• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het baanrecord op Le Mans is aan diggelen gereden [updated]

Auteur: Author, gepost 15 juni 2017 om 21:57 – 62 Reacties

Het baanrecord op Le Mans is aan diggelen gereden


Door een Aziaat! In een Aziatische auto! What are the odds!

Als je dacht dat Formule 1 hard gaat, moet je dit weekend zeker eens kijken hoe lompsnel de LMP1-racers over het Circuit de la Sarthe gaan. Op de beroemde omloop die deels bestaat uit openbare weg wordt dit weekend de bekendste 24-uursrace van allemaal verreden en het belooft nu al een spektakelstuk te worden.

Kamui Kobayashi heeft zojuist namelijk het baanrecord aan flarden gereden met z’n Toyota TS050. Het oude record stond op naam van Neel Jami (Porsche) die zich in 2015 met een rondetijd van 3:16,887 wist te kwalificeren. Kobayashi wist vandaag een tijd van 3:14,791 op de klok te zetten. Da’s ruim twee tellen sneller!

Ook opmerkelijk: het oude record voor de hoogste gemiddelde snelheid over één rondje is eraan gegaan. Kobayashi haalde over de omloop van 13,629 km een gemiddelde snelheid van maar liefst 251,888 km/u. Het vorige record stond op naam van Hans Stuck in een Porsche 962, maar destijds bevatte het lange rechte stuk nog geen chicanes.

De endurancerace start aankomende zaterdag om 15:00 en is precies een dag later afgelopen. Toyota wist nog nooit te winnen maar voorlopig hebben de Japanners de pole position te pakken. Prima uitgangspositie, al gaat het erom wie na 24 uur racen aan kop ligt. En ja Toyota, het laatste rondje telt helaas ook mee…

UPDATE: nu met video!

Kobayashi

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Schrapt Toyota hun straatlegale hypercar vanwege crash?
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Kamui Kobayashi, le-mans, le-mans-2017, Racing, record, Toyota

Vorig bericht: « Lijstje! De 8 lekkerste concept cars van Cadillac
Volgend bericht: Deze vrouw probeerde het oranje licht te halen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Frenkyboy zegt

    15 juni 2017 om 21:59

    Toch gok ik en hoop ik voor Toyota dat ze dit jaar minimaal in de top 3 eindigen.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      15 juni 2017 om 22:21

      @frenkyboy: top 3? 1! Kobayashi FTW!

      Login om te reageren
      • Frenkyboy zegt

        15 juni 2017 om 22:22

        @str8six: Nog beter!

        Login om te reageren
    • nelson90 zegt

      16 juni 2017 om 10:30

      @frenkyboy: Toyota nr8 heeft al 2 overwinningen in het fia wec kampioenschap. Dat waren wel 2x 6uurs racen maar zegt toch wel al wat denk ik

      Login om te reageren
    • mick0210 zegt

      16 juni 2017 om 21:36

      @frenkyboy: Dat is ook niet zo moeilijk als er 3 toyota’s en 2 porsches meedoen

      Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    15 juni 2017 om 22:10

    Zo, wat moeten die zich vorig jaar ultiem ellendig hebben gevoeld. Maar daarom legendarische race!

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    15 juni 2017 om 22:11

    Eén snel rondje eruit persen is leuk en aardig, maar ik hoop voor Toyota vooral dat de auto ook in de lange runs snel is en betrouwbaar genoeg is om de finish te halen. Ik gun ze die overwinning wel, zeker na dat drama in de slotfase vorig jaar

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      15 juni 2017 om 22:30

      @edge: de eerste twee events hebben ze gewonnen… Dus is de auto snel en betrouwbaar. 24 uur betrouwbaar is echter nog wat anders… Vorig jaar was die “maar” 23 uur en 55 minuten betrouwbaar.

      Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    15 juni 2017 om 22:14

    Gaaf! Ik ga weer (een groot deel) kijken. En ik gun Toyota echt de overwinning dit jaar, hopelijk wordt het wel weer een spannende strijd met Porsche. En hopelijk ook een mooi resultaat voor de Jumbo wagen natuurlijk.
    De LMP2 wagens zijn trouwens dit jaar veel sneller dan de LMP1’s op het rechte stuk, dus dat kan ook nog voor spektakel gaan zorgen!

