Breek! Nederland sjoemelt DOOR

Auteur: , 81 Reacties

Nederlandse automobilisten met een sjoemelkar hebben maling aan oproepen van de dealer en kachelen rustig door, zo blijkt.

Breek! Nederland sjoemelt DOOR

De speurneuzen van AD hebben uitgezocht hoeveel auto’s nog met sjoemelsoftware rondrijden in Nederland. Maar liefst 175.000 Audi-, VW-, Seat- en Skoda-bestuurders kregen vorig jaar een oproep van de dealer om de software te laten updaten, waardoor de motoren zich voortaan wel aan de emissieregels zouden houden. Navraag door de krant bij de RDW leerde dat 115.000 mensen uit deze groep (nog) geen gehoor heeft gegeven aan de oproep en dat zij dus vrolijk doorkachelen met die auto’s die teveel uitstoten.

Volgens de krant vinden veel sjoemelmobilisten het wel gesneden. Hun eigen veiligheid en gezondheid zijn niet direct in het geding en dus mag de foute VAG-software gewoon blijven zitten. Verder is men naar het schijnt bang dat de auto na de update minder lekker rijdt of meer verbruikt. De Bovag meent dat dat laatste niet het geval is, maar mensen vinden het simpelweg teveel moeite om voor een software update terug naar de dealer te gaan.

Het RIVM hamert er intussen op dat het wel echt invloed zou hebben op de luchtkwaliteit in Nederland als alle eigenaren van een sjoemelkar terug naar de dealer zouden gaan voor een update. Dat hebben ze in Duitsland trouwens een stuk handiger aangepakt, want daar zijn automobilisten verplicht om hun auto aan de eisen te laten voldoen. In Nederland heeft de terugroepactie meer een facultatief karakter.

Ondertussen rekent importeur Pon erop dat de genoemde 115.000 auto’s echt nog wel terug naar de garage komen voor een update. Er zijn reeds 60.000 auto’s langsgekomen bij de diverse dealers en er worden nog steeds brieven verstuurd om mensen erop te attenderen dat ze hun sjoemelauto moeten laten fixen.

Aan de ene kant ligt het voor de hand om te concluderen dat die 115.000 automobilisten complete lak hebben aan de luchtkwaliteit en de gezondheid van anderen. Aan de andere kant: wie weet hoeveel sjoemelauto’s van andere merken er nog rondrijden waar we geen weet van hebben? Toch is het bij bepaalde VAG-auto’s vastgesteld dat ze niet volgens de norm presteren, wat ons betreft mag (net als in Duitsland) best verplicht worden gesteld dat automobilisten terug moeten komen voor een fix die dergelijke problemen verhelpt.



81 reacties

“Wat krijg ik ervoor?”
“uhm, betere lucht om u heen”.
“Laat dan maar, de lucht is hier prima”.
@gregorius: De Nederlander in een notendop.
@jochempie: Haha maar wel waar. Zou er ook niet voor terug gaan. Onzin zeg. Gewoon aangeven bij de volgende beurt. Nemen ze het dan maar mee.
Dit is zo makkelijk. De terugroep actie koppelen aan de APK. Geen APK en/of update = boete. Kwestie van de typegoedkeuring in trekken. Doen ze in de BRD ook.
@erik2907: nou, volgens mij hebben ze in Duitsland daar toch nog even van af gezien
@siemi: je hebt gelijk maar……..

