Deze merken zie je het meest als oldtimer in Nederland

Auteur: , 54 Reacties
Klassiekers steeds populairder in Nederland

Het aantal oldtimers in Nederland neemt snel toe, maar welke merken zien we eigenlijk het meest?

Het CBS heeft op basis van gegevens van het RDW onderzocht hoeveel auto’s er in Nederland rondrijden met de oldtimerstatus. Dat betekent dus dat ze veertig jaar of ouder moeten zijn, in dit onderzoek. Om te beginnen kwam daaruit naar voren dat het aantal oldtimers is toegenomen, met liefst 24% sinds 2014. Of dat komt doordat we geen rente meer op onze spaarrekening krijgen of dat er gewoon meer liefhebbers zijn, dat is niet bekend. Op 1 januari 2014 stonden er ongeveer 115.000 oldtimers geregistreerd, inmiddels zijn dat er 141.000. Niet al deze auto’s zijn overigens op straat te vinden, ongeveer een kwart van de auto’s is geschorst.

Maar welke merken auto’s zien we nu eigenlijk het meest als klassieker? Ook dat zocht het CBS voor ons uit.

Merk
Aantal
Volkswagen18.710
Mercedes11.600
Citroën9.360
Volvo8.920
Ford8.430
MG7.030
Fiat6.590
Opel6.520
Triumph4.780
Chevrolet4.450

Klassiekers per merk 2018

Volkswagen, Mercedes en Citroën zijn dus de merken met de meeste klassiekers op de weg, met Volvo en Ford op de hielen. Meest opvallend zijn misschien wel MG, Triumph en Chevrolet in deze lijst. Vraag me niet waarom, maar ik had verwacht Peugeot of Renault te zien in deze lijst. Niet Audi natuurlijk, dat heeft te weinig gedaan destijds. En BMW? Ze waren wel actief, met name na de oorlog. Maar ze draaiden blijkbaar te weinig of te beroerd gebouwd liefhebbersspul in elkaar om nu in de top tien te eindigen. Of het stond allemaal in de garage van die ene man uit Colorado.

Overigens is de gemiddelde klassieker ongeveer 50 jaar oud en zijn er 265 auto’s die meer dan honderd jaar oud zijn!

Fotocredit: @Qoekje via Autojunk.nl



54 reacties

Ik ben verbaasd door de positie van Fiat! Ik had eigenlijk Alfa Romeo hoger verwacht in het lijstje.
@alloallo: je vergeet de immense populariteit van de 500 ;)
@casperh: Oei! Die was ik vergeten. Inderdaad de 500 heeft een hoge klassiekerstatus icm hoge verkoopaantallen.
@alloallo: dat verklaard ook gelijk volkswagen. De kever.
@alloallo: Is logisch, want de destijds meest verkochte merken hebben de grootste kans de meeste overlevers te hebben. Dus auto’s als Kever, Kadett, 500/600 en 140/240 staan redelijk hoog.
@alloallo: idd de 500 is het grootste deel. Daarna gok ik de 124 spider, ookal moeten sommige nog 40 jaar worden. Daarnaast stond fiat in de jaren 60 70 gewoon bovenin de verkoop cijfers. Nu zijn van die auto’s niet veel meer over maar het werkt wel voor het nostalgiegevoel van een bepaalde leeftijdsgroep. Alfa’s waren toch helderweg duurder in die tijd waardoor minder mensen het konden betalen.
@alloallo: al die oude Alfa’s stonden in de folder al te roesten, die zijn nu wel weg.
@porsche928: je mag niet vloeken!!!
@alloallo: naast de 500, wellicht ook de X1/9…
@rollingstoned:

Die is toch nog geen 40 jaar?
@jack_abarth: Eerste serie is al uit de jaren 70 dus het kan wel.
@e34m5touring:

