
Op een paar Europese politici na dan…
Ja, het is Autoblog, dat weten we maar al te goed. Maar op deze woensdagavond, even voor 21 uur is de spoeling qua nieuws wat dunner, dat we graag even een uitstapje maken. Naar motorfietsen in dit geval.
Motoren zijn het ultieme ticket naar de vrijheid, als ik de bestuurders van zo’n apparaat mag geloven. Je zit er in je eentje op, afgesloten van de buitenwereld, maar tegelijkertijd maak je alles vele malen intenser mee dan wanneer je in een auto zit.
Bovendien hebben motorfietsen best wat voordeeltjes ten opzichte van een auto. Je kunt ermee langs de files rijden, ze zijn vrijwel zonder uitzondering allemaal bloedsnel en je hoeft geen parkeergeld te betalen als je ermee naar een grote stad gaat.
Niemand wil een verplichte APK voor motorfietsen
En in tegenstelling tot de auto, hoef je ook niet elk jaar een APK te ondergaan. Althans, nóg niet. Een aantal Europese politici heeft het plan opgevat die Algemene Periodieke Keuring ook in te voeren voor motorfietsen. Tot groot ongenoegen van de berijders.
Er is namelijk een petitie online gekomen en die is direct door 20.000 boze motorrijders getekend. En wat leuk is, het is niet zoals ze in onze Tweede Kamer doen, op de man spelen en alleen maar zeggen dat de ander het niet goed doet. In zwaardere bewoordingen.
Nee, motorrijdend Nederland biedt tegelijk iets constructiefs aan. Zodat de Europese politici dat zelf niet hoeven te doen. Stukje service. De punten zal ik nu even voor je neerplempen.
- Laat het Europees Parlement het voorstel COM(2025) 180 verwerpen.
- Stimuleer in plaats daarvan een Europese verkeersveiligheidsagenda gericht op preventie, training, handhaving en betere infrastructuur.
- Stop de wildgroei aan regels die onder het mom van “vereenvoudiging” juist meer bureaucratie veroorzaken.
- Respecteer het subsidiariteitsbeginsel: laat lidstaten zelf bepalen hoe zij verkeersveiligheid rond motoren regelen, passend bij hun eigen situatie en risico’s, via een democratisch en participatief proces.
En zoals @jaapiyo zou zeggen; waarvan akte. Want volgens de bezitters van motorfietsen zijn technische gebreken zelden de oorzaak van een crash. Bovendien is het voorstel duur en levert het te weinig op. Daarbij wegen volgens de motorrijders de verkeerde belangen mee en tenslotte verliezen individuele lidstaten op deze manier hun keuzevrijheid.
Punten waar wij het hier alleen maar volmondig mee eens kunnen zijn. Ben je zelf een motorrijder, of wil je gewoon niet dat Europa bepaalt dat motorfietsen een verplichte APK krijgen, dan kun je de petitie HIER alsnog even tekenen!
Samen staan we sterk!





“Vlgs bezitters van motorfietsen”. Nee hoor, eea is gewoon gebaseerd op officiele onderzoekscijfers, daar kan niemand omheen. Je zal als motorrijder wel zorgen dat je machine tiptop in orde is.
Helemaal niemand? Iedereen gevraagd???
2x zelfs🤪
Zijn er zo te lezen toch een aantal die het met apk eens zijn. De claim ‘niemand’ of ‘helemaal niemand’ is gewoon onjuist. Bedoelt wordt ‘ik’ of ‘alleen ik’
Soms heb ik het idee dat plannen en beleidswijzigingen slechts gevolgen zijn van de wens van individuele politici om ergens mee te scoren en in het nieuws te komen. Dit voorstel betekent alleen maar meer werk voor heel veel mensen met een gering effect voor de verkeersveiligheid.
Nou, omgekeerd vind ik het onvoorstelbaar dat we in dit overgereguleerde landje nog steeds geen verplichting hebben voor motorrijders, om buiten een goedgekeurde helm ook nog beschermende kleding, schoeisel en handschoenen te dragen.
Zoals mijn ouweheer (ex-wegenwachter) vroeger altijd zei: “Als je met de motor onderuit gaat zonder dat je beschermende kleding draagt, maak je maar geen zorgen om schaafwonden. Het asfalt trekt de huid er in één keer af. Je wordt gewoon levend gevild.”
Swov had een onderzoek ingesteld en daaruit bleek dat in nederland in 0% van motorongevallen een technisch gebrek aan de motor de oorzaak was. Europeesch gezien was er geen goed onderzoek maar wat er was te vinden bleek minder dan 0.1% van de ongevallen een gebrek was aan de motor wat MEDE de oorzaak was.
Er is GEEN onderzoek waaruit blijkt dat een APK voor motoren nut heeft. Er is dus GEEN enkele reden om dit in te voeren.