https://www.google.nl/amp/s/amp.focus.de/auto/news/abgas-skandal/vw-abgas-skandal-software-update-audi-kunden-berichten-ueber-zwangs-umruestung_id_5703624.html?client=safari
@erik2907: het probleem was inderdaad dat zonder hulp van VW niet vast te stellen is of de update is uitgevoerd of niet. Het blijft juridisch glad ijs geloof ik.
@siemi: klopt, hetgeen de TüV nu overweegt is om bij een keuring de klant te laten aantonen dat de update is uitgevoerd, zo niet, dan wordt er geen TüV (APK) goedkeuring gegeven en de auto onttrokken aan het verkeer.
@gregorius: RIVM lult onzin; neem alleen die reclame op de radio al over Nuon en een Hoogoven in Groningen (o.i.d.) met hun ‘groene stoom’ (ja, zonder de R), de besparing aan CO2 uitstoot is al net zoveel als 100 000 auto’s in een jaar of 5~8 rijden in totaal uitstoten. Dus die paar sjoemel-diesels die netto lang niet zo vervuilend zijn als vele andere uitstoters (vliegtuigen, zware industrie, Oost-Europese vrachtwagens, etc) doen echt niets op de luchtkwaliteit op wat geneuzel achter de komma in een meet-apparaat na :(
Verplichten lijkt mij niet meer dan normaal. Je kreeg de voordelen, dan ook voldoen aan de voorwaarden.

Weiger je? Dan ook je voordelen terug betalen.
@dakloosinmx5: Omdat de fabrikant een fout heeft gemaakt? Ze komen het maar oplossen op een tijd en plek die mij uitkomt. De fabrikant moet zorgen dat het probleem wordt opgelost, niet de klant.
@87sandyd: lijkt mij ook ja!!
Je hebt een auto gekocht die vanaf minuut 1 al aan die voorwaarden had moeten voldoen en als de fabrikant dus een “fout” maakt mogen ze het ook gewoon oplossen op het moment dat schikt.
Daarnaast vraag ik mij af of het aanpassen ook wel verplicht kan worden?
@87sandyd: Auto voldoet niet aan de goedkeuringseisen en moet eigenlijk gewoon van de weg afgehaald worden.
@fanboy: onzin. De auto heeft een typegoedkeuring en zolang deze aan de APK eisen voldoet is er geen enkele reden om de auto’s van de weg te hale.
@robert110: Hoe denk je dat zo’n typegoedkeuring tot stand komt slimmerik? Daar hoort een emissietest bij.
De auto’s mochten verkocht worden met een NO-x norm van 80mg/km en dat halen ze niet.

In Amerika halen ze dat ook niet met de nieuwe Euro 6 VW’s en verkopen ze die niet eens meer.
@fanboy: Je kan roepen wat je wilt maar feit blijft dat de auto’s een typegoedkeuring hebben gekregen en deze blijft behouden.
@robert110: Mwah. In Duitsland vervalt dus de TUV als je je auto niet update. Dus zo simpel als jij het stelt ligt het dus niet.
Zijn er dus al daadwerkelijk onafhankelijke tests gedaan waarbij de auto voor en na de update wordt vergeleken? Een rollenbanktest voor vermogen en vermogensopbouw is toch geen buitensporige moeite om de nodige FUD uit de wereld te helpen?

Verder lijkt het me niet onrealistisch om dit gewoon verplicht te stellen bij de eerstvolgende beurt. Geef het een jaar de tijd en anders het model gewoon afkeuren. Alsnog vervelend voor de eigenaar, maar mocht het de auto daadwerkelijk negatief beinvloeden lijkt me dat hier gewoon een schadevergoeding tegenover zou moeten staan.
@fanboy: Zeg slimmerik, weet jij hoeveel auto’s niet aan de emissie voldoen? Juist, heel erg veel. Dus dan zou bijv het halve wagenpark van Nederland zijn type goedkeuring verliezen? Wat een onzin. We maken ons druk om de verkeerde dingen…
@oemplus: Druk maken om goede luchtkwaliteit is niks mis mee.

En tja, de hele reden dat die 11 miljoen sjoemeldiesels niet in 1 keer van de weg gehaald zijn is dat het de economie zou schaden. Te samen met de sjoemeldiesels van Opel, Renault, Mercedes etc.

Maar in een proces werken naar updates, en deze updates dan verplichten om anders de auto van de weg te halen, lijkt me niks mis mee.