Euh verrek, nooit geweten dat die dingen al zo oud zijn!
@jack_abarth: De eerste serie is gebouwd door Fiat. In de jaren 80 heeft Bertone er nog een aantal gemaakt. Wellicht zit daar de verwarring.
Vroegah was alles betah, tegenwoordig aleen maar grijse lease meuk bla bla bla
Volkswagen op 1? Zullen dan voornamelijk kevers zijn vermoed ik zo? Ik had zelf Citroën verwacht. Met de eend, Snoek en TA
@kilum: Wat dacht je van alle busjes?
@metalmike: Inderdaad, al die omgebouwde hipster veganistisch vrijgevochten tarwegras foodtrucks…
@metalmike: Inderdaad, de T1 en de T2 was ik even vergeten.
@kilum: en die schitterende VW Karmann Ghia hierboven. Voor een knappe betaal je inmiddels ook al € 25.000,-. Volledig gerestaureerd ga je naar de € 65 – € 70.000,-.
@lacker: Klopt, maar van die Karman Ghia zijn er niet zoveel verkocht en gemaakt.
Tja, allemaal Kevers en 500´s natuurlijk, een Snoek en een Amazon, dan heb je het wel gehad.
@dutchdriftking: en wat VW T1’s waarschijnlijk, daar rijden er ook nog best wat van rond. 😊
@rollingstoned: T1 begint relatief zeldzaam (en gruwelijk duur) te worden. Zijn meer de t2’s die de aantallen inbrengen.
@rollingstoned: en de eerste golfjes rijden er ook nog veel van
Zelf op klassiekergebied zijn we zeer, zeer middelmatig !
Bijzonder…in de praktijk zie ik dagelijks toch meer E28’s, E21’s en E23’s dan Triumph Spitfires op de weg. En hier en daar een E24.
@skinnybmw: Maar die vallen ook nog maar net of niet binnen de 40 jaar.
@GWBoes: Dat zal het zijn…dacht dat die modellen al onder de oldtimerregeling vielen.
@skinnybmw:
In België (gelukkig) al wel.
In het progressieve Nederland nog niet.
Oldtimerstatuut pas vanaf 40 jaar, het is te gek voor woorden.
Zeker als je bedenkt dat de leeftijdsgrens Europees op 30 jaar ligt…
Middelmaat? De 2cv, kever, en de 500?
Stuk voor stuk iconen.
@peterv: Ook iconen kunnen middelmaat zijn. Kijk alleen maar naar de productieaantallen.
@peterv:
Jazeker, bijzonder middelmatig en fantasieloos
@desjonnies:
het is ook gemakkelijker om aan onderdelen te geraken voor een massa geproduceerde oldtimer dan voor een model waar er maar een handvol meer van rondrijden. Ik ben al jaren bezig met een restomod Mustang te bouwen en zelfs dat is veel moeilijker dan verwacht door dat Ford nooit 2 maal het zelfde onderdeel gemaakt heeft. Ik wil niet weten hoe frustrerend de restauratie van een “unieke” oldtimer moet zijn.
Die stijging is trouwens heel makkelijk te verklaren. In de afgelopen 4 jaar is het jaartal van 40 jarigen natuurlijk ook 45 jaar opgeschoven. Als je in de gegevens van het CBS dit van elk jaar bij elkaar opteld kom je op 26.000 uit. Precies de stijging die ze hebben gezien.
@gwboes: Dat moest natuurlijk 4 jaar opgeschoven zijn
Auto’s worden ook gewoon steeds beter, en steeds meer mensen waarderen een klassieke auto. 20 jaar geleden keek men volgens mij anders aan tegen auto’s van 25 jaar oud dan nu
@escort77: Nee, de “iedereen moet een klassieker” hype is in de jaren ‘80 begonnen. Bij ons in de buurt (Rotterdam Hillegersberg) kocht iedereen een Morris Minor, Triumph, MG, Citroën DS e.d. Vanaf ‘94 kwam de oldtimer regeling en waren het vooral de Volvo’s Amazon die populair werden.
Fantasieloos? Kijk eens naar de drie die ik noemde. Zoiets ontwerp je toch niet? En het is toch gebeurt.
@Casperh: ook vermeldenswaardig is de oudste auto in het wagenpark; een Benz Velo uit 1894; deze van Evert Louwman is 3 jaar jonger:
https://www.louwmanmuseum.nl/Ontdekken/Ontdek-de-collectie/benz-velo-comfortable
Als ik dit soort berichten hoor zie ik weer allerlei belasting- en milieumaatregelen opdoemen.
Toch knap van Mercedes aangezien die qua aantallen veel minder rond reden in die tijd.
Die werden toen ook gemaakt om lang mee te gaan.
Bijna iedereen reed toen in een Eend, Kever of Kadett.

