Het bestverkochte merk was vorige maand…

Auteur: , 52 Reacties

Spanning en sensatie in de hete maand augustus.

Het bestverkochte merk was vorige maand...

Het is namelijk Opel dat vorige maand de meeste auto’s wist te verkopen in Nederland! In juli wisten de Duitsers nog 2.289 auto’s aan de man te brengen, goed voor een marktaandeel van 7,38%. Daarmee stond Opel op P3, stevig achter Volkswagen en Renault. In de maand augustus steeg de verkoop van de GM-dochter behoorlijk sterk. Toen verkocht het merk 2.928 wagens en dat vertaalde zich in een marktaandeel van 10,8%.

En Volkswagen dan? Wel, het merk uit Wolfsburg zag de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland bijkans in elkaar storten. In juli pakte de geplaagde autoreus nog overtuigend de eerste positie met 5.167 auto’s en een marktaandeel van 16,66%. Vorige maand werden slechts 2.606 auto’s verkocht, wat resulteerde in een marktaandeel van “slechts” 9,61%. Daarmee staat Volkswagen nog wel op de tweede plaats. Renault blijft redelijk stabiel op plaats drie staan. Peugeot boekt een flinke plus maar blijft staan op P4 en Ford maakt de top 5 compleet.

Van de Duitse premium haantjes bleef BMW het populairst, maar Mercedes komt zoetjesaan dichterbij. Audi verkocht als enige van deze drie merken aanzienlijk minder auto’s dan in de maand juli. De totale verkoop nam ten opzichte van de maand juli in augustus met ongeveer 4.000 stuks af, maar traditiegetrouw is het qua autoverkoop altijd wat rustiger in augustus. (Cijfers via: Aumacon)



52 reacties

Jaja dat is overduidelijk opelpower!!!
@opelpower: Wir leben Autos:-P
@sjoerd95: wir slepen auto’s
@dirkiii: jaaaaaa vroegah jonguh!!! Ik heb ooit trots als een pauw met een dikke kadett 1300 tik een dikke bmw E36 M3 smg naar de garage gesleept!! Extra rondje door het dorp gereden want de bak was toch al kapot
@opelpower: Een echte slopel dus ;)
@dirkiii: yup
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@opelpower: het land gaat achteruit.
@1001pk: ja dat krijg je als je een VAG vermogen van 1001pk opgeeft
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@opelpower: dat kan ook beperkt worden tot minder dan drie reacties.
@mercedesclk350: dat is idd een mogelijkheid maar zoals typische Mercedes rijders krijg je een dikke middelvinger wanneer iemand sorry zegt….
Die gerebadge Daewoo` s vallen toch na 2 jaar van ellende uit elkaar, daarvoor kopen ze elke keer weer nieuwe. (eenzekerevolkswagenfanmodusuit)
@bimmert: om de twee jaar een nieuwe Opel… Ik teken ervoor!
@opelpower: Wat is er leuk aan een Opel, geen haat hoor, maar ik kan het mij niet indenken
@nopetrolnofun: een Opel kun je mishandelen zonder consequenties, tenminste…. Ik heb nooit problemen gehad met m’n slopeltjes…! Een Opel is maar een Opel dus een deukje meer of minder boeit gewoon niet… En mocht je ooit onderdelen nodig hebben want elke auto heeft tenslotte onderhoud nodig is het allemaal makkelijk te betalen…. Met andere woorden, het is gewoon degelijke goeie troep! Maar wat rijd je zelf dan??
BMW is en blijft absoluut de vedette premium merk!
Moest wel lachen om de afbeelding. Alle logo’s staan netjes op alfabet tot Volvo, daarna zijn er gewoon random wat bij onder geplempt :)
@sketcher: OCD Much? :P
@sketcher: tot en met Volvo staat het goed.

(niets mis met autisten en OCD toch, @vonklausenburg ?)
@escort77: *ADD high five*
@sketcher: Los daarvan is dit plaatje gedateerd, Chrysler, Chevrolet, Daewoo, Lancia (zo goed als), Saab, Daihatsu en Dodge worden niet (meer) verkocht in Nederland.
Ik mis nieuwelingen als Tesla, Infiniti en DS. Ook zouden merken als Lamborghini, Aston Martin, Ferrari, Bentley en Rolls-Royce ook niet misstaan
Ik gun het Opel wel. Ben niet per se fan van het merk, maar vind het wel fraaie auto’s om te zien.
Kunnen jullie ook cijfertjes op modelniveau krijgen? Ik ben wel benieuwd naar bijvoorbeeld de volgende zaken
:
Jaguar: Weten zij met hun nieuwe modellen eindelijk iets van aansluiting te vinden bij de Duitse drie? Hoe doet de XE het ten opzichte van de C, 3 en A4? En de XF ten opzichte van de E, 5 en A6?
Alfa Romeo: Vorige maand berichtten jullie nog over slechte verkopen in de maand juli (Naar mijn mening onterecht, want de Giulia was pas sinds 23 juli te bestellen en heeft dus ook niet de volle maand mee kunnen doen), maar hoe verhoudt het zich tot augustus? Zit er eindelijk die stijgende lijn in waar Alfa zo op hoopt, of valt het nog mee?
Range Rover: Hoe zit het eigenlijk met die volslagen idiote Range Rover Evoque cabriolet? Verkoopt dat ding (relatief) goed, of kom je die aan de straatstenen niet kwijt?
Ford: Hoeveel Mustangs verkoopt Ford nou eigenlijk in ons BPM-landje? En hoeveel procent daarvan wordt uitgerust met de viercilinder? Of wat te denken van de Focus RS? Verkoopt de koning der hot hatches enigszins?