Als je zonder noemenswaardige bescherming op een doorgaans retesnel voertuig zit, is veiligheid van je eigen voertuig je hoofdprioriteit, lijkt me. Als onderzoek mijn onderbuikgevoel ook nog eens bevestigt, wat bezielt EU-politici dan om het er toch door te proberen te drukken. Dit kost ons allemaal onnodig geld, besteed dat eens nuttiger!
Ondanks dat de overgrote meerderheid van de motoren in prima staat zijn ben ik er op zich niet op tegen.
Wel eens per twee of drie jaar want in de regel worden veel minder kilometers afgelegd.
Mijn motor is prima in orde want als er iets mis is doet dat al heel snel au
Geldklopperij. Het grootste probleem is natuurlijk dat naast veiligheid er met de APK ook naar milieu en geluid gekeken wordt. En nu ben ik daar niet helemaal op tegen (dankzij de Harleys zonder dempers kan de rest geen enkel dijkweggetje meer doen) maar er is natuurlijk geen enkele motorfiets die de uitstootnorm nog haalt.
Volgens mij zijn het niet (alleen) de Harley’s die zorgen voor rijverboden op dijkweggetjes maar ook die wannabe MotoGP coureurs die het dijkweggetje als een soort circuit zien.
Lekker weglaten die geldklopperij.
Nieuw idee: Motorblog, hetzelfde als Autoblog maar dan voor motoren. Het kan blauwe kleuren hebben als tegenhanger van Autoblog
Ik zit in het weekend regelmatig achter stinkende en overmatig geluid producerende motorfietsen. Dus lijkt het mij niet gek op hier op te controleren of te handhaven.
Motorfietsen van het type Scania V8 of zo? Er zijn best wat motorfietsen die niet helemaal gezond meer zijn en dus extra troep uitbraken, bijvoorbeeld olie verbranden, maar de meeste motoren ruiken niet echt anders dan de gemiddelde ICE mobiel. En last I checked mag je nog best wat uitstoten voor je niet meer door de apk komt, zeker met oudere voertuigen.
Lijkt mij een uitstekend idee, ik kom zo vaak motoren tegen met verkeerd afgestelde koplampen, dan wordt je compleet verblind. Vooral die idioten die after market mistlichten laag aan de zijkanten plaatsen maar die dan vervolgens precies in het gezicht van tegenliggers laat schijen. Ik vind het onzin dat er een keuring is voor auto’s, maar niet voor motoren, waarom niet gewoon gelijk voor alle motorvoertuigen die harder dan 25kmh mogen? Kan je ook gelijk een groot deel van het gedoe met opgevoerde en lawaaierige scooters oplossen.
Verkeerd afgestelde verlichting als reden voor apk, sterk verhaal. Sorry, maar dat is bij de helft van de auto’s ook zo en die hebben een verplichte apk.
Topidee. Ik woon aan een dijk en heb schijtgenoeg van alle tokkies en/of boomers die in hun verlate midlifecrisis zonder uitlaatdemper als idioten voor m’n deur langsrijden. Honderden per dag. Week in, week uit. En nee, dat is niet een minderheid die het verpest voor de meerderheid. Straf dat kleinzielige kleinepikkie-compensatiegedrag gewoon keihard af. Stakkers op wielen.
Dat lawaai is wel een probleem, maar om dan daarvoor een APK door te voeren is overdreven. Laat dan de eis zijn dat je bij verkoop de motor hierop laat keuren.
Lekker naïef, bij verkoop. En daarna dan?
Uitlaatje wisselen kost je vaak een halfuur, is prima te doen 1x per jaar. Jouw probleem wordt niet opgelost met APK, maar met handhaving.
Onnodig lawaai veroorzaken is inderdaad niet nodig, maar als er een stoet supercars, getunede auto’s of klassieke auto’s voorbij komt met een bak lawaai heb je daar net zo goed last van. APK lost dit niet op. Daarnaast vraag ik me af of als de grote meerderheid volgens jou illegaal bezig is, er ook niet gewoon een hoop goedgekeurde originele motorfietsen tussen zitten.
Veel regels uit Europa zijn overmatige bureaucratie. Deze APK moet er zeker niet komen. Want als er geen probleem is dan is er ook geen oplossing nodig.
Dan ben ik de boosdoener maar ik ben al jaren een grote voorstander van APK op motorfietsen. Het blijft een machine wat op de weg rijdt en zie soms hele rare dingen ermee. Van kromme motoren, slechte verlichting, gladde banden, slechte (aliexpress) verlichting en zeker in deze omgeving verlengde achterbruggen(wat het rijden in bochten zeker niet beter maakt). En vaak een hoop herrie met lege dempers wat vaak ook voor geen meter klinkt.
Wil je op de (snel)weg rijden met een gemotoriseerde voertuig dan gewoon APK erop. Anders hoef je dit ook niet voor auto’s, bestelauto’s en vrachtwagens te doen.
