Helft van de sjoemelrijders in NL heeft een fix gehaald

Auteur: , 61 Reacties

Langzaam maar zeker dringt het besef door dat het beter is om toch even de garage op te zoeken.

Van de 170.000 dieselauto’s met sjoemelsoftware die in Nederland rondrijden heeft intussen ruim de helft een softwareupdate gehaald bij de garage. Gek genoeg gaat het volgens TNO om een update die ervoor zorgt dat de software legaal is. Dat wil niet automatisch zeggen dat de auto ook schoner wordt. Wij dachten juist dat voertuigen na de fix wél aan de geldende regelgeving omtrent uitstoot voldeden.

In een enkel geval blijkt de auto in kwestie zelfs nog een stukje “viezer” te worden na de update. Ook zouden klanten soms merken dat de auto minder lekker loopt of storingen geeft na het halen van de fix. Daarover werd eerder in het televisieprogramma Radar uitgebreid aandacht besteed. Uit onderzoek door dat programma bleek dat ongeveer een kwart van de mensen die z’n sjoemeldiesel had laten repareren daarna klachten ondervond.



61 reacties

Misschien interessant om als Autoblog een oproep te doen onder de lezers of er mensen zijn met een ‘slechte’ fix en een ‘goeie’ fix en daar dan een vergelijktest van te maken. Niet dat ik die mensen niet geloof maar ben benieuwd naar de verschillen, eigenlijk zou dat niet moeten kunnen aangezien ze allemaal dezelfde software krijgen. Vind het bijzonder dat de ene auto er ‘goed’ op reageert en de ander niet.
@e34m5touring: Ik zit het me ook al af te vragen, misschien verschil tussen de modellen, of wellicht zelfs een andere batch waarin de motoren gemaakt zijn?
@E34M5Touring: mijn PON verhuur Skoda Superb GN-350-L heeft een verplichte fix gehad. Inmiddels ben ik ~10.000 km verder en voel ik weinig verschil. Hij loopt nog net zo als ervoor.
@dunhozzie: Ok, dus die pakt wel op jouw auto. Mooi. Thanks!
@e34m5touring: voor alsnog. Ik heb eerlijk gezegd niet opgezocht wanneer de problemen zouden moeten gaan optreden.
@dunhozzie: Ok. Nou, hopen dat ie lekker blijft lopen idd.
@dunhozzie: kennis van mij kreeg problemen met verstuivers na de fix. Hij reed een A3 2.0 tdi en heeft hem al ingeruild voor een 320D.
De bluemotion Polo’s blijken traag te worden na de fix.
@homer55: Bluemotion Polo’s zijn ook al allejezus traag voor de fix…. :-)
@e34m5touring: Je moet je ook in het achterhoofd houden dat het misschien niet de auto is die er op reageert maar de bestuurder. Dat iemand nu opeens van alles merkt dat er altijd al was maar eerder voor normaal hield.
@mashell: Ja daarom ook dat vergelijk. Zit die slechte fix bij sommige tussen de oren of is er echt een merkbaar/meetbaar verschil. Ben ik wel benieuwd naar.
@mashell: ik denk dat er redelijk veel mensen zijn die menen opeens van alles te voelen: gratis gratis gratis.. het zijn en blijven Nederlanders :-) als er wat te halen is, en het kost niks, dan zijn we er als de kippen bij
Welke auto’s zouden het eigenlijk beter doen op de tweedehands markt? Met of zonder fix?
@robert110:
NU AANGEBODEN: BESTE PASSAAT VAN NEDERLAND BOMVOL OPTIES EN DR LAAGSTE PRIJS!!!1een! MET FIX ZONDER NADELIGE GEVOLGEN. RADIO STELLEN WIJ VAN TE VOREN IN OP UW FAVORIETE ZENDER. VERDERE SERVICE TEGEN BIJBETALING.


Velgen 50 oiro extra
Het bewijs dat die Volkswagen engineers niks kun en
Dan is het dus nog niet opgelost? Al die vw’s moeten dus opnieuw worden aangepakt? Hoe komen die nou door de emissie rest van de apk trouwens?
@pomoek: de apk meting is iets heel anders dan de emissietesten waar VAG heeft zitten kloten. Voorbeeld: iederen moderne diesel (dus met roetfilter) zou ook fluitend door de APK test komen zonder roetfilter.
@poes: logisch, dank je!
If it ain’t broke, don’t try to fix it.

