• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Help, er is een tekort aan alcantara

Auteur: RubenPriest, gepost 10 april 2018 om 15:43 – 67 Reacties

Help, er is een tekort aan alcantara


De industrie kan de vraag niet meer bijbenen.

Alcantara zag je 12 jaar geleden veelal op een Lexus. Tegenwoordig komt het materiaal terug in bijna elke luxe of sportieve auto. Stuurwielen, stoelen, dashboards, versnellingspoken. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het is gemaakt van het inmiddels beroemde stukje kunststof.

Het materiaal kent zijn oorsprong uit Japan, maar werd middels een joint venture met een Italiaans bedrijf aan de man gebracht. De Italianen van Alcantara S.p.A. trekken nu aan de bel. De vraag naar het materiaal is door de jaren heen zó drastisch toegenomen, dat ze niet meer op tijd kunnen leveren aan bijvoorbeeld autofabrikanten. Want autofabrikanten zijn slechts een greep uit de huidige industrie. Telefoonhoesjes, laptophoesjes, meubels. Tegenwoordig wordt alcantara voor van alles gebruikt. Het spul is gepatenteerd door Alcantara S.p.A en dat betekent dat derden het materiaal niet mogen namaken. De wereldwijde productie van het materiaal is in handen van dit bedrijf en dat zorgt nu voor problemen.

CEO van Alcantara S.p.A, Andrea Boragno, heeft aangegeven niet maar aan de vraag te kunnen voldoen. 20 procent van de bestellingen worden door de firma niet in behandeling genomen. In vergelijking met 2009 is de verkoop van alcantara in 2017 verdriedubbeld. Het overgrote deel van de markt ligt in handen van de auto-industrie. 80 procent van de orders zijn afkomstig van autofabrikanten. (via Motortrend)

Ook interessant!

  • Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
    Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
  • Interieur Ineos Grenadier is bewust niet mooi gemaakt
    Interieur Ineos Grenadier is bewust niet mooi gemaakt
  • Ander interieur voor BMW M3 Touring
    Ander interieur voor BMW M3 Touring
  • Jaguar Land Rover sloopt coronavirus uit het interieur

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

design, interieur

Vorig bericht: « Hamilton vindt Verstappen te onervaren
Volgend bericht: Praatpaal keert terug in de Nederlandse maatschappij »

Lees Interacties

Reacties

  1. stfu zegt

    10 april 2018 om 15:47

    Vandaar dat de Model 3 geen alcantara hemel meer heeft ;)

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      10 april 2018 om 19:53

      @stfu: nee, dat is om kostprijsredenen

      Login om te reageren
  2. nord zegt

    10 april 2018 om 15:49

    Het stukje nepsuede is toch vooral bekend van de Lancia’s begin jaren ‘80…

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      10 april 2018 om 16:02

      @nord: Porsche heeft het ook al even in het assortiment voor de GT modellen.

      Login om te reageren
    • alloallo zegt

      10 april 2018 om 16:22

      @nord: correct alcantara heeft vooral faam opgebouwd icm Lancia.

      Alcantara is de mooiste microvezel op de markt, maar heeft veel kwaliteitsproblemen gekend aan het einde van 90er jaren!!

      Pilling was regel i.p.v. uitzondering. Alle oude Lancia hebben pilling cq bolletjes op de stoelen.

      Persoonlijk zou ik om deze reden nooit alcantara op de stoelen willen.

      Wat een troep

      Login om te reageren
      • theblazerunner zegt

        10 april 2018 om 17:42

        @alloallo: “Schijfremmen van Lancia’s waren ook slecht, dus daarom wil ik ook geen schijfremmen op mijn auto.”

        Login om te reageren
        • alloallo zegt

          10 april 2018 om 20:00

          Er zijn vele goede schijfremmen , maar alcantara blijft troep . Ik heb vele meters verkocht en ook alle klachten gehad @theblazerunner:

          Login om te reageren
    • LaLancia zegt

      10 april 2018 om 19:28

      @nord: vreemd onderdaad dat ze naar Lexus refereren, en niet naar Lancia.

      Login om te reageren
  3. marklevinson zegt

    10 april 2018 om 15:51

    Ik ben er van gaan houden sinds mijn toenmalige nieuwe Lybra. En ja dat is geen maandverband maar een oldskool LANCIA.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      10 april 2018 om 15:54

      @marklevinson: Leuke auto, een 156 in een jurkje!

      Login om te reageren
      • marklevinson zegt

        10 april 2018 om 15:57

        @pallas: en reed echt bovengemiddeld lekker. Jammer dat het merk er niet meer is. Ervaring met Lancia?