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, is dat ik vooral benieuwd ben naar de auto’s die het tegen de gevestigde orde moeten opboksen, nieuw op de markt zijn, volslagen idioot zijn, niet de obvious choice zijn of gewoon heel erg gaaf maar ook wel relatief duur zijn. Wellicht dat jullie daar eens een artikel aan kunnen wijden?
@edge: Vond het wel een goede vraag van je en maakte me wat nieuwsgierig dus ik dacht ik ga even op onderzoek uit. Het zijn cijfertjes van concurrent Autoweek, dus of ze kloppen is nog maar de vraag…

Tot zo ver ik kan achterhalen heeft Alfa Romeo 30 stuks van de Giulia weten te slijten. Niet bijster veel als je het mij vraagt…

Helaas kan ik even zo snel niet achterhalen hoeveel Land Rover van die lelijke Evoques Cabriolets heeft weten te slijten, maar de totale verkoop van de Evoque in 2016 zit momenteel op 345 stuks. Ik denk dat het reëel is als je zegt dat zo’n 10 stuks een cabrioletje is.

Jaguar doet het met de XE momenteel niet spannend goed met een totale verkoop van 373 stuks. Ter vergelijking: Mercedes weet tot zo ver in 2016 1592 stuks aan de man te brengen en BMW weet zelfs beter te scoren met een mooi aantal: 2618 stuks van de 3-serie gingen over de toonbank.

Voor wat betreft de Ford Focus RS moet ik je het antwoord schuldig blijven. Wat ik zo snel even wel kon achterhalen was het feit dat Ford in totaal 2947 stuks van de Focus heeft verkocht in 2016. Minder dan ik had verwacht…

Ook is het lastig voor mij om uit te zoeken hoeveel stuks er van de Ford Mustang zijn verkocht met V8 of met Ecoboost-motor. Wat ik wel weet is dat er in totaal 48 stuks zijn verkocht in 2016. Ter vergelijking: in 2015 wist Ford 34 stuks te verkopen, in 2012 maar 3 en in 2011 maar 3. Een positieve stijging dus.

Nogmaals; ik heb totaal geen idee of deze cijfers kloppen, maar vond het wel even geinig om uit te zoeken.
@viezefreddyw: In België althans kom je die Mustangs toch minimum 1x per dag tegen. Vooral dan de 4-cilinder.
Wat de Focus RS is dit eerde 1x per week.
@kr1zz1p: Ben nog niet goed wakker blijkbaar.

“VOOR” de Focus RS is dit eerder 1x per week
@kr1zz1p:
In België zijn er dan ook zeker 800 Mustangs verkocht. Ding verkoopt lekker daaro:
http://www.autofans.be/nieuws/varia/34104-1-op-10-europese-mustangs-rijdt-belux
@edge: tot en met augustus:
XE 396
A4 2344 (allroad 7)
3-serie 2869 (GT 264)
C-klasse 1785
IS 94
Giulia 40 (slechts 2 in augustus)
Q50 25

XF 185
A6 622 (allroad 30, RS6 16, S6 2)
5-serie 1037 (GT 47)
E-klasse 807
GS 38
Q70 3
@nononsense: auuww dat is pijnlijk. Dan moet ik met meer liefhebbers concurreren gok ik.
@Edge: En verkoopt Opel nou heel veel nieuwe Astra’s, of juist veel schrale Karls metzonder Duitse humor? Is het behelpen met de Insignia of stuwt die de verkopen nog goed?
@phaeton: is voornamelijk de astra k sports tourer. En de Karl mag weer afgeleverd worden.
@phaeton: ik denk eerder de corsa….zie ik behoorlijk veel op de weg….astra tourer ook maar corsa denk ik toch nog iets meer
@arashrsf: zowel de Karl, Corsa als Astra staan in de top 20 van meest verkochte auto’s. En ook in die volgorde.

Sterker nog, het model de Karl (Eigenlijk een Deawoo Spark) was afgelopen 31 dagen het meest verkochte model van Nederland. Wie had dat ooit gedacht van een in Korea gebouwd en ontworpen A-klassertje ?
Het zou niet uit moeten maken, het gaat immers om de data, maar wat is die sheet van Aumacon ongekend f*cking lelijk.
Aftermath van dieselgate?
Kijk, sinds lange tijd!
@dutchdriftking: nee hoor in juni was Opel ook al het meest verkochte merk.
Duitsers maken geen grappen.
Gokje: heeft Opel meer verkocht dan VW omdat VW veel leasebakken aan de man brengt en die markt in juli op zn gat ligt? Ik gun het Opel in elk geval.
@schreute01: Opel’s Corsa’s en Karl’s zullen worden ook wel veel geleased, maar dan op financial of private lease (particulier).