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      16 juni 2017 om 08:23

      @trustmeiamanengineer: is dat zo? Wow, minder downforce of minder motor restricties?

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        16 juni 2017 om 10:20

        @pomoek: Vooral minder downforce volgens mij. Dus in de bochten zijn de LMP1’s natuurlijk weer aanzienlijk veel sneller.

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      16 juni 2017 om 08:27

      @trustmeiamanengineer: en vergeet niet de 18 jarige Nederlander Rik Breukers die in de LMP2 uit komt!

      Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    15 juni 2017 om 22:19

    Het is hard, maar de F1 wagens rijden op Monza harder. Bijna 260 km/h. Ik ben benieuwd of het record van Montoya (262km/h) er dit jaar aan gaat!

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      16 juni 2017 om 08:15

      @pomoek: die 262 gaan ze niet halen ben ik bang, het grip en downforce level van de huidige auto’s is veel groter.

      Login om te reageren
  6. bitd zegt

    15 juni 2017 om 22:19

    @MauritsH zo opmerkelijk is de hoogste gemiddelde snelheid niet als je net het baanrecord hebt gereden.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      15 juni 2017 om 22:20

      @bitd: Zo opmerkelijk is dat wel, want het baanrecord en de hoogste gem. snelheid waren niet van één en dezelfde persoon omdat het circuit in de tussentijd gewijzigd is.

      Login om te reageren
      • bitd zegt

        15 juni 2017 om 22:27

        @MauritsH: baanrecord = hoogste gemiddelde snelheid, patat = friet

        Login om te reageren
        • Author zegt

          15 juni 2017 om 22:29

          @bitd: en een gewijzigde baan is een veranderd circuit. Succes verder!

          Login om te reageren
          • kareljansen zegt

            15 juni 2017 om 22:57

            @MauritsH: maar dan blijft het nog steeds niet opmerkelijk dat je met het verbreken van het baanrecord ook de hoogste gemiddelde snelheid ooit heb gereden…

            Login om te reageren
            • sportevo zegt

              16 juni 2017 om 07:51

              @kareljansen: zeker wel. De hoogste gemiddelde snelheid is gezet op een andere layout van het circuit. Het baanrecord was van een andere layout.

              Het ronde record verbreken wil in dit geval dus niet direct zeggen dat de gemiddelde snelheid ook wordt verbroken.

              Afstand en tijd.

              Login om te reageren
        • phaeton zegt

          15 juni 2017 om 22:58

          @bitd: Wel eens van het Mulsanne Straight gehoord? Denk even die twee chicanes er uit en bedenk de achterstand jezelf eens wanneer jij door twee chicanes moet, maar de ander hem vrolijk met 330-350 door trekt.

          https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Circuit_de_la_Sarthe_track_map.svg

          Login om te reageren
          • bitd zegt

            15 juni 2017 om 23:01

            @phaeton: ja 1 opmerkelijk record

            Login om te reageren
            • stephane8200 zegt

              15 juni 2017 om 23:30

              @bitd: je snapt nog steeds niet dat het oude snelheidsrecord op een kortere en snellere baan, zonder chicanes, is gereden. Het snelheidsrecord staat los van het ronderecord omdat het ronderecord alleen voor de huidige baan relevant is.

              Om ook het snelheidsrecord te verbreken is er dus een bepaalde tijd nodig om dezelfde of snellere gemiddelde snelheid te halen als op de oude baan.

              Login om te reageren
              • bitd zegt

                16 juni 2017 om 03:40

                @stephane8200: snappen… dat is inderdaad het probleem. Een ronderecord is exact hetzelfde als een snelheidsrecord, het opmerkelijke in dit geval was dus dat het ronderecord/snelheidsrecord sneller was dan de tijd/gemiddelde snelheid van het oude circuit. Maw het huidige ronderecord is nu dus een snellere tijd dan destijds op het oude circuit.

