Help een Autoblog-lezer Zuid-Amerika door te komen

Auteur: , 32 Reacties

Daarvoor zoeken wij een lezer met kennis van zaken!

Fiat Ducato 4x4 Expedition

Het is de droom van elke autofanaat: een epische roadtrip maken met de auto. Nu zijn er mensen die zowaar de daad bij het woord voegen. Zoals Autoblog-lezer Eb. Eb gaat met een aangepaste Fiat Ducato door Zuid-Amerika trekken. Hopelijk pakt hij dan ook deze epische weg mee.

Uiteraard moet je goed voorbereid aan zo’n trip beginnen. Natuurlijk, we zagen Jeremy, James en Richard met V8 sportwagens door Zuid-Amerika cruisen, maar de karavaan Land Rovers met 50 man personeel aan boord blijven veelal buiten beeld. Maar als je met een één enkele auto de tocht gaat doen, is voorbereiding van belang. Niet alleen de planning van de reis, de overnachtingen en het proviand zijn van belang. Misschien is de auto zèlf wel het belangrijkste onderdeel.

De auto moet in goede conditie zijn. Als je iets niet wil meemaken is het met pech ergens in de Andes staan. Eb heeft daar uiteraard ook geen zin in en is derhalve zijn Ducato aan het optimaliseren. Maar er is een punt waar hij niet uitkwam. Dit heeft Eb laten weten in de vraagbaak:

Ik weet wat een DPF voor dient en hoe het werkt. Ook dat het niet toegestaan is om het DPF te verwijderen.
Maar heeft er iemand ervaring met een Fiat Ducato 3.0ltr automaat rijdend op hoogtes boven 2500/3000m voor langere tijd. Normaal verbranding geschiedt wanneer je zo ongeveer op 2000/2500 rpm rijdt voor tenmimmste 10 tot 15 minuten.

Men adviseert om het roetfilter eruit te halen, waar ik persoonlijk ook niet voor ben. Daarbij komt dat dit een zeer kostbare aangelegenheid wordt (rond 3000 Euro). Terug in Nederland zal het DPF weer teruggeplaatst moeten worden. Diverse grotere automerken zijn bewust van het probleem, maar willen er weinig over kwijt. Theoretisch zou het geen probleem hoeven te zijn, want een DPF werkt onafhankelijk van de luchtdruk. Mijns inziens ligt het probleem bij te lage temperatuur om een goede verbranding van het roet/fijn stof ect. te verkrijgen. Dus een “forced regen” zou uitgevoerd moeten worden om het filter weer enigzins schoon te krijgen. In “limpe mode” is het mijns inziens geen pretje om een steile helling op te rijden. Kortom: DPF verwijderen of laten zitten?

Nu mijn tweede vraag:
Heeft iemand ervaring met een OBDII diagnostic tool Multiecuscan, waar je een forced regeneration kunt uitvoeren. Wij gaan namelijk naar Zuid Amerika en in Bolivia (Andes gebergte) schijnen we tot op 4800 meter te rjden voor langere perioden. Daarna zakken we langzaam af om uiteindelijk in Halifax onze camper weer te verschepen naar Nederland. We beginnen in Buenos Aires. Een tochtje van ongeveer 320 dagen. Wie kan mij helpen?

Nu is onze technische kennis ook eindig. Dit is dermate specifiek dat wij graag een beroep op jullie, trouwe Autoblog-lezers, doen. Is er iemand die Eb kan voorzien van nuttige informatie? Antwoorden kan via Eb zijn bericht in de Vraagbaak of in de comment-sectie hieronder. Alvast hartelijk bedankt!

Uiteraard kun jij ook de Vraagbaak gebruiken. Niet alleen als je een vraag hebt, maar ook om te antwoorden. Zo kunnen wij autoliefhebbers elkaar helpen!



