• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze merken zie je het meest als oldtimer in Nederland

Auteur: CasperH, gepost 20 maart 2018 om 07:53 – 54 Reacties

Klassiekers steeds populairder in Nederland


Het aantal oldtimers in Nederland neemt snel toe, maar welke merken zien we eigenlijk het meest?

Het CBS heeft op basis van gegevens van het RDW onderzocht hoeveel auto’s er in Nederland rondrijden met de oldtimerstatus. Dat betekent dus dat ze veertig jaar of ouder moeten zijn, in dit onderzoek. Om te beginnen kwam daaruit naar voren dat het aantal oldtimers is toegenomen, met liefst 24% sinds 2014. Of dat komt doordat we geen rente meer op onze spaarrekening krijgen of dat er gewoon meer liefhebbers zijn, dat is niet bekend. Op 1 januari 2014 stonden er ongeveer 115.000 oldtimers geregistreerd, inmiddels zijn dat er 141.000. Niet al deze auto’s zijn overigens op straat te vinden, ongeveer een kwart van de auto’s is geschorst.

Maar welke merken auto’s zien we nu eigenlijk het meest als klassieker? Ook dat zocht het CBS voor ons uit.

MerkAantal
Volkswagen18.710
Mercedes11.600
Citroën9.360
Volvo8.920
Ford8.430
MG7.030
Fiat6.590
Opel6.520
Triumph4.780
Chevrolet4.450

Klassiekers per merk 2018

Volkswagen, Mercedes en Citroën zijn dus de merken met de meeste klassiekers op de weg, met Volvo en Ford op de hielen. Meest opvallend zijn misschien wel MG, Triumph en Chevrolet in deze lijst. Vraag me niet waarom, maar ik had verwacht Peugeot of Renault te zien in deze lijst. Niet Audi natuurlijk, dat heeft te weinig gedaan destijds. En BMW? Ze waren wel actief, met name na de oorlog. Maar ze draaiden blijkbaar te weinig of te beroerd gebouwd liefhebbersspul in elkaar om nu in de top tien te eindigen. Of het stond allemaal in de garage van die ene man uit Colorado.

Overigens is de gemiddelde klassieker ongeveer 50 jaar oud en zijn er 265 auto’s die meer dan honderd jaar oud zijn!

Fotocredit: @Qoekje via Autojunk.nl

Ook interessant!

  • Rijkswaterstaat weg op
    Nederland heeft veel meer tractoren dan gedacht
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Nederlander geeft
    Nederlander geeft veel meer geld uit aan auto's
  • Video: niet duurzaam plastic zakje in duurzaam Nederland

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

cbs, Citroen, Klassiekers, Mercedes, rdw, Volkswagen

Vorig bericht: « Bentley komt met vingerscanner in de auto
Volgend bericht: Kia K900: Koreaanse koningsmachine »

Lees Interacties

Reacties

  1. alloallo zegt

    20 maart 2018 om 08:11

    Ik ben verbaasd door de positie van Fiat! Ik had eigenlijk Alfa Romeo hoger verwacht in het lijstje.

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      20 maart 2018 om 08:14

      @alloallo: je vergeet de immense populariteit van de 500 ;)

      Login om te reageren
      • alloallo zegt

        20 maart 2018 om 08:26

        @casperh: Oei! Die was ik vergeten. Inderdaad de 500 heeft een hoge klassiekerstatus icm hoge verkoopaantallen.

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          21 maart 2018 om 16:07

          @alloallo: dat verklaard ook gelijk volkswagen. De kever.

          Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      20 maart 2018 om 08:24

      @alloallo: Is logisch, want de destijds meest verkochte merken hebben de grootste kans de meeste overlevers te hebben. Dus auto’s als Kever, Kadett, 500/600 en 140/240 staan redelijk hoog.

      Login om te reageren
    • GWBoes zegt

      20 maart 2018 om 08:25

      @alloallo: idd de 500 is het grootste deel. Daarna gok ik de 124 spider, ookal moeten sommige nog 40 jaar worden. Daarnaast stond fiat in de jaren 60 70 gewoon bovenin de verkoop cijfers. Nu zijn van die auto’s niet veel meer over maar het werkt wel voor het nostalgiegevoel van een bepaalde leeftijdsgroep. Alfa’s waren toch helderweg duurder in die tijd waardoor minder mensen het konden betalen.

      Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      20 maart 2018 om 08:57

      @alloallo: al die oude Alfa’s stonden in de folder al te roesten, die zijn nu wel weg.

      Login om te reageren
      • mikje90 zegt

        20 maart 2018 om 10:14

        @porsche928: je mag niet vloeken!!!

        Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      20 maart 2018 om 09:09

      @alloallo: naast de 500, wellicht ook de X1/9…

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        20 maart 2018 om 09:26

        @rollingstoned:

        Die is toch nog geen 40 jaar?

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          20 maart 2018 om 09:44

          @jack_abarth: Eerste serie is al uit de jaren 70 dus het kan wel.

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            20 maart 2018 om 09:49

            @e34m5touring:

            Euh verrek, nooit geweten dat die dingen al zo oud zijn!

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              20 maart 2018 om 09:50

              @jack_abarth: De eerste serie is gebouwd door Fiat. In de jaren 80 heeft Bertone er nog een aantal gemaakt. Wellicht zit daar de verwarring.

              Login om te reageren
  2. gove zegt

    20 maart 2018 om 08:12

    Vroegah was alles betah, tegenwoordig aleen maar grijse lease meuk bla bla bla

    Login om te reageren
  3. kilum zegt

    20 maart 2018 om 08:13

    Volkswagen op 1? Zullen dan voornamelijk kevers zijn vermoed ik zo? Ik had zelf Citroën verwacht. Met de eend, Snoek en TA

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      20 maart 2018 om 09:26

      @kilum: Wat dacht je van alle busjes?

      Login om te reageren
      • joostie zegt

        20 maart 2018 om 09:31

        @metalmike: Inderdaad, al die omgebouwde hipster veganistisch vrijgevochten tarwegras foodtrucks…

        Login om te reageren
      • kilum zegt

        20 maart 2018 om 09:56

        @metalmike: Inderdaad, de T1 en de T2 was ik even vergeten.

        Login om te reageren
    • lacker zegt

      20 maart 2018 om 09:50

      @kilum: en die schitterende VW Karmann Ghia hierboven. Voor een knappe betaal je inmiddels ook al € 25.000,-. Volledig gerestaureerd ga je naar de € 65 – € 70.000,-.

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        20 maart 2018 om 09:55

        @lacker: Klopt, maar van die Karman Ghia zijn er niet zoveel verkocht en gemaakt.

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    20 maart 2018 om 08:18

    Tja, allemaal Kevers en 500´s natuurlijk, een Snoek en een Amazon, dan heb je het wel gehad.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      20 maart 2018 om 09:07

      @dutchdriftking: en wat VW T1’s waarschijnlijk, daar rijden er ook nog best wat van rond. ?

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        20 maart 2018 om 09:23

        @rollingstoned: T1 begint relatief zeldzaam (en gruwelijk duur) te worden. Zijn meer de t2’s die de aantallen inbrengen.

        Login om te reageren
      • dirkiii zegt

        20 maart 2018 om 09:24

        @rollingstoned: en de eerste golfjes rijden er ook nog veel van

        Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    20 maart 2018 om 08:23

    Zelf op klassiekergebied zijn we zeer, zeer middelmatig !

    Login om te reageren
  6. skinnybmw zegt

    20 maart 2018 om 08:30

    Bijzonder…in de praktijk zie ik dagelijks toch meer E28’s, E21’s en E23’s dan Triumph Spitfires op de weg. En hier en daar een E24.

    Login om te reageren
    • GWBoes zegt

      20 maart 2018 om 08:51

      @skinnybmw: Maar die vallen ook nog maar net of niet binnen de 40 jaar.

      Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        20 maart 2018 om 09:36

        @GWBoes: Dat zal het zijn…dacht dat die modellen al onder de oldtimerregeling vielen.