                Zoals hieronder al wordt aangegeven iets met appels en peren.

              • stephane8200 zegt

                16 juni 2017 om 09:00

                @bitd: jij probeert bijdehand te doen door te zeggen dat het hetzelfde is. En nu probeer je jezelf te redden door nog meer uitleg te geven.

                Geef gewoon toe dat je je vergist hebt. Niets appels en peren. Twee verschillende records die verbroken zijn binnen eenzelfde context met verschillende omstandigheden.

              • madroakley zegt

                16 juni 2017 om 10:27

                @stephane8200: en toch heeft @bitd gelijk. In eerste instantie dacht ik ook dat @MauritsH gelijk had, maar zie nu op wiki dat de afstand van het circuit ten tijde van de tijd van Stuck en nu vrijwel gelijk is, op 3m na. Door de veranderde layout is het opmerkelijk dat het ronde record verbroken is, maar door de gelijke lengte van het circuit, is er wel gewoon een correlatie tussen tijd en gemiddelde snelheid.

              • stephane8200 zegt

                16 juni 2017 om 13:02

                @madroakley: chicane trumps track length en zoals iemand vanmorgen zei in een volledig andere context: “Some people think they’re not wrong. They just think they’re less right than they actually are.”

                Als je een vlakke rechte weg hebt zul je altijd sneller zijn dan een bochtige weg met dezelfde lengte. De statistiek is des te meer indrukwekkend ten aanzien van de 962 omdat die al zo lang dit record heeft op Le Mans als ook de Nürburgring. We zijn bijna 30 jaar verder.

              • madroakley zegt

                16 juni 2017 om 13:22

                @stephane8200: Dat ben ik helemaal met je eens. Dat zeg ik ook. Het is opmerkelijk dat ze her ronderecord verbroken hebben zonder het lange rechte stuk. Ik dacht dat de discussie ging over het feit dat het óók opmerkelijk is dat de gemiddelde snelheid hoger ligt. En dat is niet opmerkelijk. Dat is gewoon wiskunde. Gemiddelde snelheid = afstand / tijd. Als de afstand een constante is, en dit is hier het geval, de 3 meter is verwaarloosbaar, dan is de relatieve delta van de gemiddelde snelheid precies gelijk aan de relatieve delta van de rondetijd. De layout van het circuit heeft hier geen invloed op, alleen de lengte. Anyway, inderdaad indrukwekkend hoe snel ze nu gaan, en ook indrukwekkend dat de 962 zo lang in de boeken stond.

              • stephane8200 zegt

                16 juni 2017 om 14:19

                @madroakley: het is wel degelijk relevant hoe de layout is. Een oval van 5km is sneller dan een bergweg van 5km. Dus in dit geval is de lengte van het circuit gelijk maar de layout is anders.

                Dat de uitkomst van de berekening van de gemiddelde snelheid op hetzelfde uitkomt is uiteraard wel logisch.

              • madroakley zegt

                16 juni 2017 om 20:25

                @stephane8200: Ja dat snap ik natuurlijk. Maar ik las het artikel nog eens, en zag dat MauritsH de snelste ronde tijd vergelijkt met uitsluitend het huidige circuit (Neel Jani, nr 14. Terwijl Stuck en Rodriguez sneller geweest zijn op een andere layout), terwijl hij de hoogste snelheid met alle circuits vergelijkt, onafhankelijk van de layout (Stuck, nr 7). Geen punt natuurlijk, het is een prima artikel, maar dat is appels met peren vergelijken, en het zette me op het verkeerde been. My bad, want dan snijdt mijn verhaal inderdaad geen hout…

              • stephane8200 zegt

                16 juni 2017 om 20:44

                @madroakley: OK. Dan snap ik ook wat jij bedoelde. Bedankt voor de uitleg.

                On topic hoop ik dat Toyota deze keer wel de vorig jaar verdiende winst pakt.

      • jorden zegt

        15 juni 2017 om 23:27

        @MauritsH: dan vergelijk je appels met peren. Als a.s. weekend het ronde record weer verbroken wordt, is tegelijkertijd ook weer het gem.snelheid record verbroken.