        Login om te reageren
        • Pallas zegt

          10 april 2018 om 16:45

          @marklevinson: Bedoel het positief, ik heb zelf ook een heerlijke ouwelullenbak!

          Login om te reageren
    • str8six zegt

      10 april 2018 om 16:12

      @marklevinson: gave bak was dat. Klasgenoot van me had zo’n ding. Lekker zachte, comfortabele stoelen herinner ik me.

      Login om te reageren
  4. thestino zegt

    10 april 2018 om 15:54

    En ik die dacht dat Alcantara ook een soort leer was.. ??

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      10 april 2018 om 16:02

      @thestino: Ja, zo zie je ook nog wel eens de term ‘echt alcantara’ op de interwebs voorbij komen.

      Login om te reageren
      • henk_he zegt

        10 april 2018 om 21:05

        @torsen: dus? Echt alcantara is dus van de originele fabriek en geen Chinees microfiber namaak

        Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      10 april 2018 om 18:38

      @thestino: same same…

      Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    10 april 2018 om 15:58

    Spul is al meer dan 25 jaar op de markt ..
    Patenten zijn dus gewoon verlopen ..

    Italiaans Broodje aap dus ..

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      10 april 2018 om 16:13

      @lincoln: bedoel je een panini scimmia?

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      10 april 2018 om 16:32

      @lincoln: Is dat zo? Volgens mij verloopt een patent niet automatisch na een x-aantal jaar als je je product netjes produceert en zelf actief bezig bent met merkbescherming. Zo heeft de Japanse firma YKK nog steeds het patent op hun type ritssluiting dat al sinds de jaren 60 op de markt is. Er zijn wel andere ritssluitingfabrikanten, maar die wijken in qua ontwerp allemaal net genoeg af om geen inbreuk te maken op het patent van YKK.

      Maar goed, ik ben geen jurist dus ik zou er ook best naast kunnen zitten. Wellicht dat @berlinetta er meer van weet?

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        10 april 2018 om 16:49

        @edge: YKK-fijne ritsslutingen; heb ze in een Mammut-Xtreme zitten. Die doen het lekker, ook op de Everest.

        Login om te reageren
        • 2wheeler zegt

          10 april 2018 om 18:39

          @hotze: man, lekker jezelf aan het pluggen!

          Login om te reageren
          • bfvo zegt

            10 april 2018 om 20:46

            @2wheeler: als Everest beklommen is (alleen dan) krijg je de “bragging rights” er gratis bij. Maar op 8000+ meter loop je niet met je Mammut Extreme jasje…

            Login om te reageren
        • scherzo zegt

          10 april 2018 om 22:35

          @hotze: Nee, heeft niks met patent of merkrecht te maken. Lees dit artikel: http://www.slate.com/articles/business/branded/2012/04/ykk_zippers_why_so_many_designers_use_them_.html

          Login om te reageren
      • janmetdelangeachternaam zegt

        10 april 2018 om 16:53

        @Edge: voor zover ik weet kan een patent maximaal 20jaar lopen

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        10 april 2018 om 17:54

        @Edge: Een octrooirecht (patent) kent een maximale looptijd van 20 jaar inderdaad, maar je kunt daarnaast ook de naam Alcantara als merk vastleggen. Dat kent een looptijd van 10 jaar en kan telkens worden verlengd. Anderen mogen dus wel gebruuk maken van de techniek, maar mogelijk geen gebruik maken van de naam Alcantara.

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        10 april 2018 om 18:41

        @Edge: Ik zie dat mijn reactie niet is doorgekomen, maar dan nog maar een keertje: een octrooirecht (patent) verloopt idd na 20 jaar. Het kan wel zijn dat de naam Alcantara als merk is vastgelegd. Dat betekent dat derden de naam niet mogen gebruiken. Dat geldt voor 10 jaar en mag telkens worden verlengd.

        Login om te reageren
        • nikos zegt

          11 april 2018 om 06:22

          @berlinetta: Een octrooi verloopt na 20 jaar. Ieder ander bedrijf is dan vrij het product dan ook te produceren. Octrooien voor geneesmiddelen zijn 25 jaar geldig gezien de hoge investeringen mbt ontwikkeling. Merken kunnen daarentegen worden verlengt. Wel is het nodig dat je als merkhouder zelf actief optreed tegen inbreuk. Indien je dat niet doet wordt je merk zwakker en kan uiteindelijk niets meer waard zijn. Ook is het mogelijk dat een merknaam zo algemeen en veelvuldig wordt gebruikt dat het een soortnaam wordt zoals bijvoorbeeld Spa rood.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            11 april 2018 om 09:44

            @nikos: uuuhh ja dat is toch ongeveer hetzelfde als wat ik zeg?