Vele van die auto’s reden waarschijnlijk al jarenlang zonder problemen.
Ik heb een sjoemelauto met bijna 2 ton op de teller die perfect loopt. Waarom zou ik het risico nemen en een fix laten uitvoeren waarna er veel vaker problemen met de EGR klep gemeld worden? Een kwaal die door Hartog Tuning na bestudering van de fix al voorspeld was. Audi heeft willens en wetens een foute wagen op de weg gezet en probeert nu zelfs met aangetekende brieven mij naar de dealer te krijgen voor een fix. Als er daarna problemen ontstaan is het aan mij om aan te tonen dat het door de fix komt. Echt schoner wordt die ook niet, dus ik zie alleen maar minpunten. Denk dat alleen de leasewagens een fix krijgen. Als particulier zou ik het echt niet doen…
@bugboy: als ik zo nieuwsgierig mag zijn: wat zetten ze dan als argumenten in de brief? Het moet van de wetgever?
@dunhozzie: Allereerst wordt het woord “aangetekend” onderstreept om het wat dreigender te maken.

“In het afgelopen jaar heeft Audi u geïnformeerd over, en uitgenodigd voor de terugroepactive betreffende de EA189 dieselmotoren. Volgens onze informatie is de aanpassing aan uw Audi met kenteken 12AB34 nog niet uitgevoerd. In uw geval betreft het een software-update.

Het is zeer gewenst dat u de huidige software van de motor laat vervangen door een verbeterde versie. Het Kraftfahrt-Bundesamt, dat de aanpassing heeft goedgekeurd, heeft bevestigd dat de software-update geen negatieve invloed heeft op de prestaties, het verbruik en de CO2-uitstaat van uw auto.”

Verder een verhaaltje hoe de update in zijn werk gaat. Overigens heeft het Kraftfahrt-Bundesamt niet bevestigd dat de betrouwbaarheid van de auto gelijk blijft. Dat is pas op termijn duidelijk en de ervaringen lijken niet positief.

Mijn wagen is bij 8.000km door JD-Engineering getuned, waardoor die een veel fijner koppelverloop heeft en wat minder geknepen aanvoelt. Dat ben ik bij een software-update ook kwijt, dus ik zou wel gek zijn als ik dit laat doen. Gedoe, minder betrouwbaarheid en mijn tuning kwijt. Dacht het niet…
@bugboy: dank. Afgezien van de dreiging met aangetekend valt het me nog enigszins mee. Maar goed wat willen ze. Ik gok trouwens dat je hem niet meer naar zo een dealer brengt, straks is het alsnog gebeurd ;-)
@dunhozzie: Als je wilt kun je de wagen naar de dealer brengen, maar moet je expliciet aangeven dat je niet wilt dat de fix wordt uitgevoerd. Mijn wagen is onderhand 6 jaar oud, dus die gaat naar de lokale specialist. Is een ervaren monteur en veel ervaring met Audi’s, dus daar heb ik meer vertrouwen in en is nog eens goedkoper ook.
@bugboy: je wilt dus gewoon je chiptuning niet kwijt.
@mashell: Is toch niet zo gek met een tuning van 700 euro? Die vergoeden ze mij niet. Maar anders had ik het ook niet gedaan. Waarom zou ik een goedlopende auto wegbrengen voor een fix waar je meer slechts over hoort dan goeds? Verder wordt die er ook niet schoner van, dus kun jij mij een voordeel noemen?
@bugboy: dat is precies wat ik hierboven bedoel. Heb zelf 2 jaar en ongeveer 80.000km in een Audi diesel gereden zonder problemen. Waarom zou je daar wat aan of mee doen als het goed rijdt?
@bugboy: ik snap volkomen dat je de chiptuning niet laat verwijderen. Ik ben geen fan van chiptuning en zeker van mening dat ingelopen belastingpatronen niet moeten worden veranderd (dus geen chiptuning bij een gebruikte auto en ook geen chiptuning verwijderen).
@dunhozzie: hier ook brieven. Niet aangetekend overigens. PON weet dondersgoed dat er (in Nederland) geen wettelijke grond is om je naar de dealer te halen. Daar wordt dus ook niet over gesproken.
@poes: Thx. Bij mij was het wel verplicht, maar goed, het is dan ook een PON auto. Zou eigenlijk eens de gemiste werktijd moeten claimen ;-)
@poes: Ik had ook niet door dat de brief aangetekend was (mijn vrouw had getekend). Als je vorige week een tweede herinnering hebt gekregen dan kun je er donder op zeggen dat die aangetekend verstuurd was.
@bugboy: dan ben ik heel benieuwd wie er voor getekend heeft, die buurvrouw die ‘em vervolgens in mijn brievenbus heeft gestopt? ;-)