        Login om te reageren
        • kareljansen zegt

          16 juni 2017 om 22:45

          @jorden: volgens mij mag de voorzichtige conclusie in elk geval zijn dat het toch wat minder duidelijk opgeschreven is dan Maurits ons wil doen geloven… als je op 1 circuit de snelste tijd rijdt, dan lijkt het een logisch gevolg te zijn dat je ook de hoogste gemiddelde snelheid neerzet. Dat er vroeger een andere lay-out was, dat is leuk maar niet echt relevant… daar hoorde ook vast een andere snelste rondetijd bij ;-)

          Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    15 juni 2017 om 22:23

    Uiteraard is ooit eens door iemand uitgezocht hoe snel een F1 auto zou zijn op Le Mans:https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.f1fanatic.co.uk/2008/06/14/how-quick-would-f1-lap-at-le-mans/&ved=0ahUKEwiv66iT1sDUAhVjIMAKHTAXCWcQFghkMBI&usg=AFQjCNHuVu9dI67X1obOub3Kx4wRwGpgEQ&sig2=aziTUZc2m-B3nTrNNF4-Cg

    Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      15 juni 2017 om 23:16

      @pomoek: Kijk, dit is autosport statistiek waar je wat aan hebt! Nu nog eens een echte F1 wagen eroverheen laten gaan. Misschien een ideetje om 1 endurance race op de F1-kalender te zetten? Alle F1-teams met 1 auto en zowel de standaard coureurs als de testrijders.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        15 juni 2017 om 23:38

        @vonklausenburg: een IndyCar, een F1 en een LMP1/2 fastest laps competition!!

        Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        15 juni 2017 om 23:43

        @vonklausenburg: lachen met Honda!

        Login om te reageren
  8. leaper035t zegt

    15 juni 2017 om 22:25

    Zou leuk zijn om via AB regelmatig up to date gehouden te worden tijdens de 24h! Overzicht van de deelnemende wagens en teams etc etc. Drive Tribe en Road&Track kwamen vorige week al met allerhande overzichten en lijstjes. Nu is het aan jullie jongens!

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      16 juni 2017 om 08:39

      @leaper035t:
      Er zit een knop op je TV, die brengt je zo naar RTL7, staat bij mij het hele weekeinde op de achtergrond aan .

      Login om te reageren
      • p964 zegt

        16 juni 2017 om 09:43

        @desjonnies: herkenbaar! En als je dan toch even het huis uit moet Radio Le Mans op :)

        Login om te reageren
  9. fmgarcia zegt

    15 juni 2017 om 22:27

    Jeeeeuj!! Eindelijk weer 24uur lang goed Nederlands autosport commentaar! Ik hoop op Jumbo succes dit weekend. En in de LMP1 mag Toyota zeker winnen.

    Login om te reageren
  10. banaan7 zegt

    15 juni 2017 om 22:48

    Wordt dit ook ergens uitgezonden?

    Login om te reageren
    • 750i zegt

      16 juni 2017 om 00:03

      @banaan7: eurosport

      Login om te reageren
    • menaz zegt

      16 juni 2017 om 02:01

      @banaan7: Yep. RTL7.

      Login om te reageren
    • CRX zegt

      16 juni 2017 om 06:48

      @banaan7: Eurosport, volgens mij.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      16 juni 2017 om 08:40

      @banaan7: Eergisteren op Eurosport een stukje van de vrije trainingen zitten kijken. Ze behandelden kijkersvragen en ondanks dat ik er zelf de ballen verstand van heb vond ik dat ze wel erg uitgebreid antwoord konden geven op de vragen. Volgens mij weten die jongens wel waar ze het over hebben.

      Login om te reageren
  11. Dagg zegt

    15 juni 2017 om 23:08

    Kobayashi reed 251,882km/h vandaag, dat is 0,067km/h harder dan Stuck met Porsche in 1985, Jani reed ‘maar’ 249,201km/h in 2010. En in 1985 was de Mulsanne Straigt nog recht. Dit ter leering ende vermaak

    Login om te reageren
    • Dagg zegt

      15 juni 2017 om 23:18

      @dagg: @MauritsH even je km/h aanpassen, ik kom namelijk wat langzamer uit bij mijn berekening op twitter ;)

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        16 juni 2017 om 00:22

        @Dagg: misschien moet je de gemiddelde snelheid met een calculator uitrekenen ipv met twitter.

