
Komt dit je bekend voor?
Een nieuwe Audi is altijd iets om naar uit te kijken. Voor de fanb0yz van Audi dan hè? Zeker als het om een vrijwel zekere verkooptopper gaat. We hebben het over de baby e-tron, die geplaatst wordt boven, op of net iets onder de A3. Dat zeggen ze er niet bij. Maar waarom lijkt hij dan zo sprekend op een Volkswagen ID.3?
Nou, simpel. Audi laat een ‘mule’ rondrijden, zodat ze de techniek kunnen testen zonder het uiterlijk al prijs te geven aan ons nieuwsgierige aagjes. Klik maar hier… En dan is het natuurlijk heel erg makkelijk als hij verwant is aan de ID.3 want dan hoef je niet zo te proppen.
Nieuwste Audi e-tron
De basis is waarschijnlijk het MEB-plus platform, dat meerdere batterijopties en aandrijflijnen kan dragen. Dit platform wordt ook gebruikt voor de Volkswagen ID. Polo en aanverwante modellen.
Voorbeelden van aandrijflijnen zijn 208 pk of 223 pk, waarden die al voor de ID. Polo GTI zijn aangekondigd. Het ligt voor de hand dat Audi vergelijkbare vermogensniveaus gaat toepassen, afhankelijk van uitvoering en prijsniveau.
Qua afmetingen positioneert Audi de auto dicht tegen de A3 aan. De huidige A3 Sportback is 4.352 millimeter lang. Ter vergelijking: een ID. Polo meet 4.053 millimeter, een ID. Cross 4.161 millimeter en een ID.3 4.264 millimeter. De nieuwe Audi zou dus in dezelfde range uitkomen en mogelijk iets groter zijn dan de bestaande A3, maar duidelijk kleiner blijft dan de Q4 e-tron.
De nieuwste Audi e-ton zal gebouwd gaan worden in Ingolstadt, waar wel meer Audi’s van de band rollen. Volgens onze spionnen gaan ze er medio volgend jaar mee beginnen..
Voor dat het zover is, zul je dus nog flink wat vermomde e-trons kunnen tegenkomen. Misschien opnieuw als ID.3, misschien als Skoda, of zelfs als Bugatti Tourbillon. Al lijkt dat laatste ons zeer onwaarschijnlijk, maar het zou wel lachen zijn. Daarna gaan ze pas met de gecamoufleerde modellen rijden die onder de stickers ook echt die Audi e-tron zijn.
Tot die tijd moeten we het dus doen met een plaatje van een Volkswagen, meer hebben we niet. Maar iets is altijd beter dan niets, toch?
Met dank aan Hans voor de tip!





Blijft VAG rommel, rij nu een A3 35 TSIe met S Tronic uit 2021 en het word mijn laatste ook, wat een waardeloos stuk automobiel…..
Wel mooi kunnen stunten bij je matties
Wat is er mis mee dan? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Wat mankeert dr aan?
Auto’s zijn op zich prima, wel wat motor en versnellingsbak (dsg) problemen maar het infotainment in de T-cross van mijn vrouw en de golf van mijn zoon vind ik echt lastig in elkaar steken en vrij traag en onlogisch werken, zeker als je dit met idrive 6 en 7 van BMW vergelijkt, dat werkt echt vele malen beter. Jammer dat BMW dat nu ook los gaat laten door de idiote trend om alles in 1 scherm te proppen.
Grootste handicap van VAG is die heerlijke dealer organisatie die van Mossel heet…
Zou het. Zouden ze in staat zijn om geen crossover te maken.
Als dit de Audi ID.Polo zou kunnen worden trekken ze misschien wel de A2 naam weer uit de kast. En dat de A1 nog benzine blijft, als deze de tijd uberhaupt nog overleeft…
Nee de A1 benzine gaat er definitief uit, in 2026 stopt de productie.
Het was logisch geweest hem A2 te noemen (want even = EV, oneven = ICE), maar aangezien ze dat regeltje alweer bij het grofvuil hebben gezet met de nieuwe A6 op benzine weet niemand het meer.
De merken hadden oorspronkelijk allemaal het zelfde platform. Op vlak van carroserie, motoren en ophanging hadden ze wel vrij spel, door besparingen werd stap per stap ook die zaken geschrapt. Geen eigen motoren maar een reeks motoren voor alle merken, geen eigen ophangingen en stap per stap minder eigen carrosserie panelen. Tot het gewoon badge engineering werd, waardoor de merken geen onderscheid hadden en ze één voor één geschrapt werden. Uit de downfall van GM natuurlijk. Gelukkig gaat het met VAG niet die richting op.
Verschillende VAG producten gehad, Volkswagen, Seat en Audi, nooit problemen gehad en altijd prima geholpen bij Van Mossel.