            Login om te reageren
    • zarknark zegt

      10 april 2018 om 17:28

      @lincoln: Jep. Alleen klinkt Ultrasuede niet zo lekker bekend als Alcantara http://www.ultrasuede.com/

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    10 april 2018 om 15:59

    Ik wou net m’n stuurtje laten bekleden..m

    Login om te reageren
  7. chrism zegt

    10 april 2018 om 16:02

    Verkoop verdubbeld sinds 2009? Dan hadden ze toch tijd genoeg om op de vraag in te spelen.

    Login om te reageren
    • timdawg zegt

      10 april 2018 om 18:01

      @chrism: lezen ?

      Login om te reageren
      • chrism zegt

        10 april 2018 om 23:39

        @timdawg: Doe ik. Dus?

        Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    10 april 2018 om 16:05

    Wat zijn het toch ook zakenlui daar in Italië he. Dan ga je niet zeuren, dan gooi je de prijs een paar keer over de kop. Vraag daalt, omzet blijft.

    Login om te reageren
  9. transaxleman zegt

    10 april 2018 om 16:09

    Alcantara, de grootste grap in de autoindustrie.

    Suede was duur, dus is er alcantara bedacht als een goedkoop diervriendelijk alternatief. maar dat verkoopt niet lekker dus we doen gewoon alsof het heel premium is. en nu zit het in elke auto als super premium materiaal terwijl het gewoon goedkoop nep suede is. En het wordt ook nog eens snel vies

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      10 april 2018 om 17:22

      @transaxleman: oftewel goede marketing..

      Login om te reageren
    • zarknark zegt

      10 april 2018 om 17:25

      @transaxleman: Nope. Het is vooral een stuk lichter per vierkante meter dan een lap leer of suede.

      Login om te reageren
    • tuutertuuter zegt

      10 april 2018 om 17:37

      @transaxleman: is het niet een stuk beter schoon te maken dan echt suède? En is ook minder vlek gevoelig voor verkleuringen enzo dacht ik. Hoe goed je suède schoenen verzorgt, ze worden altijd Lelijk..

      Login om te reageren
      • alloallo zegt

        10 april 2018 om 22:31

        Helemaal correct. Alcantara is kleurecht en makkelijk te reinigen. Suède is echter slijtvaster @tuutertuuter:

        Login om te reageren
    • rikus zegt

      10 april 2018 om 18:24

      @transaxleman: het is licht van gewicht, daarom zie je het terug in de sportievere auto’s. Een vierkante meter kost gauw € 150,-, wat niet echt goedkoop is. Het is redelijk exclusief omdat de productie afhankelijk is van bepaalde grondstoffen. En het is niet in enorme lappen te koop. Wat het dus voor sommige dingen best bewerkelijk maakt. Suède is de achterkant van leer, dus hoe groter de koe, hoe groter de lap leer/suède. Bij alcantara is zal de lengte misschien geen probleem zijn, de breedte daarentegen is maximaal 1,25m, heb ik me eens laten vertellen.

      Login om te reageren
      • alloallo zegt

        10 april 2018 om 22:34

        De prijs van alcantata os per strekkende meter en niet per m2. De adviesverkooprijs is wellicht euro 150. Maar geloof me als ik zeg dat de inkoopprijs circa euro 50 is. En de auto-industrie als grootverbruiker betaalt nog minder. Bovendien heeft alcantara minder snijverlies tov leder @rikus:

        Login om te reageren
    • erwh zegt

      10 april 2018 om 19:57

      @transaxleman: precies: https://youtu.be/aebUNgMhQV4

      Login om te reageren
  10. dare2think zegt

    10 april 2018 om 16:37

    Beetje apart dat het zo populair is. Het slijt veel harder dan leer of andere stof.

    Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      10 april 2018 om 16:45

      @dare2think: een trophy-wife van 20 gaat ook veel harder achteruit dan een dame op middelbare leeftijd. Dat weerhoudt de gemiddelde miljardair er niet van iedere 5 jaar een nieuwe aan te schaffen!

      Login om te reageren
    • alloallo zegt

      10 april 2018 om 22:39

      Slijtage is geen thema bij een dakhemel of dashboard @dare2think:

      Login om te reageren
  11. jeppie zegt

    10 april 2018 om 16:44

    Dan geef je je patent op voor een mooi groot bedrag en er is weer overvloed aan dat spul

    Login om te reageren
    • alloallo zegt

      10 april 2018 om 22:38

      Alternatieven genoeg! BV dinamica en comfort. Dinamica wordt door Audi gebruikt. Dinamica is minder mooi maar pilling vrij @jeppie:

      Login om te reageren
  12. alcantara zegt

    10 april 2018 om 16:46

    Hier ben ik dan.