        Login om te reageren
        • e28forever zegt

          20 maart 2018 om 10:29

          @skinnybmw:
          In België (gelukkig) al wel.
          In het progressieve Nederland nog niet.
          Oldtimerstatuut pas vanaf 40 jaar, het is te gek voor woorden.
          Zeker als je bedenkt dat de leeftijdsgrens Europees op 30 jaar ligt…

          Login om te reageren
  7. peterv zegt

    20 maart 2018 om 08:32

    Middelmaat? De 2cv, kever, en de 500?
    Stuk voor stuk iconen.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      20 maart 2018 om 08:49

      @peterv: Ook iconen kunnen middelmaat zijn. Kijk alleen maar naar de productieaantallen.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      20 maart 2018 om 08:57

      @peterv:
      Jazeker, bijzonder middelmatig en fantasieloos

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        20 maart 2018 om 14:09

        @desjonnies:
        het is ook gemakkelijker om aan onderdelen te geraken voor een massa geproduceerde oldtimer dan voor een model waar er maar een handvol meer van rondrijden. Ik ben al jaren bezig met een restomod Mustang te bouwen en zelfs dat is veel moeilijker dan verwacht door dat Ford nooit 2 maal het zelfde onderdeel gemaakt heeft. Ik wil niet weten hoe frustrerend de restauratie van een “unieke” oldtimer moet zijn.

        Login om te reageren
  8. GWBoes zegt

    20 maart 2018 om 08:39

    Die stijging is trouwens heel makkelijk te verklaren. In de afgelopen 4 jaar is het jaartal van 40 jarigen natuurlijk ook 45 jaar opgeschoven. Als je in de gegevens van het CBS dit van elk jaar bij elkaar opteld kom je op 26.000 uit. Precies de stijging die ze hebben gezien.

    Login om te reageren
    • GWBoes zegt

      20 maart 2018 om 08:40

      @gwboes: Dat moest natuurlijk 4 jaar opgeschoven zijn

      Login om te reageren
  9. escort77 zegt

    20 maart 2018 om 08:53

    Auto’s worden ook gewoon steeds beter, en steeds meer mensen waarderen een klassieke auto. 20 jaar geleden keek men volgens mij anders aan tegen auto’s van 25 jaar oud dan nu

    Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      20 maart 2018 om 12:33

      @escort77: Nee, de “iedereen moet een klassieker” hype is in de jaren ‘80 begonnen. Bij ons in de buurt (Rotterdam Hillegersberg) kocht iedereen een Morris Minor, Triumph, MG, Citroën DS e.d. Vanaf ‘94 kwam de oldtimer regeling en waren het vooral de Volvo’s Amazon die populair werden.

      Login om te reageren
  10. peterv zegt

    20 maart 2018 om 09:00

    Fantasieloos? Kijk eens naar de drie die ik noemde. Zoiets ontwerp je toch niet? En het is toch gebeurt.

    Login om te reageren
  11. 406_v6 zegt

    20 maart 2018 om 09:16

    @Casperh: ook vermeldenswaardig is de oudste auto in het wagenpark; een Benz Velo uit 1894; deze van Evert Louwman is 3 jaar jonger:
    https://www.louwmanmuseum.nl/Ontdekken/Ontdek-de-collectie/benz-velo-comfortable

    Login om te reageren
  12. ab1963 zegt

    20 maart 2018 om 09:30

    Als ik dit soort berichten hoor zie ik weer allerlei belasting- en milieumaatregelen opdoemen.

    Login om te reageren
  13. bertorelli zegt

    20 maart 2018 om 09:57

    Toch knap van Mercedes aangezien die qua aantallen veel minder rond reden in die tijd.
    Die werden toen ook gemaakt om lang mee te gaan.
    Bijna iedereen reed toen in een Eend, Kever of Kadett.

    Fiat 500: bijna 4 miljoen stuks
    Kever: 21 miljoen stuks (al zitten daar ook jongere tussen)
    Eend: ruim 5 miljoen stuks
    Mercedes W114/W115: 2 miljoen

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      20 maart 2018 om 10:42

      @bertorelli: grote afwezige is toch wel Renault. Van het viertje alleen al werden er 8 miljoen gebouwd. M.i. ook een leukere auto dan de eend of de kever, maar wie ben ik..