32 reacties

Kun je het DieselPartikelFilter niet verwijderen en er een stuk uitlaat tussen zetten en je software her-programmeren?
Me zou met dit soort vragen naar een chip tuner gaan. Die hebben vaak zgn de-cat uitlaten op de plank liggen.
Verder over milieuvervuiling, er rijden daar Volvo en Scania trucks in Brazilië gemaakt uit het jaar kruik, die meer roet uitstoten dan een stoomboot.
Het probleem is dat op zeer grote hoogte de motor erg veel roet gaat maken. Turbo en software zijn uitgelegd tot op 2500m a 3000m als je een auto in Europa koopt. Bij hoogtes boven de 4000m kom je als het ware in onbekend gebied. Vrijwel geen vermogen en dus heel veel roet. Diesels van de lokale markt (zelfs als dat ook een Ducato zou zijn) zijn hier veel meer op voorbereid. Die grote hoeveelheid roet is dusdanig dat het roetfilter niet snel genoeg kan regeneren om het kwijt te raken. Hij zal dus vrijwel constant in regeneratie zitten maar alsnog langzaam vollopen. DPF moet er dus echt af maar is zowel hier als daar illegaal. Legaal zijn er maar 2 dingen: een Ducato daar kopen die er tegen kan of een oudere Diesel zonder roetfilter kopen. Het is een erg bekend probleem trouwens; auto’s van de Europese markt kan je eigenlijk niet meer buiten Europa gebruiken.
@mr123: dan moeten er dus kant en klare maatregelen te vinden zijn. Bouw de bus om naar Braziliaanse specs dus.
@lekbak: Of even informeren bij Dakar teams, met name de support trucks SUV’s en busjes zullen toch tegen dezelfde problemen aanlopen?
@griffendahl: Die bouwen ze om naar Euro 3/4 specificaties (zonder DPF) of ze doen het minder legaal
Bij dit soort roadtrips moet je je vooral vooraf geen zorgen maken over dit soort zaken, gewoon gaan rijden. Ook al sta je in de middle of nowhere op een weg, er komen altijd wel mensen voorbij. En als iets stuk is: lokale monteurs zijn over het algemeen een stuk inventiever dan hier om dingen te fixen.
@Tenck: er zijn plaatsen op de wereld waar je lang kunt wachten. Niet in Europa, zelden in Azië maar wel in zuid Amerika.
@lekbak: Zelf heb ik ook een lange roadtrip gedaan en met pech op de hoogvlakte van Mongolie gestaan. Daar kwam per uur 1 of 2 auto’s langs en ze stoppen allemaal om te vragen of ze kunnen helpen. Als je goed voorbereid, met voldoende water en eten, op pad gaat mag ik hopen dat je dat uurtje (tot een paar dagen) zonder problemen kan overbruggen.
@Tenck: het gaat dus inderdaad om die paar dagen die je kunt staan. Iemand hier uit het dorp is ook zo’n wereldreiziger en die is op plekken geweest waar hij dagen achter elkaar niemand tegen is gekomen. Best vervelend als je dan op 4500 meter stil staat met een zwaar en duur voertuig. Niemand die je kan slepen en je wilt het ook niet achterlaten.
@tenck: Dat kan met een oude auto ja, maar niet met zo’n nieuwe.

Het probleem is dat dit soort auto’s in een noodloop kunnen raken, en die lokale handige monteur met de hamer gaat hem daar echt niet uit krijgen.
(ik ben zelf lang op reis geweest met een oude wagen)
@fanboy: Dan lijkt het me simpel, gewoon met een oud barrel gaan. Is ook nog veel leuker, zelf ook gedaan ;).
@Tenck: dat risco zou ik in zuid amerika niet nemen. Daar kom je op wegen waar dagen waar weinig verkeer over gaat. En dealernetwerken zijn ook niet zo als hier.
Ik heb zelf twee keer de Uyuni-zoutvlaktes-tour gedaan. Ik zou het afraden dit zelf te gaan doen tenzij je er grondig op voorbereid bent. De navigatie daar is heel lastig en de wegen kunnen heel uitdagend zijn. Als je wel goed voorbereid bent is het een fantastische ervaring, helemaal als je het zelf gaat rijden!
Veel plezier in Zuid-Amerika!
Zelf denk ik dat je deze vraag misschien nog beter op het forum van AMT (Auto en Motor Techniek) kan vragen. Dat zit vol met techneuten.

