
Niet een merk dat heel vaak voorbijkomt op Autoblog, maar dat heeft waarschijnlijk niks met de vormgeving te maken.
Waar Europese merken steeds meer op elkaar gaan lijken, krijg ik de indruk dat ze aan de aan de andere kant van de plas toch iets meer geneigd zijn om hun eigen ding te doen. Natuurlijk zie je in één oogopslag dat je met een Amerikaan te maken hebt, maar een Lincoln smoelt wezenlijk anders dan een Acura en een Scion (✝) is duidelijk te onderscheiden van een Ford (US).
Een van de meest eigenzinnige Amerikaanse merken moet haast wel Cadillac zijn. Je ziet ze niet of nauwelijks in Europa en da’s zonde, maar een logisch gevolg van de belastingwetgeving in de Oude Wereld. Gelukkig hebben we de plaatjes nog, dus geniet van een paar van de lekkerste, lompste en simpelweg meest debiele concept cars die dit merk in de afgelopen jaren presenteerde. Inderdaad: we nemen alleen het recentere spul mee.
Of we weleens Caddy’s hebben onderworpen aan een heuse rijtest? Jazeker, vorig jaar nog! Ook voelde Wouter eens een ATS aan de tand, zette hij de bloempjes buiten met een Escalade en werden een paar achterbandjes opgerookt met een XLR-V.
Cadillac Evoq (1999)
- 4,2 liter V8
- 410 pk/522 Nm
Cadillac Cien (2002)
- 7,5 liter V12
- 750 pk/881 Nm
Cadillac Sixteen (2003)
- 13,6 liter V16
- 1.014 pk/1.400 Nm
Cadillac Converj (2009)
- Elektromotor + range extender
- 163 pk/370 Nm
Cadillac XTS Platinum (2010)
- 3,6 liter V6 + elektromotor
- 350 pk/400 Nm
Cadillac Ciel (2011)
- 3,6 liter V6 + elektromotor
- 500 pk
Cadillac Elmiraj (2013)
- 4,5 liter V8
- 500 pk/678 Nm.
Cadillac Escala (2016)
- 4,5 liter V8
- 500 pk/678 Nm.
Staan een paar mooie machines tussen
Ik heb nog steeds een zwak voor de Cadillac Ciel, prachtige wagen!
@meatpuppet: Ciel 1 of 2?
@jpoers: bij die ander staat Cien?
@jpoers: Ik ben niet bekend met een Ciel 1 en 2. Of bedoelt u de ‘opvolger’ die achter de coulissen staat te trappelen?
@jpoers: zijn er 2 ciel dan zie ee maar een tussen staan.
@meatpuppet: heel erg met je eensch!
Bouw die dingen in olaats van enkel een conceot te maken, dan verkoop je mischien iets in de eu
@acizane80: de Evoq en Converj gingen in productie als respectievelijk de XLR en ELR en waren beide een behoorlijke flop…
@Dizono: Inderdaad een dikke flop ja. Van de XLR was de planning dat ze per jaar tussen de 5000 en 8000 zouden produceren. In Amerika hebben ze er per jaar gemiddeld 3000 van verkocht ofzo en in totaal in Amerika 15.000 en een beetje geloof ik in een tijdsbestek van 8 jaar. Van de ELR wisten ze in Amerika nog geen 3000 te verkopen in 3 jaar tijd.
@viezefreddyw: slecht was die XLR trouwens niet. En van de meest dynamische caddy’s ooit. Niet in de minste plaats door z’n Corvette-genen. Feitelijk een Corvette met luxe koets en Northstar V8.
@tenaci: Klopt ja. De auto was alleen wat meer op comfort afgesteld. Het grootste probleem dat het ding had was dat er tig keer betere alternatieven waren zoals de Mercedes SL, Porsche 911 Cabrio, BMW Z4 en noem maar op. Vooral het interieur was dramatisch. Matige materialen, hard plastic en slecht afgewerkt. Maar wel weer een heerlijke V8. Eigenlijk typisch Amerikaans maar toch sloeg hij niet aan.
@acizane80: is je P stuk?
@tenaci: ja ik typ op twee verschillende toetsenborden. Normaal werk ik met azerty en als ik rap iets wil typen merk ik niet altijd dat de toetsenbord in qwerty staat. Helaas kan je op autoblog nog steeds niet bewerken eens iets gepost is.
@acizane80: houden zo
Die Elmiraj mogen ze wat mij betreft, zo in productie nemen. Wat een geweldig ontwerp is dat!