Enige bedrijven die ik die modellen zie huren zijn vaak schoonmaakbedrijven, of uitzendorganisaties. Zakelijk voorkomen rijden met een opel blijft nog steeds in veel conservatievere sectoren not-done.
@martinus: tja. Te veel anti- Opel info van je waar ik niet om vroeg. Anyway. Opel draaide deze maand dus goed en ook jij weet dus niet wat het leasepercentage is van verschillende merken. Ik ben benieuwd.
@schreute01: Wat is er aan een constatering ‘anti-opel’? Zeker de Karl is gewoon een auto waarbij dat veel gebeurd, in een segment waar het veel gebeurd, en bovendien heeft Opel ook de afgelopen tijd campagne gevoerd en gestunt met de prijs voor de Karl/Spark.

Verder, die ongeschreven etiquetteregels over het niet voorkomen rijden met een ‘opel met bont aan het stuur’ zijn ouder dan deze website.
@martinus: “Zakelijk voorkomen rijden met een opel blijft nog steeds in veel conservatievere sectoren not-done.”

Heb je daar dan enige onderbouwing voor. Juist in de conservatievere sectoren reed vroeger iedere vertegenwoordiger in een Ascona of Vectra, terwijl de fabrieksmedewerkers zich veelal in Kadettjes verplaatsten. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je gek aan wordt gekeken als je in een Astra of Insignia komt aanrijden in plaats van in een Megane of Talisman.
@dizono: Het is een beetje een ongeschreven etiquetteregel, ook uit de tijd dat aziaten nog helemaal niet op de markt waren. Die wordt zelden uitgesproken, maar in sommige gelederen nog wel met de paplepel ingegoten, zelfs in de liederen die gezongen worden bij studenten verenigingen (Nederlands erfgoed tegenwoordig) komt het beeld van de pauper in zijn ‘Opel met bont aan het stuur’ nog wel eens naar voren.

Het is allemaal net zoiets als je das de hele tijd stropdas noemen, het maakt eigenlijk helemaal niets uit, maar sommige mensen met bepaalde opvoeding of opleiding doen het gewoon niet. Tegelijkertijd is de groep van sjonnies en anita’s natuurlijk een veel grotere en belangrijkere groep in de maatschappij en heb je ook sterke beelden geassocieerd met merken en modellen, zoals Mercedes dat volgens sommige groepen een kermisbak is, of een E klasse een taxi.

Het mooie van Nederland is dat we juist een heel erg diverse samenleving hebben, waarin iedereen haar eigen waarde oordeel of alles en niets mag hebben.
Wat is de definitie van verkocht? Daadwerkelijk aan een klant geleverd of op voorraad bij een dealer? Want die maand op maand verschillen zijn gigantisch.
@harrie: Het is “op kenteken gezet”, dus het zou zomaar kunnen dat er een hoop in een parkeergarage in de botlek staan. Het verklaart ook waarom er nog altijd 14% modellen in de showroom staan, die zijn in 2015 nog op kenteken gezet.
Sowieso geven maandcijfers een heel vertekend beeld. In augustus slechts 1 VW in de top tien, als je kijkt naar de cijfers over 2016 staan er 3 modellen in de top 5
@nononsense: De Karl komt uit GM krochten in Korea. Dus zo heel gek is het niet als ze met de boot komen dat er ineens een heleboel geregistreerd worden.

Scheelt ook dat Opel dat model op dit moment flink pushed aan klasses mensen die zo’n auto eigenlijk niet kunnen betalen, dus afhankelijk worden gemaakt van langdurige financial lease contracten, met op het eerste gezicht goedkope maandlasten, maar nare clausules.
Opel Adam Astra en cascade zijn dan ook echt serieus knappe dingen ..

Zou daar echt de zelfbenoemde priemiejummeuk voor laten staan ..
Vreselijk merk met verschrikkelijke marketingstrategie: Its a german. Ofterwijl: Onze nationale concurrenten kunnen wel auto’s bouwen.
Heb er niks mee..
Het is Opel gegund. Opel heeft mindere jaren gekend (in volgorde: roest, gedateerde motoren, obese) maar het merk heeft sinds de komst van de Insignia in 2008 alle pijnpunten stap voor stap aangepakt zonder dat dit doorschemerde in betere verkoopaantallen (crisis). Zeker nu de nieuwe Astra auto van het jaar is geworden en tevens caravantrekker van het jaar kan het verkoop-succes niet langer uitblijven. Helpt natuurlijk ook dat de grootste concurrent er de laatste jaren zo’n pijnhoop van heeft gemaakt…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).