Het is natuurlijk zo dat inderdaad de meeste motorrijder ongelukken niet door de techniek maar door gebrekkige beheersing van zowel de motorfiets als van zichzelf door de motorrijde zelf veroorzaakt worden.
Maar het is natuurlijk ook zo dat het logisch is om af en toe de motorfiets verplicht te laten nakijken of het allemaal nog veilig genoeg is.
En we weten ook allemaal dat de motorrijders tegen zijn omdat ze dan jaarlijks twee zaterdagen bezig zijn om de einddemper er voor de keuring er weer in te zetten en na de keuring er weer uit te halen en ze daar geen zin in hebben.
Dus we kiezen voor de veilige optie, we faseren het motorrijden uit. We geven geen nieuwe motorrijbewijzen meer af en verlengen ze ook niet meer, goedkoopste maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Okay captain killjoy. Aangezien motorrijders zichzelf vooral kapot rijden: laat ons dat lekker zelf bepalen en bemoei je voornamelijk met je eigen zaken.
Lol typisch Mashell. Dan maar op het eeuwig groeiende lijstje toevoegen en verbieden.
Moet je wel consequent zijn en tevens alle gemotoriseerde voertuigen met gewichtsverhouding lager dan 1 pk per 10 kg verbieden (ter info dat is 150 pk op 1500 kg).
Meer is niet nodig en gevaarlijk.
Dan tevens ook alle auto’s verbieden die meer wegen dan 1500 kg. Want hoe zwaarder hoe meer schade deze automobielen aanrichten.
Weet je wat, laten we gewoon compleet gemotoriseerde voertuigen verbieden en paard en wagen weer tevoorschijn halen. Ohnee, dat is ook gevaarlijk, paarden zijn zwaar, dieren en kunnen mensen vertrappen.
Alleen nog maar fietsen. Met helm. En veiligheidsbrace voor je rug.
Weet je wat, doe dat ook maar niet. Ga maar lopen.
Ik heb zo’n idee dat je moeite hebt met nuance en een beetje doorslaat. Zomaar een gevoel hoor
Ik zit als motorrijder natuurlijk ook niet te wachten op een APK voor mijn motoren, temeer omdat deze 110% voldoen aan de geldende wet en regelgeving. Als ik echter soms zie wat voor kansloze uitlaten sommig volk monteert zou ik denken: prima, voer maar in. Aan de andere kant is dit met betere handhaving ook gewoon op te lossen, uitlaatje wisselen voor de keuring is ook hooguit een halfuurtje werk.
Helemaal mee eens.
En het lawaai / tokkie argument geldt net zo goed voor alle andere voertuigen (brommer / auto), laat dat nu net geen apk item zijn…
Als ex motorfiets technicus ben ik hier absoluut niet op tegen, werkende bij een dealer bedrijf bleef het verbazingwekkend wat voor wrakken er soms voorbij kwamen voor onderhoud of inruil. En de krengen werden vervolgens gewoon weer opgehaald met een olie service omdat te rest “te duur” was, maar de eigen veiligheid wordt vergeten of is niets waard. Het is ronduit bizar wat er allemaal op de wegen rijdt..
Hier zit wel wat in hoor, lang niet alle motorrijders houden hun fiets in topconditie, zeker niet als het duurder wordt. Banden met een antieke DOT code, verklungelde bedrading, kromme remschijven, lekkende schokdempers, balhoofd met speling of juist met klempunten bij sturen, uitlaten zonder demping…
Maar dat NIMBY commentaar over dat APK wel even zorgt voor minder ‘overlast’ van al die irritante motorrijders terwijl vergelijkbaar of erger gedrag en geluid van auto’s wel acceptabel is vind ik wel een slechte reden. En ook gewoon onzin, hier in de stad rijden ook gewoon auto’s die no way legaal zijn qua uitlaat, mét APK.
Dat ongevallen bij motoren amper te wijten zijn aan technische gebreken klopt, maar geldt net zo zeer (relatief zelfs nog iets meer… APK-effect?) voor auto’s. Het lage percentage is verder te danken aan het feit dat motorrijders, niet zelden door eigen toedoen, bovengemiddeld vaak om andere redenen bij een (vaak eenzijdig) ongeval betrokken zijn. Kortom: dit is inderdaad niet de reden om een APK in te voeren. Net zo min als dat de kosten van zo’n APK een probleem zouden zijn. Nee, onze motor-vrienden liggen te zweten omdat de gemiddelde motorfiets een knutselwerkje is dat beslist niet meer aan de regels voldoet, vooral op gebied van uitlaat (geluid). Natuurlijk wordt de APK zo ingevoerd dat de bouten van de db-killer van zegel voorzien worden.
Ik ben ook voor APKs op motorfietsen. Belachelijk dat zoiets nog niet bestaat…