Als je auto te veel CO doet mag ie ook niet door de APK. NOx en fijnstof is niet anders, behalve dat het een verdomde dure ingewikkelde installatie nodig heeft om te meten.
@fanboy: prima idee, dan ook gelijk iedereen die zijn auto heeft laten chippen van de weg af. En iedereen die andere velgen heeft geplaatst, en iedereen met een Duinrel sticker, etc.
@87sandyd: je kan als klant toch einde van dag auto heen brengen. Leen auto mee krijgen en volgende dag je eigen auto ophalen. En kom niet met lul verhalen dat jullie nooit geen tijd hebben. Je kan ook gewoon even mee werken. De fabrikant bied ja een oplossing aan. Jullie zijn degene die moeilijk doen. Zeg dan gewoon dat je er geen belang bij hebt. Apk heb je toch ook tijd voor?
@gerjan: Ik lig liever op de bank dan dat ik op-en-neer moet rijden voor een update waar je zelf niks aan hebt.
Als PON de kilometers en tijd niet uitbetaald, ga ik niet naar de dealer.
@melkkoe: mag hopen dat het gekheid is. Wat maakt een paar kilometer nou uit? En wat maakt het nou uit even wat later thuis te zijn. Eigen baas zeker? Met zo’n instelling kom nergens aan het werk. Hekel aan zulke uitspraken. En als het auto van de baas is wat maakt de kilometers dan uit? Liever lui als moe mentaliteit. Stel je voor om iets te doen voor een ander. Jij bent ook type dat naar de dokter gaat als er vocht uit je lichaam komt wat zoutig is En dat de dokter dan zegt dat dat zweet is. Ik zal mij verder maar stil houden.
@gerjan: Het gaat niet om die paar kilometer en een paar uur tijd, maar om de manier van afwikkelen van de problemen door PON. Ik ben inderdaad eigen baas, en wanneer ik mijn klanten opzadel met problemen kom ik die oplossen op het moment dat het hun uitkomt. Zeker wanneer de problemen bewust zijn veroorzaakt is dit niet meer dan normaal volgens mij.
@87sandyd: hoor je mij zeggen dat je er nu direct heen moet?
Eerstvolgende onderhoudsbeurt (en die plan je zelf) verplicht updaten. Een jaar de tijd om het in orde te krijgen is meer dan genoeg.

@87sandyd: Leg maar uit aan de dealer. Maar leg het probleem niet bij de rest van de maatschappij.
@dakloosinmx5: We leven hier niet in een dictatuur.
@robert110: Duitsland is dus nog een dictatuur?
@dakloosinmx5: Het komt wel in de buurt met dit soort praktijken.
@dakloosinmx5: juist, meer regeltjes hebben we nodig,
Verplichten aan de APK. Niet geüpdatet? Afkeur voor de APK. Sowieso dat iedereen dan de update laat uitvoeren.
@kwatsjkop: Het is al verplicht, dat heet typegoedkeuring en daar voldoen ze niet aan. Auto’s die daar niet aan voldoen, mogen normaliter niet de weg op.
@kwatsjkop: Er komt nog wel wat meer bij kijken voor je software aan je APK kan koppelen me dunkt.
Daarnaast, wat zou jij doen? Als ik een auto koop met een bepaald vermogen, zou ik geen update doen die mij minder vermogen geeft als de update niet verplicht is.
@scottreeder: Heeft de auto minder vermogen? Of ben je er alleen bang voor?

Anyhoe: als ze de typegoedkeuring echt zouden laten vervallen, dan mochten de auto’s inderdaad echt de weg niet meer op. En wel per direct.

De soep wordt alleen lang niet zo heet gegeten. De tik op de vingers is uitgedeeld en die auto’s? Die gaan met de jaren vanzelf wel een keer naar de sloop/export.

Storm. Glas. En alles bleef zoals het was.