    Login om te reageren
  13. alcantara zegt

    10 april 2018 om 16:47

    Zal proberen wat meer te posten, maar kan niks beloven.

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      10 april 2018 om 18:02

      @alcantara: hahahaha we konden er op wachten ja

      Login om te reageren
  14. autopetje zegt

    10 april 2018 om 17:04

    Wat ik mis in dit verhaal is waarom er een schaarste is. Als ik het goed heb dan word dit soort alcantara van Chinese champions gemaakt en kunnen ze de productie niet aan. Kan het mis hebben , maar het uitzoeken waard.

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      10 april 2018 om 18:26

      @autopetje: Het is een synthetische stof. Aardolie zit er wél in.

      Login om te reageren
  15. bisazza zegt

    10 april 2018 om 18:10

    En kaas in de hele wereld mag wel Gouda kaas heten… hebben wij Hollanders toch iets verkeerd gedaan

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      10 april 2018 om 18:47

      @bisazza: goeie vergelijking ook… Ik zou zeggen, probeer het nog eens.

      Login om te reageren
    • arkenbout zegt

      10 april 2018 om 19:21

      @bisazza: dat is juist niet waar

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        11 april 2018 om 07:00

        @arkenbout: dat is wel waar. Alleen het predikaat “Gouda Holland” is beschermd.

        Andersom had logischer geweest, zet er Gouda Polen op als het smakeloze meuk is, maar waarschijnlijk werd Gouda al teveel als soort gezien waardoor dat niet meer ging.

        Login om te reageren
  16. fransananas zegt

    10 april 2018 om 19:11

    Ik heb alcantara altijd zo’n troep gevonden. Ziet er gewoon echt niet uit.

    Login om te reageren
  17. densk zegt

    10 april 2018 om 19:14

    Ik heb het in mijn eigen auto. Het is mooi maar gevoelig spul. Pilling is een ramp maar zeker op te lossen. Heb het afgelopen zomer zelf gedaan. Simpelweg een scheermes er over en nu weer zo strak als een biljartlaken.

    Login om te reageren
  18. moveyourmind zegt

    10 april 2018 om 19:40

    Wel mooi spul om te zien en uiterst knap dat het praktisch hetzelfde aanvoelt als suède.

    Maar hoef het nooit meer in de auto te hebben na de ramp die Lancia heette. Vier jaar oud en de gaten zaten al in de wangen van de stoelen en de rugleuning en zitvlak leek nog het meest op een oude versleten zemelap.

    Nou was de rest van de auto niet veel beter, dus het was ook onzin geweest als er een onverwoestbaar interieur in had gezeten.

    Login om te reageren
    • pa045 zegt

      10 april 2018 om 21:21

      @moveyourmind: Ik vraag mij nu hardop af hoe bruut je met een auto om gaat om dat voor elkaar te krijgen. Of staat 4 jaar bij jou gelijk aan ongeveer 500000 km?

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        11 april 2018 om 20:02

        @pa045: Je zou het bijna denken dat ik dat ding zwaar mishandeld moet hebben. Maar dat Alcantara was een tijd van heel slechte kwaliteit. En de auto zelf was een Maandagochtendexemplaar. Veel electronicaproblemen. Gelukkig wel een hele fijne dealer die in ieder geval meer dan zijn uiterste best deed om alle storingen te verhelpen en ook altijd een spiksplinternieuwe leenauto meegaf.

        Login om te reageren
  19. p993 zegt

    10 april 2018 om 19:52

    Ik zweer bij leder… mooi, ook bij veroudering, slijtvast en makkelijk schoon te houden. Heeft om het jaar wat smeersels nodig maar dat heb ik er voor over!

    Login om te reageren
  20. monsieurleloure zegt

    10 april 2018 om 21:02

    De enige keer dat ik een autostoel ben gaan scheren was bij mijn Lybra 2,4JTD, dat pluiste ook als een malle.
    Denk er nog wel eens met weemoed aan terug , dat malle apparaat.

    Login om te reageren
    • alloallo zegt

      10 april 2018 om 22:35

      @monsieurleloure: kortom pilling! Was ook een groot probleem in de Meubelindustrie. De verkoop in de Meubelindustrie is sterk teruggelopen

      Login om te reageren
  21. Vanquish zegt

    10 april 2018 om 21:55

    Luxeprobleem voor ze. Doe mij zo’n business.

    Login om te reageren
  22. grandmasterb zegt

    16 april 2018 om 17:48

    Ik dacht dat er in Lambo’s ook vaak alcantera zit, dus nepspul in een namaak-Ferrari

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North