Niet dat hier geen vakkennis zit, integendeel. Maar voor datgene wat jij wil weten zou ik mezelf graag gedegen in willen laten voorlichten als ik het mocht zeggen.
Misschien veel te simpel gedacht hoor. Maar kun je geen extra stuk inlassen met een extra roetfilter? Naast de bestaande, dus een soort extra bypass. Afsluiten met bedienbare vlinderkleppen. Is de ene overbelast laat je het via de ander lopen. Kom je weer op normale hoogte regeneer je de boel weer en heb je weer twee schone. Geeft je wellicht net dat stukje extra range.
@e34m5touring: daar zat ik ook aan te denken. Of een klep met een klein stukje pijp naar de zijkant die je in geval van nood open kunt zetten (ongedemt dus echt nood) of een nette bypass. Je zou zelfs eventueel een op maat gemaakt stukje pijp, twee beugels en een ijzerzaagje mee kunnen nemen in geval van nood. Naar de chiptuner lijkt mij namelijk sowieso verstandig dus een tweede tune zonder filter kan je dan zo meepakken.
@lekbak: Ja dat kan ook nog, dat je hem op dat soort momenten even vrij laat ademen.
Met MultiECUScan heb ik wel ervaring, maar dan alleen voor m’n eigen Alfa. Maar is een prima programma! En de 50€ zeker waard. Zorg voor een goed werkende USB OBD Kabel en laptop, dan kun je iig problemen onderweg via de computer uitlezen en evt resetten! Kwa DPF op hoogte heb ik verder geen verstand helaas.
Ik ben zelf op 5600 meter hoogte geweest, maar met een oude diesel zonder electronica.

Maar er was toen ook een stel met een vrij nieuwe Iveco, die kregen steeds knipperende lampjes in het dashboard tegen de 4000 meter hoogte. Hierop hebben ze besloten om te keren en weer naar lagere gebieden te rijden. Want als die auto in een noodloop zou schieten, zouden ze een groot probleem hebben (weinig Iveco monteurs met een laptop in India)

Dus zorg in ieder geval dat je weet hoe je zo’n ding moet resetten of op andere manier uit de noodloop moet krijgen. Wat je ook doet met die DPF, als hij dan in een noodloop of iets anders terecht komt, weet je hopelijk hoe je hem weer (tijdelijk) aan de praat kunt krijgen zodat je weer een stuk verder kunt rijden, of terug naar beneden.

En wees voorzichtig met het vele stijgen. De auto doet het werk, jij zit lekker stil. Maar als je van 3000 meter komt en je stops op 4800 meter hoogte uit, kun je wel even een klap krijgen als je gewoon even gaat lopen.
Belangrijker nog zijn de slaapplaatsen. Ze adviseren per nacht max 300 meter omhoog (alleen de hoogte van je slaapplaats, niet wat je overdag bereikt), maar ik zou zeggen, zorg dat het in de praktijk niet meer dan 500 meter per nacht is.
Rond de 3000 meter is dat allemaal niet echt een issue, maar bij 4000 meter en hoger gaat het hard.

Ook voor je auto, dus hoe de spiegel in de gaten, en niet te veel gas geven.