      Login om te reageren
      • bertorelli zegt

        20 maart 2018 om 10:48

        @dizono: Die Renaults 4 & 5 zijn allemaal weggeroest ben ik bang.
        Heel af en toe zie je er nog een, maar ze zijn zeldzaam.

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        20 maart 2018 om 11:27

        @dizono:
        Dit waren no-nonsense auto’s, je kocht ze, reed ermee, verkocht ze en kocht weer een nieuwe; het waren werkpaarden, helemaal als je weet dat men in Duitsland nog steeds de mening is toegedaan dat er met de Renault 4 het meeste is verhuisd .
        Ik zelf heb twee hoogst bejaarde viertjes naar de sloop gereden en een stuk of vijf Dyanes.
        Die Dyanes kocht je voor tussen de vijftig en honderd piek. En een kudde Mini’s
        En de FIAT 850 ook zo’n kwartje de kilo auto toen tweedehands.
        Later, later kwamen de Alfa’s, A 112’s en de Inno, maar ook Jags van twee honderd vijftig gulden en ongezien een 3 liter BMW gekocht voor 250 piek. In de kroeg.
        Alleen Dirk de Datsun 120 Y, gekocht voor veertig gulden, die Dirrekie, die deed het altijd, die ging echt never nooit kapot. Maar ook Demis Roesstoss heeft Dirrekie uiteindelijk te pakken gekregen
        En die zou ik wel weer willen als klassieker, Dirrek de Datsun.

        Login om te reageren
  14. rudeboy zegt

    20 maart 2018 om 10:21

    Waar staat daf?? @ autoblog

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      20 maart 2018 om 10:30

      @rudeboy:

      Inhakend op DAF, je zou maar bij DAF in Oxfordshire werken.
      DAF.UK :D

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        20 maart 2018 om 12:47

        @jack_abarth: Je zal maar What heten als achternaam. [email protected].

        Login om te reageren
        • tenaci zegt

          20 maart 2018 om 16:26

          @E34M5Touring: ?

          Login om te reageren
  15. thomasthomas zegt

    20 maart 2018 om 10:48

    Fiat maakte vroeger echt mooie auto’s jammer dat ze onbekend zijn. Moest er me ook in verdiepen.
    Toch wel respect voor dat merk gekregen.

    Login om te reageren
  16. ikleesookoverautos zegt

    20 maart 2018 om 11:42

    Verbaast me niks dat Peugeot of Renault er niet in staan. Die zijn of allemaal al weggeroest en hadden nou ook niet echt begeerlijke modellen die het waard zijn om te behouden.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      20 maart 2018 om 12:40

      @ikleesookoverautos:
      grapjas, de 404 Peugot en de R16 van Renault, kenje die niet en weet je ze niet op waarde te schatten kun, moet je nog hee, heel veel lezen over auto’s !

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        20 maart 2018 om 14:33

        @desjonnies: Een 404 pick-up uit een warme hoek van europa. Met slome diesel uiteraard. Helemaal afgeleefd met kale plekken en een huif. Daar mag je me elke dag van de week voor wakker maken.

        Ik weet er één te staan bij een gepensioneerde boer in frankrijk. De enige dochter woont naast mijn oom, zodra de ouwe dood is mag ik die peugeot op komen halen. Aldus de afspraak. Maar vooralsnog wacht ik al een jaar of 8…

        Zucht. Mijn schuur (en portemonnee) is echt te klein voor al het leuks wat ik nog ga kopen…

        Login om te reageren
  17. lekbak zegt

    20 maart 2018 om 12:49

    Zo, er staan nog een hoop Engelse roadstertjes te vergaan in een schuurtje zeg. Met geen mogelijkheid dat er bijna net zoveel mg’s rijden als citroens.

    Login om te reageren
    • wceend zegt

      20 maart 2018 om 17:15

      @lekbak: die Mg, Triumph cabrio’s etc staan al sinds nieuw binnen, zijn nooit bedoeld om buiten te staan. Citroëns wel, die zijn al weg

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North