 2020 om 21:19

      De ICE ( In Car Eentertainment) is in een auto als deze vast geen probleem.
      Maar of zo’n modern scherm nou past bij het tijdsbeeld van een auto als deze?

      Login om te reageren
  4. dalmore zegt

    15 mei 2020 om 13:35

    Verander het vraagteken in de titel maar in een uitroepteken. Laat klassiekers klassiek.
    Bouw dan een nieuw elektrisch model met de looks van de klassiekers.

    Login om te reageren
    • emping zegt

      15 mei 2020 om 15:18

      @dalmore: die wordt dan nog duurder en zal niet voldoen aan de huidige veiligheidseisen. Was het maar zo makkelijk.

      Login om te reageren
      • dalmore zegt

        15 mei 2020 om 16:10

        @emping: Duurder dan 159.000 instapprijs lijkt me sterk voor een elektrische auto met actieradius van 300km met de koets van een klassieker. Qua veiligheidseisen heb je een punt, daarvoor moet er e.e.a. aangepast worden.

        Login om te reageren
  5. flik2punt0 zegt

    15 mei 2020 om 13:38

    Ik ben erg voor het idee. Want zo gaan de voertuigen niet verloren. En uiteindelijk is het beter voor het milieu om ze niet te slopen. Maar die prijzen….

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      15 mei 2020 om 15:17

      Gaan ze nu dan verloren? Er zijn genoeg liefhebbers die zo’n SL willen met benzine motor hoor

      Login om te reageren
  6. ericd zegt

    15 mei 2020 om 13:45

    Als er één klassieker is, die zich bijna persé leent voor electrificeren, dan is het de Citroen DS wel.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      15 mei 2020 om 14:49

      @ericd: dacht ik ook meteen aan..!
      Heerlijk soeverein zoeven in je Snoek met stekker

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      15 mei 2020 om 19:49

      Kunnen die veerbollen het extra gewicht aan? Het veercomfort moet wel op niveau blijven natuurlijk.

      Ik zat eigenlijk meer aan een Rolls Royce Silver Shadow te denken als ideaal electrificeerproject…

      Login om te reageren
    • bertorelli zegt

      15 mei 2020 om 21:27

      Zat meer aan de DeLorean te denken.
      Die waren technisch toch al beroerd en die knapt op van een andere motor.

      Login om te reageren
  7. bernoulli zegt

    15 mei 2020 om 13:54

    Het idee is niet nieuw. Er rijden ook al heel wat VW T1’s rond met een accupakket.

    Bij Wheeler Dealer hebben ze ooit een Maserati Biturbo zelf omgebouwd naar een EV.

    https://www.imdb.com/title/tt6364110/

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      15 mei 2020 om 18:41

      Dat was een mooie klus ja. Heb je gezien hoe die auto op z’n wielen staat?

      Weggegooide tijd en moeite.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 mei 2020 om 21:43

      @bernoulli: Jaguar doet dit zelf ook en volgens mij zijn er ook partijen die Porsche’s en Mustang Shelby elektrificeren.

      Login om te reageren
  8. eklasse zegt

    15 mei 2020 om 14:07

    Ik was bijna geïnteresseerd. Totdat ik die een-na-laatste zin las.

    Login om te reageren
  9. fransananas zegt

    15 mei 2020 om 14:10

    Voiture extravert is nog gaver. Ook duurder

    Login om te reageren
  10. jelmer zegt

    15 mei 2020 om 14:13

    Wat een geld… een W114 met deze aandrijflijn lijkt me een heerlijke daily, maar dan moet de prijs met 90% dalen.

    Login om te reageren
  11. none zegt

    15 mei 2020 om 14:41

    160k voor een EV, volgens mij zijn ze wat te laat met hun project, we zijn de periode van de exorbitante subsidies al geruime tijd voorbij.

    Login om te reageren
  12. meetsysteem zegt

    15 mei 2020 om 15:08

    Wat is het nog steeds een gave kar. Ook dit soort wielen; maak daar nu eens een moderne interpretatie van in lichtmetaal. En dan niet in van die idiote maten, gewoon 18″ onder een E-klasse bijvoorbeeld met nog een lekker wangetje…?
    OT: Ik zou m lekker origineel houden en een electrisch ding erbij kopen; keuze zat tegenwoordig.

    Login om te reageren
  13. Homer55 zegt

    15 mei 2020 om 18:45

    Verschrikkelijk.

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    15 mei 2020 om 19:00

    Lastig, goede kans dat een elektromotor nog beter bij het karakter van de R107 past dan de zes cilinder en V8 motoren maar aan de andere is elke verbouwing aan een R107 heiligschennis..

    Login om te reageren
  15. tjorque zegt

    15 mei 2020 om 23:24

    Ik ben niet tegen.
    Ok het geluid klopt niet, maar de rotzooi die er uit de uitlaat komt, moet je ook niet willen.

    Dat er een aantal exemplaren origineel blijven voor shows en musea is voldoende.

    Als er een relatief groot aandeel van zulke conversies komt, blijven we tenminste kunnen genieten van het lijnenspel van de klassiekers.
    (Hoe dat klinkt hoor ik in de auto of op de motor toch niet).

    Login om te reageren
  16. janstehouwer1954 zegt

    16 mei 2020 om 17:26

    ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North