Wat een bak die Sixteen!
Net zo imposant als de Cadillacs uit de jaren ’60. En onder de kap nog indrukwekkender. Een V16 met een ruime 13 liter inhoud…
Jammer dat ze hem niet in productie hebben gebracht…
Echt mooie concepten, stuk voor stuk @mauritsH: “Je ziet ze niet of nauwelijks in Europa en da’s zonde, maar een logisch gevolg van de belastingwetgeving in de Oude Wereld. ” Je zou ook kunnen zeggen: Als de auto’s uit de VS wat zuiniger zouden zijn en minder zouden uitstoten maakten ze misschien nog wel een kansje in Europa?
Dat zou ik inderdaad kunnen doen.
Wat ik zelf ook best mooi vind. De Cadillac Nart: http://brusselsoldtimers.com/wp-content/uploads/2014/08/Cadillac_Nart_Zagato-21.jpg
@toyotafortuner: weet jij waarom er ook een Ferrari-badge op zit?
@venckman: MAART staat voor North American Racing Team en was tevens de importeur voor Ferrari in die tijd. Zo heet de zeldzame cabrio van de 275GTB/4 ook Nart Spyder. De Nart Cadillac is getekend door Zagato en het chassis bestaat uit eigenlijk uit twee voorkanten van een Cadillac Eldorado, Aa gezien de motor voor de achteras ligt. Het is zover ik weet bij een exemplaar gebleven.
@dizono: damn autocorrect
Ik heb goede herinneringen aan die Cien. Veel mee gereden in GT4 vroeger.
De Ciel, zonder twijfel, Entourage.
De Ciel. Dat ding maakte veel indruk op mij en nu nog steeds. Een auto die echt imposant is. Kan geen Rolls Royce Dawn of Bentley Continental tegenop wat mij betreft.
Ik zie ze niet, waar staan ze…
Eigelijk zijn het allemaal wel mooie auto’s met enkele echt gave uitschieters. Jammer dat er niet iemand is heel veel geld en zegt maalt mij een paar van die concept auto’s. Dit lijstje auto’s is in mijn ogen veel mooier dan garage vol met nieuwe Ferrari of porsche of bugatti.
De Sixteen! Daar had ik een plaatje van uitende Autovisie ingelijst van op m’n kamer hangen toen ik nog een kleine str8six was. Een str8four.
@str8six: *hangen ipv uitende. GODDAMN YOU AUTOCORRECT!
@str8six: *uit! GODDAMN YOU SPECIAALBIER!
@str8six: * uit de GODDAMN YOU STR8SIX. Get your shit together!
@str8six: ik ga stuk hier! xD
Maar in het echt bijna net zon grote teleurstelling als met de nieuwe impreza destijds
Cien voor de fans van The Island!
@dutchdriftking: matige film maar goede achtervolging.
@porsche928: Ik vond/vind hem echt geniaal. En een 21 jarige Scarlett Johansson is altijd fijn.
Heerlijk! Zat laatst toevallig die Escala te Googlen. Wat een fan-tas-ti-sche auto… Interieur is ook top. De nieuwe ‘echter’ Cadillac, de C6 is ook erg fraai trouwens. Qua design zijn ze echt heel goed bezig
Zijn jullie de dikste vergeten? ME Four Twelve?
@jansuh87: Ohnee was Chrysler… :)
doe mij maar de oude cadillac’s.
ik geniet bijna dagelijks van mijn 1965 cadillac sedan de ville met de mooie 7 liter v8, automaat met 3 versnellingen, zeeën van ruimte en een comfort wat ongekend is tegenwoordig.
het enigste nadeel is dat de parkeerplaatsen in nederland zo ongelooflijk kort zijn waardoor de cadillac meestal een halve meter uit het vak steekt
Wat is die Sixteen prachtig. Vooral de lijnen aan de achterkant.
Die laatste 2 zijn fantastisch, maar net als Subaru gewoon niet realistisch in ons belastingstelsel (bpm en brandstofbelastingen met name)
Ik ben een beetje aan het kijken naar een cts als opvolger van mijn 147. Heerlijke wagen, compleet en absoluut niet duur. Wel zwaar helaas. Nog maar even denken
Voor de Ciel zou ik direct gaan. Mits het ding een beetje deftig gebouwd word. (alu motorkap, deuren, kofferdeksel ipv plastic, hout/stainless/alu/leder interieur ipv hard plastic)
Ander zou ik er alsnog voor gaan, maar dan moet het binnen bij een tuner om de materialen wat te upgraden.