Ik heb het overigens over de 1e herinnering. Deze is een aantal weken geleden binnengekomen. De oorspronkelijke oproep heb ik een hele tijd geleden ooit eens binnen gekregen. Een 2e herinnering zal dan nog wel komen *zucht*

Ik ben overigens wel benieuwd of het beleid bij de dealers al is aangepast. Destijds (toen de fix er nog niet zo lang was) kreeg ik de auto niet eens meer terug van de dealer! “Wij mogen de auto niet aan u teruggeven zonder de update uitgevoerd te hebben”. Daar was ik het niet bepaald mee eens, zeg-maar… Heel gedoe geweest, hoop bellen (naar PON denk ik). Uiteindelijk moest ik een tekenen (!) dat ik op eigen wil afzag van de update met alle mogelijke kwaliteitsgevolgen van dien, bla-bla-bla. Echt volkomen kansloos. Daarmee hebben ze ook geen goede sier gemaakt, want er werd totaal niet met mij meegedacht. Daarom tegenwoordig ook bij een andere dealer. Daar doen ze gelukkig niet moeilijk.
@poes: De auto niet mogen teruggeven zonder update. Wat een kolder. Ik had de rekening betaalt en ter plekke de politie gebelt voor een gevalletje diefstal. Kijken wat ze dan zouden doen…

Eerste herinnering was ook niet aangetekend. Ook dit probeert Pon weer met minimale kosten te doen, maar de tweede krijg je aangetekend thuis.
@bugboy: Een garagehouder mag een wagen inhouden als er een reëel gevaar bestaat.
Vergaande problemen met remmen, banden en ophanging.
De eigenaar hoeft de wagen niet te laten herstellen bij betreffende garagehouder.
Maar mag het bedrijf niet op 4 wielen verlaten.
De garagehouder is totaal verantwoordelijk indien hij de wagen laat gaan.
Maar inhouden enkel voor deze zaken.

Terloops, waarom geen placebo updates doen, zo weet men waar de klepel hangt.
@wimof: Dat klinkt wel als een plausibel verhaal inderdaad. De vraag is alleen of je de dealer daar in dit geval mee weg zou komen, maar ik begrijp de strekking. Placebo updates zouden inderdaad ook wel een goede geweest zijn.
@bugboy: Neen in dit geval (update) is het eerder een paniekactie van de dealer die het moet gaan uitleggen tegen de constructeur.
Er werd (nu ben ik dealer af)een percentage van de korting ingehouden die je dan kon terugverdien door allerlei verplichtingen (die samen veel meer kosten dan de ingehouden korting)
We werden verplicht alle acties uit te voeren of op zijn minst de klant laten tekenen indien hij dat niet wilde.
Systeem paraplu.
@bugboy: Waar het eigenlijk om gaat is dat je auto niet aan de type goedkeuring vol doet waarmee hij ooit de weg op mocht. Eigenlijk, heel lomp gezegd, zouden al die auto’s van de weg gehaald moeten worden (al een jaar terug), want dat is wat er normaal gesproken gebeurd met een auto die niet aan z’n type goedkeuring voldoet. Dus ik vind dat ook de overheid nog vrij relaxed te werk gaat.

Maar het is dus niet gek om te eisen dat de auto weer aan z’n type goedkeuring moet voldoen met een fix. Dat dat jou wellicht technische problemen bezorgt terwijl je er geen schuld aan hebt, is iets aan VW/Audi om het in orde te maken, hun verantwoordelijkheid.

Het hele chiptunen verhaal helpt niet mee, dat maakt het niet aantrekkelijker. Tegelijkertijd is het ook vreemd waarom een auto een fix zou moeten krijgen voor de emissiefraude terwijl je wel met een gechipte auto mag rondrijden?
Gaat er niet om dat tunen niet mag, maar ik geloof nooit dat die gechipte diesels aan hun Euro 5 (in dit geval) norm voldoen.