Have fun!
Ik zou sowieso naar de ChipTuner gaan. Doorgaans maken die de marges kleiner en geven ze de auto meer pk’s.
Misschien kunnen zij de marges wat groter maken zodat de auto ook op grotere hoogtes blijft rijden.
Ik zou zeker contact zoeken met een Dakar team, die hebben veel ervaring.
En de uitlaat zo maken dat je of met een bypass of dat je op een gemakkelijke manier een DPF kunt verwisselen. Ik zou voor een bypass gaan met een vlibderklep zoals hierboven beschreven.
Literke benzine in de tank en dan ff een stuk blazen. Schoon!
@snorrewietskie: Ja dit vinden de common rail pomp en de verstuivers fijn haha
Hoe groot is de kans op handhaving op het verbod van het verwijderen van de dpf. Hier ken ik talloze mensen die zonder rijden omdat de motor gewoon beter loopt.

Persoonlijk zou ik denken je wordt daar toch niet gecontroleerd en hem eraf halen of leegkloppen en dan weg laten schrijven.
De fiat ducato wordt in us geleverd als Dodge, probeer eens na te gaan of je het motormanagement van die motor zou kunnen steken in je Europese ducato. Ga wel eerst na of er in de Dodge een dpf zit
Ik zou ook is nagaan of de ducato een egr klep heeft… deze zou ik dan via software volledig laten open zetten en laten open staan. Zo vervuilt deze niet
@robinbe: je moet hem juist dicht laten zetten…
@thomas20vt: bedankt voor de tip… heeft mijn garage mij weer iets wijs gemaakt ;)
@robinbe: Het probleem is dat er tijdens het regenereren van het roetfilter vaak gebruikt van de EGR wordt gemaakt. Dicht zetten kan je dan vaak alleen maar doen als je het filter verwijderd. Is per merk verschillend.
Zou een oude sprinter of LT kopen oid, hoe minder electronica hoe beter.
Mijn broer kocht een nieuwe 3.0 Ducato…
Manmanman wat een ellende bak was dat, echt alles ging stuk en de dealer (Deba Etten-Leur) maakte er nog een grotere puinhoop van
Na een jaar terugverkocht, onder dreiging van een advocaat en nu al weer een paar jaar blij met een T5.
En dan zijn wij dus echte Italo-liefhebbers…
Oei een fiat ducato, heb er persoonlijk slechte ervaringen mee. Maar terug naar de vraag stelling. Mijn advies is zeker het dpf verwijderen, gebeurt vaak bij goed gechipte diesels omdat de turbo minder tegendruk heeft en er dus in veel gevallen een vermogenswinst is. €3000 vind ik lichtelijk overdreven, bij unlimeted kost het dpf verwijderen incl software tussen de €600 – €700.
Het DPF kan zowel ‘actief’ als ‘passief’ geregeneerd worden.
Bij een actieve regeneratie zal het motormanagementsysteem zelf de juiste omstandigheden creëren om de roet in het DPF te verbranden (bijvoorbeeld na-inspuiting, regeling van de uitlaatgasdruk).
Bij een passieve regeneratie wordt de roet eigenlijk vanzelf verbrand doordat het uitlaatgas als gevolg van de verbranding al heet genoeg is (bijvoorbeeld door 10-15 minuten met hoog toerental rijden; meer brandstof, hoog uitlaatgasaanbod).
Of een regeneratie benodigd is bepaalt het motormanagement m.b.v. de verschildruksensoren (voor en na het DPF). Is het drukverschil tussen voor en na dusdanig dan zal het motormanagement een regeneratie uitvoeren.

Jouw probleem is echter niet dat het DPF verzadigd raakt, maar dat door de ijle lucht op die hoogtes je motormanagement de inspuitstrategie al gaat aanpassen (lees het motorkoppel begrenzen door stapsgewijs minder in te spuiten), om o.a. je inlaattraject te beschermen, en een goede verbranding te waarborgen.
Dus los van de mogelijke problemen met het DPF, zul je denk ik toch wel problemen krijgen met trekkracht.
Heb je ook al aan brandstof gedacht? De diesel daar kan nog wel eens wat zwavel bevatten, en die vermoordt je DPF ook vrij snel.
@munchburg: P.S. Volgens mij is de 3.0 een Iveco/Fiat PowerTrain motor, dus wellicht kunnen ze je bij IVECO nog helpen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).