Naja: niet helemaal ; vw heeft zich in de kijker gespeeld en zal nu niet meer zo snel frauderen. Dus het helpt wel: er komen geen ( of minder (?)) nieuwe auto’s op de weg die niet voldoen aan de uitstoot normen. Het terugroepen alleen (niet verplicht) zou al genoeg reputatie schade moeten veroorzaken is wellicht de gedachte.

/ik ga de politiek in- lekker polderen! Stem op mij!
Kan iemand mij kort uitleggen waarom VW de “update” niet meteen gedaan had? Dus bij de productie. Dan had de hele miljardenkostende affaire niet hoeven gebeuren. Ik heb dat nooit begrepen.
Als er niet meer verbruik is en niet minder vermogen als gevolg van een iets andere software, waarom zou je dan sjoemelen met de test?
@lippie: Ja, dat is een hele goede vraag… Ik meen wel dat bij eerdere berichten ook sprake was van een hardwarematig update, maar als dat inderdaad niet eens nodig is moet er toch ergens in het verbruik, vermogen of driveability iets veranderen….
@lippie: het is niet alleen software maar ook een roostertje. Dat roostertje en die software waren er nog niet in 2005. De hele wetenschap dat het met een roostertje en software kan in plaats van een heel duur adblue systeem was er toen nog niet. Het is wel merkwaardig waarom VW nadat ze in 2005 een sjoemelversie vrijgegegven hebben niet snel een nieuwe wel goede versie gebouwd hebben.
En de Politie? Heeft Pon al die Touran hokken al geüpdatet?!
Echt wel dat je minder pk en/of Nm hebt na die update! Dus ik zou gewoon zeggen pro rata mijn doekoe terug! Van 200 naar 190 pk? 5% van de aankoopprijs terug! Graag in biljetten van 20 Euro geen opvolgende nummers. Maar ik rij toch geen VW dus balharen.
Vriend van mij tuft ook vrolijk verder in zijn sjoemel A6 diesel, hij heeft al 3 brieven ontvangen van D’Ieteren (VAG importeur België). Maar hij heeft naar eigen zeggen geen zin om hem binnen te brengen omdat de chiptuning en andere aanpassingen zouden verdwijnen met de update.
Pakken ze in Duitsland beter aan. Je hebt tot een bepaalde datum de tijd voor die update. Heb je hem dan niet. Dan vervalt je TÜV.
@xenonlampje: Ja terecht, moeten we hier ook hebben.
En geef ze eens ongelijk.
Software wordt aangepast of evt systeem…. het scheelt 4 a 5 pk
we hebben ze op ons rollebank gehad voor en na
Geen de mensen eens ongelijk. Voor een onduidelijke oplossing voor een onzichtbaar probleem dat eigenlijk alleen op papier bestaat (immers al die auto’s gaan nooit meer de rollenbank op, ook de parktijk uitstoot wordt helemaal niks minder) ga je niet met spoed naar de dealer. If it ain’t broken, dont fix it.
@mashell: lijkt mij veel logischer dat er een monteur bij je komt om het te repareren, VW heeft bewust er foute software in gezet dan komen ze het ook maar zelf repareren.
@mashell: Ik stoor mij er vooral aan de onduidelijkheid. “Ja er is een update die de uitstoot verminderd”, wat dan? “Ja een software update” Ja wat dan…? “Ja nieuwe software voor het motor management” Hoe dan? “Ja met andere software”. Nergens vind ik een duidelijk antwoord waarin staat de ze bijvoorbeeld de inspuit timing of hoeveelheid hebben aangepast, of de EGR werking bijvoorbeeld. Of iets over het roetfilter of ad-blue systeem.