        Login om te reageren
  12. 550maranello zegt

    16 juni 2017 om 00:01

    Ik kijk toch vooral naar Frits, Jan en Rubens. Succes mannen!

    Login om te reageren
  13. Onehp zegt

    16 juni 2017 om 07:24

    Gemiddelde snelheid = lengte 1 ronde / rondetijd

    De nieuwe strekking is langer, dus men zou het record van hoogste gemiddelde snelheid kunnen verbreken zonder het ronderecord te verbreken. Verbreek je het ronderecord in tijd dan is het een open deur dat de gemiddelde snelheid ook hoger is zolang de nieuwe baan niet korter is.

    Het opmerkelijke is hier vooral dat ondanks de extra shicanes en de lage topsnelheid op de nog steeds erg lange rechte stukken, het record verbroken is dankzij de onwaarschijnlijke hoge bochtensnelheden die veel weg hebben van F1 tempo. En dat 24h lang, lekker stevig.

    @bitd @stephane8200

    Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    16 juni 2017 om 08:41

    Wisten jullie overigens dat er al jarenlang een plek wordt opengehouden in Toyota’s prijzenkast der prijzenkasten voor de Le Mans winnaar bokaal?

    Login om te reageren
  15. daniel1975 zegt

    16 juni 2017 om 09:28

    Die auto’s gaan ook serieus hard, ook de bochtensnelheid is niet vergelijkbaar met normale sportieve auto’s.

    Login om te reageren
  16. sracert zegt

    16 juni 2017 om 09:31

    Door een Japanner in een Japanse auto!. Of deden we dat met Audi of Porsche ook: Door een Europeaan in een Europese auto???? tjonge jonge wat een nare ondertoon AB.

    Login om te reageren
    • 750i zegt

      16 juni 2017 om 18:41

      @sracert: precies!! Ik vond het ook al zo vreemd verwoordt. Net alsof het hem niet gegund is.

      Login om te reageren
      • p993 zegt

        16 juni 2017 om 19:55

        @750i: ja, het moet niet gekker worden he? Die aziaten die hier een beetje onze europese legendarische race komen winnen? :)

        Login om te reageren
  17. Hupke zegt

    16 juni 2017 om 10:22

    Ik kijk nu stiekem wel uit naar die universele FIA powerunit, waar teams de F1 mee rijden maar ook endurance. Dan komt er pas terug echt een uitdaging voor de teams.

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      16 juni 2017 om 22:50

      @Hupke: ik niet, dat haalt voor mij toch wel de charme er af. Ik weet even niet meer welk merk het was, maar een paar jaar geleden vielen daar 2 of 3 wagens van uit in leidende positie met dezelfde problemen. Ondanks dat het voor hen uiteraard vervelend was, is dat voor mij het mooie van de sport. Wat betreft f1 weet nog niet helemaal wat mijn standpunt is, deur aan deur racen is natuurlijk ook tof!

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        17 juni 2017 om 23:30

        @kareljansen:

        Dan zouden ze me er 20k op toeleggen. Die wagen kost nieuw 180k. En de R8 welke je ermee kan vergelijken was na 5 jaar al te vinden voor om en bij de 50k.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          17 juni 2017 om 23:31

          Oeps, verkeerde artikel

          Login om te reageren
      • Hupke zegt

        17 juni 2017 om 23:35

        @kareljansen:

        Als je het een charme vind dat teams uitvallen, kan je voor honda supporteren.

        Maar het zou toch interessant zijn om een F1 motor 24u te zien draaien. Of om een motor te zien die competitief is in de F1 en ook in de WEC 24u kan draaien.

        Login om te reageren
  18. suzikubelona zegt

    16 juni 2017 om 12:51

    @MauritsH: Ik ken wel een Neel Jani! ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North