De vraag is echter, wat gaat Audi doen? Jou niet meer helpen met je wagen bij de dealer?
En wat gaat, uiteindelijk, de overheid doen? Wetende dat er nog een zootje wagens rondrijden die niet voldoen aan de wetgeving?
@fanboy: In de VS heeft VAG natuurlijk een enorme schade geleden en als dat ook in Europa zou gebeuren (waar veel meer diesels rondrijden), dan zou VAG wel eens kopje onder kunnen gaan. Dat gaat Duitsland natuurlijk echt niet laten gebeuren, dus wordt het eigenlijk oogluikend toegestaan. Die hele fix is natuurlijk een wassen neus. Als met dezelfde hardware en alleen iets andere software een verbetering mogelijk was geweest, dan had men dat 5 jaar geleden ook wel gedaan.

Als Pon nu een smetteloze reputatie had op het gebied van coulance, dan was het wellicht een ander verhaal geweest. Overigens is mijn sjoemeldiesel met tuning een stuk schoner dan de gemiddelde tweetakt scooter die door de binnenstad scheurt met overmatig lawaai. Er zijn nog wel wat andere aandachtspuntjes dan deze sjoemeldiesels. Maar dat roep ik voornamelijk om mijn eigen gedrag goed te praten. ;-)
@bugboy: Gelukkig hebben de steden dat ook door. Er komt in Amsterdam een heuse milieuzone tegen die vervuilende scooters.
Maar goed, je diesel stoot nog steeds ellende uit.

Als je het mij vraagt is de hele diesel Euro normering een wassen neus. Het gaat dus niet om milieu, maar om luchtkwaliteit en volksgezondheid. Waarom mag een Euro 5 diesel dan meer ongezonde ellende uitstoten dan een 10 jaar oudere Euro 3 benzine auto? En een Euro 5 benzine moet dus schoner zijn dan een Euro 5 diesel.
Dat is gewoon letterlijk meten met twee maten, terwijl het doel van de normering is de luchtkwaliteit te bewaren.
@fanboy:
Omdat het om de poen gaat, het milieu is volgens kenners ergens op een woensdag in 1989 naar de kleauten gegaan, of 1996 op een zaterdag
@desjonnies:

Hoe lang moeten we het nog blijven herhalen?

Ik zeg toch, het gaat NIET om het milieu. Het gaat om volksgezondheid. Volg jij autonieuws of niet?

Een heel sjoemelschandaal verder en nog weten mensen het onderscheid niet te maken.

Kiezen tussen geld en milieu is wat anders dan kiezen tussen geld en volksgezondheid.
“sjoemelrijders”? Past dit in het plaatje om diesel en VAG rijders verder te demoniseren?
Hoe stom het ook is, had ik eigenlijk verwacht dat deze auto’s stuk voor stuk schadelijker zouden worden.

Als deze auto’s zuiniger hadden kunnen zijn hadden ze geen sjoemelsoftware nodig gehad lijkt me.
Een kennis heeft een Passat 1.6 tdi waarvan de EGR klep een paar maanden na de “fix” update het begeven had.

Volgens de monteur van de ANWB kwam dit ontzettend vaak voor dat de EGR kleppen vlak na de update kapot gingen.
Zelfs de dealer gaf dit toe en het duurde ruim een week omdat de EGR’s nergens meer voorradig waren.

Toch was er geen garantie of coulance omdat er één service was uitgevoerd bij een Bosch Car Service…

Leuke jongens bij Pon !
@senne: De EGR klep wordt na de software update veel zwaarder belast en daar is die oorspronkelijk niet op gebouwd. Vaak zijn de auto’s ook al wat ouder en dan is het niet zo gek dat dit problemen geeft. Was al door verschillende experts voorspeld na bestudering van de “fix”. Pon is al niet zo’n fijne partij m.b.t. coulance, dus ik zou deze fix dan ook lekker laten voor wat die is.
@bugboy: hoe kun je een EGR klep zwaarder belasten. Het terugvoerkanaal vaker opstellen? De problemen met EGR kleppen zijn eigenlijk altijd vervuiling. Dat krijg je door veel stadsverkeer of door veel “Fahren, fahren, fahren auf der Autobahn”.
Overigens ben ik geneigd TNO te geloven, dat bij de software update er eigenlijk alleen de testbank routines eruit gehaald heeft en deze verder identiek is en geen ander EGR gedrag heeft.
@mashell: Door gewoon meer uitlaatgas door de EGR te sturen. Als ze alleen de testroutines eruit hebben gehaald, dan maakt de fix voor normaal rijden ook niets uit en hoef ik hem ook niet uit te voeren. Maar daar geloof ik niet in. Het aantal EGR issues is echt veel hoger geworden voor alle modellen die de fix hebben laten uitvoeren.