Ze zijn net gepakt met sjoemel software, en nu hebben ze een zeer-vage oplossing die software gerelateerd is. Als het mijn auto was zou ik meer duidelijkheid willen voor ik het zou doen in ieder geval.
@reistje:
Precies dat!
@reistje: de oplossing bestaat uit 2 delen. Een roostertje dat wervelingen in het aanzuig kanaal veroorzaakt, zo een betere verbranding veroorzaakt en daarmee de NOx onder testomstandigehden onder de norm krijgt en een software die precies hetzelfde is de software die er voorheen inzat. Alleen de testcyclus herkenning is er uitgehaald. Daar valt natuurlijk ook niet zo gek veel meer over te zeggen.
Na de update loopt de auto iets minder zuinig, rond de 0,3L/100km. Ook regenereerd het roetfilter sneller dan voor de update. Je hebt ook kans dat mocht je auto gechipt zijn, dat de ECU na de software update
gelockt wordt en deze hierna niet meer te tunen is omdat ze de ECU niet meer in komen. Is al een paar keer voorgekomen. Gewoon laten zoals hij is en niet laten updaten.
Al die auto’s moeten binnenkort toch wel voor een grote of kleine beurt naar de garage. Meteen even de update laten doen. Dan kost het de klant geen dag extra zonder auto en worden toch alle auto’s netjes ge-update.
Wat als een dealer de update domweg uitvoert bij de eerstvolgende beurt? Het is tenslotte een door de fabriek voorgeschreven aanpassing. Praktisch nut heeft het verder niet, zoals Maxell al schrijft, maar aangezien de fabriek veroordeeld is tot het doen van een aanpassing kan ik me voorstellen dat het een punt van afkeur wordt voor de APK.
Het zal in deze gevallen gaan om auto’s die niet meer bij de merkdealer komen. Die zullen deze update niet automatisch krijgen.

Bij de merkdealer gebeurt het wel automatisch. Sterker nog, als je het niet wilt dan moet je daar expliciet voor tekenen. Ik zal het juridische documentje wel even naar AB sturen :-)
waar las ik toch laatst, dat de update vrijwel NIETS verandert aan het vermogen, verbruik EN UITSTOOT! dus veel blabla om niks.
Wij hebben nog geen oproep gehad van de Volkswagen, zodra we die krijgen gaan we erheen. Zolang we de oproep niet krijgen, gaan we er ook niet heen.
@toeter11:
Die brief zou je allang gehad moeten hebben. Als je die nu nog niet hebt gehad, dan beschikt Pon niet over de juiste persoonsgegevens.