Fiat 500: bijna 4 miljoen stuks
Kever: 21 miljoen stuks (al zitten daar ook jongere tussen)
Eend: ruim 5 miljoen stuks
Mercedes W114/W115: 2 miljoen
@bertorelli: grote afwezige is toch wel Renault. Van het viertje alleen al werden er 8 miljoen gebouwd. M.i. ook een leukere auto dan de eend of de kever, maar wie ben ik..
@dizono: Die Renaults 4 & 5 zijn allemaal weggeroest ben ik bang.
Heel af en toe zie je er nog een, maar ze zijn zeldzaam.
@dizono:
Dit waren no-nonsense auto’s, je kocht ze, reed ermee, verkocht ze en kocht weer een nieuwe; het waren werkpaarden, helemaal als je weet dat men in Duitsland nog steeds de mening is toegedaan dat er met de Renault 4 het meeste is verhuisd .
Ik zelf heb twee hoogst bejaarde viertjes naar de sloop gereden en een stuk of vijf Dyanes.
Die Dyanes kocht je voor tussen de vijftig en honderd piek. En een kudde Mini’s
En de FIAT 850 ook zo’n kwartje de kilo auto toen tweedehands.
Later, later kwamen de Alfa’s, A 112’s en de Inno, maar ook Jags van twee honderd vijftig gulden en ongezien een 3 liter BMW gekocht voor 250 piek. In de kroeg.
Alleen Dirk de Datsun 120 Y, gekocht voor veertig gulden, die Dirrekie, die deed het altijd, die ging echt never nooit kapot. Maar ook Demis Roesstoss heeft Dirrekie uiteindelijk te pakken gekregen
En die zou ik wel weer willen als klassieker, Dirrek de Datsun.
Waar staat daf?? @ autoblog
@rudeboy:

Inhakend op DAF, je zou maar bij DAF in Oxfordshire werken.
DAF.UK :D
@jack_abarth: Je zal maar What heten als achternaam. What@DAF.UK.co.uk.
Fiat maakte vroeger echt mooie auto’s jammer dat ze onbekend zijn. Moest er me ook in verdiepen.
Toch wel respect voor dat merk gekregen.
Verbaast me niks dat Peugeot of Renault er niet in staan. Die zijn of allemaal al weggeroest en hadden nou ook niet echt begeerlijke modellen die het waard zijn om te behouden.
@ikleesookoverautos:
grapjas, de 404 Peugot en de R16 van Renault, kenje die niet en weet je ze niet op waarde te schatten kun, moet je nog hee, heel veel lezen over auto’s !
@desjonnies: Een 404 pick-up uit een warme hoek van europa. Met slome diesel uiteraard. Helemaal afgeleefd met kale plekken en een huif. Daar mag je me elke dag van de week voor wakker maken.

Ik weet er één te staan bij een gepensioneerde boer in frankrijk. De enige dochter woont naast mijn oom, zodra de ouwe dood is mag ik die peugeot op komen halen. Aldus de afspraak. Maar vooralsnog wacht ik al een jaar of 8…

Zucht. Mijn schuur (en portemonnee) is echt te klein voor al het leuks wat ik nog ga kopen…
Zo, er staan nog een hoop Engelse roadstertjes te vergaan in een schuurtje zeg. Met geen mogelijkheid dat er bijna net zoveel mg’s rijden als citroens.
@lekbak: die Mg, Triumph cabrio’s etc staan al sinds nieuw binnen, zijn nooit bedoeld om buiten te staan. Citroëns wel, die zijn al weg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).