Hartog tuning (een begrip in de VAG wereld) heeft een mooi artikel over deze update: http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=95. In het kort komt het er op neer dat er meer uitlaatgas door de EGR gaat waar die niet op berekend is. Daardoor ontstaan de problemen.
@bugboy: er gaat natuurlijk niet meer gas door de EGR maar alleen vaker (nee, dat is niet hetzelfde). Hartog maakt dat ook een correcte analyse ” kan de EGR koeler, die inmiddels vervuild is door de vieze, roetende uitlaatgassen vol met olieresten en verontreiniging deze nieuwe grotere hoeveelheid niet meer leveren” en zelfs “De EGR koeler had zonder update waarschijnlijk ook wel problemen gekregen als gevolg van verstopping, maar later, niet als direct gevolg van de update, maar heeft de mogelijke problemen wel eerder aan het licht gebracht helaas”. Maar de conclusie “Hij is in feite onderbemeten voor deze software” die is niet correct. De software werkt prima. Past ook op de motor. Ook bij de EGR klpe, koeler. Maar bij een auto die al tegen problemen met een vuile EGR aanliep komt dat hoogstens eerder aan het licht. De angst voor de update omdat deze EGR problemen zou veroorzaken is niet terecht.
@mashell: de stand van de EGR, dus de mix tussen schone en vuile licht wordt bepaald door de stand van het gaspedaal, althans in de software.

Dus bij lage of deellast staat de EGR open en bij vollast altijd helemaal dicht, voor max vermogen.

Dus als je de EGR opnieuw afstelt kan je lagere uitstoot bewerkstelligen, dit gaat altijd ten koste van andere zaken, waaronder vermogen.

Optimaal vermogen wordt gerealiseerd door schone KOUDE lucht icm met brandstof.
Dus als ik het goed begrijp is het oplossen van ‘Sjoemeldieselgate’ een tweetraps raket.
Eerst is er de in dit artikel genoemde fix. Een fix is naar ik begrijp meer een juridische fix en zorgt dus dat het motormanagement niet meer sjoemelt. Schoon conform de normen is hij daarmee nog niet.
Was er niet gisteren in het nieuws dat de technische oplossing binnenkort gaat starten en o.a. gebaseerd is op de plaatsing van veel grotere add-blue tanks? Een miljarden operatie.
Na de update wordt de auto nog storingsgevoeliger en gaat de EGR-klep nog sneller kapot (en deze ging al snel kapot voor de update). Het hufterige VAG durft ca. 1000 euro te vragen voor dat klepje. Ook het roetfilter slijt sneller na de update.

Mijn advies: Laten chippen (bij JD engineering bijvoorbeeld) en softwarematig de EGR uitschakelen en minimaal jaarlijks (is preventief) diesel/EGR-reiniger gebruiken.
@db87: Ik heb uit het artikel van Hartog tuning geleerd dat de EGR uitschakelen echt wel een heel nadelig effect heeft op de uitstoot en dat zij dat om die reden dan ook niet doen. Aangezien JD ook als gerenommeerde tuner bekend staat zou het mij verbazen als zij auto’s (voor dagelijks gebruik) op de weg zouden zetten met een sterk vervuilende uitstoot.
@bugboy: of een gerenomeerde tuner nou altijd weet wat ze doen is een heel andere discussie. Ik ben daar nog niet van overtuigd. Meer brandstof inspuiten om meer vermogen te krijgen is simpel, maar dat gaat ook altijd ten koste van iets. Duurzaamheid, betrouwbaarheid en uitstoot meestal. Ik durf wel te stellen dat eigenlijk elke gechipte auto op uitstoot flink slechter presteert dan een fabriekswagen. En dat is niet erg, daar worden ze immers niet op getest, daar is chiptuning niet voor bedoeld.
Het beste koop je een TDI van 2001 met een 1.9 verdelerpomp motor, dus de 110 en 90 pk.