Dat is sowieso een probleem voor Pon. Zie maar over de gegevens te beschikken van de huidige eigenaren, in het geval van auto’s die op de 2e hands markt zijn verkocht. Ik neem aan dat de RDW die niet zomaar mag verstrekken?
@poes: het grappige is we hebben een brief van december 2015, waarin staat we in de periode mei-okt. Opgeroepen worden, voor aanpassingen. Alleen we hebben die oproep niet gehad, dus pon heeft wel goede gegevens. Alleen die oproep is nog steeds niet binnen(feb 2017).
De NL overheid moet gewoon een boete geven aan PON. Dan zullen die auto´s natuurlijk veel sneller bij de garage staan. PON kan die boete misschien dan declareren bij de VAG Group . Ze zijn toch goede zaken vrienden? Dat gelul over de andere merken. Die andere merken komen wel een x aan de beurt of misschien niet als blijkt dat ze niet hebben sjoemelen zoals de VW Group gedaan heeft. Feit blijft VW is betrapt en heeft toegegeven. Het is belachelijk dat die 115000 auto’s nog steeds zo rondrijden. Maar er valt niks aan te verdienen voor PON dus waarom zouden ze moeite doen. Het verkopen en afleveren van 115000 doen ze natuurlijk liever. Daar zullen ze bij PON minder moeite mee hebben.
@azuli: Alleen VW is in de VS betrapt. En kwam daar niet door de test. In Europa hebben ze eigenlijk niet eens iets officieels misgedaan. Dus hele recall hier is dus eigenlijk niet veel meer dan een goodwill verhaaltje.
10,- euro cadeaubon erbij doen en ze staan maandagmorgen allemaal bij de VW Dealer op de stoep
Kans dat deze 115 000 eigenaars hun auto hebben laten chippen en dat ze hun extra pk’s dreigen te verliezen….
Even ter info, niet onbelangrijk:
Als je in Duitsland rondrijdt met je niet-geüpdatet sjoemeltoeter en je wordt om wat voor reden dan ook staande gehouden door der Deutsche Polizei en ze checken het, krijg je een fikse boete volgens de Duitse wettelijke norm én word je verplicht om, per ommegaande, de auto van een update te laten voorzien voor je verder rijdt naar je bestemming. Die boete echter, kan je niet verhalen op VAG of je verzekering, want je kiest er zelf voor. Een vriend van mij, woonachtig in Duitsland, maar in het bezit van een ’s Neerlandse sjoemeltoeter, heeft bovenstaande helaas moeten meemaken. Nu hielp het dat ie 4km van zijn huis af staande werd gehouden en dit kon overzien, maar de boete was niet mis (130 euro, voor Duitse begrippen érg hoog).
@jaxdryke: best wel een sterk verhaal. De Duitse politie heeft eigenlijk wel wat beters te doen. En hoe kan de Duitse politie iets in de motor van je auto controleren? Op zich zegt het blauwe balkje met NL dat je wagen in Nederland is toegelaten, europees recht zorgt dat dat ook in de rest van de EU geldt.
Zou het echt zoveel uitmaken ?
Nu komt het leuke, de euro 5 sjoemel TDi van VAG waar het allemaal omgaat is in de praktijk al vele malen schoner dan de overige diesel auto’s/merken die zogenaamd wel legaal zijn.
Leuk stukje leesvoer en brengt ook wat nuance aan in dieselgate.
https://www.its.leeds.ac.uk/about/news/implications-of-the-vw-scandal/

Deze is ook heel erg interessant.
https://olivierbeens.wordpress.com/2015/11/05/de-lange-aanloop-naar-de-dieselgate-fraude/
Is er al eens een vergelijkende test met 2 auto’s gedaan, de ene zonder en de andere met update?
Uitstoot, verbruik en rij-eigenschappen, prestaties.
Dat ze die software update maar aan huis komen doen.
Waarom ligt die verantwoordelijkheid nu bij de gedupeerde klant?
@ponnie: Hmm, verdachte gebruikersnaam in deze :P
@fanboy: Bedoel je dan dat een ponnie meer schadelijke uitstoot levert dan een sjoemeldiesel :P?
@ponnie: Ligt eraan wat je hem te eten geeft, maar mijn eerste reactie: JA :)
Feitelijk gezien is de update ook een wassen neus, het is enkel om aan de test voorwaarden te voldoen.
En zoals u allemaal weet zijn deze uit het jaar kruik, de concurrentie die vele malen meer vervuilende diesels heeft in de praktijk zijn probleemloos goedgekeurd.
Zodra een Audi, VW of VW bedrijfswagens bij een officiele dealer komt. Is de dealer verplicht om een terugroepactie uit te voeren. Echter eigenaren hebben ook een brief ontvangen. De terugroepactie kan niet worden uitgevoerd als het voertuig bij derden in onderhoud is.
Lekker boeiend. Fuck het milieu. Dat gaat toch wel stuk met al die stinkdiesels.
De mijne moet ook terug, heb vorige week de uitnodiging gekregen. Ondanks dat ik ‘gratis’ vervangend vervoer krijg, ga ik echt niet eerder naar de dealer dan dat ik de kar inlever. Onderhoud doet de leasemij prima en hij moet nog 1 beurt en een jaartje maximaal mee.
Nonsens!! Met die brief, in mijn geval van 4-3-2016 krijg je geen nieuwe, schone software. Inmiddels 3 x geinformeerd bij Skoda met geen ander resultaat dan dat ik nog meer geduld moet hebben……

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).