Deze zijn wel erg schaars maar hiermee mag je de milileuzones in en het is de meest betrouwbare dieselmotor die VAG ooit heeft gemaakt.

Bij deze kan je de EGR uitschakelen door er simpelweg een metalen plaatje tussen te schroeven. Voor de rest super betrouwbaar.

Hierna kwamen de pompverstuivermotoren, deze waren iets minder betrouwbaar maar over het algemeen nog goed te doen.

De auto’s die daarna kwamen zijn rijdende tijdbommen. Allerhande ontwerpfouten die op termijn voor hoge kosten kunnen zorgen. Zoals iemand al zegt 1000 euro voor een egr klep…. bizar dat mensen nog altijd deze auto’s kopen.
@tstile: het zijn juist de pompverstuivers die je moet laten staan. De CR blokken zijn een stuk betrouwbaarder. EGR problemen hebben ze allemaal (andere merken ook), omdat het idee daar echter sowieso niet deugt. Daarbij kun je bij alle modellen de EGR uit laten schakelen.
@poes: eerste generatie PD zijn ook erg goed. Pas bij de 2.0 werd het een drama..
Ik heb het ook laten fixen. Naar 200pk..
Wij hebben onze Jetta 1.6 TDI uit 2011 laten fixen. Tot nu toe geen verschil gemerkt aan de auto en/of het verbruik. Auto haalt nog steeds gemakkelijk een verbuik van 1 op 25/30. De motor loopt mooi stationair als voorheen.
@sollie1984: 1 op 25 tot 1 op 30 met een 2011 1.6 TDI?? Sorry, maar dat kan echt nooit.
@poes: ik rij alleen snelweg kilometers. En hard rijden doe ik er ook niet mee. Rij nooit harder dan 100 a 105 km/h. Dus dan is het makkelijk om zulke verbruikcijfers te halen. Ik doe met een volle tank ongeveer 1200 km.
Ik REED een VW Polo bluemotion. In November 2016 teruggebracht voor de fix. De auto was daadwerkelijk trager geworden, maar vooral het ‘verslikken’ tussen opschakelen 1e en tweede versnelling was toegenomen, waardoor je extreem vermogenverlies had op rotondes maar ook tussen zijn 4 en vijf was dit probleem, wat voor bepaalde inhaal manoeuvres tot gevaar kon leiden. Hierop pas je je echter helaas wel aan;)… in februari begon het gezeik omtrent de EGR klep storing. Na resetten kwam het terug en zou de klep vervangen moeten worden. Dit zou in de coulance regeling vallen ivm. De vele problemen die er waren omtrent deze auto. Echter… in een drukke verhuis periode heb ik mijn auto klein onderhoud gegeven bij een lokale BOVAG garage, waarna de volledige garantie dus verlopen was. En ik dus ook geen recht had op een nieuwe klep. Dit zou me tussen de 1100,1500€ gaan kosten. De occasion manager attendeerde mij er echter op dat ik dergelijke kleppen uit kan laten programmeren bij een chip tuner. Dit heb ik dus laten doen. Vervolgens kreeg ik van betreffende chiptuner te horen dat het misschien wel verstandiger was eens te gaan kijken voor een andere auto. Helaas kon ik de wagen op vrij weinig plaatsen kwijt, voor een fatsoenlijk inruilbod met als meest gehoorde argument: EGR klep, slechte reputatie door terugroep actie … inmiddels wagen ingeruild bij vw occasion center voor een nieuwe Renault Megane met een relatief goed inruilbod. Ik durfde de auto namelijk niet meer particulier te verkopen omdat ik bang was voor evt, moeilijkheden met koper na de tijd, en ik niet houd van oneerlijk zaken doen. Vervolgens tot mijn allergrootste verrassing staat deze witte Polo tekoop 100% dealer onthouden voor 6500,-€ …. dit laatste vind ik eigenlijk het meest trieste van het verhaal.

Dus. Koop geen witte Polo, 100% dealer onderhouden , voor 6500,-€ mocht u online een dergelijke auto zoeken. PS. Er stond ongeveer 202000 op de teller.

Sowieso zou ik eigenlijk geen Polo meer aanraden.

Amen.
Ik heb 2 weken geleden ook de update gehad, kreeg er gratis een nieuwe chip voor het navigatiesysteem bij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).